شناسهٔ خبر: 59319963 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

وزیر نفت: در ساخت پالایشگاه نفت و گاز خودکفا هستیم

وزیر نفت با بیان اینکه در دولت سیزدهم ادامه عملیات اجرایی پروژه‌های نیمه‌تمام صنعت نفت شتاب گرفت، گفت: این صنعت ملی، امروز در ساخت پالایشگاه نفت و گاز خودکفا شده و مسیر پیشرفت با سرعت بیشتری ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا،  جواد اوجی روز دوشنبه در آیین بهره برداری از گام دوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان، این پالایشگاه را یک ابرپروژه مهم دانست و اظهار کرد: این پالایشگاه یکی از طرح‌های نیمه تمام بود و با ۶۳ درصد در دولت گذشته رها شده بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم تکمیل این طرح مهم در اولویت وزارت نفت قرار گرفت.

وی ادامه داد: امروز در روز ملی شدن صنعت نفت و آن هم در زادگاه صنعت نفت کشور به عنوان یکی از کانون‌های ملی شدن صنعت نفت شاهد بهره برداری از فاز دوم پالایشگاه آبادان هستیم که این اقدامی ارزشمند است.

اوجی افزود: پیش از این در دولت سیزدهم پالایشگاه گازی به بهره برداری رسید که با این کار ظرفیت پالایشگاه‌های گازی کشور با سرمایه گذاری ۲.۸ میلیارد دلار، ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت و امروز با سرمایه گذاری ۱.۲ دلار معادل ۸ میلیون یوان این پالایشگاه نفتی توسط پیمانکاران، مهندسان و سازندگان توانمند کشور به بهره برداری رسید.

جذب پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت

وزیر نفت گفت: در ماه‌های ابتدایی آغاز دولت سیزدهم فشار تحریم‌ها افزایش یافت به گونه‌ای که ایجاد مشکل در تخصیص منابع ارزی و سرمایه گذاری در صنعت نفت و کشور و همچنین حمله سایبری به چهار هزار و ۴۰۰ جایگاه سوخت از جمله مشکلاتی بود که با آن مواجه و با تلاش شبانه روزی تمام آنها را پشت سر گذاشتیم.

وی گفت: دولت سیزدهم در فروش نفت، تامین سوخت برای همه مصارف شامل خانگی، نیروگاهی و فرودگاهی تلاش جدی انجام داد و حاصل این تلاش‌ها عبور از فصل تابستان بدون قطع برق ناشی از کمبود سوخت بود و این در حالی بود که در موارد مشابه با قطعی‌های گسترده در کشور مواجه بودیم.

اوجی با اشاره به دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم گفت: پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی برای توسعه میادین نفتی و گازی و عقد قراردادهای مختلف با سایر کشورها با بهبود روابط با کشورهای همسایه‌ها به ویژه با کشور ترکمنستان که موجب شد تا مشکل حقوقی بین ۲ کشور رفع و هم اکنون ظرفیت خط مشترک به ۲ برابر افزایش یابد.

وی افزود: یکی از مشکلات موجود این صنعت در ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم بلاتکلیفی ۹۰۰ نیروی متخصص دانشگاه نفت بود که با دستور ویژه رییس جمهور بخش زیادی از این نخبگان جذب شدند.

۵۰۰ کیلومتر خطوط گاز در دولت سیزدهم اجرا شد

وزیر نفت با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی در دانش فنی ساخت پالایشگاه گازی و نفتی و صنایع مرتبط با پالایشگاه‌ها و بخش‌های مختلف این صنعت خودکفا شده است ادامه داد: تعداد شرکت‌های دانش بنیان فعال این صنعت از ۱۵۰ به ۵۵۰ شرکت در دولت سیزدهم افزایش یافت.
اوجی با بیان اینکه در مدت فعالیت دولت سیزدهم ۵۰۰ کیلومتر خط انتقال شبکه گاز در کشور اجرا شد افزود: ۲ هزار و ۳۴۰ روستا و ۲۳ شهر کشور از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم تاکنون گازرسانی شده است.

