شناسهٔ خبر: 59327430 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استقبال سازمان ملل از توافق یمن و ائتلاف سعودی برای تبادل اسرا

تهران- ایرنا- نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن دوشنبه شب از توافق صنعا و ائتلاف سعودی برای تبادل اسرا استقبال کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی ترکیه، «هانس گروندبرگ» اعلام کرد که طرف های درگیر در یمن روز دوشنبه نشستی ۱۰ روزه در سوئیس را به پایان رساندند که در آن طرح اجرایی برای آزادی ۸۸۷ زندانی مرتبط با درگیری نهایی شد.

وی افزود: طرفین توافق کردند که در ماه می آینده برای گفت وگو درباره آزادی اسرای بیشتر تشکیل جلسه دهند.

نماینده سازمان ملل اضافه کرد، من از توافق حاصله استقبال و از طرفین برای دادن امتیازات لازم برای رسیدن به این نتیجه تشکر می‌کنم.

گروندبرگ همچنین گفت: من به صدها خانواده یمنی ملحق می‌شوم که منتظر اجرای سریع و بی دردسر آزادی اسرا هستند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که رنج یمنی‌هایی که همچنان در انتظار عزیزان خود هستند و از سرنوشت آنها اطلاعی ندارند، به زودی پایان یابد.

نماینده سازمان ملل متحد در ادامه دو طرف را تشویق کرد تا ابتکارات فردی را برای آزادی بیشتر بازداشت شدگان به صورت مستمر انجام دهند.

عبدالقادر المرتضی رئیس کمیته امور اسرای دولت نجات ملی یمن دوشنبه شب اعلام کرد که با ائتلاف سعودی برای تبادل اسرا به توافق رسیدند.

المرتضی گفت: بر سر تبادل ۷۰۶ تن از اسرای مان در مقابل ۱۸۱ اسیر ائتلاف سعودی توافق شده است.

پیش تر «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن و رئیس هیأت مذاکره‌کننده صنعاء، از توافق قریب ‌الوقوع عربستان سعودی و یمن بر سر تبادل اسرا خبر داده بود.

سخنگوی انصارالله گفته بود: براساس توافق سوئد و بعد از چند دوره مذاکره، مذاکرات فعلی در ژنو تحت نظارت سازمان ملل متحد به سمت دستیابی به یک معامله بشردوستانه پیش می‌رود که بر اساس آن ۷۰۰ اسیر از جمله زنان و غیرنظامیان در مقابل آزادی ۱۵ اسیر جنگی سعودی آزاد خواهند شد.

مبادله اسیران از موضوع‌های اساسی در گفت وگوهای یمنی - یمنی در سوئیس است که تلاش‌ها در این زمینه همواره ناکام بوده و فقط در برخی موارد با میانجیگری‌های محلی مبادله شماری از اسیران انجام شده است.

پیشتر نیز تعدادی از اسرای ارتش یمن و نیروهای وابسته به دولت مستعفی و فراری این کشور در چند مرحله از طریق واسطه‌های محلی آزاد شدند.

نظر شما