شناسهٔ خبر: 60384925 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آغاز برداشت گیاه دارویی گل گاوزبان در دهستان جنت رودبار رامسر

امسال حدود ۴۰ تُن محصول گل گاوزبان خُشک از ۱۴۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی رامسر برداشت می‌شود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، فرماندار و رییس شورای کشاورزی شهرستان رامسر  گفت: حمایت‌های تسهیلاتی و صنایع تبدیلی برای بهره وری اقتصادی بسیار موثر است و برنامه ریزی دراین زمینه موجب تقویت گردشگری سلامت و تور‌های ملی گردشگری درفصل برداشت است.
 
ابراهیم شیرودعشوریان افزود: ظرفیت رویش این گیاه دارویی بعنوان قطب تولید آن دراستان مازندران برپایی جشنواره‌های سالانه موجب تصویب جنت رودبار بعنوان پایلوت بوم گردی کشور و خوشه چینی گیاه آن ثبت میراث معنوی کشور شدو درتلاش هستیم با همکاری بخشداری دالخانی، دهیاری و شورای اسلامی روستای جنت رودبار مشارکت مردم و جوامع محلی، هشتمین جشنواره ملی را در خردادماه برگزارنماییم.
 
یادآور می‌شود، برداشت این گیاه تا اوایل تیرادامه دارد به علت سازگاری آب و هوا و خاک منطقه، هنگام چیدن حدود دو سانت درازا داشته و پس از چیده شدن در زیر شیروانی، لایه‌ای پهن شده و با گرمای غیر مستقیم نور خورشید خشک و پس از آن در کیسه‌های پارچه‌ای بزرگ قرار گرفته و تا زمان فروش در انباری تاریک نگهداری می‌شود.  رنگ گُلی که در این شرایط خشک و نگهداری شود، بنفش تیره و بسیار خوشرنگ بوده و به تدریج در بسیاری از مناطق کشور گل گاو زبان تغییر رنگ داده و سفیدک می‌زند.
 
 از جمله خواص دارویی گیاه گل زبان تصفیه کننده خون، آرام کننده اعصاب، عرق آور، مدرّ، تقویت کننده‌ی کلیه ها، برطرف کننده سرما خوردگی، درمان سُرفه و رفع بی اختیاری در دفع ادرار برشمرد.
 
بومی‌های منطقه علاوه بر استفاده از گُل و بَرگِ این گیاه به عنوان چاشنی در نوشیدنی‌های تابستانی، از گُل آن مربا تولید کرده و همچنین پودر گل گاو زبان را در سالاد و سوپ ریخته و برگ‌های تازه گل گاو زبان نیروبخش و نشاط آور است.

نظر شما