شناسهٔ خبر: 59366372 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان بهزیستی | لینک خبر

شهر قدس| برگزاری کارگاه آموزشی ویژه دانش آموزان

کارگاه آموزشی و تخصصی پیشگیری از آسیب های اجتماعی ویژه دانش‌آموزان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، در خصوص درخواست فرمانداری شهرستان قدس و هماهنگی‌های به عمل آمده با اداره بهزیستی این شهرستان و دبیرستان شهید آوینی مبنی بر برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ویژه نوجوانان، در سه روز انجام شد.

احمدعارفی نیا مدرس کارگاه پیشگیری از آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان ۴ کلاس این دبیرستان حضور یافته و ضمن تشریح ویژگی های دوران بلوغ و نوجوانی توصیه هایی برای آنها ایراد کرد.

 وی با بیان این مطلب که دوره نوجوانی نه دوران کودکی و وابستگی به حمایت های والدین و اطرافیان است و نه دوره جوانی یا استقلال، بلکه در این دوره نوجوان برای اینکه به اطرافیان خود نشان دهد که از آن وابستگی محض دوران کودکی جدا شده و می تواند روی پای خود بایستد، صاحب تفکر و اندیشه است و دارای قدرت تصمیم گیری می باشد، رو به انجام کارهایی با ریسک بالا و مخاطره آمیز می آورد و همچنین نوجوان قدرت ریسک‌پذیری دارد و در صدد کشف ناشناخته‌ها و یافتن سوالات ذهن کنجکاو خود است.

 عارفی ادامه داد: در این دوره گروه های دوستی و همسالان مهمترین عنصر شکل‌دهی شخصیت او می باشد و برای تثبیت خود در جمع  همسالان بعضاً دست به انجام رفتارهایی مخاطره آمیز و یا حتی خلاف شرع، عرف و قانون می زند.

مدرس این دوره با طرح مسئله بیماری سه شعبه یا همان توجه طلبی، مهر طلبی و تایید طلبی که غالباً در بین خانواده‌ها به این موضوع خطیر اهمیت داده نمی شود اینگونه بیان کردند که اگر نوجوان از ابتدای شکل گیری شخصیت که در دوران کودکی اتفاق می‌افتد این سه میل را از طرف والدین دریافت کند در دوران بلوغ و نوجوانی بسیار کمتر دچار آسیب های اجتماعی می شود زیرا وقتی میل به توجه، مهر و تایید به یک نیاز تبدیل شود فرد برای جبران این نیاز ممکن است دست به انجام کارهایی بزند که یا مخاطره آمیز است و یا آمیخته به قانون شکنی ویا بزهکاری است.

 عارفی ضمن بر شمردن مثال های متعدد از رفتارهای آمیخته به این بیماری که در دوران بلوغ و نوجوانی نمود بیشتری دارد ازجمله مصرف مشروبات الکلی، روانگردانها و... دانش آموزان را به پرهیز از رفتارهای مخاطره آمیز و هنجارشکن دعوت کرد و با بیان این مطلب که بهترین ابزار برای تحقق این امر افزایش اعتماد به نفس و بالا بردن عزت نفس و قدرت نه گفتن می باشد توصیه های رفتاری را به مخاطبین خود ارائه کرد.

نظر شما