شناسهٔ خبر: 59320436 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

رقابت شبکه نمایش‌خانگی با تلویزیون در تحویل سال!

انتخاب حامد آهنگی برای تحویل سال یکی از پلتفرم‌ها این نکته را نشان می‌دهد که شبکه نمایش‌خانگی قصد دارد به صورت جدّی وارد عرصه برنامه‌سازی شود.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش تسنیم،‌ شبکه نمایش‌خانگی، سریال‌سازی را از سال‌های قبل با تنوع در ژانرهای مختلف بیشتر تاریخی و طنز پیش برد تا سال‌های اخیر که پلتفرم‌ها به منصه ظهور رسیدند، تعدد و تنوع در سریال‌سازی اتفاق افتاد. اما با همه این تفاسیر و رقابت میان سه پلتفرم براساس آمارهایی که به دست آمده میزان مخاطبین‌شان به چهار میلیون تماشاگر متمرکز نمی‌رسد.

در این میان،‌ سریال‌سازی در تلویزیون فراز و نشیب‌های بسیاری پیدا کرده و نتوانست خصوصاً در سال 1401 سال خوبی را پشت سر بگذارد. اگرچه این روزها مهیای عید نوروز و ورودِ سریال‌هایی همچون «نون‌خ» است که در فصل‌های قبلی توانست توفیقات بسیاری روی آنتن داشته باشد یا سریال تاریخی به کارگردانی مجتبی راعی پخش می‌شود، اما باید رسانه ملّی به صورت جدّی فکری به حال بینندگانش کند. 

عوامل جذابیت سریال‌سازی فراموش شود، مخاطب قطعاً پیگیرِ سریال‌ها نخواهد بود؛ فاصله میان تماشاگر و تلویزیون در این صورت بیشتر می‌شود. هرچند این روزها برخلاف شایعاتی که در فضای‌مجازی به راه می‌اندازند کسی تلویزیون نمی‌بیند با تمام فراز و نشیب‌ها و پستی‌ها و بلندی‌ها، صداوسیما فراگیرترین رسانه در جمهوری اسلامی به شمار می‌رود. 

برنامه‌های تحویل سال این روزهای تلویزیون رقابت خوبی میان شبکه‌ها و مجریان ایجاد کرده است. برخی از مجریان مثل اقبال واحدی قدیمی‌تر از بقیه‌اند و بعضاً همچون مژده لواسانی فضای اجرای برنامه تحویل سال را در سال‌های قبل تجربه کرده‌اند. میهمانان و اتفاقات جالبی می‌افتد و در این اثنا، نمایش‌خانگی هم تدارکی دیده است. 

امسال شبکه نمایش‌خانگی برای جام‌جهانی و چند ویژه دیگر هم برنامه‌ریزی کرد و در سال 1401 ورود جدّی‌تری به عرصه برنامه‌سازی داشت. یکی از کسانی که بیشترین آمار برنامه‌سازی در قالب رئالیتی‌شو را به خودش اختصاص می‌دهد سعید ابوطالب است که با «شام ایرانی» و «رالی ایرانی» و در ادامه «شب‌های مافیا» و این روزها «ارتش سرّی» را در یکی از پلتفرم‌ها دارد. 

نماوا در ایام جام‌جهانی «معرکه» را با بهنام تشکر منتشر کرد و فیلم‌نت این روزها «آوای جادویی» یک مسابقه استعدادیابی موسیقی را با چهره‌های شناخته شده با خودش به نوروز آورده است. البته پیش از این نماوا «هم رفیق» را با اجرای شهاب حسینی منتشر کرد که استقبال‌کننده‌های بسیاری داشت. در این مسیر ایرج طهماسب و برخی از همکارانش نیز یک بار با «مهمونی» به پلتفرم آمدند و قرار است در دو روز آینده همزمان با شروع ایام نوروز دوباره به شبکه نمایش‌خانگی برگردند. 

این روند نشان می‌دهد پلتفرم‌ها حالا به دنبال پیگیری جدّی‌تری در عرصه برنامه‌سازی‌ هستند. اگر روزی تنها به سریال‌سازی و ساخت آثار نمایشی می‌اندیشیدند این روزها خصوصاً زمانی که خبر می‌رسد حامد آهنگی اجرای یک برنامه تحویل سال در شبکه نمایش‌خانگی را عهده‌دار می‌شود این خودش گویای حرکت جدّی‌تری در این عرصه است. باید دید رقابتِ تلویزیون و نمایش‌خانگی در این راستا به کجا می‌رسد؟ اگرچه خیلی از کسانی که در میدانِ‌ برنامه‌سازی پلتفرم‌ها حضور دارند از ایرج طهماسب و شهاب حسینی گرفته تا محمدرضا رضائیان تهیه‌کننده تحویل سال جزو افرادی‌اند که با تلویزیون شناخته شدند و در این قاب، این فعالیت‌ها را آغاز کردند.

گفتنی است، ویژه برنامه نوروزی «TNT» با اجرای حامد آهنگی، قرار است در شب پایانی سال 1401 و اولین روز سال 1402 ساعت 20 از شبکه نمایش خانگی پخش شود. این مسابقه قرار است پس از پخش نوروزی، به صورت هفتگی از فیلیمو به پخش خودش ادامه بدهد. تهیه‌کنندگی این برنامه برعهده محمدرضا رضائیان است.

نظر شما