شناسهٔ خبر: 60392020 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

حوزه صنفی-دانشجویی در هفته‌ای که گذشت؛

آقای قالیباف جلوی تصویب لایحه ذبح تولید را بگیرید/ انتقاد بسیج دانشجویی به تشکیل وزارت بازرگانی

«معرفی اعضای جدید انجمن اسلامی دانشجویان اروپا، انتقاد به تحریم بسیج دانشجویی توسط اتحادیه اروپا و اعتبارسنجی بیش از ۲ هزار دانشگاه خارجی در سال ۲۰۲۳» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های صنفی-دانشجویی در هفته گذشته بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «انتقادات تشکل‌های دانشجویی به تولیدات سازمان صدا و سیما در خانواده محوری و پیگیری سازمان امور دانشجویان برای اشتغال دانشجویان غیر ایرانی» از مهم‌ترین خبرهای حوزه‌های تشکل‌های دانشگاهی و شوراهای صنفی در هفته گذشته بودند.

انتقاد دانشجو معلمان از وضعیت رفاهی دانشگاه شهید رجایی/ آخرین مهلت ثبت درخواست وام‌های دانشجویی اعلام شد

از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به «انتقاد به مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو و انتقاد به تشکیل وزارت بازرگانی» اشاره کرد. 

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار حوزه صنفی_دانشجویی را در هفته‌ اول خرداد ماه آورده است:  

حوزه تشکل‌های دانشجویی  

مخالفت هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو قابل توجیه نیست

 جمعی از دفاتر تشکل‌های دانشجویی در نامه‌ای خطاب به صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نکاتی را در مورد مسئله واردات خودرو متذکر شدند.

در بخشی از این نامه بیان شده است: « هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، بر اساس تفویض اختیار نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام که از آنِ مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) است به مجمع مذکور، شکل گرفته است. اخیراً این هیأت با مصوبه واردات خودروهای کارکرده (حداکثر پنج سال کارکرد) مخالفت کرده و مدعی است که این اقدام بر اساس سیاست های کلی نظام صورت گرفته است.»

در این نامه خاطرنشان شده است: «از این رو مخالفت هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به سیاست‌های کلی نظام، اسناد بالادستی و مزایای این اقدام، قابل توجیه نیست. از جنابعالی به عنوان رئیس مجمع تشخیص و هیئت عالی نظارت درخواست داریم که وظیفه محول شده از سوی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) را به درستی انجام داده و مانع سوء استفاده از این اختیار شوید.»

تولیدات صدا و سیما پیوست خانواده محوری ندارند

۳۳ تشکل دانشجویی در نامه‌ای به پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما و عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به عملکرد این دو دستگاه در حوزه جمعیت گلایه‌هایی مطرح کردند.

در بخشی از این نامه مطرح شده است: «اگرچه برنامه‌ها و تولیدات صدا و سیما بعضا رنگ و بوی جمعیت پیدا کرده‌اند؛ اما هنوز بسیاری از تولیدات، تبلیغات و گزارش‌ها، پیوست خانواده محوری ندارند و عملا رویه‌های قبلی را ترویج می‌کنند.»

در این نامه تصریح شده است: «متاسفانه بررسی عملکرد دستگاه‌های مختلف که در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تکالیف مهمی به عهده دارند، نظیر صداوسیما و وزارت فرهنگ‌ و ارشاد، نشان می‌دهد اهتمام ویژه‌ای نسبت به این مسئله وجود ندارد و یا اقدامات انجام شده، ظرافت‌های فرهنگی و هنری لازم جهت اثرگذاری ندارند.»

اعضای جدید شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا انتخاب شدند

دبیر و اعضای شورای مرکزی پنجاه و هفتمین دوره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا انتخاب شدند.

بر اساس این گزارش؛ محمدحسین عطایی دولت آبادی  به عنوان دبیر اتحادیه، عباس عالی زاده به عنوان مسئول ارتباطات، تاج دینی به عنوان مسئول صنفی، فاطمه نعمت‌الله زاده ماهانی به عنوان مسئول علمی، عبدالحسین بیات به عنوان مسئول فرهنگی انتخاب شدند. همچنین رضا فدائی، میاحی، محمدرضا عباس زاده، میترا باقری و یاسین دانشی به‌عنوان علی البدل انتخاب شدند. 

