شناسهٔ خبر: 60458849 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

با چهارصد و پنجاه و پنجمین روز از حمله روسیه به اوکراین

وحشت در پایتخت اوکراین با حملات شدید موشکی روسیه / اوکراین به ایران هشدار داد / خروج روسیه از پیمان نیروهای مسلح اروپا

چهارصد و پنجاه و پنج روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

وحشت در پایتخت اوکراین با حملات شدید موشکی روسیه

بین الملل تابناک: چهارصد و پنجاه و پنج روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

پارلمان اوکراین اعمال تحریم علیه ایران را تأیید کرد
۱۴۰۲/۰۳/۰۸ - ۲۰:۴۲

 ورخوونا رادا (پارلمان اوکراین) تصمیم شورای ملی و دفاعی این کشور در خصوص اعمال تحریم‌های بخشی و سایر اقدامات محدودکننده علیه جمهوری اسلامی ایران را تأیید کرد. 

وبگاه ukrinform گزارش داده که سند پیشنهادی خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه ایران به مدت ۵۰ سال است. در این سند پیشنهاداتی برای منع فعالیت‌های تجاری اوکراین با ایران و همچنین توقف ترانزیت منابع، پروازها و حمل و نقل در خاک اوکراین مطرح شده است. این تحریم‌ها همچنین خواستار ممنوعیت سرمایه‌گذاری در ایران برای انتقال فناوری شده است. 

پیشنهاد اعمال این تحریم از سوی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مطرح شده است. او در کسوت ریاست‌جمهوری اوکراین حدود ۲۰ درصد از خاک کشورش را از دست داده و در ماه‌های گذشته ایران را به ارسال سلاح برای روسیه متهم کرده است. جمهوری اسلامی ایران همواره این ادعاها را تکذیب می‌کند.

کرملین: عواقب فسخ معاهده نیروهای مسلح اروپا متوجه روسیه نیست
۱۴۰۲/۰۳/۰۸ - ۲۰:۴۱

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز (دوشنبه) گفت که روسیه مقصر فسخ پیمان نیروهای مسلح متعارف اروپا نیست.

پسکوف طی نشست خبری در کرملین توضیح داد: «در حوزه ثبات راهبردی کنونی [در جهان]، شاهد خلأ بزرگی هستیم که باید فوراً با معاهدات و اقدامات امنیتی بین‌المللی جدید پر شود».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی درباره خروج روسیه از پیمان نیروهای مسلح اروپایی اظهار داشت: «نمی‌توان هیچ عواقب مستقیمی را علیه روسیه، به دلیل فسخ این معاهده متصور شد زیرا این توافق پیش از این نیز فروپاشیده بود و مسکو مقصر آن نیست».

سخنگوی کرملین ادامه داد: «تدوین معاهدات و اسناد جدید برای امنیت بین‌الملل نیازمند ارتباط کاری کشورهای مختلف با روسیه است اما چنین چیزی فعلا در دسترس نیست که البته باز هم مسکو مقصر آن نیست».

ژنرال اوکراینی: ضدحمله اوکراین قریب‌الوقوع است
۱۴۰۲/۰۳/۰۸ - ۲۰:۳۸

«والری زالوژنی» فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین در یک ویدئوی یک دقیقه‌ای که سی ان ان از آن به عنوان یک پروپاگاندای نظامی یاد کرده است و تنها با چند کلمه گفته است که ضدحمله اوکراین علیه نیروهای روسیه قریب‌الوقوع است.

طبق این گزارش، این ژنرال اوکراینی در این کلیپ ویدئویی می‌گوید: «زمان آن رسیده است که آن‌چه که به ما تعلق دارد را بازگردانیم».

بر اساس گزارش سی ان ان، این ویدیوی دقیقه‌ای نشان می‌دهد که نیروهای اوکراینی در حال رژه، آموزش و ظاهراً آماده شدن برای نبرد هستند.

برخی از نظامیان اوکراینی که در کلیپ فوق الذکر بیان شد، در حال استفاده از تانک‌های آلمان و توپخانه‌ها و راکت‌اندازهای آمریکایی هستند.

