شناسهٔ خبر: 59320194 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

صنایع‌دستی زنجان، صنعت ارزان اما با ارزش‌افزوده بالا

الهام خوشی

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: صنعت صنایع‌دستی در اشتغال‌ و درآمدزایی و همچنین در بهبود معیشت در سطح کشوری نقش موثری ایفا می‌کند.

صاحب‌خبر -

الناز خدایی‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه استان زنجان جزو ۵ استان برتر در حوزه تولید محصولات صنایع‌دستی در کشور و اولین تولیدکننده محصولات فلزی در کشور است، اظهار کرد: در استان زنجان ۵۵ رشته فعال وجود دارد که از این تعداد ۵ رشته بومی شامل چاقوسازی، مسگری، ملیله‌کاری، چاروق‌دوزی و زیورآلات سنتی شاخص هستند. استان زنجان اغلب با این ۵ رشته شاخص شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه صنایع‌دستی صنعت تقریبا ارزان اما دارای ارزش‌افزوده بسیار بالایی است، تصریح کرد: صنعت صنایع‌دستی در اشتغال‌ و درآمدزایی همچنین در بهبود معیشت و در سطح کشور نقش موثری ایفا می‌کند. 

خدایی‌فرد ادامه داد: بهره‌وری از این صنعت نیازمند تامین بازار فروش از طریق توجه به کیفیت، کاربردی کردن و نوآوری در تولید متناسب با شرایط زندگی امروز است.

وی در تشریح ۵ رشته صنایع‌دستی شاخص استان زنجان گفت: چاقوسازی استان زنجان قدمتی قریب به ۲۵۰۰ ساله دارد و نشان‌دهنده این مسئله چاقوهایی است که همراه با مردان نمکی کشف شد.

خدایی‌فرد با بیان اینکه چاقوسازی در استان زنجان به دورانی که اسلحه‌سازی در این استان رواج داشته است، برمی‌گردد و تغییرات اجتماعی زندگی انسان‌ها این صنعت را به مدل امروزی درآورده است، اذعان کرد: چاقوسازی زنجان در کشور یک برند شناخته شده شاخص است. ۱۷ نوع دسته اصلی چاقو در زنجان تولید می‌شود؛ کاربرد عمومی که چاقوهای آشپزخانه است بیشترین متقاضی در کشور را دارد. 

وی با اشاره به اینکه زنجان شهر جهانی ملیله است، بیان کرد: در سال ۱۳۹۷ زنجان شهر ملی ملیله شد و در سال ۱۳۹۸ با تایید شورای جهانی صنایع‌دستی به عنوان شهر جهانی ملیله تایید شد. ملیله زنجان اصلی‌ترین و باکیفیت‌ترین ملیله در وسعت دنیا است.

خدایی‌فرد متذکر شد: همه تلاش ما این است که ملیله زنجان به ایرانیان و مردم دنیا معرفی شود. ملیله زنجان با خلوص ۹۹.۹۹ در قالب زیورآلات و ظروف تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه رشته دیگری که سابقه طولانی بیش از هزار سال دارد مسگری است، اضافه کرد: مس‌گری زنجان به صورت سنتی و خم‌کاری انجام می‌شود. مس زنجان ۸۰ درصد تولید کشور را در دست دارد و محصولات مسی این استان به استان‌های دیگر نیر صادر می‌شود. لازم به ذکر است که بیشترین حجم شاغلان صنایع‌دستی در این رشته هستند. 

این مسئول با اشاره به اینکه چاروق یک پاپوش سنتی متعلق به زنجان است، تشریح کرد: چاروق نوعی پاپوش سنتی است که با استفاده از چرم گاوی و با تزئینات نخ‌های ابریشمی رنگی و نخ گلابتون در انواع مختلف و به طور زنانه و مردانه تولید می‌شود.

وی افزود: چاروق کنونی زنجان فرم و شکل خاص و ظریفی دارد و دارای حالتی زینتی بوده و بیشتر برای راه رفتن روی قالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خدایی‌فرد با بیان اینکه پنجمین رشته شاخص استان زیورآلات سنتی هستند، یادآور شد: زیورآلات سنتی زنجان زیر شاخه هنر صناعی فلزگری است که توسط مواد گران‌بهایی چون طلا و دربرخی مواقع نقره ساخته می‌شود و برای تزئین و ترصیع آن از سنگ‌های گران‌بهایی مانند فیروزه، یاقوت و عقیق استفاده می‌کنند.

وی متذکر شد: در زنجان انگشترسازی و ساخت زیورآلات ملیله، طلا و نقره سابقه‌ی طولانی داشته و در سال‌های اخیر نیز تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی نیز از رونق خوبی برخوردار بوده است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه در ایام‌ نوروز بازاریان عرضه‌کننده صنایع‌دستی در استان دایر خواهند بود، خاطرنشان کرد: در مناطقی که فضای گردشگری هستند ولی فروشگاه برای خرید صنایع‌دستی نیست، بازارچه‌های موقت صنایع‌دستی برپا خواهد شد. 

انتهای پیام

نظر شما