شناسهٔ خبر: 60455903 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

خوش‌چهره در گفت‌وگو با ایسکانیوز:

ارز زدایی مشکلات اقتصادی را حل می‌کند نه دلارزدایی/ فروپاشی اقتصاد آمریکا با حذف دلار

کارشناس ارشد مسائل اقتصادی گفت: نماد تمامی ارزهای خارجی دلار است،‌ حذف تنها دلار از معاملات اقتصادی مشکل را حل نخواهد کرد زیرا بعد از آن یورو و یوآن یا حتی سایر ارزها می‌توانند نقش دلار را ایفا کنند.

صاحب‌خبر -

محمد خوش‌چهره کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره تاثیر حذف دلار بر وضعیت اقتصادی کشور و تورم اظهار کرد: دلار زدایی به تنهایی در کشور راه حل مناسبی نخواهد بود. اقتصاد ایران به پدیده ای فراتر از دلار زدایی یعنی ارز زدایی احتیاج دارد. باید ویروس زدایی شود به عبارتی نیاز است تا سایر ارز ها نیز از معاملات اقتصادی حذف شود.

حذف دلار از معاملات اقتصادی تنها یک ادعاست/ لزوم شفاف‌سازی اقدامات بانک مرکزی

وی با اشاره به اینکه ارز خارجی حمله به ایران است،‌ گفت: نماد تمامی ارزهای خارجی دلار است،‌ حذف تنها دلار از معاملات اقتصادی مشکل را حل نخواهد کرد زیرا بعد از آن یورو و یؤآن یا حتی سایر ارزها می‌توانند نقش دلار را ایفا کنند.

کارشناس ارشد مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه بحث دلار زدایی یک بحث اقتصادی و سیاسی است،‌بیان کرد:  حذف دلار از سوی سایر کشورها به نفع جهان خواهد بود بنابراین این اقدام ایده خوبی است زیرا قدرت آمریکا وابسته به دلار و آمریکا به شدت نگران و حساس به حذف دلار از جهان است.

خوش‌چهره افزود: دلار باعث تضعیف ارز ملی می‌شود و ارزش پول ایران به دلیل این وابستگی دائما در حال کاهش است.

وی تصریح کرد: مسکن و زمین در ایران ربطی به ارز  و برجام ندارد زیرا نه زمین و مصالح ساختمانی به دلار بستگی ندارد؛ اما وقتی قیمت دلار و ارز تغییر می کند قیمت مسکن نیز جا به جا می شود. این ایرادات واقعی را باید دولت و مسئولان حل کنند.

کارشناس ارشد مسائل اقتصادی با بیان اینکه دوری از دلار اقتصاد آمریکا را از هم فرومی‌پاشد، بیان کرد: در دهه ۱۳۷۰ نیز در مصاحبه ای اعلام کردم که آمریکا همچون یک غول چراغ جادو است که شیشه عمرش دلار است. در همان زمان پیشنهاد معامله نفت با دلار را دادم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما