شناسهٔ خبر: 60403348 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

عمران خان خواستار گفت‌وگوی فوری شد/ هشدار درباره هرج و مرج

نخست‌وزیر سابق پاکستان ضمن هشدار درباره وقوع هرج و مرج در این کشور خواستار گفت‌وگوی فوری با مقام‌های دولت این کشور شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «عمران خان»، نخست‌وزیر سابق پاکستان روز جمعه خواستار گفت‌وگوهای فوری میان مقام‌های کشور شد. او این اظهارات را در شرایطی مطرح کرد که فشارها بر او در بحبوحه سرکوب دستیاران ارشد و حامیانش شدت گرفته است.

عمران خان از زمانی که سال گذشته در یک رأی‌گیری پارلمانی از قدرت کنار گذاشته شد درگیر کشمکش‌هایی با ارتش بوده است. او می‌گوید این رأی‌گیری توسط ژنرال‌های ارشد ارتش سازمان‌دهی شده بود. ارتش این موضوع را تکذیب می‌کند.

تنش‌ها اوایل ماه جاری میلادی اوج گرفت. در این زمان، حامیان عمران خان بعد از دستگیری کوتاه او در روز ۹ ماه مه (۱۹ اردیبهشت) اقدام به برگزاری تظاهرات‌های خشونت‌آمیز کردند.

نخست‌وزیر سابق پاکستان در گفت‌وگوی زنده‌ای که در شبکه یوتیوب پخش شد گفت: «می‌خواهم خواستار گفت‌وگو شوم زیرا چیزی که الان دارد اتفاق می‌افتد راه حل نیست. او هشدار داد کشور در حال حرکت به سمت هرج و مرج است.

این نخستین بار نیست که او درخواست گفت‌وگو را مطرح می‌کند. خان روز ۳۰ اردیبهشت‌ماه هم گفته بود که آماده گفت‌وگو است اما فرمانده ارتش با او مشکل دارد.

او در آن مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفته بود «در حال حاضر هیچ گفت‌و‌گویی انجام نمی‌شود. من، سیاستمدار هستم و همیشه برای مذاکرات آماده هستم. برخی افراد می‌خواهند حزب مرا ممنوع کنند و به همین دلیل است که هیچ گفت‌و‌گویی را نمی‌خواهند».

وی همچنین در این مصاحبه تاکید کرد که حکومت به رهبری شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان از رویاروی با حزب تحریک انصاف در انتخابات سراسری «می‌ترسد».

ناآرامی‌های سیاسی در پاکستان در حالی وضعیت بدتری به خود گرفته که پاکستان با بدترین بحران اقتصادی خود در دهه‌های اخیر مواجه است. تورم در بالاترین حد خود قرار دارد، رشد اقتصادی ضعیف است، و این نگرانی وجود دارد که اسلام‌آباد ممکن است بدهی‌های خارجی را نکول کند.

بسیاری از دستیاران ارشد خان اندکی پس از آنکه طرفداران او به تعدادی از تأسیسات نظامی در سراسر کشور یورش برده و آنها را به آتش کشیدند دستگیر شدند. بسیاری از آنها آزاد شده‌اند و اندکی بعد استعفای خود را از حزب خان اعلام کردند. ده‌ها تن از رهبران رده میانی دیگر نیز از این حزب جدا شده‌اند.

عمران خان گفته که این افراد تحت فشار مجبور به استعفا شده‌اند تا او تضعیف شده و حزبش برچیده شود.

روز چهارشنبه «فواد چودری»، که در دولت سابق عمران خان وزیر اطلاع‌رسانی بود از سمتش استعفا کرد. استعفای او بعد از کناره‌گیری «شیرین مزاری»، معاون ارشد رئیس حزب تحریک انصاف صورت گرفت تا چودری دومین مقام بلندپایه‌ای باشد که حزب را ترک می‌کند.

حزب تحریک انصاف اعلام کرد، فواد چودری در روزهای گذشته یک بار به اتهام تحریک به خشونت در اعتراضات بعد از بازداشت عمران خان دستگیر شد. شیرین مزاری پنج بار دستگیر و آزاد شده است.

عمران خان در سخنرانی ویدیویی خود که چهارشنبه شب ایراد شد تصریح کرد: «این سرکوبی است که من هرگز مشابه آن را قبلا در تاریخ پاکستان ندیده‌ام.»

نخست‌وزیر سابق پاکستان حزبش را از حمله به تأسیسات نظامی در جریان ناآرامی‌ها پس از دستگیری‌اش مبری دانست و خواستار تحقیقاتی برای مشخص کردن افراد دخیل در این حوادث شد.

