شناسهٔ خبر: 59885846 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

«زیست مهارگر‌های گیاهی» توسط محققان دانشگاه آزاد تولید می‌شود

قرص ضد شپشه برنج و حبوبات؛ جایگزینی مناسب برای یک ترکیب سمی

مدیر گروه پژوهشی حفاظت گیاهی از ساخت قرص ضد شپشه برنج و حبوبات خبر داد و گفت: این قرص بر پایه گیاه دارویی آویشن باغی تهیه شده و جایگزین مناسبی برای ترکیب سمی فسفیدآلومینیم است.

صاحب‌خبر -

حسن قهاری مدیر گروه (هسته) پژوهشی حفاظت گیاهی مرکز تحقیقات اکوفیزیولوژی گیاهان زراعی و دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری درباره فعالیت این گروه -که در رویداد عصر امید(خرداد ۱۴۰۱ در مصلای تهران) هم حضور داشت- به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: گروه پژوهشی حفاظت گیاهی سال ۱۳۹۸ به منظور کاربرد ترکیبات طبیعی برای مبارزه با آفات، بیماری‌های گیاهی و علف‌های‌ هرز در راستای کاهش وابستگی به سموم وارداتی و حفظ محیط زیست تشکیل شد.

** تحقیقات روی اثر آللوپاتیک گیاهان در مبارزه با علف‌های‌هرز

دانشیار حشره‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری، اعضای گروه پژوهشی حفاظت گیاهی را شامل ۵ عضو هیئت علمی فعال در مرکز تحقیقات اکوفیزیولوژی گیاهان زراعی و دارویی واحد یادگار امام(ره) دانست و اظهار کرد: حوزه تخصص و فعالیت گروه به طور کلی حفاظت از گیاهان در مقابل انواع تنش‌های زیستی و غیرزیستی است و بر همین اساس اعضای هیئت علمی در دو زیرگروه مجزا فعالیت می‌‌کنند.

قهاری مهم‌ترین دستاورد گروه پژوهشی حفاظت گیاهی را ساخت قرص ضد شپشه برنج و حبوبات دانست و تشریح کرد: این قرص بر پایه گیاه دارویی آویشن باغی و طی فرآوری خاصی تهیه شده و جایگزین مناسبی برای ترکیب سمی فسفیدآلومینیم است. در همین راستا به منظور گسترش فعالیت اعضای هیئت علمی، یک واحد فناور راه‌اندازی شده است و تحقیقاتی نیز روی اثر آللوپاتیک گیاهان در مبارزه با علف‌های‌هرز در جریان است.

** نخستین علف‌کش زیستی حاصل از ترکیبات گیاه زراعی جو معرفی می‌شود

وی دسترسی به امکانات آزمایشگاهی و هزینه‌های مواد اولیه را از مهم‌ترین موانع و مشکلات موجود در مسیر فعالیت‌های پژوهشی قلمداد کرد و برنامه فعلی و آینده گروه پژوهشی حفاظت گیاهی را حرکت به سمت تولید «زیست مهارگر‌های گیاهی» دانست و توضیح داد: زیست مهارگر‌های گیاهی، ترکیباتی از خود طبیعت هستند که بتوانند عوامل زیانبار کشاورزی را دفع کنند و در این راستا به‌زودی نخستین علف‌کش زیستی حاصل از ترکیبات گیاه زراعی جو معرفی خواهد شد.

مدیر گروه (هسته) پژوهشی حفاظت گیاهی، مهم‌ترین ویژگی این گروه پژوهشی را دانش فنی به‌روز اعضای هیئت علمی دانست و به آنا گفت: به عنوان مدیر گروه پژوهشی حفاظت گیاهی در سال جدید موفق به چاپ دو کتاب در انتشارات معتبر بین‌المللی CABI و Elsevier شدم و بیش از ۵ مقاله در مجلات معتبر ISI چاپ کرده‌ام که امیدوارم راهگشای تحقیقات آتی باشد.

قهاری ابراز امیدواری کرد که نمایشگاه‌هایی مانند رویداد گام دوّم (عصر امید) و یا فن‌بازار به صورت دوره‌ای برگزار تا علاوه بر آشنایی و ارتباط متقابل محققان با یکدیگر، فضایی مناسب برای حضور شرکت‌ها و صنایع تولیدی به منظور تجاری‌سازی محصولات مربوط نیز مهیا شود.

انتهای پیام/

نظر شما