شناسهٔ خبر: 59353093 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

روسیه: تعدد حوادث در قره‌باغ نگران‌کننده است

اقتصاد ایران: سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن ابراز نگرانی درباره تشدید تنش در قره‌باغ کوهستانی، از باکو و ایروان خواست مذاکرات درباره روند صلح را ازسربگیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن ابراز نگرانی درباره تشدید تنش در منطقه قره‌باغ کوهستانی، از باکو و ایروان خواست مذاکرات درباره روند صلح را ازسربگیرند. 

به گزارش خبرگزاری ترند، زاخارووا در یک نشست خبری گفت روسیه خواستار ازسرگیری مذاکرات در تمام مسیرهای عادی‌سازی روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان است. به گفته وی، تشدید لفاظی‌های خصمانه و افزایش تعداد حوادث در قره‌باغ کوهستانی نگران‌کننده است. 

این مقام روس افزود: ما از این واقعیت شروع می‌کنیم که جایگزینی برای روند صلح وجود ندارد. از طرفین می‌خواهیم مذاکرات در همه مسیرهای عادی‌سازی (روابط) ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان از جمله رفع انسداد مسیرهای ارتباطی حمل‌ونقل، تعیین حدود مرزها، تهیه معاهده صلح و برگزاری نشست‌های شخصیت‌های عمومی، پارلمانی و غیره را از سر بگیرند. 

در ادامه تشدید تنش‌ها بین باکو و ایروان، وزارت دفاع جمهوری ارمنستان چهارشنبه اعلام کرد یک نظامی این کشور بر اثر اصابت گلوله نیروهای جمهوری آذربایجان در بخش «یراسخ» (غرب نخجوان) کشته شد. پیش‌تر برخی منابع خبری مدعی شدند ارتش جمهوری آذربایجان قصد تحرکاتی در منطقه دارد. بنابر ادعای منابع خبری، ارتش جمهوری آذربایجان قصد دارد به مناطقی در «سیونیک» در ارمنستان حمله کند.

از سوی دیگر اول فروردین جمهوری آذربایجان اعلام کرد در پی تیراندازی نیروهای ارمنستان به مواضع نظامی باکو در منطقه قره‌باغ، یک نظامی این کشور زخمی شد. 

با وجود این تنش‌ها، الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان چهارشنبه گفت باکو آماده عادی‌سازی روابط با ارمنستان و امضای معاهده صلح در آینده نزدیک است. وی گفت که متن معاهده صلح را با پیشنهادها و اصلاحات اخیر به ارمنستان ارائه کرده است. او همچنین محاصره جاده لاچین را تبلیغات دروغین ارمنستان دانست و مدعی شد ارمنستان از یک جاده اضافی برای حمل‌ونقل غیرقانونی و انتقال پرسنل خود در خاک جمهوری آذربایجان استفاده می‌کند.

در طرف دیگر، آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان دوشنبه (۲۰ مارس) در دیدار با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مسکو گفت باکو تقریباً همه مفاد بیانیه سه‌جانبه نهم نوامبر ۲۰۲۲ که به امضای سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان درباره توقف درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ کوهستانی رسید را نقض می‌کند. 

پایان پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما