شناسهٔ خبر: 60397457 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

مجوز به شرکت ایلان‌ ماسک برای کاشت تراشه روی مغز انسان

اقتصادنیوز: شرکت نورالینک مجوز آزمایش کاشت تراشه روی مغز انسان را از اداره غذا و داروی آمریکا دریافت کرد.

صاحب‌خبر -

به اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت نورالینک (Neuralink) ایلان ماسک که با توسعه تراشه مغزی می‌خواهد محدودیت‌های ارتباطی بین انسان و کامپیوتر را از بین ببرد تا افراد بتوانند با استفاده از آن و اتصال مغزشان به اینترنت، کنترل وسایل دیجیتال را با مغز در دست بگیرند، اعلام کرد که مجوز اداره غذا و دارو آمریکا (FDA) را برای اولین مطالعه بالینی انسانی خود دریافت کرده است. با این وجود، Neuralink می‌تواند برای اولین بار تراشه خود را در مغز یک انسان آزمایش کند.

این مدل زیبا می خواهد از رونالدو خواستگاری کند+ تصاویر

Reuters گزارش داد، این شرکت در توئیت جدید خود نوشت:

«با خوشحالی اعلام می‌کنیم که تأییدیه FDA برای انجام اولین مطالعه بالینی انسانی خود را دریافت کرده‌ایم.

این امر نتیجه کار باورنکردنی تیم نورالینک در همکاری نزدیک خود با FDA است و اولین قدم مهمی محسوب می‌شود که روزی به فناوری ما اجازه خواهد داد به افراد زیادی کمک کند.

روند جذب متقاضی ما برای این کارآزمایی بالینی هنوز آغاز نشده است و به‌زودی اطلاعات بیشتری در این مورد اعلام خواهیم کرد!»

ایلان ماسک در آذرماه سال گذشته گفته بود که نورالینک احتمالاً تا ۶ ماه دیگر آزمایش‌های انسانی خود را شروع می‌کند که نشان می‌دهد وعده این میلیاردر برخلاف سایر وعده‌های او محقق شده است!

باید دید چه فردی برای انجام این آزمایش بالینی مهم انتخاب خواهد شد. آیا ماسک برای آزمایش شرکت خود به سراغ یک فرد بیمار می‌رود یا خودش برای انجام آزمایش تراشه مغزی نورالینک متقاضی خواهد شد؟ او قبلاً ادعا کرده بود که این دستگاه را در زمان نامشخصی در سر خودش قرار خواهد داد.

 

مشکلات و رقبا نورالینک در سال‌های گذشته

در همین حال، Neuralink در سال‌های گذشته به دلیل سوء استفاده از میمون‌ها با شکایت یک گروه حامی حقوق حیوانات مواجه شده بود. این گروه ادعا کرده بود که نورالینک شدیداً به میمون‌های آزمایشگاهی آسیب رسانده و حداقل موجب مرگ ۱۵ میمون در طول آزمایش‌های خود شده است. به همین دلیل فعالیت‌های استارتاپ ایلان ماسک، زیر ذره‌بین فدرال آمریکا قرار گرفت. همچنین FDA در اواخر سال گذشته، به‌خاطر نگرانی‌هایی درباره ایمن‌بودن این تراشه، درخواست نورالینک برای آزمایش آن روی انسان‌ها را رد کرده بود.

نورالینک که سال ۲۰۱۶ تاسیس شد، اولین شرکتی نخواهد بود که رابط مغز و کامپیوتر خود را روی یک انسان آزمایش کرده است. Synchron نیز در سال ۲۰۲۱ مجوز انجام آزمایش خود را از FDA دریافت کرده بود و اولین کاشت تراشه روی یک بیمار آمریکایی را سال گذشته انجام داد.

نظر شما