شناسهٔ خبر: 60378750 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

هشدار به کوهنوردان/ از دره‌نوردی بپرهیزید

خبرگزاری ایسنا

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با ارائه گزارشی از وضعیت ارتفاعات و کوهستان‌های کشور اظهار کرد: به دلیل وقوع رگبار و رعد و برق و احتمال صاعقه و تگرگ در ارتفاعات، کوهنوردی مخاطره آمیز است بنابراین از صعود به ارتفاعات بپرهیزید.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

صادق ضیاییان با توجه به فعالیت سامانه بارشی در کشور اظهار کرد: فعالیت موج ناپایدار در بخش‌های شمال غرب کشور، البرز غربی و مرکزی همچنین مناطق غربی کشور به‌ویژه از ظهر پنجشنبه تا عصر جمعه (۴ تا ۵ خرداد) به تناوب وزش باد شدید، رگبار و رعدوبرق و احتمال تگرگ را به همراه دارد.

وی افزود: در مناطق فاقد بارش به سبب وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک همراه با کاهش دید و کیفیت هوا وقوع رگبار‌های پراکنده طی ساعات بعدازظهر در ارتفاعات مرکزی کشور، ارتفاعات کرمان و زاگرس مرکزی و شمالی، رعدوبرق و احتمال تگرگ، وزش باد شدید در مناطق جنوب شرق خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان همراه با خیزش گردوخاک و شن و طی عصر جمعه (۵ خرداد) رگبار و رعدوبرق و احتمال تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت ارتفاعات تهران نیز طی روز‌های پایانی هفته گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها و نقشه‌های هواشناسی طی روز پنجشنبه (۴ خرداد)، وضعیت جوی کوهستان و ارتفاعات استان تهران آفتابی همراه با وزش باد، به‌تدریج افزایش سرعت باد و افزایش ابر، طی بعدازظهر تا شب به‌تناوب رگبار و رعدوبرق و احتمال تگرگ و وزش باد شدید است.

وی ادامه داد: طی روز جمعه نیز وضعیت جوی این منطقه نیمه ابری، وزش باد شدید به‌ویژه مناطق بالای ٣٠٠٠ متر، بعضی ساعات رشد ابر و رگبار و رعدوبرق و احتمال تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا توصیه کرد: به‌سبب وزش باد شدید به‌ویژه در ارتفاعات شمال‌غرب، البرز غربی و مرکزی، احتمال سقوط و پرتاب شدت از قله‌ها و خط الراس‌های مرتفع وجود دارد بنابراین تمهیدات لازم اتخاذ و تجهیزات مناسب جهت کاهش مخاطره و مکان مناسب برای کمپینگ انتخاب شود.

ضیاییان در پایان تصریح کرد: با توجه به ماهیت رگباری بارش‌ها از تردد در شیب‌های مستعد وقوع سیلاب اجتناب شود. وقوع رعدوبرق و احتمال اصابت صاعقه و تگرگ به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و غروب پنجشنبه در مناطق ذکر شده، کوهنوردی پیش‌بینی و توصیه می‌شود که مردم در زمان وقوع رعدوبرق در مکان‌های امن‌تر پناه بگیرند. دره‌نوردی به‌ویژه در البرز مرکزی و غربی، مناطق شمال غرب و غرب همچنین کرمان در بازه بعدازظهر پنجشنبه تا عصر جمعه مخاطره آمیز است بنابراین از فعالیت‌های دره‌نوردی پرهیز شود.

برچسب‌ها:

نظر شما