شناسهٔ خبر: 59366047 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

«دانش‌بنیان» مهم‌ترین سلاح برای مقابله با تحریم است

«درحال‌حاضر تحریم در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، تأثیر بسیار اندکی داشته و بخشی از این مسئله به لطف شرکت‌های دانش‌بنیان محقق شده است. درواقع بخش عمده موفقیت کشور در مقابل تحریم‌ها وابسته به شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است.»

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایران از منابع بسیار زیادی برخوردار است، اما امروزه به دلایل مختلفی از جمله مشکلات بین‌المللی و تحریم‌ها نتوانسته‌ایم از منابع خود به خوبی استفاده کنیم. امروزه تحریم‌ها باعث شده است که ایران با مشکلات بسیاری مواجه شود، اما با این وجود شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند به خوبی با تحریم‌ها مقابله کنند.

درحال‌حاضر به لطف شرکت‌های دانش‌بنیان تأثیر تحریم بر تولید، انتقال و مصرف انرژی کاهش یافته است. برای بررسی بیشتر نقش تحریم‌ها در مشکلات حوزه انرژی و تأثیر شرکت‌های دانش‌بنیان در مقابله با تحریم‌ها با ساسان صفریان، دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

به طور کلی تحریم چه تأثیری می‌تواند در حوزه انرژی داشته‌باشد؟

اگر بخواهیم تأثیر تحریم‌هایی که علیه کشور اعمال شده را در حوزه انرژی بررسی کنیم، ابتدا باید بدانیم که در حوزه انرژی سه بخش تولید، انتقال انرژی و مصرف مورد توجه قرار می‌گیرد و تأثیر تحریم‌ها را نیز باید در این سه حوزه بررسی کرد.

تاکنون در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز فعالیت مطلوبی در این زمینه داشته‌اند. در حال حاضر بسیاری از تجهیزات حوزه تولید انرژی بومی‌سازی شده است و خوشبختانه تحریم نتوانسته در این زمینه تأثیر چندانی اعمال کند.

وضعیت تولید انرژی تجدیدپذیر در کشور چگونه است؟

یکی از مباحث حائز اهمیت در حوزه انرژی، «تولید» است. ما نیاز به تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک داریم و تقریباً می‌توان گفت که در این زمینه جایگاه مطلوبی کسب کرده‌ایم. در حال حاضر از نظر تولید انرژی تجدیدپذیر توانسته‌ایم بخش عمده‌ای از تجهیزات مورد نیاز از جمله توربین‌های بادی، پنل‌های خورشیدی و آب‌گرم‌کن‌های خورشیدی را در داخل تولید کنیم، البته بخشی از تجهیزات مورد نیاز به دلیل تکنولوژی هایتک همچنان درگیر واردات است، اما تاکنون عملکرد مطلوبی در این زمینه داشته‌ایم.

در زمینه تولید انرژی با چه چالش‌هایی مواجه هستیم؟

تاکنون در زمینه تولید انرژی تجدیدپذیر به دلیل نبود قوانین کافی و استراتژی مناسب، با وجود عملکرد مطلوب شرکت‌های دانش‌بنیان، نتوانسته‌ایم پیشرفت خوبی داشته‌باشیم. در حال حاضر دنیا به سمت طراحی پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی با راندمان بالاتر حرکت کرده و در این حوزه پیشرفته مطلوبی داشته است، اما همچنان تجهیزات داخلی با راندمان پایین تولید می‌شود. درواقع در زمینه تولید انرژی، تحریم نتوانسته تأثیری بر عملکرد کشور اعمال کند، اما فقدان قوانین کافی و نبود استراتژی مطلوب از پیشرفت کشور در این زمینه جلوگیری کرده است.

آیا تحریم در حوزه انتقال انرژی تأثیری داشته است؟

در زمینه انتقال انرژی و بهره‌گیری از انرژی تجدیدپذیر در ساختمان‌ها تجهیزاتی مانند آب‌گرم‌کن‌ها و نیروگاه‌های خورشیدی مورد توجه قرار می‌گیرد که قوانین و طرح‌های حمایتی در این زمینه ارائه شده است و مردم می‌توانند با نصب این تجهیزات در ساختمان‌های خود از مزایای آن بهره‌مند شوند.

در زمینه استفاده از تجهیزات مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر طرح‌هایی در سازمان نظام مهندسی و کمیته امداد ارائه شده است، اما در این حوزه نیز نبود قوانین کافی و استراتژی مطلوب تأثیر نامناسبی داشته است، درواقع اگر از استراتژی مطلوبی در حوزه انتقال انرژی تجدیدپذیر برخوردار بودیم، تحریم نمی‌توانست چالشی ایجاد کند و می‌توانستیم به بهترین شکل ممکن از منابع خود استفاده کنیم.

آیا تحریم در بخش مصرف انرژی تأثیرگذار است؟

خیر، درواقع تحریم نمی‌تواند در مصرف انرژی تأثیرگذار باشد، زیرا این مبحث بیشتر به مسائل فرهنگی ارتباط دارد، اما متأسفانه در حوزه فرهنگ‌سازی نتوانسته‌ایم اقدامات مطلوبی برای کاهش مصرف انرژی انجام دهیم. ایران همواره از انرژی فسیلی برخوردار بوده است و به همین دلیل به فرهنگ‌سازی در خصوص مصرف انرژی توجهی نداشته است.

تحریم در مصرف انرژی هیچ تأثیری ندارد و قطعاً می‌توانیم با استفاده از قوانین و استراتژی مطلوب فرهنگ جامعه را به سمت مصرف صحیح انرژی هدایت کنیم، همچنین توسعه رشته‌های دانشگاهی در حوزه انرژی می‌تواند در کنار فرهنگ‌سازی صحیح وابستگی جامعه به انرژی فسیلی را کاهش دهد و به اقتصاد کشور نیز کمک کند.

شرکت‌های دانش‌بنیان چه میزان در مقابله با تحریم‌ها عملکرد مفید داشته‌اند؟

در حال حاضر تحریم در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تأثیر بسیار اندکی داشته و بخشی از این مسئله به لطف شرکت‌های دانش‌بنیان محقق شده است. در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر شرکت‌های دانش‌بنیان عملکرد بسیار مطلوبی داشته‌اند و در مقابله با تحریم‌ها می‌توان گفت که مفید واقع شده‌اند.

امروزه تجهیزات هوشمندسازی موتورخانه و سایر تجهیزات مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر به طور کامل توسط شرکت‌های دانش‌بنیان بومی‌سازی شده‌اند و مردم می‌توانند از این تکنولوژی داخلی استفاده کنند، درواقع بخش عمده موفقیت کشور در مقابل تحریم‌ها وابسته به شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است.

سخن آخر...

به طور کلی تحریم در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تأثیر کمی داشته است و درصورتی که استراتژی مطلوبی در این زمینه تدوین می‌کردیم، می‌توانستیم از منابع خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم. در حال حاضر به دلیل اینکه انرژی تجدیدپذیر تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نگرفته شرایط برای وضع قوانین مطلوب و برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت بسیار مناسب است و با انجام این اقدامات می‌توان از شرایط خودتحریمی که در کشور شکل گرفته خارج شد.

نظر شما