اعضای حزب خان گفته‌اند که به میل خودشان حزب را ترک کرده‌اند. بسیاری از آنها به نگرانی‌هایشان در مورد خانواده و سلامت خود اشاره کردند.

فواد چودری در پیامی که به منظور اعلام استعفایش در توئیتر منتشر کرد، ناآرامی‌های اخیر پاکستان را محکوم کرده و گفت که از سیاست جدا می‌شود.

او در پیام خود نوشت: «من از سمت حزبی خود استعفا داده‌ام و راهم را از عمران خان جدا می‌کنم.»

با این حال، نخست‌وزیر سابق این ادعاها را رد کرده و هشدار داده که سرکوب‌ها تنها محبوبیت حزبش را افزایش می‌دهد و این حزب هر زمان انتخابات برگزار شود پیروز خواهد شد. وی تصریح کرد تنها می‌خواد با گفت‌وگو کشور را از بحران کنونی خارج کند.

انتخابات سراسری در پاکستان قرار است تا ماه نوامبر برگزار شود و نظرسنجی‌ها نشان می دهند که خان محبوب‌ترین رهبر کشور باقی مانده است.

این مقام سابق سیاسی اوایل این هفته گفته بود که کمیته‌ای را برای انجام مذاکرات تشکیل خواهد داد.

او می‌گوید تلاش‌های قبلی برای صحبت با ژنرال‌های قدرتمند کشور بی‌پاسخ مانده است. نشانه‌هایی از اینکه ائتلاف رقبای سیاسی عمران خان حاضر به گفت‌وگو باشند دیده نمی‌شود.

دادگاه‌های نظامی

درخواست عمران برای گفت‌وگو در حالی انجام می‌شود که فشارها بر حزب او و هوادارانش شدت گرفته است. ۳۳ نفر از هواداران این حزب به ارتش تحویل داده شده‌اند و قرار است در دادگاه‌های نظامی به اتهام حمله به تأسیسات نیروهای مسلح محاکمه شوند.

این ۳۳ متهم بخشی از هزاران نفری هستند که در تظاهرات‌های سراسری بعد از دستگیری عمران خان در روز ۱۹ اردیهشت شده‌اند.

به دنبال دستگیری نخست‌وزیر سابق، اعتراضات شدیدی در چندین شهر پاکستان به راه افتاد. در خشونت‌های ناشی از این اعتراضات ۹ نفر کشته و صدها نفر مجروح شدند تا آنکه دادگاه عالی پاکستان دستور آزادی عمران خان با قرار وثیقه را صادر کرد.

دستگیری عمران خان با اتهام اختلاس صورت گرفت. این اتهامی است که او قویاً آن را تکذیب کرده است.

رعنا صنع الله، وزیر کشور پاکستان روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی در اسلام‌آباد گفت: ««متهمانی که به ارتش تحویل داده می‌شوند، کسانی هستند که به تأسیسات دفاعی بسیار حساس وارد شده‌اند».

او گفت فقط کسانی که وارد مناطق ممنوعه شده باشند طبق قوانین ارتش محاکمه شدند. این اظهارات وزیر کشور پاکستان به این تعبیر شده که قرار نیست محاکمه‌های دسته‌جمعی در دادگاه‌های نظامی برگزار شود.

با وجود این، او در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا خان نیز در دادگاه نظامی محاکمه می‌شود گفت: «تا آنجا که ارزیابی‌های خود من و شواهدی که در دست داریم نشان می‌دهد این مرد معمار همه این آشوب‌ها و برنامه‌ریزی‌های آن است. پس، بله، او هم در این دسته قرار می‌گیرد.»

عمران خان در سخنرانی ویدیویی در روز چهارشنبه اظهار کرده بود: «اگر بگویید که عضو حزب تحریک انصاف هستید، با خشونت و سرکوب روبرو خواهید شد و به زندان خواهید افتاد. اگر شما این عبارت جادویی را به زبان آورده و بگویید که دیگر در حزب تحریک انصاف نیستید آزاد خواهید شد.»

در همین حال برخی گزارش‌ها حاکی است دولت پاکستان در صدد است حزب عمران خان را غیرقانونی اعلام کند.

«خواجه محمد آصف» وزیر دفاع پاکستان روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در اسلام آباد اعلام کرد که موضوع انحلال حزب تحریک انصاف در دست بررسی است.

برچسب‌ها:

نظر شما