شناسهٔ خبر: 59366031 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

شفافیت شورای ششم در ۱۴۰۱

طرح شفافیت و ارتقای سلامت اداری دی‌ماه ۱۴۰۰ در شورای اسلامی شهر اصفهان تصویب شد. این طرح که در قالب چهار فصل مصوب شد، پس از گذشت بیش از ۱۴ ماه از لازم‌الاجرا شدن آن، خروجی مناسب و قابل‌توجهی برای شورای ششم این کلان‌شهر به‌دنبال داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، دوره ششم مدیریت شهری اصفهان نیمه‌مرداد ۱۴۰۱ فعالیت خود را آغاز کرد و از همان ابتدا بر موارد مختلفی همچون عدالت‌محوری، شفافیت و سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها تاکید داشت.

پس از پیشنهاد هشت نفر از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، طرح ارتقای شفافیت و سلامت اداری نوزدهم دی ۱۴۰۰ در صحن علنی به رأی گذاشته شد و با ۱۲ رأی از ۱۳ رأی محفوظه، مصوب شد. این طرح که شامل ۲۵ بند ذیل چهار فصل بود، تکالیفی را برای شهرداری اصفهان تعیین کرد تا با اجرای این موارد ضمن تقویت نظارت مردمی بر مجموعه مدیریت شهری، با شفافیت هر چه بیشتر، روزنه‌های فساد بسته شود.

از جمله بندهای این طرح می‌توان به شفافیت آرای شورای اسلامی شهر با هدف اینکه آرای اعضا به تفکیک مصوبات و جزئیات حضور و غیاب در دسترس عموم قرار گیرد، حمایت از سوت‌زن‌ها با توجه به اینکه سامانه سوت‌زنی برای اجرای فرایند نظارت همگانی راه‌اندازی شده است، کمیته سلامت اداری به ریاست شهردار اصفهان موظف است برای حمایت از سوت‌زن‌ها و تقدیر از نیروهای برگزیده سلامت اداری اقدام کند، منع به‌کارگیری بستگان مدیران شهرداری اصفهان، واحدهای تابعه و شورا، شفافیت سفرهای کاری خارجی و بستن گلوگاه‌های رانتی و دلالی اشاره کرد.

درخواست‌های محوری شهروندان از شورای ششم اصفهان

علی صالحی، سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: در آغاز فعالیت دوره ششم، با چند مطالبه جدی از سوی شهروندان مواجه بودیم که از جمله آنها سلامت اداری و مبارزه مفاسد احتمالی در مجموعه‌های شهری، شفافیت و تسهیل فرایندها و عدالت در بخش‌ها و زمینه‌های مختلف شهرداری همچون عدالت درآمدها و هزینه‌ها و تخصیص منابع بود، لذا طرح شفافیت و سلامت اداری نشأت گرفت و با توجه به محلات و مناطق، بودجه‌ریزی عدالت‌محور در سال گذشته و سال ۱۴۰۲ اجرایی شد.

وی می‌افزاید: بخش خوبی از منابع بودجه سال ۱۴۰۱ به ۳۰ محله از ۹۹ محله دارای بافت ناکارآمد شهری اختصاص دادیم که در بررسی بودجه سال ۱۴۰۲ به ۴۵ محله رسید و امیدواریم تا پایان دوره ششم، تمام این محلات علاوه بر بودجه‌های منطقه‌ای و شاخصی که در سطح شهر لحاظ می‌شود، بودجه ویژه محلات داشته باشد و مشکلات و بافت‌های ناکارآمد آن‌ها در نقاط حاد نسبت به قبل به‌طور محسوسی کاهش یابد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: برای دریافت عوارض به‌ویژه عوارض ساختمانی نیز این موضوع در دستور کار بود و در سال ۱۴۰۱ و سال جاری، مناطق کم‌برخوردار هزینه کمتری پرداخت می‌کنند و مناطقی که استفاده بیشتری از خدمات شهر دارند، باید مشارکت بیشتری داشته باشند تا بتوانیم توزیع خدمات را از دریافتی‌ها عادلانه کنیم و فاصله بین محلات کاهش یابد.

وی با بیان اینکه موارد شفافیت، سلامت اداری و تسهیل فرایندها، در قالب طرح شفافیت و ارتقای سلامت اداری در شهرداری اصفهان دنبال شد، اضافه می‌کند: موضوع تسهیل فرایندها برای صدور پروانه ساختمانی و بخش دیگری از خدمات ساختمانی را با در نظر گرفتن زمان مشخص که پایان خرداد ۱۴۰۱، دنبال کردیم که در زمان مقرر این اقدام انجام شد و بخشی از خدمات صدور پروانه‌ها الکترونیک و سامانه «اصنو» راه‌اندازی شد.

