شناسهٔ خبر: 60402124 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

رونمایی و شلیک موشک بالستیک خرمشهر ۴

صاحب‌خبر -

جدیدترین موشک بالستیک ایران با نام خرمشهر ۴ رونمایی شد. این موشک که توسط متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع تولید شده، با برد ۲۰۰۰ کیلومتر و وزن سرجنگی ۱۵۰۰ کیلوگرم، سرعتش در خارج از جو به ۱۶ ماخ می‌رسد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی با انتشار تصاویری از رونمایی و شلیک این موشک، نوشت: رونمایی از نسل چهارم موشک بالستیک «خرمشهر» با نام «خیبر»، تولید وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران، همزمان با سوم خرداد سالروز آزادی «خرمشهر» و چهارم خرداد روز «دزفول»- مقاومت و‌ پایداری - ، نماد دیگری از اقتدار دفاعی در کنار سیاست خارجی عزتمندانه کشور در تامین امنیت و منافع ملی «ایران» مقتدر و مستقل است.

ازسوی دیگر، خبرگزاری آمریکایی رویترز در واکنش به این رونمایی نوشت: ایران می‌گوید یک موشک بالستیک را با موفقیت آزمایش کرده است. دو روز پس از اینکه رئیس نیرو‌های نظامی اسرائیل احتمال اقدام علیه تهران را بر سر برنامه هسته‌ای اش مطرح کرد، رسانه‌های ایران خبر دادند که این کشور روز پنجشنبه یک موشک بالستیک با برد بالقوه ۲۰۰۰ کیلومتر را با موفقیت آزمایش کرده است.ایران که یکی از بزرگترین برنامه‌های موشکی در خاورمیانه را دارد، می‌گوید تسلیحاتش می‌تواند به پایگاه‌های اسرائیل و آمریکا در منطقه آسیب برساند.

روزنامه اورشلیم پست نیز با تاکید بر اینکه تهران با موفقیت موشک بالستیک دور برد جدیدی را پرتاب کرده است، نوشت: جمهوری اسلامی ایران روزپنج‌شنبه از نسل چهارم موشک‌های خرمشهر با نام خیبر رونمایی کرد که برد ۲۰۰۰ کیلومتری و قابلیت حمل کلاهک ۱۵۰۰ کیلوگرمی دارد.

اورشلیم پست افزود: تهران که تاکید دارد موشک‌هایش کاملا دفاعی هستند و جنبه بازدارندگی دارند، برنامه موشکی خود را به‌ویژه در حوزه موشک‌های بالستیک توسعه داده است.

روزنامه تایمز آو اسرائیل نیز در این باره نوشت: موشک بالستیک خیبر - جدیدترین نسخه از موشک‌های خرمشهر که دوربردترین موشک ایران تا به امروز به شمار می‌آید - در کنار یک ماکت از مسجد الاقصی در پخش زنده تلویزیون دولتی ایران رونمایی شد. این روزنامه با ارائه جزئیاتی درباره قابلیت‌های خرمشهر۴ تصریح کرد: محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران گفت که این موشک در راستای حمایت همه جانبه از دوستان و کشورهایی که در مسیر مبارزه با نظام سلطه هستند، رونمایی شده است.

همچنین شبکه آی۲۴ نیوز با اشاره به رونمایی از موشک خرمشهر۴ گزارش داد: جمهوری اسلامی ایران موشکی جدید را به‌طور موفقیت‌آمیز پرتاب کرد که ۲۰۰۰ کیلومتر برد دارد و می‌تواند یک کلاهک به وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم را حمل کند.

آی۲۴ نیوز افزود: بنابر گزارش رسانه‌های دولتی ایران، سرعت این موشک تاکتیکی با تحرک بالا می تواند در خارج از جو به ۱۶ ماخ و در داخل جو به ۸ ماخ برسد.همزمان با سالگرد آزادسازی خرمشهر و ایام مبارک دهه کرامت، رونمایی از موشک راهبردی برد بلند و نقطه زن خرمشهر ۴ با حضور امیر سرتیپ آشتیانی انجام شد.

 

نظر شما