نوار ویدئویی فوق با شعار سربازان اوکراینی و فرماندهان آن‌ها به پایان می‌رسد که می‌گویند: « اوکراین، سرزمین مادری من، پروردگار، پدر آسمانی ما، حمله قاطع ما، انتقام مقدس ما، پیروزی مقدس ما را مورد مرحمت قرار بده.»

ویدئوی زالوژنی پس از هفته‌ها گمانه‌زنی درباره زمان آغاز ضدحمله اوکراین علیه نیروهای روسیه یا این‌که اصلاً چنین ضدحمله‌ای در کار است یا خیر، منتشر شده است.

در پست زالوژنی که در توییتر قرار گرفته است، اشاره‌ مستقیمی به عملیات نظامی قریب‌الوقوع اوکراین نکرده است و جزئیات اندکی در خصوص ساختار نظامیان و تسلیحات اوکراینی ارائه داده است.

خروج روسیه از پیمان نیروهای مسلح اروپا
۱۴۰۲/۰۳/۰۸ - ۲۰:۳۶

 «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه امروز (دوشنبه) قانون خروج این کشور از پیمان نیروهای مسلح متعارف اروپا را امضا کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، سند مربوط به خروج رسمی روسیه از پیمان نیروهای مسلح متعارف اروپا در درگاه رسمی اینترنتی اطلاعات حقوقی کرملین منتشر شده است.

این معاهده در سال ۱۹۹۰ در پاریس امضا شد و در سال ۱۹۹۹ نسخه به‌روزشده آن در نشست سران کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا در استانبول امضا شد. نسخه اصلاح‌شده‌ای از این معاهده نیز توسط چهار کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان و اوکراین تصویب گردید.

در سال ۲۰۰۷، روسیه مشارکت خود در معاهده نیروهای مسلح متعارف اروپا را «تا زمانی که کشورهای ناتو موافقتنامه سازگاری را تصویب کنند و اجرای این سند را با حسن نیت آغاز نمایند» به حالت تعلیق درآورده بود.

پیش از این، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه ضمن اشاره به خروج مسکو از معاهده نیروهای مسلح اروپا در آینده نزدیک، گفته بود که این معاهده با منافع امنیتی روسیه مغایرت دارد.

وحشت در پایتخت اوکراین با حملات شدید موشکی روسیه

 در ادامه دور جدید حملات هوایی روسیه، صبح امروز دوشنبه وقوع انفجارهایی، مناطق مرکزی کی یف، پایتخت اوکراین را به لرزه درآورد.

خبرگزاری رویترز با اشاره به این که روسیه شانزدهمین حملات هوایی خود را علیه اوکراین در این ماه آغاز کرده است، نوشت: این انفجارها ساعاتی پس از شلیک ده ها موشک و پهپاد به اهدافی در سراسر اوکراین به وقوع پیوست.

شاهدان عینی خبرگزاری رویترز گفتند، ساکنان وحشت زده که برخی از آنها هنگام صرف صبحانه در کافه ها، ابتدا به آژیر حمله هوایی بی توجه بودند، زمانی که آسمان مملو از دود و ابرهای انفجاری شد، با عجله تلاش کردند پناه بگیرند.

ویتالی کلیچکو (Vitali Klitschko) شهردار کی یف، گفت که انفجارهایی در مناطق مرکزی پایتخت رخ داده و نیروهای اورژانس به محل اعزام شده اند. وی از ساکنان این منطقه خواست تا در پناهگاه ها بمانند.

یوری ایحنات (Yuriy Ihnat) سخنگوی نیروی هوایی اوکراین گفت که این حمله با موشک های بالستیک ـ که گمان می رود از نوع اسکندر بوده اند ـ و احتمالا موشک های اس-۳۰۰ و اس-۴۰۰ انجام شده است.

وی گفت جزییات بیشتر را بعدا ارائه خواهد داد.

به نوشته رویترز، گزارش های فوری درباره میزان خسارات عمده این حمله در دست نیست.

شهردار کی یف عکسی از یک توده فلزی بزرگ که در حال سوختن در وسط یک جاده شلوع بود، در صفحه تلگرام خود منتشر کرده است.

پس از شلیک ده‌ها موشک و پهپاد روسیه به اهدافی در سراسر اوکراین در ساعات اولیه روز دوشنبه، آژیر حمله هوایی در سراسر کی یف و مناطق اطراف آن به صدا درآمد.