صالحی تاکید می‌کند: به‌رغم اینکه نیاز است همچون بسیاری از فناوری‌های جهان اشکالات سامانه «اصنو» در طول زمان برطرف شود، اما این مسیر و وعده‌ای که به شهروندان داده شده بود، اجرایی شد و در حال تکمیل است تا بخش قابل توجهی از خدمات شهرداری به‌صورت غیرحضوری قابل انجام باشد و تسهیلی در فرایندهای زمان‌بر شهرداری انفاق بیفتد تا شهروندان نیز از شفافیت کل فرایند و جزئیات آن بهره‌مند شود و مبالغ و حقوق خود را به‌صورت عادلانه دریافت کنند.

انتشار آرای یک جمع شورایی برای نخستین‌بار در کشور

وی تصریح می‌کند: در حوزه شفافیت و ارتقای سلامت اداری، برای نخستین بار شفافیت آرای یک جمع شورایی را در سطح کشور داشتیم که شفافیت آرا به محض تصویب طرح و پس از طی فرایندهای فنی آن نهایی شد و در حال حاضر ماه‌های زیادی است که شهروندان می‌توانند با مراجعه به درگاه مصوبات شورا، از شرح مذاکرات، جمع‌بندی لایحه‌ها، طرح‌های مصوب شورا و آرای منتخب خود در شورای اسلامی شهر اصفهان اطلاع پیدا کنند. این موضوع کمک می‌کند که از مشارکت شهروندان استفاده کنیم و آنها به‌عنوان صاحبان اصلی شهر بتوانند با جزئیات در جریان مباحثی که در کمیسیون‌های تخصصی، کمیسیون تلفیق و صحن علنی قرار گیرند و آرای منتخبان خود را مشاهده کنند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه می‌کند: سامانه شفافیت که طبق طرح شفافیت قرار بود تمام اطلاعات مربوط به عملکردهای سالانه، سفرهای خارجی، رأی اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، اطلاعات مدیران و پیمانکاران و قراردادهای شهرداری را در اختیار شهروندان بگذارد، بر اساس زمان‌بندی طرح راه‌اندازی شد و اطلاعات آن بارگذاری شده و پروژه‌های عمرانی، پیمانکار آن و مبلغ پیمان، سفرهای خارجی مدیران شهری و اعضای شورا، اطلاعات مالی و قراردادی شهرداری، موضوع پیمان‌ها و مساعدت‌ها به بخش‌های غیر دولتی، عملکرد بودجه شامل ردیف‌ها و میزان تحقق، اطلاعات مدیران شهرداری در مورد سوابق و فعالیت‌ها و بخش قابل توجهی از نکاتی که در ایام گذشته تبدیل به سوال شده بود، در این سامانه در دسترس است.

شفافیتِ شورای ششم در ۱۴۰۱

وی اضافه می‌کند: مدیریت و منع به‌کارگیری وابستگان اعضای شورا و مدیران شهری پس از آغاز به‌کار دوره ششم و اجرای دقیق موضوع تعارض منافع و قانون منع مداخله که باید به‌صورت جدی پیگیری می‌شد که به‌واسطه مصوبه شفافیت شورای اسلامی شهر لازم‌اجرا شد و شهروندان نیز توانستند به آن دسترسی داشته باشند.

صالحی با بیان اینکه یکی از بخش‌های قابل توجه طرح شفافیت، تشکیل کمیته سلامت اداری به‌عنوان مجموعه‌ای که اشکالات را تشخیص می‌دهد و با رصد، موارد مشخص شده در طرح را دنبال می‌کند، بود که جلسات آن در حال برگزاری است و موضوعاتی را دستور کار داشته است، تاکید می‌کند: از این مجموعه در کنار سامانه سوت‌زنی شورای اسلامی شهر و شهرداری، گزارش‌های بسیار خوبی دریافت کردیم.

