شناسهٔ خبر: 59366457 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پنجم فروردین ماه روز دارابگرد / داراب شهر امام مجتبی (ع) و افتخار شاهنامه

شیراز - ایرنا- داراب را شهر امام مجتبی (ع) و افتخار شاهنامه نامیده اند، اینجا زادگاه تاریخ است ، امتداد ظهور هنر ، داراب جاودان سرزمین اهورایی و مروارید درخشان فارس است ، روز پنجم فروردین در تقویم ملی به نام روز داربگرد به ثبت رسیده و آن را گرامی می دارند.

صاحب‌خبر -

«دارابگرد»، نام یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران باستان است که در فاصله‌ی ۶ کیلومتری از شهرستان داراب قرار گرفته است. این شهرستان که در گذشته به نام‌های دیگری همچون داراگرد شهرت داشته است، به نظر می‌رسد که اولین پایتخت حکومت ساسانیان بوده است و باستان‌شناسان قدمتی برابر با حکومت هخامنشیان را بر این شهر تخمین زده‌اند.

جالب است بدانید که دیوار مخروطی شکل بزرگی به ارتفاع بالغ بر ۱۰ متر که با مصالحی همچون رس، سنگ و ملات آهک ساخته شده است، در اطراف این شهر تاریخی قرار دارد که پیشینه‌ی آن نزدیک به ۲ هزار و ۶۰۰ سال است. البته ارتفاع امروزی این دیوار باستانی به دلیل گذشت زمان به ۷ متر کاهش یافته است. از دیگر نکات مهم در مورد این شهر باستانی، واگذاری این شهر به امام حسن مجتبی (ع) است که در عهدنامه‌ی صلح بین ایشان و معاویه به آن اشاره شده است که نشات گرفته از اهمیت آن در طول تاریخ است.

پنجم فروردین ماه روز دارابگرد / داراب شهر امام مجتبی (ع) و افتخار شاهنامه

در شاهنامه فردوسی در وصف شهر تاریخی داراب چنین آمده است.

چو دیوار شهر اندر آورد گرد...ورا نام کردند دارابگرد

مردم این شهرستان از فرهنگ و رسوم پیشینه نیاکان خود همچنان از این روز استقبال می کنند و روزهای پنجم و سیزده را به دل طبیعت میزنند و بساط سور شادی به پا می کنند.

دارابی ها روزهای پنجم بدر و سیزده بدر را ارج می نهند و مسولین شهرستان نیز تلاش های مستمری برای ثبت کردن تاریخ پنجم فروردین به نام «داراب کهن» تلاش کردند ، در تاریخ یک بهمن ماه ۱۴۰۱ با امضا وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی روز پنجم فروردین به نام روز ملی داربگرد نام گذاری شد.

در این روز شاعران ، هنرمندان و فعالین رسانه ای و مجازی این شهرستان نیز برای گرامیداشت روز داراب از طرح ها، شعرها و نوشته های خود رونمایی می کنند.

پنجم فروردین ماه روز دارابگرد / داراب شهر امام مجتبی (ع) و افتخار شاهنامه

در روز پنجم فروردین با تلاش های فراوان شهروندان و فرهنگوران برنامه های متنوعی در مناطق داراب در دل طبیعت برگزار می شود.

نماینده داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی ثبت این روز را یک نقطه عطف در تاریخ شهرستان داراب دانست.

محمد جواد عسکری گفت: با ثبت این روز در تقویم ملی فرصت بی‌نظیری در تمامی حوزه‌ها به ویژه در راستای توسعه فرهنگی و ارتقای صنعت گردشگری بومی شهرستان داراب ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اهمیت حمایت از هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی در رابطه با ارتقاء جایگاه این قشر از جامعه، مطرح کرد: لازم است در ابعاد حقوقی و اجتماعی و همچنین نسبت به ایجاد شرایط لازم در زمینه بازارسازی و بازاریابی عرضه محصولات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اقدامات ویژه‌ای در داخل کشور و در سطح بین‌الملل برنامه‌ریزی و اجرایی شود.

نماینده داراب و زرین دشت در مجلس با اشاره به ضرورت بهره‌برداری از میراث‌فرهنگی با بکارگیری راهکارهای خلاقانه و تمرکز بر ابتکار عمل مدیران، ادامه داد: ارتقای فرهنگ گردشگری و توسعه هدفمند این صنعت با ارائه طرح و برنامه مرتبط با بهره‌برداری از ظرفیت‌ها موجود و خلق مزیت‌های نسبی در مناطق مختلف کشور و استان فارس به عنوان محور توسعه جنوب ایران نیز می‌تواند این مرز و بوم را در مسیر پیشرفت قرار دهد.

وی، تسهیل فرآیند جذب سرمایه در بعد داخلی و بین‌المللی را خواستار شد و گفت: به منظور ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها و افزایش حجم کمی و ارتقاء شاخص‌های کیفی صنعت گردشگری نیازمند ایجاد سازوکارهای لازم بر مبنای قانون و با تکیه بر ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی هستیم.

داراب در ۲۵۴ کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد.

نظر شما