شناسهٔ خبر: 60444088 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

آنچه امروز در صحن مجلس گذشت؛

قالیباف: قانون بیمه کارگران ساختمانی به زودی اصلاح می‌شود/ طبق مصوبه مجلس، شهرداری‌ها مکلف به شناسایی خانه‌های خالی شدند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قانون بیمه کارگران ساختمانی در حال اصلاح است و به زودی به صحن مجلس می‌آید و به سرعت به نتیجه خواهد رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه، 8 خرداد) به ریاست  محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، رأس ساعت 8 و 17 دقیقه و با حضور 218 نفر از نمایندگان آغاز شد.

قالیباف: لایحه عفاف و حجاب به مجلس ارائه نشده و هنوز در دولت است / سوال نمایندگان مجلس از ۳ وزیر دولت اعلام وصول شد

قالیباف در ابتدای جلسه گفت: برای اطلاع هموطنان عزیز عرض می‌کنم که امروز توفیق داشتیم حدود 15 دقیقه در محضر عزیزان‌مان در ناوگروه 86 نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی با حضور فرماندهی محترم کل نیروی دریایی باشیم تا از کار بزرگ و مهمی که در دریانوردی دور زمین انجام دادند، تقدیر و تشکر کنیم.   

در ادامه روح الله متفکرآزاد دستور کار نشست امروز را به شرح ذیل قرائت کرد:

* ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی

* گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه دو فوریتی الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو

* گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه دو فوریتی تشکیل وزارت بازرگانی

* گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مورد لایحه دو فوریتی الحاق یک بند به تبصره (۶) قانون بودجه سال۱۴۰۲ کل کشور

* ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه یک فوریتی الحاق 5 تبصره به ماده (2) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

*گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اجازه مشارکت جمهوری اسلامی ایران در افزایش سهام سرمایه دور ششم بانک توسعه اسلامی

* گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مورد لایحه دو فوریتی الحاق یک بند به تبصره (۶) قانون بودجه سال۱۴۰۲ کل کشور

* گزارش کمیسیون اصل نود قانون اساسی در مورد سامانه جامع اطلاعات اموال غیرمنقول دستگاه‌های اجرایی (سادا)

* گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مورد عدم بازنگری دولت نسبت به مناطق کمتر توسعه یافته.

 قالیباف: قانون بیمه کارگران ساختمانی به زودی در مجلس اصلاح می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قانون بیمه کارگران ساختمانی در حال اصلاح است و به زودی به صحن مجلس می‌آید و به سرعت به نتیجه خواهد رسید.

حسن محمدیاری در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۸ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی، اظهار داشت: وضعیت مسکن و اجاره‌بها صدای مردم را درآورده است و ما در مجلس شورای اسلامی در تلاش هستیم تا سازوکاری را تعریف کنیم که به مردم کمک کند.

وی تاکید کرد: برآیند تمام فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی باید به سمت مهار تورم و رشد تولید برود، اما امروز در عمل این اتفاق نیفتاده است.

نماینده مردم تالش در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قانون بیمه کارگران ساختمانی مشکلاتی را در جامعه ایجاد کرده و قیمت صدور پروانه چندین برابر افزایش یافته است و کسی هم پاسخگو نیست. اکنون به دلیل افزایش قیمت مجوزها مراجعات زیادی به ما شده و مجوزی که قبلاً پنج میلیون تومان بود، به ۵۰ میلیون تومان رسیده است.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر، گفت: قانون بیمه کارگران ساختمانی در حال اصلاح است و به زودی به صحن مجلس شورای اسلامی می‌آید و به سرعت به نتیجه خواهد رسید.

 طبق مصوبه مجلس، شهرداری‌ها مکلف به شناسایی خانه‌های خالی شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شهرداری‌های شهرهای دارای بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت را مکلف کردند تا واحدهای مسکونی خالی از سکنه واقع در شهرها را شناسایی کنند و اطلاعات آن را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه هشتم خرداد) گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را بررسی کرده و مواد ۶ و ۷ این طرح را به تصویب رساندند.

بر اساس ماده ۶ این طرح؛ متن زیر به عنوان تبصره ۵ به ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم الحاق می‌شود:

شهرداری های شهرهای دارای بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت مکلف هستند واحدهای مسکونی خالی از سکنه واقع در شهرها را شناسایی کنند و اطلاعات آن را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند و وزارت راه و شهرسازی موظف است بر اساس اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان کشور، اطلاعات دریافتی را صحت سنجی نماید و پس از تایید، جهت اخذ مالیات متعلقه  موضوع ماده (۵۴ مکرر) قانون مالیات‌های مستقیم به سازمان امور مالیاتی معرفی نماید.

صد درصد درآمد حاصل از مالیات بر خانه‌های خالی شناسایی شده توسط شهرداری ها به حساب شهرداری شهرهای محل اخذ مالیات صرفا برای احیای بافت‌های فرسوده و اتخاذ تدابیر لازم برای ساخت خانه برای افراد بی‌بضاعت واریز می‌شود. دستورالعمل اجرایی این ماده توسط وزارت کشور و با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی) و راه و شهرسازی ظرف مدت یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

بر اساس ماده ۷ این طرح؛ در ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم پس از عبارت «هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت»، عبارت «و کلیه شهرهای جدید» اضافه می‌گردد.

 طبق مصوبه مجلس، مدت و مبلغ اجاره باید در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات ثبت شود

با تصویب مجلس شورای اسلامی باید در کلیه قراردادهای اجاره، مدت و مبلغ اجاره در سامانه‌های ثبت الکترونیک اسناد یا ثبت معاملات املاک و مستغلات ثبت شود.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (دوشنبه) و در ادامه بررسی طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی ماده ۵ این طرح را تصویب کردند.

ماده ۵- ماده ۲ قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1356/5/2 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن به شرح ذیل اصلاح می‌گردد:

ماده ۲- در کلیه قراردادهای اجاره می‌بایست مدت و مبلغ اجاره تصریح و در سامانه‌های ثبت الکترونیک اسناد یا ثبت معاملات املاک و مستغلات ثبت شود و پس از تایید موجر، مستاجر و دو نفر افراد مورد اطمینان طرفین به عنوان شهود، اقدام به اخذ کد رهگیری نمایند.

انتهای پیام/

نظر شما