شناسهٔ خبر: 59880021 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بررسی موانع بهره برداری از طرح آلومینا سراب

رییس مجلس شورای اسلامی با حضور در کارخانه آلومینا شهرستان سراب از نزدیک موانع بر سر راه عملیاتی شدن این طرح ملی را پس از سال های طولانی بررسی کرد.

صاحب‌خبر -

بررسی موانع بهره برداری از طرح آلومینا سراببه گزارش خبرگزاری صداو سیما مرکز آذربایجان شرقی، قالیباف خواستار تسریع در عملیاتی شدن فاز نخست این کارخانه در بازه زمانی مشخص شد و گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس باید در جلسه‌ای مشترک با حضور دستگاه‌ها و مسئولان مربوطه، موانع را بررسی و برطرف کنند.
وی تصریح کرد: باید شرایطی ایجاد شود که سرمایه گذاران این حوزه بتوانند پای کار بایستند.
یوسف داودی، نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت بهره‌برداری از کارخانه آلومینا، گفت: با توجه به اینکه ذخایر اکسید جاجرم در حال پایان یافتن است، اگر این کارخانه به بهره‌برداری نرسد، صنایع متعددی در سراسر کشور دچار مشکل خواهند شد لذا مجبور به واردات آلومینا خواهیم شد.
طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت شهرستان سراب از جمله طرح‌های راهبردی معطل مانده حوزه معدن آذربایجان شرقی طی سالیان گذشته است.
ظرفیت فاز اول این واحد ۷۰ هزار تن پودر آلومینا از نفلین سینیت است که قابلیت ارتقاء تا ۲۰۰ هزار تن در سال را نیز داراست.
با بهره برداری از فاز نخست این مجموعه، برای ۸۰۰ نفر به طور مستقیم و ۳۵۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد.
اجرای این طرح پس از کش و قوس‌های فروان، بر اساس قراردادی که خرداد ماه سال ۱۴۰۰ منقعد شد به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا واگذار شده و مسئولان اجرایی طرح امیدوارند تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۴ شاهد آغاز بهره برداری از این کارخانه باشیم.
بر اساس آمارها، کشورمان سالانه به بیش از ۱.۵ میلیون تن پودر آلومینا نیاز دارد که بخش عمده‌ای از آن از طریق واردات تامین می‌شود.

نظر شما