به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن کریمی سنجری با انتشار متنی با عنوان " هشدار شوک ادامهدار به بازار خودرو " به دنیای اقتصاد اعلام کرد: یکی از نکات مثبت این دور از فعالیتهای شورای رقابت، تعمیم نگرش کارشناسی در بدنه این شورا است. شورای رقابت در گذشته با عملکرد، نشان داد بیش از آنکه کارکردی تخصصمحور داشته باشد، دارای رویکردی سیاسی بود.
لذا اغلب کارشناسان به نوع رویکرد سیاسی شورای رقابت در گذشته انتقاد داشتند اما شورای رقابت در دور جدید فعالیت با بهرهگیری از نظرات کارشناسی و مشورت با برخی از مراکز پژوهشی توانست تصویر متفاوتی به نمایش گذارد.
بهرغم آنکه افزایش قیمت خودرو در کارخانه ممکن است چندان مورد پذیرش عموم مردم قرار نگیرد اما باید توجه کرد که اتفاقا شکاف زیاد قیمتی میان نرخ بازار و کارخانهای خودروها باعث شده خرید خودرو با قیمت کارخانهای تبدیل به آرزو شود.
هر چه اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار افزایش پیدا کند، دستیابی به خودرویی با قیمت کارخانه که از حاشیه سود بالایی برخوردار است برای مردم عادی دشوارتر و برای گروههایی که به رانت دسترسی بیشتری دارند سهلتر خواهد بود.
در حقیقت به دلیل تعداد بسیار ثبتنامکنندگان، سیاستگذار خودرویی مجبور میشود با تعیین شرایطی، گروههایی از مصرفکنندگان را برای دریافت خودرو به نرخ کارخانهای متمایز کند. از سوی دیگر فروش خودرو زیر قیمت تمامشده باعث میشد خودروسازان توان افزایش تولید را از دست داده و در نتیجه فاصله تقاضا و عرضه خودرو نیز بیشتر شود. همین موضوع افزایش قیمت خودرو در بازار را به دنبال خواهد داشت.
از سال ۹۸ تا سال قبل حدود ۲۵۰هزار میلیارد تومان سود ناشی از اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار به جامعه تزریق شده که اغلب آن به جیب دلالها رفته است. همچنین در صورت تعلل در واردات خودرو این افزایش قیمت میتواند شوک وارده به بازار خودرو را ادامهدار کند. لذا باید به سیاستهایی نظیر واردات خودرو برای متعادل ساختن بازار توجه جدیتری شود.
تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir
انتهای پیام
نظر شما