شناسهٔ خبر: 60457499 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مس کرمان، یک سقوط قابل پیش بینی

مس کرمان در اولنی فصل حضورش در لیگ برتر موفق به بقا نشد و بار دیگر به لیگ یک سقوط کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ورزشی ایلنا، مس کرمان با هدایت فرزاد حسین‌خانی سرمربی جوان خود موفق شد در رقابت‌های لیگ یک پس از ملوان به مقام دوم برسد و جواز حضور در بیست و دومین دوره لیگ برتر را کسب کند. عملکرد مس کرمان در رقابت‌های دسته اول به اندازه‌ای مطلوب بود که این تیم در همان فصل تا مراحل پایانی جام حذفی صعود کرد و در انتها مقابل نساجی قهرمان جام به بن‌بست خورد و از گردونه مسابقات حذف شد. مطابق انتظار عملکرد مسی‌ها با فرزاد حسین‌خانی که قراردادش به واسطه عملکرد مطلوب لیگ یک با این تیم تمدید شد، در لیگ برتر افت فاحشی داشت. افتی که باعث سقوط و بازگشت آنها به رقابت‌های لیگ دسته اول با شکست مقابل سپاهان شد. در ادامه نگاهی به ترین‌های مس کرمان در بیست و دومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران می‌اندازیم، فصلی که به علت سقوط به دسته پایین‌تر آن هم در خانه به تلخ‌ترین شکل ممکن به پایان رسید.

ثبات سرمربی

لیگ بیست و دوم یکی از دوره‌های لیگ برتر بود که سرمربیان روی نیمکت‌ها ثبات چندانی نداشتند. در این بین اما چند تیم از جمله مس کرمان، ملوان، سرخابی‌های پایتخت و همچنین سپاهان بودند که نیمکت‌هایشان ثبات داشت و مدیران، لیگ را با همان سرمربی‌هایی که فصل را آغاز کرده بودند، به پایان بردند. نکته جالب درباره مس کرمان این است که مس هر چقدر با رتبه‌اش با فرزاد حسین‌خانی پایین‌تر می‌رفت، به جای اینکه جایگاه حسین‌خانی روی نیمکت این تیم کرمانی لرزان‌تر شود، محکم‌تر می‌شد! با این روند مس کرمان هم تبدیل به معدود تیم‌هایی می‌شود که لیگ بیست و دوم را بدون تغییر سرمربی به پایان برساند. به عبارت دیگر می‌توان گفت مس کرمان دچار پدیده ثبات تا سقوط شد. پدیده‌ای که پیش از این در هیچ یک از تیم‌های جهان رخ نداده.

تفاضل 14-

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در فوتبال مدرن امروز برای نگه داشتن رتبه و جایگاه در جدول، پس از کسب امتیاز، تفاضل گل است. فاکتوری که برای رتبه‌بندی تیم‌های ورزشی بیشترین ارزش را پس از مجموع امتیازات کسب شده دارد. نکته جالب درباره تفاضل گل مس کرمان در این فصل این است که این فاکتور برای این تیم روی عدد 14- مانده. شاید تنها نکته مثبت مس کرمان در رقابت‌های این فصل همین تفاضل گل 14- باشد. چراکه از این حیث با تیم فوتبال نفت آبادان که هدایتش برعهده عبدالله ویسی است، برابر است. شاید اگر در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن امتیازات این دو تیم برابر می‌شد و کار برای تعیین تیم سقوط‌کننده به محاسبه کارت‌های زرد و قرمز می‌کشید، این تیم اندک شانسی برای بقا در لیگ داشت.

تنها 4 پیروزی

یکی از فاکتورهایی که ما در این مطلب آن را بررسی می‌کنیم روزهای خوب و بد 16 تیم حاضر در مسابقات لیگ برتر است. درباره مس کرمان اما باید گفت روزهای مطلوب مس کرمان در لیگ بیست و دوم تنها به اندازه 4 مسابقه بوده و این تیم تنها 4 پیروزی در مسابقات این فصل را ثبت کرده. بنابراین دوران درخشش مس در لیگ برتر به 4 پیروزی‌اش در این رقابت‌ها باز می‌گردد. بردهایی که در اکثر موارد مقابل تیم‌های نیمه دوم جدول رتبه‌بندی لیگ برتر به‌دست آمده و مس در برابر تیم‌های بالای جدول همیشه یک بازنده مطلق بوده. جالب است بدانید مس کرمان به همراه نفت مسجد سلیمان دیگر تیم سقوط کننده به لیگ دسته اول با 4 پیروزی در 30 مسابقه کمترین پیروزی را در بین 16 تیم حاضر در رقابت‌های فصل بیست و دوم لیگ برتر به ثبت رسانده است.

