شناسهٔ خبر: 59506238 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

نیمی از ساکنان نوار غزه بیکار و فاقد درآمد ثابت هستند

صاحب‌خبر -

شفقنا-میانگین بیکاری به شکل ادامه‌دار در نوار غزه در حال افزایش است؛ باریکه‌ای که برای ششمین سال متوالی تحت محاصره اسرائیل قرار دارد و هیچ چشم‌اندازی برای پایان این محاصره و یا کاهش پیامدهای سنگین اقتصادی آن وجود ندارد؛ مساله‌ای که آثار آشکاری بر سطح معیشتی و اجتماعی 2.3 میلیون فلسطینی ساکن غزه برجای گذاشته است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از العربی الجدید، بر اساس آمارهای اتحادیه کارگران فلسطینی در نوار غزه، بیش از نیمی ساکنان این منطقه در نتیجه بیکاری بیش از 50 درصدی مردم فاقد درآمد روزانه هستند به طوری که نزدیک به یک میلیون نفر از اهالی غزه هیچ گونه درآمد ثابتی ندارند که بتوانند نیازهای اساسی خود را تامین کنند.

در همین ارتباط، میانگین عدم امنیت غذایی به شکلی فزاینده میان اهالی نوار غزه افزایش یافته و بر اساس آمار آژانس بین المللی «اونرا» و دیگر نهادهای امدادرسان، نزدیک به 1.5 میلیون فلسطینی در این منطقه نیازمند کمک‌های نهادهای بین المللی هستند.

در همین راستا، میانگین فقر در نوار غزه به حدود 64 درصد و میانگین عدم امنیت غذایی به 70 درصد و میانگین بیکاری در میان جوانان به بیش از 60 درصد و در میان زنان به حدود 80 درصد رسیده است و کمک‌های مالی بین‌المللی و حمایت‌های نقدی کشورهایی نظیر قطر تنها راه امرار معاش و تامین نیازهای سیاسی بسیاری از خانواده‌هاست و به دلیل محدودیت‌های امنیتی اسرائیل و انسداد ارتباط با بازارهای خارجی یا حتی داخل اراضی اشغالی فرصت اشتغالی هم وجود ندارد.

نبود منبع درآمد روزانه ثابت و دستمزد منظمِ ساکنان نوار غزه بازتاب منفی بر وضعیت اقتصادی این منطقه گذاشته و موجب شده چرخ اقتصاد تنها در چارچوب محدود و بسته‌ای از حقوق کارمندان و کمک‌های قطر و اونرا بچرخد.

افزایش بیکاری در سایه کاهش قدرت خرید مردم و کمبود نقدینگی منجر به تعطیلی ده‌ها واحد تجاری و اقتصادی در نوار غزه شده است و در همین راستا، «سامی العمصی»، رئیس اتحادیه کارگران فلسطین در غزه تاکید کرد: افزایش میانگین بیکاری به بیش از 50 درصد موجب شده تا نیمی از مردم فاقد درآمد روزانه ثابت باشند.

العمصی به العربی الجدید گفت: پیامدهای اقتصادی مترتب بر نبود درآمد روزانه و بیکاری فزاینده موجب شده تا ده‌ها هزار سرپرست خانواده به دنبال کمک‌های انسانی برای تامین نیازهای خانواده‌هایشان باشند.

وی گفت: اجازه دادن اسرائیل به نزدیک به 14 هزار نفر برای کار کردن در اراضی اشغالی موجب کاهش شمار مردم بدون درآمد روزانه نشده است به خصوص که اشغالگران به توافق انجام شده برای افزایش این رقم به 30 هزار نفر پایبند نبوده است.

العمصی اظهار داشت: مشکل تنها به نبود درآمد روزانه نیمی از ساکنان نوار غزه محدود نمی‌شود بلکه میانگین حقوق روزانه غیر کافی برای نیازهای خانواده‌هاست به طوری که میانگین حقوق در بهترین حالت 10 دلار برای ایام کاری حداکثر 20 روزه است بدین معنا که مجموع مبلغ دریافتی در خوشبینانه‌ترین وضعیت کمتر از 600 تا 700 شیکل (هر دلار برابر است با 3.60 شکل) است.

بر اساس اطلاعات اداره مرکزی آمار فلسطین، شمار ساکنان نوار غزه در سال 2006 میلادی و ابتدای محاصره اقتصادی اسرائیل پس از پیروزی حماس در انتخابات، 1.3 میلیون نفر بود اما اکنون به بیش از 2.3 میلیون نفر رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 میلادی به بیش از 3 میلیون نفر افزایش یابد.

این خبر را در العربی الجدید ببینید.

نظر شما