شناسهٔ خبر: 59700418 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

توزیع ۱۷۳ دستگاه پنل خورشیدی میان خانوار‌های عشایرمازندران

رئیس اداره امور عشایر مازندران : ۱۷۳ دستگاه پنل خورشیدی از اواخر سال گذشته تاکنون میان عشایر این استان توزیع شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران،  آیین توزیع ۱۰ دستگاه پنل خورشیدی میان عشایر شهرستان آمل برگزار شد.

رئیس اداره امور عشایر مازندران در این مراسم گفت: هزینه تمام شده تامین و نصب هر دستگاه پنل خورشیدی برای عشایر حدود ۱۱ میلیون تومان است که عشایر تنها ۱۰ درصد از این رقم را پرداخت می‌کنند و دولت تامین ۹۰ درصد از این هزینه‌ها را تقبل کرده است.

حجت‌الله شعبانی افزود: تامین روشنایی چادر‌های عشایری، شارژ تلفن‌های همراه و تبلت دانش آموزان، جلوگیری از حمله حیوان‌های وحشی و جلوگیری از گزیدگی ناشی از تاریکی، قابل حمل بودن و جابه‌جایی در موعد‌های کوچ از جمله مزایای استفاده از پنل‌های خورشیدی است.

او با بیان اینکه درسال جاری هم روند توزیع پنل خورشیدی در بین عشایر استان ادامه خواهد داشت، گفت: با توزیع پنل خورشیدی در بین عشایر علاوه بر جلوگیری از قطع درختان، تخریب محیط زیست نیز کاهش می‌یابد.

شعبانی افزود: همانگونه که عشایر به آب آشامیدنی سالم نیاز دارند، برق نیز از دیگر اولویت‌های زندگی آن‌ها است که با رساندن انرژی برق به سیاه چادر‌های عشایر می‌توان ضمن پاسخگویی به این نیاز آن‌ها به حفظ محیط زیست و استفاده از انرژی پاک کمک کرد.

رئیس اداره امور عشایر مازندران، ادامه داد: در جلسه کارگروه توسعه روستایی و عشایری کشور که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، مصوب شده که تا پایان سال آینده در بین تمامی عشایر کشور از جمله استان مازندران پنل خورشیدی توزیع شود و هیچ عشایری در تامین انرژی مورد نیاز از جمله برق مشکلی نداشته باشد.

 سایه محرومیت‌های درسایه سرسبزی استان

رئیس اداره امور عشایر مازندران با اشاره به اینکه خیلی از محرومیت‌های استان زیر برگ سبز نهفته است ازجمله ارائه خدمات به قشر عشایر بوده است، گفت: اداره امورعشایر درمازندران از سال ۱۳۹۶ به طوررسمی فعالیت خود را شروع کرده و در دوسال گذشته بودجه تخصیصی به این نهاد درجهت حمایت از خانوار‌های عشایر استان افزایش خوبی داشته است.

شعبانی، شمار خانوار‌های عشایر زیرپوشش دراداره امورعشایری مازندران را حدود ۴ هزار و ۶۶۶ خانوار اعلام کرد وادامه داد: شهرستان آمل یکی از شهرستان‌های با جمعیت عشایری بالا و همچنین به واسطه داشتن مناطق مرتعی ومستعد از مناطق عشایرپذیراستان نیز محسوب می‌شود.

او فراهم کردن خدمات به خانوار‌های عشایر، ازجمله آبرسانی، بهسازی چشمه‌های آبشخوربرای دام ها، تامین منابع آبی جدید وبهسازی راه‌های عشایری را ازجمله کارکرد‌های اداره امورعشایری مازندران در دو سال گذشته اعلام کرد و گفت: درسال جدید نیز ساخت استخر‌های تامین آب از آب شدن برف آب‌ها برای تامین آب مورد نیازخانوار‌های عشایر درفصل گرما در دست برنامه واقدام است.

نظر شما