شناسهٔ خبر: 60444625 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

واکنش آمریکا به پیروزی اردوغان/ بایدن: هنوز با او صحبت نکرده‌ام

نخست‌وزیر انگلیس، پادشاه اردن و دبیرکل سازمان ملل پیروزی رجب طیب اردوغان را در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه تبریک گفتند. جو بایدن هم ضمن تبریک به اردوغان گفت که هنوز با او صحبت نکرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، پیام‌های تبریک مقامات و سران کشورهای جهان به «رجب طیب اردوغان» و گفتگوی تلفنی با او به علت پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه همچنان ادامه دارد.

در تازه‌ترین واکنش‌ها به پیروزی اردوغان، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در صفحه توئیتر خود پیروزی اردوغان را تبریک گفت و نوشت: مشتاقانه منتظر ادامه همکاری‌ها به عنوان اعضای ناتو در رابطه با مسائل دوجانبه و چالش‌های مشترک جهانی هستم. بایدن اما گفت که هنوز با همتای ترکیه‌ای خود صحبت نکرده است.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه بایدن نیز در توییر خود نوشت: به رئیس‌جمهور اردوغان تبریک می‌گوئیم و امیدواریم همکاری ما با دولتی که ملت ترکیه انتخاب کرده است، ادامه داشته باشد.

بلینکن ترکیه را شریک و متحد ارزشمند ناتو توصیف کرد و ضمن تمجید از میزان مشارکت بالای مردم ترکیه در انتخابات، آن را نشانه «رویکرد دموکراتیک طولانی مدت» در ترکیه قلمداد کرد.

«ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس هم ضمن گفتگوی تلفنی با رئیس‌جمهور ترکیه، پیروزی او را در انتخابات تبریک گفت.

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر نیز که از جمله نخستین افرادی بود که پیروزی اردوغان را به او تبریک گفت، ضمن گفتگوی تلفنی با او ضمن تبریک مجدد، برای تقویت روابط دوجانبه در دوره جدید ابراز امیدواری کرد.

دیوان پادشاهی اردن هم از پیام تبریک «ملک عبدالله دوم» به اردوغان برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز از جمله افرادی بود که با صدور پیامی انتخاب اردوغان به ریاست‌جمهوری ترکیه را به او تبریک گفت.

نظر شما