شناسهٔ خبر: 59366543 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کشاورزان و باغداران گلستان آماده پیشگیری از خسارت آفت فصل بهار باشند

گنبدکاووس - ایرنا - مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: با توجه به استمرار بارش‌ پراکنده و افزایش رطوبت هوا در فروردین امسال، احتمال بروز بیماری‌هایی از جمله "پوسیدگی سفید ساقه کلزا و پوسیدگی قهوه‌ای درختان هسته‌دار" در مزارع و باغات محتمل است که باغداران باید آماده پیشگیری از این خسارت‌ها باشند.

صاحب‌خبر -

کیانوش حق نما روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: گسترش آفت و بیماری‌ها در مزارع و باغ‌ها نیازمند شرایط جوی و محیطی مساعد و سازگاری با میزبان است و مزارع کلزا در سطح استان به مرحله گلدهی و مزارع گندم به مرحله ساقه‌دهی رسیدند.

وی پوسیدگی سفید ساقه و غنچه‌خوار در کلزا و زنگ زرد در گندم را از جمله آفت‌ها و بیماری‌های شاخص این فصل اعلام و بر انجام سمپاشی به محض مشاهده تاکید کرد و گفت: در سال زراعی جاری تاکنون موردی از این آفات در مزارع کشاورزی استان مشاهده نشده است.

حق نما افزود: همچنین محصولات باغی هم در اوج گلدهی قرار دارند لذا به باغداران توصیه می‌شود برای جلوگیری از درگیری با آفت "پوسیدگی قهوه‌ای" در زمان مناسب اقدام به سمپاسی کنند و به نوع سموم مورد استفاده توجه داشته باشند.

وی بیان کرد: بیشترین کلونی‌های زنبور عسل در حاشیه مزارع کلزا مستقر هستند لذا به کشاورزان توصیه می‌کنیم سمپاشی برای مبارزه با آفت "غنچه خوار" را در ساعات غروب و شب که زنبورها کمترین تردد را دارند، انجام دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان با تاکید بر اینکه کشاورزان نگرانی برای کمبود سم نداشته باشند، افزود: علف هرز از دیگر آفت‌های شایع در مزارع کلزا و گندم است که هر ساله می‌تواند به حدود ۲۵ درصد مزارع استان خسارت بزند لذا لازم است تا کشاورزان برای کاهش خسارت تناسب در سمپاشی و زمان اجرا آن را جدی بگیرند.

حق نما افزود: امسال تاکنون حدود ۱۵۰ هزار هکتار از مزارع گندم و کلزا در سطح استان علیه علف هرز سمپاشی شده است.

گلستان با افزون بر ۶۷۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و تولید سالانه ۵.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی که یک چهارم آنرا تولید غلات تشکل می‌دهد از استان‌های برتر کشور بشمار می‌رود.

نظر شما