شناسهٔ خبر: 60393894 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

زنگ هشدار تورم ۷۰ درصدی برای دولت رئیسی

 یک کارشناس اقتصادی گفت: تورم ۷۰ درصدی یک زنگ هشدار برای دولت رئیسی است که بالاخره باید دست از شعارها و جراحی بردارد و به سمت نگاه واقعی به اقتصاد حرکت کند.

صاحب‌خبر -

احمد کیمیایی، کارشناس اقتصادی، درباره رقم اعلامی تورم برای فروردین به میزان ۶۸.۶ به انتخاب گفت: برای محاسبه تورم، سبدی از کالاها را در نظر می‌گیرند و تورم روی آن حساب می‌شود. سبدی که در نظر می‌گیرد کالاهاییست که دولت قیمت آن را ثابت نگه داشته است، مثلا نان دست دولت است و جلو گران شدن آن را گرفته است. وقتی بحث محاسبه تورم می‌شود آن کالاها تغییرات زیادی نداشته اند و تورم اعلامی با واقعیت بازار فرق می‌کند. دولت تورم سالانه ۴۰ درصد را اعلام می‌کرد و الان برای اولین بار است که این رقم ۶۸ درصد اعلام شده است، اما من فکر می‌کنم پارسال ما تورم ۷۰ درصد را با توجه به تاثیرات جراحی اقتصادی و اعتراضات داشتیم. در سال ۱۴۰۱ آنچه من به چشم می‌دیدم و مردمی که در بازار می‌بینند تورم ۷۰ درصد بود.

وی درباره خطرات تورم نزدیک ۷۰ درصد افزود: این عدد زنگ هشدار است و ما ۴ سال است که رقم بالا ۴۰ درصد را داریم تجربه می‌کنیم و برای مردمی که حقوق ثابت دارند خیلی سخت است و با اعدادی که خود دولت هم اعلام می‌کند اصلا همخوانی ندارد. خرج‌ها در کلانشهرها بیشتر هم هست. هزینه‌ها در تهران و اصفهان و شیراز مسلما بیشتر از شهرهای کوچکی است که دولت برای آن حقوق تعیین کرده است. در شهرهای بزرگ این میزان حقوق زیر خط فقر است و کسانیکه دو شغل ندارند به سختی زندگی می‌کنند و کارگر و کارفرما هر دو از وضعیت اقتصادی موجود ناراضی اند. الان هرچقدر هم دولت بخواهد برنامه اقتصادی بچیند وقتی مردم ناراضی باشند جواب نخواهد داد.

کیمیایی درباره علل اصلی وضعیت فعلی در تورم گفت: علت اصلی تورم چاپ پول است، اما باید ببینیم چرا به چاپ پول رسیدیم، اگر به عقب‌تر برگردیم مهم‌ترین دلیل تورم بحث تحریم هاست. وقتی تحریم هستیم و چیزی نمی‌فروشیم این اتفاق می‌افتد. اگر چیزی می‌فروختیم و پول چاپ می‌کردیم آنگاه یک پشتوانه‌ای داشتیم. جامعه هم حرف‌های دولت را نشان نمی‌دهد که می‌گوید ما خیلی خوب نفت می‌فروشیم، این حرف‌ها در سفره مردم خود را نشان نداده است. ما حتما باید تحریم‌ها را به جایی برسانیم و بدون تعارف مشکل را حل کنیم. اگر تحریم‌ها برداشته شود صعود قدرتمندی خواهیم داشت که کشورهای منطقه متعجب می‌شوند. ما نیروکار، ثروت، توان و تجربه داریم، اما تحریم‌ها نمی‌گذارد نتیجه بگیریم.

منبع: آفتاب

نظر شما