بسیاری از ساکنان ابتدا هشدار حمله هوایی را نادیده گرفتند تا این که وقوع انفجارهای شدید در مرکز شهر آرامش ساکنان را به هم ریخت.

بر اساس این گزارش، ایستگاه‌های متروی کی یف مملو از مردمی بود که به پناهگاه می‌رفتند؛ هرچند بسیاری از ساکنان هشدار حمله هوایی را نادیده گرفتند تا اینکه صدای انفجارهای شدید را در مرکز شهر شنیدند.

 پیش از این، روسیه از خنثی شدن حمله پهپادی شبه نظامیان اوکراین به نیروگاه اتمی زاپوریژیا خبر داده بود.

نیروگاه زاپوروژیا شامل شش واحد نیرو با ظرفیت کل ۶ گیگاوات و بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپاست.

در پایان فوریه ۲۰۲۲، این تاسیسات تحت کنترل نیروهای روسی قرار گرفت. از آن زمان، یگان‌های ارتش اوکراین با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، توپخانه سنگین و سامانه‌های راکت پرتاب چندگانه، مناطق مسکونی انرگودار و قلمرو ایستگاه را دوره‌ای گلوله باران کردند.

قانونگذار روسیه آلاسکا را تهدید به حمله موشکی کرد

به دنبال ابراز خرسندی لیندسی گراهام سناتور آمریکایی از اینکه امروز پول آمریکا برای کشتن روس‌ها هزینه می‌شود، یک قانونگذار روسیه پیشنهاد حمله موشکی پیش دستانه به آلاسکا را مطرح کرد.

 آندری گورولیوف معاون مجلس دوما روسیه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: موشک‌هایی در نزدیکی آمریکا مستقر شده که قادر به ویران کردن آلاسکا هستند.

گورولیوف اضافه کرد که روسیه باید به جای منتظر ماندن برای حمله از سوی دشمنان، با آن تسلیحات اقدام کند.

وی که پیشتر در اظهاراتی عجیب گفته بود، انگلیس باید از روی زمین محو شود، اظهار داشت: ما یک نیروی هسته‌ای راهبردی داریم که خاک آمریکا را در نظر دارد. بگذارید به شما یادآوری کنم، آلاسکا آن سوی تنگه است. این کار زیاد طول نمی‌کشد، چند تیپ کافی است.

براساس این گزارش، زمان دقیق مطرح شدن این اظهارات از سوی نماینده دومای روسیه مشخص نیست؛ اما جمعه گذشته یک ویدئو در این رابطه توسط آنتون هراشچنک معاون سابق وزیر امور داخلی اوکراین در حساب توئیترش منتشر شد؛ همان روز که سناتور گراهام با زلنسکی در کی‌یف دیدار و از مرگ روس‌ها به وسیله ۳۸ میلیارد دلاری که آمریکا به اوکراین داده، ابراز خرسندی کرد.

گراهام در دیدار با زلنسکی در حالی که درمورد مسیر جنگ صحبت می‌کرد، گفت که اکنون روس‌ها می‌میرند. وی پس از یک وقفه با لبخند افزود: این بهترین پولی است که ما تاکنون هزینه کردیم.

مقام های روسیه با خشم به این اظهارات واکنش دادند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین اشاره کرده که داشتن چنین سناتورهایی برای یک کشور بسیار شرم آور است.

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه نیز در واکنش به این اظهارات، گفت که گراهام "پیر احمق" نباید چنین اظهاراتی را مطرح می‌کرد.

گراهام در واکنش به انتقادات گسترده از خود روز یکشنبه مدعی شد که فقط از اقدام‌های اوکراین برای عقب راندن روسیه تقدیر کرده است.

اوکراین به ایران هشدار داد

 همزمان با لفاظی «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین علیه جمهوری اسلامی ایران، «میخائیلو پودولیاک» مشاور رئیس دفتر رئیس‌جمهور اوکراین نیز بار دیگر اتهام‌زنی‌ علیه تهران را تکرار کرد.

