شناسهٔ خبر: 59366201 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایجاد «باشگاه صلح»؛ پیشنهاد برزیل برای پایان دادن به جنگ در اوکراین

تهران- ایرنا- لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل قصد دارد برای پایان دادن به جنگ در اوکراین، به همراهی چین یک «باشگاه صلح» ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد شنبه ایرنا به نقل از رسانه‌های اوکراینی، پیشنهاد ایجاد باشگاه صلح در سفر داسیلوا به چین و در دیدار با شی جین پینگ ارائه خواهد شد.

برزیل در حال حاضر در تلاش است تا از سیاست خارجی انزواطلبی که توسط ژایر بولسونارو رئیس جمهور سابق در پیش گرفته شده بود، فاصله بگیرد.

داسیلوا همچنین پیشتر گفته بود که می‌خواهد گروهی از کشورها را ایجاد کند که کار مذاکرات صلح با اوکراین و روسیه را برای پایان دادن به جنگ انجام دهند.

وی اظهار کرد: من پیشنهاد می‌کنم گروهی از کشورها ایجاد شود که سعی کنند با اوکراین و روسیه پای میز مذاکره بنشینند تا مسیر دست یافتن به صلح را هموار کنند.

مائورو ویرا وزیر خارجه برزیل نیز در همین رابطه گفت: ما بسیار علاقه‌مند به تسهیل یا کمک به ایجاد نوعی نشست که به روند صلح در اوکراین منجر شود، هستیم.

وی افزود: رئیس جمهور برزیل بارها گفته است که درباره جنگ زیاد می‌شنود اما در مورد صلح کلمات بسیار کمی به گوش می‌رسد. وی به گفت‌ وگوهای مسالمت‌آمیز علاقه‌مند است.

به گزارش ایرنا، لولا داسیلوا رئیس‌جمهور چپگرای برزیل هم‌زمان با سالگرد آغاز جنگ در اوکراین در صفحه توییتر خود نوشت: در زمانی که بشریت به صلح نیاز دارد، یکسال از جنگ بین روسیه و اوکراین می‌گذرد. ضروری است تا گروهی از کشورها که درگیر این جنگ نیستند، مسئولیت انجام مذاکره برای بازگرداندن صلح را بر عهده بگیرند.

داسیلوا پیشنهاد خود را برای اولین بار در دیدار با اولاف شولتز صدر اعظم آلمان در برازیلیا به صورت علنی اعلام کرد.

لولا داسیلوا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با صدر اعظم آلمان گفت: پیشنهاد من این است که گروهی از کشورها ایجاد شود که گفت‌ وگوی بین اوکراین و روسیه را برای یافتن صلح ترویج کند و پیشنهاد می‌کنم این گروه از خود آلمان، فرانسه و ایالات متحده و در میان دیگر کشورها، برزیل، چین و هند به عنوان میانجی‌های احتمالی تشکیل شود.

نظر شما