شناسهٔ خبر: 60459778 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

هشدار روسیه نسبت به درگیری کوزوو صربستان

وزیر خارجه روسیه نسبت به تشدید تنش بین کوزوو و صربستان در مرکز اروپا هشدار داد.

صاحب‌خبر -

وزیر خارجه روسیه که به کنیا سفر کرده نسبت به تشدید تنش و درگیری بین کوزوو و صربستان واقع در مرکز اروپاهشدار داد.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، « سرگئی لاوروف » وزیر امور خارجه روسیه دوشنبه شب به وقت تهران گفت که تنش بین کوزوو و صربستان ممکن است منجر به «انفجاری عظیم» در مرکز اروپا شود.

لاوروف در جریان سفر خود به کنیا به خبرنگاران با انتقاد از رویکرد غرب گفت: «یک انفجار بزرگ ممکن است در مرکز اروپا اتفاق بیفتد. وضعیت نگران کننده است.»

پلیس کوزوو جمعه گذشته با استفاده از گاز اشک آور و نارنجک ساختمان‌های شهرداری‌های استان «متوهیا» را به زور اشغال کرد. صرب‌های مقیم منطقه سعی کردند از ورود نیروهای امنیتی کوزوو جلوگیری کنند . پلیس و نیروهای امنیتی با استفاده از نارنجک، گاز اشک آور و باتوم  به مردم حمله کردند.

کوزوو دارای جمعیت صرب قابل توجهی به ویژه در شمال، نزدیک مرز با صربستان است. اکثر کشورهای عضو سازمان ملل متحد، از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ترکیه، کوزوو را پس از اعلام استقلال از صربستان در سال ۲۰۰۸ به عنوان کشور جداگانه به رسمیت شناختند. با این حال، صربستان همچنان آن را سرزمین خود می‌داند.

منطقه کوزوو که اکثریت ساکنان آن آلبانی‌تبار هستند، بعد از جنگ سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ با دولت صربستان، اعلام استقلال کرد، اما بلگراد فقط اجازه خودمختاری به آنها داد. حدود ۵۰ هزار صرب در شمال کوزوو زندگی می‌کنند که حکومت مستقر در «پریستینا» یا وضعیت خودمختاری این منطقه را قبول ندارند.

شورای امنیت ملی صربستان روز شنبه اعلام کرد که نیروهای مسلح  این کشور به دلیل خشونت علیه صرب‌ها در کوزوو تا اطلاع ثانوی در بالاترین سطح آمادگی رزمی باقی خواهند ماند.

«آلکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان نیز از ارتش و نیروهای امنیتی خواسته تا آماده نبرد باشند. در بیانیه دفتر ووچیچ در «بلگراد» آمده است: «در نشست شورای امنیت ملی، تمامی فعالیت‌های امنیتی لازم به منظور تقویت ظرفیت دفاعی جمهوری صربستان مورد توافق قرار گرفت.»

به گفته شورا  امنیت ملی صربستان، ماموران اتحادیه اروپا و نیروهای ناتو در کوزوو نتوانستند کار خود را مطابق با قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل و موافقتنامه فنی- نظامی «کومانوو»  انجام دهند.

نظر شما