شناسهٔ خبر: 59366547 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

گردشگری فرهنگی در استان‎ها-4

گردشگری در پهناورترین استان کشور/ از زیارت مزار حاج قاسم تا دریاچه شگفت انگیز «مخرگه»

ایام عید نوروز فرصتی برای حضور گردشگران جهت بازدید از آثار و ابنیه تاریخی استان کرمان است تا گردشگران ضمن حضور در پهناورترین استان کشور از جاذبه های فرهنگی، طبیعی و تاریخی شهر بازدید کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در کرمان، کرمان یکی از زیباترین و بزرگ ترین شهرهای جنوبی کشور است که هر ساله تعداد زیادی گردشگر و مسافر را به خود جذب می کند. جاذبه های کرمان آن قدری زیاد هستند که بی شک نمی توان در یک سفر کوتاه به این شهر از تمامی آن ها دیدن کرد.

 استان کرمان، پهناورترین استان کشور است دارای ظرفیت غنی تاریخی است که دارای ۸۰۱ آثار ملموس و ناملموس ثبت ملی شده و تعداد هفت بنا تاریخی این استان به ثبت جهانی رسیده است. به همین دلیل این استان مقصد گردشگری، گردشگران داخلی و خارجی است. گفتنی است پس از شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و قرار گرفتن مزار پاک وی در گلزار شهدا شهر کرمان، شاهد حضور بیش از پیش گردشگران و زائران در این استان هستیم.


 
مزار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی

مزار پاک و مطهر سیدالشهدا جبهه مقاومت در گلزار بین‌المللی شهدا کرمان واقع شده است که در ایام مختلف سال میزبان زائران متعددی از کشورمان و حتی قاره‌های جهان است. بنا به گفته مدیر گلزار شهدا کرمان در سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی هزار نفر از پنج قاره دنیا بر سر مزار شهید سلیمانی حاضر شدند.



عمارت باغ فتح آباد یکی از جاذبه های کرمان برای شب گردی

عمارت باغ فتح آباد که با نام باغ بیگلربیگی نیز شناخته می شود، یکی از زیباترین و با شکوه ترین عمارت های ساخته شده در کرمان است. فضل‌علی‌ خان بیگلربیگی دستور ساخت این بنا را در دوران محمدخان قاجار داد و ساخت آن تا حدود ۵ سال ادامه داشت.

در چند سال اخیر این باغ تحت نظر سازمان میراث فرهنگی بازسازی شد. امروزه درب این باغ به روی تمامی مسافران از صبح تا حدود ساعت ۱۱ شب باز بوده و مسافران می توانند در نورپردازی های زیبای این عمارت از معماری آن لذت ببرند. در این مکان امکانات تفریحی زیادی مانند رستوران، کافی شاپ و چایخانه هم وجود دارد. اگر به شب گردی در کرمان علاقه دارید، بازدید از این باغ را به هیچ عنوان از دست ندهید.


 
دریاچه مخرگه شهربابک

یکی از بزرگترین آینه های طبیعی جهان به مساحت چهار هزار هکتار در شهرستان شهربابک استان کرمان قرار دارد. این دریاچه که برای بخش بزرگی از گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی ایران ناشناخته مانده، به بولیوی ایران نیز شهرت دارد. هر روز در این دریاچه طبیعی فوق العاده، انعکاس نور چهره زمین و آسمان را به هم می‌بافد و تصویر زیبای آسمان در آیینه دریاچه می‌افتد و این زیبایی وصف نشدنی است.

نام «مخرگه» که از کلمه مخ به معنی خرما استخراج شده است، طبق تعریف ریش سفیدان این منطقه گردشگری ایران، در این منطقه خرما کشت میشده که باور آن بسیار سخت است اما با گشت و گذار در این منطقه و پیدا کردن چوب‌ها و پوسته‌های درخت خرما می‌توانید شاهد واقعیت این ادعا توسط بومیان باشید. مخرگه در دوران قدیم، دارای سه رشته قنات بوده که تا به امروز هنوز برخی از آثار این رشته قنات‌ها در منطقه یافت می‌شود.