ظرفیت تولید نفت کشور به ۳ میلیون ۸۵۰ هزار بشکه افزایش یافت

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید نفت کشور به بیش از ۳ میلیون ۸۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است گفت: ۳۱ طرح نیمه تمام بلاتکلیف در صنعت نفت و گاز به ارزش ۱۲ میلیارد دلار در امسال به بهره برداری رسید.

وزیر نفت جمع آوری گازهای مشعل و توسعه میادین مشترک را اولویت دولت سیزدهم دانست و افزود: اولین پروژه جمع آوری مشعل غرب کارون با سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلار آماده بهره برداری است.

وی ادامه داد: ظرفیت پالایشگاهی کشور ۲ میلیون ۲۰۰ هزار بشکه بود که با بهره برداری از فاز دوم پالایشگاه آبادان این ظرفیت به ۲ میلیون ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یافت و ۲ پالایشگاه دیگر نیز سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

وزیر نفت با بیان اینکه گروه نفت با ۵.۱ درصد بالاترین رشد اقتصادی را در کشور داشته است، افزود: پالایشگاه آبادان علاوه بر خوراک نفت سبک، توان دریافت نفت سنگین را نیز دارد که با بهره برداری از این طرح امروز تولید بنزین از ۱۰ میلیون به ۱۵ میلیون و تولید گازوئیل از ۱۵ به ۱۸ میلیون لیتر افزایش یافت.

محدودیتی برای تامین سوخت در ایام نوروز وجود ندارد

اوجی گفت: با تدابیر وزارت نفت و با تاکید رییس جمهور محدودیتی برای تامین سوخت در عید نوروز وجود ندارد که در این مسیر همراهی مردم ضروری است.

وزیر نفت با بیان اینکه هفت هزار نفر به طور مستقیم در احداث این فاز پالایشگاه آبادان مشغول به کار شدند افزود: آغاز عملیات احداث فاز سوم پالایشگاه آبادان در برنامه هفتم توسعه دیده شده است که به سرعت عملیات اجرایی این طرح نیز آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه این پالایشگاه از جمله وعده‌های دولت سیزدهم در سفرهای استانی به خوزستانی گفت: وزارت نفت ۱۶۰ هزار میلیارد ریال به عنوان مسئولیت‌های اجتماعی در نظر گرفته است که ۷۰ هزار میلیارد ریال از این اعتبار به خوزستان اختصاص داده شده است.

ارسال ۲ میلیون و ۸۰۰ قطعه برای احیای پالایشگاه ونزوئلا

وزیر نفت دولت سیزدهم با اشاره به ورود فعالیت فراسرزمینی صنعت نفت جمهوری اسلامی گفت: تولید پالایشگاه ونزوئلا که با خروج آمریکا به صفر رسیده بود با تامین ۲ میلیون ۸۰۰ هزار قطعه مورد نیاز آن توسط صنایع ایران به ۱۰۰ هزار بشکه رسید و تا چند ماه آینده به ۱۴۰ هزار بشکه می‌رسد.

به گفته اوجی، خوراک این پالایشگاه از جمهوری اسلامی تامین می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به تلاش برای ارتقای پالایشگاه‌های موجود کشور افزود: پالایشگاه‌های شیراز، تبریز، تهران و اصفهان ارتقا داده می‌شود ضمن اینکه با اقدامات انجام شده ۱۵ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین یورو پنج کشور در دولت سیزدهم افزوده شد.

اوجی تلاش برای جلوگیری از خام فروشی در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته است گفت: پالایشگاه شهید قاسم سلیمانی با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه و همچنین یک پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای دیگر در سال آینده احداث می‌شود.

وزیر نفت افزود: عده‌ای می‌گفتند که احداث پالایشگاه در ایران سود اقتصادی ندارد ولی امروز هر بشکه نفت ۱۲ دلار سود دارد.

نظر شما