شناسهٔ خبر: 60393554 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بازتاب | لینک خبر

واکنش آمریکا به تازه‌ترین دستاورد موشکی ایران

صاحب‌خبر -

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است، در پاسخ به این سوال که چه واکنشی نسبت به رونمایی از موشک بالستیک خرمشهر۴(خیبر) توسط ایران دارد، با مطرح کردن ادعاهایی درباره برنامه موشکی ایران، گفت: ما به وضوح گفته‌ایم که توسعه و اشاعه موشک‌های بالستیک توسط ایران تهدیدی جدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی بوده و یک چالش مهم در زمینه عدم اشاعه تسلیحات اتمی است.

میلر ادامه داد: ما به استفاده از برخی ابزارهایمان در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای، از جمله تحریم‌ها برای مقابله با توسعه بیشتر برنامه موشک‌های بالستیک ایران و توانمندی آن برای اشاعه موشک‌ها و فناوری مرتبط ادامه می‌دهیم.

اظهارات میلر علیه تازه‌ترین پیشرفت ایران در حوزه دفاعی در حالی مطرح می‌شود که امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم رونمایی از موشک راهبردی برد بلند و نقطه‌زن خرمشهر ۴ اظهار کرد: ما در دفاع از کشور و دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی مصمم هستیم و به دشمن این را نشان دادیم که به هیچ وجه نمی‌تواند جوانان ما را از مسیر پیشرفت و رشد و تعالی باز دارد.

او تاکید کرد که «پیام این اقدام برای دوستان ما کمک به صلح و ثبات در منطقه و حمایت همه جانبه از دوستان ما و کشورهایی است که در مسیر مبارزه با نظام سلطه هستند و مواضع آگاهانه و صلح طلبانه دارند.»

وزیر دفاع یادآور شد: ما در حوزه‌های مختلف موشکی و پهپادهای که می‌تواند نیروهای مسلح را تجهیز کند با توجه به نوع تهدیداتی که متصور است گام برمی داریم.

در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، او با تلاش برای مغایر جلوه دادن فعالیت‌های موشکی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، گفت: ایران بر خلاف محدودیت‌های مرتبط با فعالیت‌های موشکی آن ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به دنبال کسب برخی فناوری‌های موشکی از تامین‌کنندگان خارجی و آزمایش موشک‌های بالستیک است. ما پیش از این هم گفته‌ایم که ایران دارای یک سلاح هسته‌ای رفتار تحریک‌آمیزتری نشان خواهد داد و به همین دلیل است که ما تا این اندازه نسبت به جلوگیری از دست‌یابی ایران به یک سلاح اتمی متعهدیم.

ادعای میلر درباره وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای و موشکی ایران در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران با تاکید بر حق ملت ایران از برخورداری از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای، گفته‌اند که برنامه هسته‌ای ایران علیرغم پیشرفت‌هایی که داشته است، صرفا اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند و تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی آن ندارد.

تلاش میلر برای مغایر جلوه دادن فعالیت‌های موشکی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در حالی است که پس از امضای توافق هسته‌ای(برجام) میان ایران و گروه ۱+۵ شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۲۹ تیر ۱۳۹۴ (۲۰ژوئیه ۲۰۱۵)، با اکثریت قاطع، ۱۵ رای مثبت از ۱۵ عضو، قطعنامه ۲۲۳۱ را برای تایید این توافق تصویب کرد تا در کنار برجام پاره‌ای از مسائل موشکی و تسلیحاتی را حل وفصل کند.

بر این اساس، برای مبادلات تسلیحاتی محدودیتی پنج‌ساله، برای فعالیت‌های موشکی محدودیتی هشت‌ساله و برای فعالیت‌های هسته‌ای محدودیت‌هایی فراتر از یک دهه در نظر گرفته‌شد.
بر اساس بند ۵ ضمیمه B قطعنامه، ایران بعد از گذشت پنج سال از اجرای توافق می‌توانست نسبت به خرید وفروش تسلیحات اقدام کند؛ محدودیتی که اواخر مهرماه ۱۳۹۹ به رغم کارشکنی‌های فزاینده کشورهای غربی، برخی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی پایان یافت و اکنون در آستانه پایان محدودیت‌های هشت ساله موشکی ایران هستیم که قرار است اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۱) پایان یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به این که آیا اظهارات اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران را درباره احیای توافق هسته‌ای مبنی بر این که تبادل پیام‌های غیرمستقیم در این زمینه ادامه داشته و پیشرفت‌های خوبی نیز در این زمینه انجام گرفته است، تایید می‌کند، گفت: ما به درز یافتن محتوای گفت‌وگوهای دیپلماتیک یا شایعات درباره گفت‌وگوهای دیپلماتیک که بیشترشان در گذشته نادرست بوده‌اند یا همچنان نیز نادرست هستند، پاسخی نمی‌دهیم.

میلر ادامه داد: ما همواره گفته‌ایم که توانمندی گفت‌وگو با ایران و انتقال پیام به آن‌ها را زمانی که انجام دادن این کار به نفع آمریکا باشد، حفظ کرده‌ایم. هیچ گاه جزئیات محتوای این پیام‌ها و وسیله انتقالشان را شرح نخواهیم داد اما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی بهترین راه اطمینان یافتن قابل راستی‌آزمایی و پایدار از این است که ایران هیچ گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.

دولت آمریکا که در ماه‌های اخیر با مطرح کردن ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین-ادعایی که از سوی ایران و روسیه رد شده است- و در پیش گرفتن رویکردی مداخله‌جویانه نسبت به امور داخلی ایران می‌گوید احیای برجام در دستور کار آن قرار ندارد، پیش از این نیز موضوع تبادل پیام‌های غیرمستقیم را در این زمینه رد کرده بود. اگرچه مدعی است که دیپلماسی اولویت اول آن برای رسیدگی به مسئله هسته‌ای ایران است.

واکنش میلر در پی این مطرح می‌شود که وزیر امور خارجه ایران اخیرا در سخنانی درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با بیان این‌که تبادل پیام‌ها به صورت غیرمستقیم بین ایران و طرف‌های مذاکره کننده ادامه دارد تصریح کرد: به موازات آن شاهد تلاش‌هایی از سوی وزرای خارجه برخی کشورها هستیم تا این زمینه فراهم شود که مذاکرات به جمع‌بندی برسد.

او با بیان این که برای رسیدن مذاکرات انجام شده به جمع بندی تلاش‌های متنوعی را در دستور کار داریم اظهار کرد: ما به وظیفه خود برای لغو تحریم‌ها از مسیر مذاکره و دیپلماسی با رعایت خطوط قرمز کشورمان ادامه می‌دهیم.

به گزارش ایسنا،امیرعبداللهیان ادامه داد: پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است و امیدواریم به نقطه و نتایج روشنی برسیم که بتوانیم آن را در اختیار افکار عمومی قرار دهیم.

نظر شما