شناسهٔ خبر: 60455692 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

نقاط حادثه‌خیز بلای جان شهروندان گلپایگان

وجود نقاط حادثه‌خیز در سطح شهرها از معضلاتی است که به دلیل نبود هماهنگی لازم میان طرح‌های شهر با فرایندهای اجرایی شکل می‌گیرد و آسایش و رفاه ساکنان شهر را تهدید می‌کند، شهروندان گلپایگانی نسبت به وجود نقاط حادثه‌خیز در معابر اصلی شهر منتقد و خواهان رسیدگی مسئولان هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، طراحی شریان‌های شهر یکی از وظایف اصلی شهرداری‌ها است. نحوه طراحی خیابان‌ها و معابر نقش مهمی در ایمن‌سازی تردد شهروندان دارد و به کاهش تصادفات درون‌شهری منجر به جرح و فوت که امروزه آمار آن رو به افزایش است، کمک می‌کند. تأمین ایمنی شهروندان ساکن در روستاها، روستاشهرها و شهرهای کوچک و میانی به دلیل نحوه طراحی و موقعیت قرارگیری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

بهتر است موارد مربوط به ایمنی همان ابتدای طراحی شریان مورد توجه قرار گیرد تا از تحمیل هزینه‌های اضافی به مدیریت شهری جلوگیری شود، با این وجود چنانچه هر نقطه از شهر حادثه‌خیز تشخیص داده شد لازم است به منظور جلوگیری از بروز حوادث به سرعت نسبت به ایمن‌سازی اقدام شود. اجرای طرح‌های روان‌سازی ترافیک و ایمن‌سازی شبکه معابر مبتنی بر برنامه‌ها و فعالیت‌های متخصصان در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت انجام می‌شود، در این میان احداث دوربرگردان‌ها، سرعت‌کاه‌ها و استفاده از تقاطع‌های چراغ‌دار و غیرهمسطح از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

یکی از شهرهایی که شهروندان آن با معضلات ترافیکی دست‌وپنجه نرم می‌کنند گلپایگان است، مدتی است در سطح دوربرگردان‌های بعضی بلوارهای شهر مشکلاتی برای رانندگان، عابران پیاده و موتورسیکلت‌سواران به وجود آمده و آرامش ساکنان سلب شده است. دوربرگردان بلوار آیت‌الله محمودی یکی از حادثه‌خیزترین نقاط شهر گلپایگان است که شاهد تصادفات منجر به فوت و جرح بوده است.

نقاط حادثه‌خیز بلای جان شهروندان گلپایگان

مسئولان به فکر جان و مال شهروندان باشند

محمد عظامی، یکی از شهروندان گلپایگان می‌گوید: انتقادات زیادی درباره تقاطع بلوار آیت‌الله محمودی وجود دارد و از مسئولان درخواست داریم به‌طور جدی به فکر جان و مال مردم باشند.

وی خاطرنشان می‌کند: همین جمعه گذشته، برخورد خودروی پژو ۴۰۵ با موتورسیکلت حادثه‌ساز شد؛ این حادثه یک مصدوم برجای گذاشت که توسط اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان گلپایگان منتقل شد.

هر هفته در این مکان شاهد تصادفات منجر به جرح هستیم

علی یاوری، یکی دیگر از ساکنان گلپایگانی تاکید می‌کند: تقاطع ناایمن بلوار آیت‌الله محمودی نقطه حادثه‌خیزی است و هر هفته در این مکان شاهد تصادفات منجر به جرح و وارد آمدن خسارت هستیم.

وی تصریح می‌کند: گزارش‌های زیادی منتشر شده و استشهادهای مکرر از سوی کسبه و شهروندان به دست مسئولان رسیده است، اما هیچ اقدامی برای ایمن‌سازی این تقاطع از سوی شورای ترافیک و مسئولان انجام نشده است.

ایمن‌سازی این محور در اولویت قرار گیرد

محمد منتظری، یکی از رانندگان ساکن گلپایگان می‌گوید: بی‌توجهی به این نقطه حادثه‌خیز اعتراض شهروندان به ویژه کسبه را در پی داشته است، شاید با نصب سرعت‌گیر یا ایمن‌سازی این نقطه بتوان شاهد کاهش آمار تصادفات در این تقاطع بود.

وی ادامه می‌دهد: ساکنان و کسبه شهر با ارائه استشهادنامه اعتراض خود را اعلام کرده‌اند و لازم است تدبیری اندیشیده شود.

