شناسهٔ خبر: 59319946 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

با تغییر فصل و حساسیت فصلی بهاره چه کار کنیم؟

حساسیت و آلرژی فصلی به خصوص در فصل بهار تشدید می‌شود و تا حدی پیش می‌رود که گاهی اطرافیان خیال می‌کنند فرد دارای حساسیت دچار سرماخوردگی شدید شده است.

صاحب‌خبر -
با تغییر فصل و حساسیت فصلی بهاره چه کنیم؟
کد خبر: 602724
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۹ ۱۱:۰۰:۱۵

عطسه، گرفتگی و آبریزش بینی و سایر علائم آزاردهنده آلرژی به زودی با شروع فصل بهار برای بسیاری از افراد آغاز می‌شود. این علائم به محض اینکه از سرمای هوا کاسته می‌شود و درختان شروع به جوانه زدن می‌کنند در بسیاری از افراد ظهور می‌کند و در برخی از افراد به قدری شدید می‌شود که کلافه‌کننده و آزاردهنده می‌شود، به طوری که حتی با تابیدن نور آفتاب هم عطسه آنها از سر گرفته و پشت سر هم تکرار می‌شود.

اما چطور می‌توان با درمان‌های خانگی از شر این آلرژی خلاص شد یا حداقل آن را کمتر کرد؟

حساسیت یا آلرژی چطور ایجاد می‌شود؟

سیستم ایمنی بدن فرد حساس، نسبت به ماده‌ای به‌نام آلرژن یا حساسیت‌زا واکنش بیش‌از‌حد نشان می‌دهد. بدن فردی که دچار آلرژی است آنتی‌بادی‌هایی تولید می‌کند که وارد سلول می‌شوند و باعث آزادی هیستامین و سایر مواد شیمیایی می‌شود. هیستامین با ایجاد ورم بینی و ورم چشم، از ورود آلرژن به بدن جلوگیری می‌کند.

برخی گیاهان با گرم‌تر شدن هوا شروع به گردافشانی می‌کنند و گرد این گیاهان نظیر سرو، کاج، چنار، نخل، بلوط، راش، زبان گنجشک و.. به خصوص در روزهایی که باد بیشتری می‌وزد وارد راه تنفس افراد می‌شود و کسانی را که آلرژی دارند آزار می‌دهد. علائم ایجاد حساسیت فصلی یا آلرژی عبارت است از: سوزش چشم و آبریزش چشم و بینی، تورم گلو، گرفتگی صدا، قرمزی چشم‌ها، پف چشم، سیاه شدن زیر چشم، خارش شدید چشم، گوش و بینی که در صورت شدیدتر شدن می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و حتی فرد را روانه بیمارستان کند چون برخی موارد راه تنفس افرادِ دچار حساسیت بالا را می‌بندد.

برای جلوگیری از ورود عوامل آلرژی‌زا در خانه چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

اگر در خانه حیاط و باغچه دارید چمن و گیاهان آن را کوتاه کنید. بعد از ورود به منزل کفش‌های خود را داخل نگذارید. حداقل هفته‌ای دو بار خانه را جارو و تی بکشید.

اگر شدت حساسیت‌تان بالاست بیرون از منزل ماسک بزنید تا از ورود ذرات حساسیت‌زا به داخل مجرای تنفسی خود جلوگیری کنید.

بیرون از خانه عینک آافتابی بزنید تا هم نور آفتاب حساسیت شما را تشدید نکند و هم جلوی ورود گردهای گیاهان به داخل چشم را بگیرید.

بعد از شستن لباس‌ها آنها را بیرون از خانه خشک نکنید چراکه گرد گیاهان به راحتی روی لباس‌های مرطوب می‌چسبد و بعد از استفاده از آنها وارد مجرای تنفسی شما می‌شود. 

چگونه حساسیت و آلرژی فصلی خود را در خانه درمان کنیم؟

شست‌وشوی سینوس‌ها یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌تواند از آبریزش بینی و افزایش حساسیت جلوگیری کند زیرا گرده‌ گل‌ها را که وارد مجاری تنفسی شده است به راحتی می‌شوید و پاک می‌کند.

استفاده از قطره‌های چشمی نیز می‌تواند مانع التهاب چشم شود.

خوردن دم‌کرده گیاهانی نظیر گزنه و بنفشه تا حد زیادی می‌تواند از شدت حساسیت و آلرژی شما بکاهد و خارش گلو و گوش را کاهش دهد.

از مالش و خارش چشم‌ها به شدت خودداری کنید چون این کار نه تنها کمکی به رفع التهاب چشم می‌کند بلکه آن را تشدید می‌کند. برای جلوگیری از شدت خارش چشم‌ها از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید یا چشم‌های خود را با آب سرد بشویید.

استفاده از قطره و اسپری‌ بینی نیز می‌تواند به شست‌وشوی داخل بینی و از بین رفتن گرده‌های موجود در مجرای تنفسی کمک کند.

برای استفاده از هر گونه دارو به منظو جلوگیری از حساسیت فصلی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.

حساسیت‌های فصلی و آلرژی در کودکان نیز بسیار شایع است و معمولاً بعد از چهار سالگی علائم آن ظهور می‌کند. بنابراین باید بعد از پدیدار شدن اولین علائم آلرژی در کودکان با مشورت پزشک برای کنترل اقدام کنید.

نظر شما