شناسهٔ خبر: 59352132 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۹۱ هزار گردشگر از نقاط مختلف تربت‌حیدریه بازدید کردند

تربت‌حیدریه - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: ۹۱ هزار گردشگر از ۱۵ اسفند پارسال تا پایان دوم فروردین امسال از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، مذهبی و تفریحی این شهرستان بازدید کردند.

صاحب‌خبر -

علی محمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین در مدت یاد شده، پنج هزار و هشت نفر گردشگر وارد این شهرستان شدند که از این تعداد هزار و ۴۰۰ نفر در اقامتگاه‌های رسمی تحت پوشش میراث فرهنگی، ۹۱۵ نفر در مدارس و بقیه در مهمانسراهای ادارات، زایرسراها، کمپ‌ها و اقامتگاه‌های موقت اسکان یافتند.

وی با اشاره به دلیل افزایش تعداد بازدیدکنندگان نسبت به اقامت کنندگان گفت: غالب گردشگران در مدت توقف کوتاه در این خطه بر اساس ذوق وسلیقه خود و بدون اقامت شبانه، از نقاط مختلف بازدید کرده و بلافاصله تربت‌حیدریه را ترک کردند.

دبیر ستاد خدمات سفر تربت‌حیدریه افزود: انجام بیش از ۵۰۰ بازدید نظارتی و بهداشتی از واحدهای خدمات رسان توسط گشت‌های مشترک ستاد خدمات سفر، توزیع آبجوش صلواتی در پایگاه‌ها و رستوران‌های بین راهی، توزیع بیش از ۱۰ هزار بروشور و اقلام تبلیغاتی از دیگر اقدامات انجام شده توسط اعضای ستاد خدمات سفر این خطه است.

محمدی اظهار کرد: اکنون تعداد چهار پایگاه امداد و نجات، ۲ پایگاه خدمات انتظامی، ۱۲ پایگاه علوم پزشکی، به کارهای امدادرسانی و دیگر خدمات مورد نیاز زایران مشغول هستند.

وی با بیان اینکه چهار بازارچه صنایع دستی و سوغات در مبادی ورودی و خروجی و نیز داخل شهر، صنایع دستی و خوراکی های سنتی این خطه را به گردشگران عرضه می‌کنند، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال ورود ۵۰۰ هزار گردشگر وارد تربت‌حیدریه شوند.

محمدی همچنین گفت: پارسال بالغ بر ۲۰۰هزار نفر از جاذبه‌های تربت‌حیدریه بازدید کردند و امیدواریم امسال حداقل یک سوم از مسافران وارد تربت‌حیدریه شوند و هدف ما نیز بیشتر معرفی توانمندی این خطه است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه در بخش دیگری به معرفی تفرجگاه‌ها و مناطق گردشگری شهرستان پرداخت و گفت: در محدوده تربت حیدریه سه رشته کوه به هم پیوسته که عموماً جهت شرقی - غربی دارند به همراه ارتفاعات پراکنده در جنوب و جنوب شرقی عمده نقاط مرتفع این شهرستان را تشکیل می‌دهند.

محمدی افزود: وجود این کوه‌های متعدد که جلگه‌های وسیعی را در برگرفته از عوامل مهم تنوع آب و هوایی در تربت حیدریه به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: همچنین می‌توان از دیگر جاذبه های گردشگری تربت حیدریه به آبشار رودمعجن، رودخانه حصار، ارتفاعات ملکوه، مناطق ییلاقی صنوبر، بکاول، کامه، منطقه شکارممنوع سریشا، موزه حیات وحش، باغ ملی و بوستان پیشکوه اشاره کرد.

محمدی گفت: این مناطق قابلیت بازدید برای گردشگران اکوتوریسم، توریسم روستایی و عشایری و گردشگران ورزشی را دارد.

وی با یادآوری میراث معنوی تربت حیدریه به آداب و رسوم تاریخی، موسیقی مقامی، هنرهای سنتی، غذاهای محلی و پوشش‌های بومی، بازی های محلی و مواردی از این دست اشاره کرد که جذابیت زیادی برای گردشگران دارد.
محمدی صنایع دستی و مشاغل سنتی تربت حیدریه را نیز ارزشمند خواند و گفت: آهنگری، مسگری، نجاری، نمدمالی، حصیربافی، فرت‌بافی و فرش‌بافی از جمله این مشاغل هستند.

وی در ادامه به وجود گیاهان دارویی منطقه اشاره کرد و گفت: وجود جلگه‌های وسیع و کوه‌های پراکنده، باعث تنوع آب وهوایی و در نتیجه گوناگونی محصولات کشاورزی این خطه شده‌ است.

محمدی افزود: کنگر، انواع گون، انواع درمنه، لاله، ریواس، گل گاوزبان، کلپوره، آویشن، گل ختمی و کما از جمله مهمترین گونه های گیاهی دارویی منطقه هستند که برخی از آنها در فصل بهار روییده و نوبرانه استفاده می شود.

وی ادامه داد: تربت‌حیدریه از دیرباز دروازه ورود به مشهد از بخش جنوب خراسان بزرگ بوده است و هم اکنون نیز در آن ۹ رباط و کاروانسرا و پنج سرای تاریخی وجود دارد که نشان از موقعیت راهبردی این شهرستان در گذشته تاریخ دارد.

محمدی افزود: وجود بیش از ۴۰ خانه تاریخی مربوط به دوران قاجار در بافت داخلی شهر، کاروانسرای شورحصار، میاندشت، ‌کامه و لاری مربوط به دوران صفویه و تیموری از دیگر جاذبه‌های شاخص تاریخی تربت‌حیدریه است.

وی همچنین از گردشگران خواست تا ضمن لذت بردن از سفر، حرمت ماه مبارک رمضان را نیز رعایت کنند.

نظر شما