سیدمحمدحسن علوی، رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، تاکید می‌کند: شورای اسلامی شهر برای رفع نقاط حادثه‌خیز شهر گلپایگان هیچ‌گونه اقدامی انجام نمی‌دهد، چنانچه شهروندان از شورای شهر رفع خطر نقاط حادثه‌خیز را مطالبه کنند موضوع را به شورای ترافیک ارجاع می‌دهیم تا تصمیم لازم را بگیرند و طرح‌های ایمن‌سازی را اجرایی کنند.

وی اضافه می‌کند: شورای اسلامی شهر تنها یک نماینده در شورای ترافیک شهرستان دارد که حق رأی ندارد.

بررسی وضعیت نقطه حادثه‌خیز بلوار آیت‌الله محمودی در شورای ترافیک

پیمان شکرزاده، شهردار گلپایگان با اشاره به نقطه حادثه‌خیزی که در دوربرگردان بلوار آیت‌الله محمودی شهر گلپایگان روبه‌روی جایگاه CNG وجود دارد به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: رفع این نقطه حادثه‌خیز به تصمیم شورای ترافیک بازمی‌گردد، تمام جوانب باید در شورای ترافیک بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری شود.

وی با بیان اینکه مسدود شدن دوربرگردان‌ها و یک‌طرفه شدن مسیرهای حرکتی در سطح شهر با دستور شورای ترافیک شهرستان انجام می‌شود، تاکید می‌کند: شهرداری مجری مصوبات شورای ترافیک است و در صورتی که این موارد در شورای ترافیک مصوب شود شهرداری ملزم به اجرای آن است.

شهردار گلپایگان با بیان اینکه نصب سرعت‌گیر در بعضی نقاط ممکن است خطرآفرین باشد، خاطرنشان می‌کند: رفع نقطه حادثه‌خیز دوربرگردان بلوار آیت‌الله محمودی شهر روبه‌روی جایگاه CNG با اجرای سرعت‌گیر در شورای ترافیک مطرح شده، اما به تأیید شورای ترافیک نرسیده است.

شکرزاده تصریح می‌کند: به زودی بازدیدی از سوی اعضای شورای ترافیک از دوربرگردان بلوار آیت‌الله محمودی شهر گلپایگان انجام خواهد شد تا پس از بررسی، تصمیم نهایی برای رفع این نقطه حادثه‌خیز اتخاذ شود.

نقاط حادثه‌خیز بلای جان شهروندان گلپایگان

امکان مسدودسازی هیچ‌یک از تقاطع‌های بلوار آیت‌الله محمودی وجود ندارد

در همین پیوند علیرضا فخری‌زاده، معاون برنامه‌ریزی و امور هماهنگی عمرانی فرمانداری گلپایگان و یکی از اعضای شورای ترافیک شهرستان درباره نقطه حادثه‌خیز دوربرگردان بلوار آیت الله محمودی اظهار می‌کند: پس از بازدیدی که به اتفاق کارشناسان فرمانداری، شهرداری و رئیس پلیس راهور از این نقطه حادثه‌خیز انجام دادیم مقرر شد ایمن‌سازی این بلوار توسط شهرداری گلپایگان انجام شود.

وی اضافه می‌کند: نصب سرعت‌گیر و تابلوهای هشدار علائم راهنمایی رانندگی در لاین ورودی و خروجی تقاطع‌های این بلوار آغاز شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور هماهنگی عمرانی فرمانداری گلپایگان تاکید می‌کند: امکان مسدودسازی هیچ‌یک از تقاطع‌های بلوار آیت‌الله محمودی وجود ندارد، زیرا بار ترافیک بلوار افزایش پیدا می‌کند؛ لذا راهکار اصلی نصب سرعت‌گیر و علائم راهنمایی است.

فخری‌زاده با بیان اینکه بلوار آیت‌الله محمودی و بلوار آیت‌الله محمدی از نقاط حادثه‌خیز شهر گلپایگان است، می‌گوید: با این وجود سرعت غیرمجاز، تک‌چرخ زدن موتورسیکلت‌سواران و توجه نکردن به علائم راهنمایی و رانندگی از دلایل اصلی افزایش تصادفات است و به منظور پیشگیری از حوادث قبل از اخذ گواهینامه رانندگی باید کلیپ تصادفات پخش شود تا رانندگان تحت تأثیر قرار گیرند.

نظر شما