شناسهٔ خبر: 59320107 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جدیدترین رتبه‌بندی موسسات آموزش عالی دنیا از سوی نیچر ایندکس اعلام شد

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام اعلام کرد: در نسخه جاری رتبه بندی نیچر ایندکس که تاریخ یک دسامبر ۲۰۲۱ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ را در بر می گیرد، کشور ایران در میان کشورهای جهان حائز رتبه ۳۰ شده است و دانشگاه شیراز، پژوهشگاه دانش های بنیادی و دانشگاه تهران رتبه اول تا سوم موسسات آموزش عالی ایرانی را کسب کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دکتر سید احمد فاضل زاده گفت: در نسخه جاری رتبه بندی نیچر ایندکس که تاریخ یک دسامبر ۲۰۲۱ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ را در بر می گیرد، کشور ایران در میان کشورهای جهان حائز رتبه ۳۰ شده است.

در این رتبه بندی کشورهای چین، آمریکا و آلمان به ترتیب رتبه های اول تا سوم را دارند.

وی افزود: بر اساس چهار حوزه موضوعی کلی فیزیک، شیمی، زمین و علوم محیطی و علوم زیستی بهترین رتبه جمهوری اسلامی ایران در حوزه موضوعی فیزیک با رتبه جهانی ۲۷ بوده است.

رئیس ISC گفت: در این رتبه بندی، ۹۵ سازمان ایرانی حضور دارند که ۷۸ سازمان ماهیت دانشگاهی دارند. در بین سازمان ها دانشگاه شیراز با کسب رتبه ۹۲۱ جهانی در بین سازمان ها و نیز کسب رتبه ۷۵۴ جهانی در بین دانشگاه­ها، رتبه اول کشور را در هر دو بخش به دست آورده است.

فاضل زاده ادامه داد: نیچر ایندکس یک پایگاه اطلاعاتی متشکل از وابستگی سازمانی نویسندگانی است که در ۸۲ نشریه برتر علوم طبیعی[۱] مقاله چاپ کرده اند. نیچر ایندکس تعداد مطلق و تعداد سهم کسری از انتشار مقاله در سطح سازمانی و ملی را ارائه می دهد و به این ترتیب، شاخصی از خروجی و همکاری پژوهشی با کیفیت در سطح جهانی است. نیچر ایندکس به صورت ماهانه روزآمد شده و اطلاعات یک دوره ۱۲ ماهه را بر روی وبگاه خود نمایش می دهد.

خروجی مقاله برای یک موسسه، کشور، منطقه یا شهر به دو صورت محاسبه می شود:

تعداد: در صورتی که یک یا چند نویسنده مقاله پژوهشی از آن موسسه یا مکان باشند، بدون توجه به اینکه چه تعداد از نویسندگان همکار از خارج از آن موسسه یا مکان وجود دارد، امتیاز یک به موسسه یا مکان اختصاص داده می شود.

سهم: یک شمارش کسری است که نسبت نویسندگان یک موسسه یا کشور/ منطقه و تعداد مؤسسات وابسته در هر مقاله را در نظر می‌گیرد برای محاسبه سهم، مشارکت همه نویسندگان به طور مساوی در مقاله در نظر گرفته می شود.

پایان پیام/

نظر شما