بنا بر گزارش شبکه سی ان ان، این مقام ارشد اوکراینی با تکرار ادعاهای مشارکت جمهوری اسلامی با روسیه در جنگ اوکراین، در پیامی تهدید‌آمیز گفت که تهران با «پیامدهایی» مواجه خواهد شد.

وی در پیامی که در صفحه توییتر منتشر کرد، در این خصوص گفت: تهران به متحد کلیدی مسکو در این جنگ تبدیل شده و عمداً این کشور را با تسلیحاتی برای حمله به شهرهای غیرنظامی تجهیز می‌کند.

پودولیاک در ادامه مدعی شد که روز گذشته (یکشنبه)، ارتش روسیه با پهپادهای شاهد ایران به اوکراین حمله کرده است.

وی در این خصوص مدعی شد: «حمله امشب به کی‌یف با پنجاه پهپاد شاهد در روز شهر، تأیید روشنی از این حقیقت است.»

وی ادامه داد: «از نظر حقوقی، ایران با نیت مستقیم و با درک عواقب اقدامات خود این کار را انجام می‌دهد و قطعاً عواقبی در پی خواهد داشت.»

مشاور رئیس دفتر زلنسکی سپس با لحنی هشدارآمیز گفت: «امروز، می‌خواهم قوانین اساسی زندگی، به خصوص قانون بومرنگ را به تهران یادآوری کنم. با توهم دوری جغرافیایی یا سوء تفاهم درباره اولویت‌های امروز اوکراین، سردرگم نشوید، پهپادهای شاهد زمانی که روزی رها شوند، روزی قطعاً مسیر خود را به سمت‌ تولیدکننده خود پیدا خواهد کرد.»

از طرف دیگر، پودولیاک به تلاش ضدایرانی زلنسکی اشاره کرد و گفت که رئیس‌جمهور اوکراین پیشنهاد اعمال تحریم‌های ۵۰ ساله علیه ایران را داده است.

در پیش‌نویس این قطعنامه که روی وبسایت پارلمان اوکراین قرار گرفته، این عبارت آمده است: «اجرای اقدامات ویژه اقتصادی بخش‌بندی شده و سایر اقدامات محدودکننده (تحریم‌) جمهوری اسلامی ایران به مدت ۵۰ سال.»

«آندری یرماک»، رئیس دفتر رئیس‌جمهور اوکراین تصریح کرد، تحریم‌های پیشنهادی شامل محدودیت‌های تجاری، مالی و فناوری با ایران شود و محموله‌ها و پروازهای ایران از خاک اوکراین را ممنوع و شهروندان ایرانی را از خارج کردن سرمایه‌هایشان از اوکراین منع می‌کند.

در ماه های اخیر، اوکراین بارها به همراه متحدان غربی این کشور مدعی شده‌اند که جمهوری اسلامی ایران از طریق ارسال پهپاد به روسیه، در جنگ اوکراین مشارکت دارد، در حالی که جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده که بحث ارسال پهپاد به روسیه، مربوط به قبل از جنگ اوکراین است و تهران از نحوه استفاده این پهپادها اطلاعی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این باره با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که مخالف جنگ اوکراین و استمرار آن است، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که از درد و رنج مردم اوکراین بسیار متأسف است و بر ضرورت یافتن راهکاری سیاسی برای پایان بخشیدن به آن در سریع‌ترین زمان ممکن تأکید دارد و آماده است برای تحقق آن مساعدت کند.

جمهوری اسلامی ایران از آغاز بحران اوکراین بارها بر حل این موضوع از طریق سیاسی تأکید و آمادگی خود را برای حل آن اعلام کرده است. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۸ اردیبهشت ماه در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل، ضمن تأکید دوباره بر مخالفت ایران با جنگ اوکراین، ابراز امیدواری کرد، طرفین به مسیر گفت‌وگو بازگشته و شاهد پایان جنگ و استقرار صلح باشیم.

کنعانی تکرار ادعاهای واهی رئیس‌جمهور اوکراین علیه جمهوری اسلامی ایران را هم‌نوازی با جنگ تبلیغی و رسانه‌ای محور ضدایرانی علیه دولت و ملت ایران و با هدف جلب هر چه بیشتر کمک‌های تسلیحاتی و مالی کشورهای غربی برشمرد.

 

نظر شما