این دریاچه نمکی، در اکوسیستمی فصلی، هر ساله در فصل آبان با اولین بارش‌های فصلی پدیدار میشود و تا مردادماه سال بعد حیاتش ادامه دارد و بعد از آن به دلیل قطع شدن ورودی آب و دمای زیاد هوا، آب دریاچه تبخیر می‌شود.عمق دریاچه مخرگه در اکثر مناطق آن حدود ۳۰ سانتی متر میباشد و اگر شما در بستر این دریاچه زیبا قرار بگیرید، انعکاس مناظر اطراف در آب دریاچه، منظره‌ای بی‌نظیر و وصف نشدنی را ایجاد می‌کند.



ارگ راین، یکی از باشکوه ترین جاذبه های کرمان

ارگ راین به دلیل موقعیت جغرافی بسیار مناسب خود، در گذشته به عنوان مرکزی برای انجام تجارت و داد و ستد استفاده می شده است. این ارگ پس از ارگ بم، عنوان بزرگترین سازه خشتی جهان را از آن خود کرده است.

این بنا به دوران ساسانی تعلق داشته و یکی از باشکوه ترین بناهای باستانی داخل کشور است که به ثبت میراث ملی فرهنگی رسیده است. معماری این بنا بسیار شبیه ارگ بم بوده و به دلیل این که بازسازی های آن به اندازه بازسازی ارگ بم اساسی نبوده است، ساختار باستانی و خشتی خود را بیشتر حفظ کرده است. اگر به بناها و معماری های باستانی ایران علاقه داشته باشید، ارگ راین می تواند یکی از جالب ترین جاذبه های کرمان برای شما باشد.



کویر لوت

کویر پهناور لوت در سه استان بزرگ ایران خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان امتداد دارد و این کویر بی‌نظیر را در دل خود جای داده‌اند. این کویر، سرزمین ناشناخته و بکری است که ۱۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد. اغراق نیست اگر جذاب‌ترین بخش کویر پهناور لوت را در کلوت‌های شهداد بدانیم. شهداد منطقه‌ای در استان کرمان است که تا ابتدای کلوت‌ها حدود ۴۵ کیلومتر فاصله دارد.

منطقه‌ای اسرارآمیز در دل کویر که در نگاه اول ممکن است تصور کنید این سازه‌ها انسانی هستند. در حالی که اینجا شاهد شکوه معماری طبیعت در ساخت آسمان خراش‌های طبیعی خواهید بود.



باغ شاهزاده ماهان

باغ شاهزاده ماهان یا باغ شازده ماهان یکی از باغ‌های تاریخی ایران به‌شمار می‌رود. این باغ در حدود ۲ کیلومتری شهر ماهان و در نزدیکی شهر کرمان و در دامنه کوه‌های تیگران جای گرفته و مربوط به پایان دوره قاجاریه است. جای گرفتن در جاده گذری کرمان به بم و در مسیر جاده کهن ابریشم از عواملی است که این محل را برای احداث یک باغ اشرافی مناسب ساخته‌است.

باغ شاهزاده به گونه‌ای ساخته شده بیشینه دید را از چشم‌اندازهای درونی را بسان زیر فراهم می‌سازد هنگام ورود، به ویژه در طبقه بالایی سردر خانه بجز نماها و چشم‌اندازهای بیرونی باغ، چشم‌انداز چهارباغ و در جهت وارون بر آن و چشم‌انداز کوه را ممکن می‌سازد. این چشم‌اندازهای دیدنی یعنی دیدن جوش و خروش آب، حوضچه‌ها و آبشارها هر کدام به نوبه خود تأکیدی بر محورهای عمود بر محور اصلی دارند و همراه با با آرایش گیاهی چشم‌اندازهای درونی بی‌مانندی را به دست می‌دهند.



ارگ بم معروف ترین جاذبه کرمان

ارگ باستانی بم بزرگترین سازهٔ خشتی در جهان و از معروف ترین و بزرگترین جاذبه های کرمان است که محل آن در شهر بم در جنوب شرقی ایران قرار دارد. این ارگ عظیم در قرن ششم تا چهارم قبل از میلاد (دوره امپراتوری هخامنشی) ساخته شده‌است و تا سال ۱۸۵۰ پس از میلاد نیز همچنان مورد استفاده بود. ارگ از قرن هفتم تا یازدهم به عنوان چهارراهی در امتداد جاده ابریشم و دیگر راه‌های تجاری مهم و به‌عنوان تولیدکننده لباس‌های ابریشمی و نخی اهمیت یافت.

نظر شما