شناسهٔ خبر: 60276582 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

کمیته پارالمپیک وارد ماجرا می‌شود؟

بحران در والیبال نشسته کشور

شرایط عجیب برای تیم ملی والیبال نشسته باعث شده تا پرافتخارترین رشته تیمی ایران در دنیا در وضعیت بغرنجی طی سال‌های اخیر قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از تسنیم، هر زمان که نام والیبال نشسته در ورزش ایران مطرح می‌شود، همگان به یاد قهرمانی‌ها و افتخارآفرینی‌های این رشته در رویدادهای آسیایی، جهانی و پارالمپیک می‌افتند؛ قهرمانی‌هایی که باعث شده تا والیبال نشسته پرافتخارترین رشته تیمی ایران در تاریخ ورزش کشور لقب بگیرد.

با وجود این افتخارآفرینی‌ها، اما شرایط خوبی به لحاظ مدیریتی در این تیم حاکم نیست؛ نه اینکه مدیریت در داخل والیبال نشسته ایراد داشته باشد، بلکه موضوع به برخی افرادی بازمی‌گردد که نقش تصمیم‌گیر برای آن را دارند.

* آغاز ماجرا از مصاحبه سرمربی

روز 23 اردیبهشت بود که هادی رضایی سرمربی تیم ملی والیبال نشسته مردان ایران در گفت‌وگو با ، درباره مشکل مالی این تیم برای اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا گفت: «ما حتی برای رفتن به آسیا مشکل داریم و فدراسیون نیز در مسائل بودجه‌ای تحت فشار است. از طرف دیگر رقابت‌های قهرمانی آسیا هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود و نمی‌توانیم از کنار آن بگذریم. ان‌شاءالله که این مسئله درست شود. به هر حال فدراسیون هم در حال تلاش است، ولی برای ورزش اول کشور در معلولان و رشته‌ای که 32 سال رتبه اول دنیا بوده، جالب است که مشکل داشته باشد و برای مسابقات قهرمانی آسیا که هر چهار سال یک بار است، با کمبود بودجه دست به گریبان باشد. این برای من جای سؤالی بزرگی است.»

* واکنش دبیر فدراسیون به احتمال عدم اعزام

این صحبت‌ها واکنش فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین به عنوان متولی والیبال نشسته را به دنبال داشت. مسعود حمیدی دبیر فدراسیون روز 27 اردیبهشت در این باره گفت: «مشکل مالی که وجود دارد و بحث‌های مالی در زمان اعزام مطرح می‌شود، اما رئیس فدراسیون در تلاش است تا بودجه موردنظر تأمین شود. او رایزنی‌هایی را با کمیته پارالمپیک و وزارت ورزش انجام داده است تا این مورد خاص برطرف شود. با وجود اینکه مشکل مالی هست، اما اعزام تیم ملی والیبال نشسته مردان به مسابقات قهرمانی آسیا قطعاً انجام خواهد شد.»

* اعزام والیبال نشسته در اولویت نیست

ظاهراً صحبت‌های حمیدی چندان به مذاق مسئولان فدراسیون خوش نیامد. محمدمهدی گیلانی‌نژاد سرپرست مدیر ورزشی فدراسیون بعدازظهر روز 27 اردیبهشت اظهار داشت: «با توجه به نزدیکی مسابقات والیبال نشسته قهرمانی آسیا و بازی‌های پاراآسیایی و همچنین به‌لحاظ مدیریت منابع مالی و اولویت‌بندی سفرها، اولویت نخست فدراسیون شرکت در بازی‌های پاراآسیایی است و در زمان حاضر حضور تیم ملی والیبال نشسته در قزاقستان قطعی نیست و در حال بررسی است. ما هم به پیشرفت و توسعه والیبال نشسته علاقه داریم و در این راستا قهرمانی کشور این رشته را برگزار خواهیم کرد، اما در خصوص اعزام تیم‌ها، اولویت اعزام به بازی‌های پاراآسیایی هانگژو است و موضوع اعزام والیبال نشسته به مسابقات قزاقستان هم در حال بررسی است و اعزام آنها قطعی نیست و این تصمیم مشترک بخش فنی کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون است.»

* مشکل از بی‌پولی نیست

درخصوص عدم اعزام تیم ملی به قزاقستان به هیچ عنوان مشکل پولی وجود ندارد. تیم ملی قرار است چند روز زودتر به این کشور برود و به تیم میزبان که به دنبال سهمیه پارالمپیک است، چند دیدار دوستانه برگزار کند. هزینه اسکان زودتر از موعد تیم ملی بر عهده قزاق‌ها خواهد بود و حتی قرار است پولی به تیم ملی هم پرداخت شود. بر همین اساس ایران فقط باید پول بلیت هواپیما را بدهد و در مدت زمان حضور در آنجا، هیچ پول دیگری پرداخت نمی‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که مشکل مالی برای اعزام تیم ملی به مسابقات قهرمانی آسیا وجود ندارد.

* مشکل از کجاست؟

درباره مشکل به وجود آمده برای والیبال نشسته صحبت‌هایی شنیده می‌شود که باید مورد توجه قرار بگیرند. شنیده می‌شود یکی از بازیکنان باسابقه تیم ملی به دلیل مصاحبه‌ای که چندی قبل انجام داد، به کمیته انضباطی فراخوانده شد. مسئولان فدراسیون خواستار عدم حضور این بازیکن در تیم ملی شدند؛ موضوعی که با مخالفت کادر فنی مواجه شد. همین ماجرا باعث شد تا یک لجبازی بین مسئولان فدراسیون و مسئولان تیم به وجود بیاید؛ اینکه یا آن بازیکن کنار گذاشته شود، یا تیم اعزام نشود. تا الان که زور فدراسیون چربیده و فعلاً خبری از اعزام نیست.

* لزوم ورود مستقیم کمیته پارالمپیک به مشکل پرافتخارترین تیم تاریخ ایران

طی یک هفته‌ای که گذشت، خبررسانی لازم پیرامون این مشکل بزرگ انجام شد، البته تاکنون هیچ واکنشی از سوی کمیته ملی پارالمپیک صورت نگرفته است. این کمیته طی سال‌های گذشته همواره نقش بزرگی در حل مسائل مربوط به فدراسیون‌های نابینایان و همچنین جانبان و معلولین را داشته است. حالا به نظر می‌رسد ورود کمیته پارالمپیک به ماجرای والیبال نشسته بتواند مشکل به وجود آمده را حل و فصل کند. البته این اتفاق باید پیش از آنکه کار از موعد انجامش بگذرد، صورت بگیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما