شناسهٔ خبر: 60392326 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

در گفتگو با آنا تأکید شد؛

تضمین جذب ایده یا محصولات دانش‌بنیان با امنیت اقتصادی

کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است؛ در شرایط ایجاد امنیت اقتصادی و ارتباطات کم تنش سیاسی، زمینه فعالیت بسیاری از واحد‌های اقتصادی فراهم شده و زمینه جذب ایده یا محصولات دانش‌بنیانی نیز فراهم خواهد شد.

صاحب‌خبر -

جعفر خیرخواهان کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره عدم توجه به بازاریابی ایده یا محصول دانش‌بنیانی اظهار کرد: در شرایط ایجاد امنیت اقتصادی و ارتباطات کم تنش سیاسی، زمینه فعالیت بسیاری از واحد‌های اقتصادی فراهم شده و زمینه جذب ایده یا محصولات دانش‌بنیانی نیز فراهم خواهد شد.

خیرخواهان ادامه داد: برخی تصور می‌کنند که برای ساماندهی هر موضوعی نیاز به متولی یا سازمان در بخش‌های دولتی است در حالی که دستگاه‌های عریض و طویلی در بخش‌های دولتی طی سال‌ها ایجاد شده که تنها بودجه کشور را می‌بلعند و اقدام مناسبی هم در این زمینه انجام نمی‌دهند.

وی افزود: قوه قضائیه باید به عنوان نهاد قضاوت‌کننده در صورت مشکل میان صاحب ایده و مجموعه‌ای که قرار است آن ایده را خریداری یا تبدیل به محصول کند وارد عمل شده و مشکل را برطرف کند.

کمک دولت به دانش‌بنیان‌ها در ایجاد زیرساخت‌ها است

کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: تنها کمک دولت به دانش‌بنیان‌ها می‌تواند در بخش زیرساختی باشد به طور مثال در بخش فناوری، سرعت اینترنت یا تجهیزاتی که نیاز است به خوبی عمل کند و شرایط کار فراهم باشد.

وی افزود: صاحبان ایده و خلاقیت به طور طبیعی متقاضیان محصول را پیدا خواهند کرد و چه در بازار داخلی یا خارجی با مشتریان خود ارتباط خواهند گرفت. در گذشته و هزاران سال قبل نیز به همین گونه بوده و تجار با استفاده از کشتی‌های تجاری باوجود خطر غرق‌شدگی به آب می‌زنند و محصول یا کالای خود را به اغلب کشور‌ها و حتی به اندونزی در آن سوی دنیا می‌رساندند.

خیرخواهان عنوان کرد: در شرایط ایجاد امنیت اقتصادی و ارتباطات کم تنش سیاسی زمینه فعالیت بسیاری از واحد‌های اقتصادی فراهم شده و زمینه جذب ایده یا محصولات دانش‌بنیانی نیز فراهم خواهد شد.

تلاش‌های بخش خصوصی در گردشگری سلامت به راحتی از دست رفت

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته شاهد بودیم که با وجود موفقیت‌های به دست آمده در گردشگری سلامت در کشور‌های عربی، ایجاد مراکز و کلینیک‌هایی با تسلط پزشک و کارمند و پرستار به زبان عربی با قطع روابط ایران با برخی کشور‌های عربی این سرمایه‌گذاری‌ها دچار خطر شده یا به عبارتی بر باد رفت بنابراین ایجاد روابط صمیمانه با کشور‌ها و ارتباطات مناسب زمینه امیدواری برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم خواهد شد.

رشد و بالندگی شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند ساختار اداری جدید یا شق‌القمر دولت نیست

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: رشد و بالندگی شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند ساختار اداری جدید یا شق‌القمر دولت نیست بلکه باید با ایجاد زیرساخت مناسب برای فعالیت فعالان اقتصادی شرایط جذب ایده‌های دانش‌بنیانی را فراهم کرد.

خیرخواهان عنوان کرد: وظیفه کشور است که ارزش پول ملی و امنیت سیاسی را حفظ کند تا زمینه فعالیت و حضور فعالان اقتصادی فراهم باشد و طبیعی است که صاحبان فکر و تولید از کشور‌های دیگر نیز به ایران سرازیر می‌شوند وجلوی فرار صاحبان خلاقیت از کشور گرفته می‌شود.

دانش ابزاری برای رشد است

وی عنوان کرد: دانش ابزاری اساسی برای رشد است و تقویت فکر و دانش تولیدات مناسب‌تر را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظر شما