شناسهٔ خبر: 60095827 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اما و اگرهای اجرای یک مصوبه/ داوطلبان کنکور 1402 با آرامش درسشان را بخوانند؛ آب از آب تکان نمی‌خورد

مصوبه کنکوری شورایعالی انقلاب فرهنگی در کمیسیون آموزش مجلس بررسی شد، اما در هر صورت کنکور 1402 براساس این مصوبه اجرا می‌شود.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ «کنکور»، واژه‌ای که فقط نام آن برای هر ایرانی می‌تواند استرس و بسیاری به همراه داشته باشد، چرا که هر ایرانی به هر حال یا حداقل یک بار در کنکور شرکت کرده یا در خانواده خود عضو کنکوری داشته است.

به دلیل اینکه بسیاری از جوانان ایرانی سرنوشت خود را به حضور در دانشگاه منوط می‌کنند، کنکور برای آن‌ها بسیار حساس می‌شود و از این رو هر خبری درباره کنکور می‌تواند برای کنکوری‌ها و خانواده‌های آن‌ها دارای اهمیت باشد.

اما از سال گذشته اهمیت اخبار کنکوری برای کنکوری‌ها و خانواده‌های آنان دوچندان شده چرا که نحوه برگزاری و پذیرش داوطلبان کنکور با مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی تغییر کرد.

البته که بیش از ۸۵ درصد از ورودی‌های دانشگاه‌ها از طریق سوابق تحصیلی جذب می‌شوند و رقابت کنکور در اصل فقط برای ۱۵ درصد از صندلی‌هاست اما هر نوع تغییر در این آزمون، تنش‌های زیادی ایجاد می‌کند.

مصوبه کنکوری شورایعالی انقلاب فرهنگی چیست؟ براساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی در آزمون سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تاثیر قطعی درنظر گرفته می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۴ معدل سال یازدهم نیز اضافه می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی سال دهم هم اضافه خواهد شد.
با این مصوبه، سنجش داوطلبان برای ورود به دانشگاه به دو بخش تقسیم می‌شود که یک بخش مربوط به سوابق تحصیلی و یک بخش مربوط به کنکور است. تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۲ صرفا ۴۰ درصد خواهد بود و در سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد تاثیر قطعی می‌رسد و در سال ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد تاثیر قطعی خواهد رسید.

* روایت تصویب تغییرات در کنکور

در جلسه روز سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، تأثیر قطعی معدل پایه دوازدهم در کنکور ۱۴۰۲، تأثیر قطعی معدل پایه یازدهم در کنکور ۱۴۰۳ و تأثیر قطعی معدل پایه دهم در کنکور ۱۴۰۴ مصوب شد.

تصویب این مصوبه در همان زمان واکنش نمایندگان مجلس را به همراه داشت به طوریکه بیش از ۲۷۰ نماینده مجلس در نامه‌ای به سران قوا، خواهان لغو مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی شدند.

معاون حقوقی امور رئیس‌جمهور نیز همان موقع اعلام کرد: «به موجب مصوبه مورخ ۲۰ آبان ۱۳۷۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای یاد شده به عنوان مرجع عالی سیاست‌گذاری در چارچوب سیاست‌های کلی نظام محسوب می‌شود و مجلس شورای اسلامی به عنوان مرجع قانون‌گذاری، در سال ۱۳۹۲ راجع به نحوه سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور مبادرت به قانون‌گذاری کرده است و مطابق تدبیر مقام معظم رهبری در مواردی که مجلس شورای اسلامی اقدام به وضع قانون کرده باشد، شورای عالی انقلاب فرهنگی صلاحیت ورود ندارد لذا قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور مصوب ۱۰ شهریور ۱۳۹۲، ملاک اقدام است».

 البته دبیر وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۶۷ به مسأله سنجش و پذیرش(کنکور) ورود داشته و ضوابط و مقرراتی هم در این زمینه مصوب کرده است، گفت: بر مبنای این مصوبه، معدل سال دوازدهم و اعمال آن در سال ۱۴۰۲ و معدل سال یازدهم در سال ۱۴۰۳ و معدل سال دهم در سال ۱۴۰۴ تاثیر قطعی خواهد داشت، بر اساس این مصوبه سهم ۶۰ درصد ارزیابی توانائی داوطلبان کنکور به دوره تحصیلی دبیرستان منتقل می‌شود و صرفا طی ۴ ساعت کنکور، سرنوشت دانش‌آموزان تعیین نخواهد شد و وزن بیشتر به علم و دانش عمیق دانش‌آموزان اختصاص پیدا خواهد کرد.

