شناسهٔ خبر: 60381366 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عملیات آزادسازی خرمشهر از زبان رزمندگان قزوینی

سحر محمدعلی‌خانی

نشست صمیمانه رزمندگان و راویان سال‌های دفاع مقدس پیرامون فتح خرمشهر با اعضای کانون خواهران بسیج رسانه در سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در نشست اعضای کانون خواهران بسیج رسانه قزوین با رزمنگان دفاع مقدس که پیرامون فتح خرمشهر عصر چهارشنبه سوم خرداد در سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد؛ محمدعلی حضرتی‌ها، رضا دولت‌آبادی و علیرضا کشاورز سه رزمنده و جانباز شرکت‌کننده در عملیات آزادسازی خرمشهر به بیان شرایط حاکم در جنگ و ویژگی‌های عملیات بیت‌المقدس پرداختند.

رشد فرهنگ نیازمند «قهرمان‌سازی» دارد

محمدعلی حضرتی‌ها اظهار کرد: رزمندگان عملیات بیت‌المقدس جنگ تن با تانک و جنگ تن‌به‌تن را تجربه کردند و علی‌رغم دست خالی ما و دست برتر رژیم بعث، نه تنها پیروزی به نام ما رقم خورد بلکه در کنار جمع‌آوری غنائم متعدد، نوزده هزار نیروی عراقی را هم به اسارت درآوردیم.

وی عنوان کرد: موفقیت سپاه اسلام در عملیات فتح‌المبین و الی بیت‌المقدس و عملیات آزادسازی خرمشهر نشان از سهولت کار در این میادین ندارد بلکه حاصل درایت فرماندهی، ایثار رزمندگان و حمایت‌های بی‌دریغ الهی است.

این رزمنده سال‌های دفاع مقدس ادامه داد: یکی از نکته‌هایی که در عملیات بیت‌المقدس باید به آن توجه شود این است پیروزی در این میدان تاریخ دفاع مقدس را به ۲ دوره قبل و بعد از عملیات آزادسازی خرمشهر تبدیل کرده و سبب شده تا معادلات جهانی به هم‌ریخته و حضور عراق در ادامه جنگ متفاوت‌تر از سال اول آن باشد.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های خاص عملیات بیت‌المقدس ادغام نیروهای یگان‌های سپاه و ارتش بود که نشان دهنده اراده‌ای جمعی و ایمان یک ملت، برای پیروزی در این نبرد بود. نیروهای قزوین در این عملیات بخشی از لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله بودند که در گردان سلمان یک نبرد رو در رو انجام دادند.

حضرتی‌ها در رابطه با تبیین صحیح فرهنگ دفاع مقدس برای نسل امروز خاطرنشان کرد: امروزه تصویری که از دشمن توسط دستگاه‌های تبلیغاتی ما ارائه می‌شود یک تصویر تخت و غیرواقعی است، دشمن از صبح دهم اردیبهشت‌ماه سال ۶۱ تا سوم خرداد از جنگ و عملیات دست نکشید اما نصرت الهی با ما بود.

وی تصریح کرد: رزمندگان ما قهرمانانی هستند که امروز برای رشد فرهنگی جامعه باید به نسل جوان معرفی شوند و ما باید از گنجینه جنگ جهت ارتقای فرهنگ جامعه نهایت استفاده را ببریم و جای خالی تبیین این مسئله امروز به‌شدت احساس می‌شود.

آزادسازی خرمشهر؛ معنویت یا نیروی سلاح

رضا دولت آبادی اظهار کرد: در طول سال‌های دفاع مقدس در هر ۲ جبهه جنوب و غرب حضور داشتم اما کردستان و مقابله با کومله دموکرات جبهه نبود بلکه منطقه بزرگ عملیاتی بود.

وی عنوان کرد: ضد انقلاب در شب چهارشنبه سوری سال ۱۳۶۰ آتش‌بازی بزرگی راه انداختند و دوستان بسیاری همان شب به شهادت رسیدند. پس از آن وارد جبهه غرب شدیم و کار ما با عملیات الی بیت‌المقدس آغاز شد.

این راوی سال‌های دفاع مقدس گفت: در مراحل مختلف جنگ به این نتیجه رسیده بودیم که توان بازپس‌گیری در ما وجود دارد اما توان نگهداری نداشتیم و تنها معنویت موجود در رزمندگان بود که کار دشواری نظیر آزادسازی خرمشهر را رقم زد.

وی اظهار کرد: رزمندگان ما جوانان کم سن و سالی بودند که استقلال و ایمان برایشان اولین انتخاب بود و اگر امروز هم‌چنین اراده‌ای در حوزه‌های مختلف وجود داشته باشد فتوحات بزرگی خواهیم داشت.

این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: وعده الهی صادق است و قومی که در راه وعده الهی قدم بردارند به موفقیت می‌رسند، اگر مسئولان امروزجامعه به مواضع و مشکلات مختلف کشور به چشم جبهه نگاه کنند قطعاً از انواع مشکلاتی که امروز با آن روبه‌رو هستیم عبور خواهیم کرد.

ظلم پایدار نخواهد بود

همچنین در ادامه علیرضا کشاورز اظهار کرد: اتفاقی که در فتح خرمشهر رخداد با هیچ اندیشه نظامی همخوانی ندارد اما بدیهی است که هیچ ظلمی پایدار نیست و فتح خرمشهر مهر تأییدی بر این امر است.

وی ادامه داد: برخی از رزمندگان قزوینی حاضر در عملیات بیت‌المقدس در لشگر ۲۷ محمد رسول‌الله به فرماندهی شهید احمد متوسلیان حضور داشتند. حاج احمد فرمانده‌ای جسور، جدی، مقاوم و سخت‌گیر بود و همین سخت‌گیری‌ها سبب شد تا نیروها با آمادگی دوچندان نسبت به دیگران در خرمشهر نقش آفرینی کنند.

این جانباز و راوی سال‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: اگرچه رزمندگان با توکل به خدا پا به میدان گذاشتند اما لازمه جنگ داشتن تسلیحات نظامی است درحالی‌که در یک دسته‌ ۲۵ نفره ۸ نفر سلاح نداشتند ولی ایمان، اراده و تلاش در قلب و وجود این رزمندگان بی‌نهایت بود.

کشاورز با اشاره به مختصات عملیات الی بیت‌المقدس عنوان کرد: اینکه امام فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد تنها یک شعار نیست چراکه با درک سختی‌هایی که رزمندگان در این عملیات متحمل شدند تنها امدادهای خداوند بود که عملیات را به پیروزی رساند.

به گزارش ایسنا؛ خرمشهر در چهارم آبان ماه سال ۱۳۵۹ به اشغال ارتش بعثی عراق درآمد و تا دی‌ماه همان سال عملیات‌های مختلفی برای آزادسازی شهر از طرف ارتش، سپاه پاسداران و نیروهای مردمی انجام شد اما نتیجه لازم به دست نیامد.

با توجه به تهدیدهای ارتش بعث و نیز اهمیت خرمشهر این موضوع و منطقه به یک موقعیت حیاتی در روند جنگ بین ایران و عراق تبدیل شده بود و با تأکید امام خمینی (ره) بر آزادسازی خرمشهر، برنامه‌ریزی عظیمی از سوی قوای ایرانی در جهت آزادسازی این نقطه استراتژیک انجام شد و در نهایت طی یک عملیات ۲۴ روزه خرمشهر آزاد شد.

انتهای پیام

نظر شما