شناسهٔ خبر: 59366149 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

کامران قاسمپور:به هر قیمتی نمی‌خواهم برنده باشم

خواب و خوراک ندارم،طلای المپیک می‌خواهم

ملی‌پوش کشتی ایران می‌گوید:« 2بار قهرمان جهان شدم و حالا می‌خواهم طلای المپیک را هم بگیرم.»

صاحب‌خبر -

محسن وظیفه: تغییر اوزان کشتی و کم شدن اوزان المپیکی حالا برای بعضی از ستاره‌های کشتی به یک دردسر بزرگ تبدیل شده است. ستاره‌هایی که در قهرمانی جهان توانستند به مدال طلا برسند اما برای گرفتن طلای المپیک باید تغییر وزن بدهند و همین یک دردسر بزرگ است. تغییر وزن در کشتی اصلاً کار ساده‌ای نیست و سال‌ها به یک معضل بزرگ برای قهرمانان بزرگ تبدیل شده و کمتر قهرمانی بوده که بتواند با وجود تغییر وزن بدرخشد. حالا هم برای المپیک پاریس بعضی از ستاره‌های دنیای کشتی باید تغییر وزن بدهند. مهمترین تغییر وزن هم متعلق به فینالیست‌های وزن 92 کیلوگرم در دو سال گذشته است؛ جی دن کاکس امریکایی و کامران قاسمپور.

86 یا 97؟ تصمیم سختی است

در دو سال گذشته کامران توانسته هر دو فینال را از کاکس ببرد اما حالا برای المپیک هر دو نفر می‌خواهند تغییر وزن بدهند. کاکس وضعیتش مشخص است که می‌خواهد به 97 کیلوگرم برود اما هنوز این سؤال برای کامران قاسمپور وجود دارد که چه می‌کند؟ به 86 کیلوگرم برمی‌گردد یا به 97 کیلوگرم می‌رود: «هنوز مشخص نیست. به نظرم کمی هم زود است که بخواهم الان جواب بدهم. باید مسابقات قهرمانی جهان در صربستان به پایان برسد و بعد تصمیم بگیرم اما تغییر وزن به این سادگی نیست و مشکلات زیادی دارد که باید خودم درباره آنها تصمیم بگیرم.»
خیلی‌ها تغییر وزن را آسان نمی‌دانند و ظاهراً افزایش وزن را بسیار سخت‌تر از کاهش وزن می‌دانند اما رئیس فدراسیون کشتی رسماً اعلام کرده که کامران باید به 97 کیلوگرم برود اما آیا کامران آمادگی این کار را دارد: «طبیعی است که خودم هم خیلی به این ماجرا فکر می‌کنم. نظر کارشناسان را هم درباره خودم پیگیری کردم اما فکر می‌کنم رفتن به 97 کیلوگرم در دسترس است. چرا که الان نزدیک به 93 کیلوگرم هستم و شاید بتوانم در فرصت باقیمانده به وزن اصلی برسم.»

خواب ندارم

رسیدن به طلای المپیک مهمترین رویای یک ورزشکار است و کامران قاسمپور هم از این قاعده خارج نیست اما واقعاً چطور می‌شود به این مهم رسید؟ «دو بار قهرمان جهان شدم و حالا می‌خواهم طلای المپیک را هم بگیرم. از رویای رسیدن به مدال طلای المپیک خواب ندارم. دور از دسترس هم نیست؛ مهمترین افتخار در زندگی هر ورزشکاری است که من‌هم می‌توانم به آن برسم. کار بسیار سختی است اما نشدنی نیست.»
خیلی از قهرمانان بزرگ کشتی که از رسیدن به طلای المپیک ناکام ماندند، هنوز هم نمی‌توانند این ناکامی بزرگ را فراموش کنند. همین چند روز پیش بود که منصور برزگر درباره طلای المپیک گفت هنوز هم که هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شود، طلای المپیک مقابل چشمان است. شاید این حسرت هم یک روز کامران قاسمپور را رها نکند: «مطمئن هستم که رها نمی‌کند. همین الان هم هر شب خواب طلای المپیک را می‌بینم. به همین دلیل می‌خواهم به هر قیمتی به المپیک و بعد هم مدال طلا برسم. این را در خودم می‌بینم و به خاطر همین می‌خواهم بهترین تصمیم را بگیرم تا یک عمر حسرت نخورم.»

باخت‌های قبلی به کاکس را بزرگ نکردم

دلاور مازندرانی کشتی ایران یک رویای دست نیافتنی را برای کشتی ایران محقق کرد. برتری مقابل کاکس برای کشتی ایران یک رویای دست نیافتنی شده بود. مثل جردن باروفس که سال‌ها شکست دادنش برای کشتی‌گیران ایران سخت شد. حالا کامران دو سال است که کاکس را شکست می‌دهد و طلای جهان را هم در اختیار دارد: «از چند سال همه دنبال کشتی من با کاکس امریکایی بودند و همه اعتقاد داشتند که خیلی کار سختی است. اعتقاد آنها هم براساس سوابق کاکس بود که واقعاً هم کشتی‌گیر خیلی قلدری است و در سطح بالا کشتی می‌گیرد. سال 2021 که در نیمه نهایی با هم برخورد کردیم راحت شکستش دادم و به فینال رسیدم و به نظر مسابقه فینال سخت‌تر از مبارزه با کاکس بود. امسال اما به فینال رسیدم که در فینال کاکس خیلی هوشمندانه کشتی گرفت ولی خدا با من بود و توانستم دومین طلا را بگیرم.»

برد به هر قیمتی را نمی‌خواهم

کامران قاسمپور شاید الان تکنیکی‌ترین کشتی‌گیر دنیا باشد. او دو بار قهرمان امیدهای جهان و دوبار هم قهرمان بزرگسالان جهان شده اما این موفقیت‌های بزرگ هرگز باعث نشده که او روحیه جوانمردانه خود را کنار بگذارد. مثل اتفاقی که در فینال جهانی 2022 با کاکس رخ داد و واکنش لالوویچ رئیس اتحادیه جهانی را هم در پی داشت: «برای کاکس احترام زیادی قائلم. هنگام مسابقه در کشتی ممکن است هر اتفاقی رخ بدهد اما این ما هستیم که باید بهترین رفتار را داشته باشیم. خدا را شکر که توانستم رفتاری در شأن کشتی ایران داشته باشم. برای رسیدن به برد هر تلاشی را انجام می‌دهم اما به هر قیمتی نمی‌خواهم برنده باشم.»

251 251

نظر شما