حرف موافقان مصوبه چه بود؟ موافقان مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی می‌گفتند دانش‌آموزان موفق و درس‌خوان نباید دغدغه سنجش داشته باشند بلکه باید فقط به فکر پذیرش باشند که افزایش سهم سوابق تحصیلی باعث می‌شود دانش‌آموز به کلاس و معلم توجه کند و تمام دانش وی در چند ساعت مورد سنجش قرار نگیرد.

مخالفان چه گفتند؟ حرف مخالفان مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی این بود که این مصوبه حرکت در مسیر تضعیف بیشتر طبقات متوسط و ضعیف جامعه و ذبح عدالت آموزشی است و نه‌ تنها استرس دانش‌آموزان را کاهش نمی‌دهد بلکه استرس از یک سال به سه سال افزایش می‌یابد.

داوطلبان کنکور هم همین رو می‌گفتند و به طور کلی با تاثیر قطعی معدل در کنکور مخالف بودند.

در هر صورت نوبت اول آزمون سراسری طبق مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی در دی ماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد و قرار است نوبت دوم نیز تیرماه امسال برگزار شود اما در همین روزها و هفته‌های اخیر هم برخی داوطلبان کنکور با ثبت پویش‌هایی خواستار لغو تاثیر قطعی معدل در کنکور شدند.

نگرانی‌های داوطلبان و خانواده‌های آنان به گوش نمایندگان مجلس هم رسید و از این رو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی این موضوع را در دستور بررسی قرار داد.

* در جلسه کمیسیون آموزش مجلس چه گذشت؟

رضا حاجی‌پور سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در تشریح نشست دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، گفت: در این نشست طرح یک فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با حضور رئیس سازمان سنجش، معاون وزیر آموزش و پرورش و کارشناسان مرکز پژوهش ها در حضور اعضای کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ این طرح، اصلاح قانون سال 92 مجلس بوده و در آن اشاره شده که میزان تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری با پیشنهاد آموزش و پرورش توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین شود، همچنین شورا مکلف است میزان تاثیر قطعی سوابق تحصیلی را قبل از شروع سال تحصیلی دانشگاه‌ها به اطلاع عموم برساند.

به گفته حاجی‌پور، در ماده‌های بعدی این قانون نیز مجازات‌هایی در صورت استنکاف از قانون پیش بینی شده و در ماده آخر این طرح نیز تاکید شده سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از سال ۱۴۰۳ و بعد از آن براساس این قانون صورت می پذیرد.

مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم گفت: در صورت تصویب و تائید شورای نگهبان، طرح مجلس از سال ۱۴۰۳ به بعد اجرا می‌شود و در کنکور ۱۴۰۲ تغییری صورت نمی‌گیرد.

احمدنادری عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز گفت: نکته مهم این طرح این بود که میزان تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین می‌‎شود و به این ترتیب میزان تأثیر و بازگشت دروس عمومی به آزمون سراسری نیز در شورا تصمیم گیری خواهد شد، امیدواریم طبق ضوابط آئین نامه داخلی مجلس، این طرح طی دو هفته آینده در صحن مجلس مصوب کنیم تا این مصوبه به کنکور ۱۴۰۳ برسد.

به گفته وی، با تصویب این طرح، چیزی که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده، ملغی خواهد شد، شورای سنجش و پذیرش یک شورای کارشناسی کامل بوده که رئیس شورا وزیر علوم، دبیر آن رئیس سازمان سنجش، دو نفر از وزارت آموزش و پرورش و دو نفر از وزارت بهداشت و معاون آموزشی وزارت علوم حضور دارند. همچنین عضو ناظری از مجلس به انتخاب صحن علنی که بنده هستم و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دیگر اعضای ناظر حضور دارند بنابراین این شورا صلاحیت لازم برای بررسی میزان تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری و چگونگی تأثیر میزان دروس عمومی را دارد و در این رابطه تصمیم گیری خواهد کرد.

البته دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی هم بیکار ننشسته و در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار عدم دخالت نمایندگان در مصوبه کنکوری شورا شده است.

نامه عبدالحسین خسروپناه دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از     قابل مشاهده است.

در هر صورت آنچه مسلم است کنکور سال ۱۴۰۲ بدون هیچ تغییر و براساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی و طبق اطلاع رسانی‌های قبلی برگزار می‌شود.

اما داوطلبان کنکور همچنان خواستار پیگیری موضوع افزایش دفعات ترمیم معدل هستند و نگرانی آن‌ها درباره اینکه فقط یک بار می‌توانند ترمیم معدل کنند، ادامه دارد.

پایان پیام/

نظر شما