ماهانه ۲۵ گزارش مؤثر از سامانه سوت‌زنی حاصل می‌شود

وی با بیان اینکه اقدامات قابل توجهی را در ابتدای فعالیت دوره ششم به‌ثمر رساندیم و حدود دو هزار و ۵۰۰ تماس با سامانه سوت‌زنی برقرار شده است، می‌گوید: ماهانه ۲۵ گزارش مؤثر داشتیم و بیش از ۵۰ مورد، تشکیل پرونده و پیگیری قضائی و انتظامی اتفاق افتاده که بخشی از آن از طریق این سامانه و بخشی با تأیید گزارش‌های آن رخ داده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: بیش از ۲۰۰ گزارش سامانه سوت‌زنی به بازرسی شهرداری ارائه شده و در حال بررسی است؛ در مجموع این سامانه باعث شده که گزارش‌های مؤثری داشته باشیم یا تأیید گزارش‌های بازرسی و نظارتی اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه ۲۰ گزارش مؤثر داشتیم که اگر اطلاعات گزارشگران وجود داشته باشد، امکان تقدیر از آنها وجود خواهد داشت، زیرا تعدادی از گزارش‌ها به‌صورت ناشناس ارسال شده است، اضافه می‌کند: همکاران در حال تلاش هستند که گزارش‌های برتر را براساس کد پیگیری و معرفی کنند و مورد تجلیل قرار دهند.

صالحی با بیان اینکه زمینه تقدیر از نیروهای پاک‌دست، کارآمد و سالم با راه‌اندازی سامانه سوت‌زنی ذیل طرح شفافیت و سلامت اداری فراهم شد، تصریح می‌کند: در مجموع این بخش از طرح شفافیت به موضوع بازدارندگی و تقویت سازوکارهای نظارتی کمک کرد و بیش از اینکه نیازمند عملیات باشد، بازدارندگی ایجاد کرد.

وی ادامه می‌دهد: این طرح کمک کرد که به این باور دوباره ایمان بیاوریم که ۹۹.۹۹ درصد از نیروهای شهرداری اصفهان در سلامت و تعهد کامل مشغول تلاش هستند و حداقل مواردی که پیش می‌آید که اغلب تحت تأثیر عوامل خارجی است، به یک‌دهم درصد هم نرسد که در برابر این خانواده ۱۵ هزارنفری، ناچیز است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می‌کند: شناسایی گلوگاه‌های مسئله‌ساز نیز در طرح شفافیت و سلامت اداری دنبال شد که بخشی از ثمره آن را در کاهش پرونده‌های کمیته نظارتی مناطق پانزده‌گانه شاهد هستیم؛ با رفع این گلوگاه‌ها، مراجعات شهروندان به این کمیته‌ها که ناشی از عمل‌نکردن به قوانین یا تعارض بین مراجعه‌کنندگان و نیروهای شهرداری است، کاهش پیدا کرده است که بخشی از آنها از سامانه سوت‌زنی دنبال شد و بخش دیگری نیز با اصلاح فرایندها کاهش یافته است.

چشم‌پوشی از ۱,۵۰۰ میلیارد تومان درآمد!

وی با بیان اینکه مدیریت شهری ششم با تأکیدی که بر روح شفافیت و سلامت اداری داشت، از عدد قابل توجهی از درآمدها چشم‌پوشی کرد، تصریح می‌کند: این اعداد که به‌صورت غیرمصوب و با رضایت شهروندان دریافت می‌شد، برای سال ۱۴۰۱ حدود ۱,۵۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شد و سعی کردیم دریافت وجوه غیرمصوب را تا حد زیادی کاهش دهیم و به‌رغم مشکلاتی که برای اداره شهر به‌وجود می‌آمد، شهر را با پرداختی‌های استاندارد و سالم‌تر اداره کنیم.

صالحی با بیان اینکه به‌رغم حذف این درآمدها، تاکنون خللی در ارائه خدمات به شهروندان به‌وجود نیامده است، می‌گوید: پاسخ‌گویی اعضای شورای اسلامی شهر به‌صورت برخط، اعلام برنامه حضور و غیاب اعضا و اعلام برنامه حضور آن‌ها در برنامه‌های مختلف از دیگر دستاوردهای طرح شفافیت بود که دسترسی شهروندان را به منتخبان خود تسهیل کرد تا ارتباط مردمی بین مراجعه‌کنندگان و اعضا اتفاق بیفتد و پاسخگویی هموارتر شود.

وی اضافه می‌کند: برای نخستین‌بار قبل و در حین بررسی بودجه ۱۴۰۲ شهرداری اصفهان، فرایند انجام این اقدام در اختیار شهروندان قرار گرفت تا بتوانیم شاهد فضای نظارتی، تعاملی و مشارکتی در چارچوب فرایند بررسی این بودجه باشیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می‌کند: اطلاعات خوبی از مشارکت نخبگان و شهروندان به‌دست آمد که در مراحل بررسی بودجه به اعضا کمک کرد که امیدواریم طرح و سامانه شفافیت، سامانه سوت‌زنی و فرایندهای جدیدی که در این چارچوب دنبال شده، با رفع نواقص، دستاوردهای خود را تقویت کند و به عنوان یک گفتمان قالب در مدیریت شهری تثبیت شود.

نظر شما