نگاهی به نیمکت؛ نوشدارو بعد از مرگ سهراب

اولین کار هر سرمربی لیگ یکی که به لیگ برتر صعود می‌کند، در فصل اول بدون شک ماندن در لیگ برتر است. کاری که مس کرمان نشان داد هیچ اعتقادی به آن ندارد. مس بعد از صعود تحت هدایت فرزاد حسین خانی تمام تلاشش را کرد که بتواند در لیگ بماند و حتی تا هفته‌ آخر در منطقه سقوط قرار نداشت اما اوجگیری شاگردان ویسی و عملکرد ناامیدکننده نارنجی‌پوشان مس در نهایت این تیم را دوباره به لیگ آزادگان فرستاد.

که در نهایت با استعفای حسین‌خانی از هدایت این تیم همراه شد. توافق برای جدایی بعد از سقوط به لیگ آزادگان درست حکم نوشدارو بعد از مرگ سهراب را دارد. در جریان نیم فصل دوم لیگ آزادگان مس کرمان و فرزاد حسین خانی بارها این امکان را داشتند که با جدایی توافقی به تیم در حال سقوط خود شوک وارد کنند اما به حدی این کار را به تأخیر انداختند که در نهایت مس کرمان دوباره به لیگ آزادگان برگشت.

فرزاد حسین خانی فصل پیش با مس کرمان به لیگ برتر صعود کرد و آنقدر به ماندن در این تیم اصرار کرد که دوباره مس کرمان راهی لیگ آزادگان شد. تجربه نشان داده است که سقوط به لیگ آزادگان مثل باتلاق برای تیم‌هاست و هر تیمی که از لیگ برتر به آزادگان سقوط کرده به این راحتی‌ها موفق به بازگشت نشده. حالا باید صبر کرد و دید نارنجی‌پوشان چه زمانی می‌توانند بار دیگر طعم شیرین لیگ برتر شدن را بچشند.

پدیده فصل؛ سامان تورانیان

سامان تورانیان، مدافع-هافبک 21 ساله مس کرمان از جمله معدود بازیکنان جوانی بود که در این فصل موفق شد فرصت بازی زیادی در ترکیب تیمش به ‌دست آورد. تورانیان با اعتماد فرزاد حسین‌خانی این فصل در 27 بازی لیگ در ترکیب اصلی مس حضور داشت و در 14 مسابقه هم در نقش بازیکن جانشین به ترکیب تیمش اضافه شد که نکته جالب‌توجه اینکه در این 27 مسابقه، در 13 بازی در مدت زمان حضور سامان تورانیان در زمین مسابقه دروازه مس کرمان بسته مانده که نشان از تأثیرگذاری این مدافع-هافبک جوان در ترکیب نارنجی‌پوشان کرمانی دارد. او همچنین در این فصل موفق شد که 1 پاس گل به نام خودش ثبت کند.

ستاره فصل؛ عارف رستمی

در تیمی که به لیگ یک سقوط کرده، نمی‌توان بازیکنی را ستاره دانست. با وجود این عارف رستمی وینگر چپ و مهاجم کرمانی‌ها فصل پرفروغی را تجربه کرد.

او برای مس 8 گل به ثمر رساند که با هر معیاری برای یک تیم ته جدولی آن هم بازیکنی که ذاتاً وینگر بوده، قابل قبول است. بازیکنی که تنها یک فصل سابقه حضور در لیگ برتر را داشته و تنها یک فصل کم فروغ را در ذوب‌آهن سپری کرده بود، در مس با وجود همه شرایط بد و ناامیدکننده عملکردی قابل قبول داشت. در کنار او باید از امین قاسمی‌نژاد مهاجم تخصصی و کهنه‌کار و نام‌آشنا یاد کرد که 5 گل زد و یک پاس گل داد تا بهترین بازیکن مس بعد از عارف رستمی باشد. قیاس این دو یعنی رستمی گمنام و کم‌تجربه با یک مهاجم تخصصی و کهنه‌کار ارزش کار رستمی را بیشتر نشان می‌دهد.

فرزاد حسین خانی فصل پیش با مس کرمان به لیگ برتر صعود کرد و آنقدر به ماندن در این تیم اصرار کرد که دوباره مس کرمان راهی لیگ آزادگان شد. تجربه نشان داده است که سقوط به لیگ آزادگان مثل باتلاق برای تیم‌هاست و هر تیمی که از لیگ برتر به آزادگان سقوط کرده به این راحتی‌ها موفق به بازگشت نشده. حالا باید صبر کرد و دید نارنجی‌پوشان چه زمانی می‌توانند بار دیگر طعم شیرین لیگ برتر شدن را بچشند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما