شناسهٔ خبر: 60436260 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون بهزیستی کشور:

خانواده‌ها ۹۳ درصد سالمندان تحت پوشش بهزیستی را نگهداری می‌کنند

قم- ایرنا - معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه هدف ما ایجاد خانه‌های کوچک سالمندی است گفت: ۹۳ درصد سالمندانی که از بهزیستی خدمات دریافت می‌کنند، در محیط خانه و توسط خانواده‌ها نگهداری می‌شوند.

صاحب‌خبر -

فاطمه عباسی روز یکشنبه در حاشیه سفر به قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: از مجموع کل جمعیت سالمندی تحت پوشش، ۵۵ هزار نفر از مراکز شبانه‌روزی و ۶۶ هزار نفر نیز از مراکز روزانه خدمت می‌گیرند.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد وضعیت جامعه سالمندی کشور اظهار داشت: کشور به سمت سالمندی حرکت می‌کند، و تا سال ۱۴۱۰ بین ۲۵ تا ۳۰ درصد جمعیت سالمند می‌شود، که این نرخ اکنون بین ۱۷ تا ۲۰ درصد است.

وی با بیان اینکه بهزیستی فقط سالمندان نیازمند را تحت پوشش قرار می‌دهد گفت: وزارت بهداشت، سازمان‌ها و ارگان‌هایی که متولی سلامت و مناسب‌سازی هستند باید قوی وارد شوند، چون سالمندی ابعاد مختلف اجتماعی، سلامت و روان را در برمی‌گیرد.

عباسی خاطرنشان کرد: دبیرخانه سالمندی در سازمان بهزیستی با مشارکت سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف تشکیل شده، برنامه‌ها به سمت شهر دوستدار سالمند حرکت می‌کند تا شرایط را به گونه‌ای مهیا کنیم، سالمندان موثر واقع شوند.

وی بیان داشت: سالمندان توانایی کار کردن را دارند، از این رو تشکیل بنیاد فرزانگان و برنامه‌هایی که سالمندان به شکل فعال حضور داشته باشند، از جمله اقدام‌های بهزیستی به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: آموزش‌های مرتبط با بیماری‌های خاص سالمندان نیز در کل کشور ارائه می‌شود، و تسهیل‌گری را در دستورکار قرار داده‌ایم.

معاون بهزیستی یادآور شد: در کل کشور ۱۵ هزار و ۵۰۰ سالمند در ۳۰۵ مرکز بهزیستی تحت مراقبت و نگهداری قرار دارند.

وی همچنین با بیان اینکه هدف ما ایجاد خانه‌های کوچک سالمندی است گفت: ۹۳ درصد سالمندانی که از بهزیستی خدمات دریافت می‌کنند، در درون خانه و توسط خانواده‌ها نگهداری می‌شوند.

وی ادامه داد: از مجموع جمعیت سالمندی تحت پوشش، ۵۵ هزار تن از مراکز شبانه‌روزی و ۶۶ هزار نفر نیز از مراکز روزانه خدمات می‌گیرند.

‌معاون بهزیستی همچنین در پاسخ به این سئوال که در خصوص تامین هزینه‌های تحصیلی دانشجویان معلول چه تدابیری دارید؟ گفت: بر اساس سامانه‌ای که در بهزیستی است، درخواست‌های دانشحویان معلول بررسی، و هزینه‌ها پرداخت می‌شود، اما منابع دولتی تا واریز شدن به زمان نیاز دارد.

وی افزود: چون دانشجویان معلول به هنگام ثبت‌نام دچار چالش می‌شوند، با دانشگاه آزاد اسلامی در حال رایزنی هستیم، قبلا یک تفاهم‌نامه‌ای بود و شهریه مستقیما به حساب دانشگاه واریز می‌شد اما از وقتی که باید به حساب دانشجو واریز شود این معضل‌ها ایجاد شده‌است.

وی اضافه کرد: معلولان دانشجویی که برای ثبت‌نام دچار مشکل شدند، عمدتا جز دهک‌های اول تا هفتم هستند، هزینه تحصیل آنان نیز رایگان است.

خانواده‌ها ۹۳ درصد سالمندان تحت پوشش بهزیستی را نگهداری می‌کنند

معاون بهزیستی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۳ هزار دانشجوی معلول تحت پوشش بهزیستی در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند.

عباسی در پاسخ به این سئوال که در خصوص احداث مراکز معلولان در شهرستان‌های جدیدالتاسیس کهک و جعفرآباد قم چه تدبیری دارید؟ نیز گفت: نیازهای واقعی خود و اینکه چه نوعی مرکزی اعم از روزانه یا شبانه می‌خواهند را اعلام کنند، بر اساس آمایش سرزمینی و منابع موجود، نیازها را در نظر می‌گیریم.

معاون بهزیستی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای ساماندهی معضل سالمندان و مجانین رها شده در سطح شهر دارید؟ هم خاطرنشان کرد: اقدام در این زمینه یک کار تیمی است و باید وزارت کشور نیز به بهزیستی کمک کند.

وی یادآور شد: معضلی به نام افراد مجهول‌الهویه داریم، واقعا بسیاری از این‌ها فاقد یک خانواده موثر هستند، قوه قضاییه آنان را به سازمان بهزیستی ارجاع می‌دهد.

وی گفت: یکی از مهمترین مسایل ما افراد با هویت نامشخص و روان مزمن‌ها است، باید خانواده آنان شناسایی و مددکاری شود، چون مراکز، ظرفیت کافی برای نگهداری را ندارند.

وی تاکید کرد: باید به سمت رویکرد خانواده محور حرکت کنیم، تا به‌واسطه توانمند شدن خانواده‌ها، از معلول و توان‌خواه حمایت شود.

عباسی همچنین تصریح کرد: هدف ما این است که منابع بیشتری را به عنوان حق پرستاری و ویزیت در منزل اختصاص دهیم، تا معلولان در بستر خانواده باشند.

معاون بهزیستی کشور با ذکر اینکه یکی از مشکل‌های قم وجود اتباع است بیان داشت: ۲۵۰ هزار اتباع از ۱۳۹ کشور در این استان حضور دارند که درصد زیادی نیازمند حمایت‌های ویژه هستند.

وی یادآور شد: سال گذشته مبلغ پرستاری برای هر خانواده، ماهیانه ۱۵ میلیون ریال بود، امسال پیشنهاد دادیم، با ۲ فوریت نیز به هیات وزیران رفته، به احتمال قوی ۴۰ درصد افزایش اعتبار را داشته باشیم‌.

وی اضافه کرد: فردی که معلولیت شدید و یا ضایع نخاعی باشد، از حق پرستاری در منزل برخوردار می‌باشد.

معاون بهریستی گفت: هم اکنون ۷۷ هزار نفر در کشور حق پرستاری از معلولان دریافت می‌کنند، ۱۴۰ هزار نفر نیز به علت کمبود منابع پشت نوبت هستند.

عباسی در پاسخ به سئوالی در مورد اشتغال معلولان هم بیان داشت: فرآیندهایی را در بحث وام اشتغال، بیمه کارفرمایی همچنین بیمه خویش فرمایی برای فرد دارای معلولیت، در دستورکار داریم، تسهیلاتی نیز در اختیار قرار می‌دهیم و شرایط به‌کارگیری معلولان آسان‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه به لحاظ کیفی در محیط‌های کاری و شهری مناسب‌سازی نداریم، مشکل‌هایی برای حضور معلولان در محل کار است.

وی افزود: برای آماده‌سازی شغلی افراد معلول، کارگاه‌های شغلی داریم، هدف ما توانمندسازی معلولان و خروج از چرخه حمایتی بهزیستی است، چون با اشتغال دیگر، مستمری دریافت نمی‌کنند، اما امکان استفاده از خدمات توانبخشی را دارند.

این مقام کشوری یادآور شد: طبق برآورد سازمان بهداشتی جهانی، ۱۵ درصد افراد جامعه دچار کم توانی و یا ناتوانی هستند، در کشور ما به دلیل درگیری با جنگ این آمار بیشتر است.

عباسی اظهار کرد: معلولانی که به بهزیستی مراجعه کرده‌اند یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر هستند که با احتساب بُعد خانوار، یک جمعیت هفت میلیون نفری را تشکیل می‌دهند.

وی در پاسخ به سئالی در مورد اقدام‌های انجام شده برای مناسب‌سازی مکان‌های مختلف برای معلولان نیز گفت: در قانون جامع به خوبی این مساله دیده شده، در آخرین جلسه، وزیر کشور به عنوان رئیس کمیته حضور داشت، دستورهای خیلی خوبی را نیز برای استاندارها اعلام کرد.

وی افزود: دبیرخانه، اطلاعات را از سطح استان‌ها جمع‌آوری می‌کند، ما نیز به سازمان بازرسی کل کشور ارائه می دهیم تا عملکرد هر استان در مناسب‌سازی مشخص شود.

معاون بهزیستی بیان کرد: هر وزارتخانه و یا سازمانی باید بودجه مورد نیاز برای مناسب‌سازی را در اعتبارهای مصوب سالانه خود در نظر بگیرد.

نظر شما