تحریم بسیج دانشجویی ناشی از خدمات این نهاد به انقلاب، نظام اسلامی و محرومان است

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور به تحریم این نهاد توسط اتحادیه اروپا واکنش نشان داد.

در این نامه خاطرنشان شده است: «خبر تحریم بسیج دانشجویی از سوی اتحادیه اروپا حاوی نکات امیدبخش و عبرت آمیزی است. علت حقیقی تحریم بسیج دانشجویی توسط دشمنان تاریخی مردم ایران، خشم و کینه ناشی از خدمات بسیج دانشجویی به انقلاب و نظام اسلامی و محرومان بوده که جای بسی خوشحالی است. خدماتی همچون، تبیین و تشریح سیاست‌های خصمانه دشمنان مردم ایران و سابقه تعامل آن‌ها با ایران در سه قرن گذشته، اجرای هزاران اردوی جهادی در نقاط محروم کشور، نقش آفرینی میدانی در دوران کرونا، تاسیس و توسعه ده‌ها شرکت دانش بنیان برای تامین نیازهای مردم ایران، حفاظت از استقلال فرهنگی ایرانیان و ارزش‌های تمدنی و هزاره ایران زمین در برابر هجمه بی‌سابقه ادراکی علیه کشور و ده‌ها موضوع دیگر که بسیج دانشجویی در دهه‌های گذشته و به ویژه یک دهه اخیر در انجام وظایف ذاتی خود در پاسداری از آرمان‌های عدالتخواهانه و آزادی خواهانه نظام اسلامی انجام داده است.»

در این نامه تاکید شده است: «ما در بسیج دانشجویی به آن‌ها توصیه می‌کنیم، سعی کنید با تعقل بیشتر، آینده بهتری را برای مردم خود رقم بزنید. این تحریم سند افتخاری برای دانشجویان بسیجی ایران و سبب انگیزه‌ای مضاعف برای مجاهدت بیشتر آنان برای ارزش‌های انقلاب اسلامی است.» 

آقای رئیس مجلس جلوی تصویب لایحه ذبح تولید را بگیرید

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور خطاب به محمد باقر قالیباف رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به احتمال تشکیل مجدد وزارت بازرگانی واکنش نشان داد.

در این نامه مطرح شده است: «دولت بدون هر گونه توجهی لایحه وزارت بازرگانی (هم داخلی و هم خارجی) را به مجلس ارسال کرد تا عزم خود را برای طی کردن مسیر دولت قبل و گشودن باب واردات افسارگسیخته نشان دهد.»

در این نامه عنوان شده است: «هم اکنون که مدیران دولت به جای تحقق شعار رشد تولید، مسیر غلط دولت مدعیان تدبیر را طی می‌کند، امید است تا جنابتان از حیثیت مجلس دفاع کنید و با حضور قاطعانه جلوی تصویب لایحه ذبح تولید (تشکیل وزارت بازرگانی) را بگیرید که تاریخ بهترین قضاوت کننده است.»

حوزه صنفی_دانشجویی 

رتبه‌بندی و اعتبارسنجی بیش از ۲ هزار دانشگاه خارجی در سال ۲۰۲۳

حامد ثقفی سرپرست اداره کل امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان  از اعتبار سنجی و تعیین رتبه بیش از ۲ هزارو ۷۸۶ دانشگاه ۱۰۷ کشور خارجی در سال ۲۰۲۳ خبر داد. 

وی مطرح کرد که بر اساس آمار، میزان صدور کد صحت در دانشگاه‌های اختیاردار در دوره یکساله اخیر نسبت به مدت مشابه آن در یک سال قبل نشان دهنده رشد ۲۷۵ درصدی است.

ارائه طرح‌ به مجلس و وزارت کار در زمینه اشتغال دانشجویان غیرایرانی

جعفر رازقی مدیر کل اداره امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان از ارائه طرح‌ به مجلس و وزارت کار در زمینه اشتغال دانشجویان غیرایرانی خبر داد.

وی قانون «منع اشتغال اتباع» را مشکل اصلی بر سر راه اشتغال دانشجویان غیر ایرانی دانست و بیان کرد که ما طرح‌هایی را برای حل این مشکل به مجلس شورای اسلامی و وزارت کار و امور اجتماعی ارائه کرده‌ایم و منتظر پاسخ هستیم.

انتهای پیام/

نظر شما