شناسهٔ خبر: 59317440 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نوروز گردی در سرزمین ابرهای جوشان؛

سفر به دل تاریخ در طبیعت کردکوی/آبشارهای به رَج شده کولاک می کنند

گرگان- لمس اقیانوسی از ابر و مه، آبشارهای چند طبقه، میل تاریخی رادکان، شهر باستانی تمیشه بخشی از جاذبه‌های گردشگری کردکوی در غرب گلستان است که گردشگران نوروزی پرشماری از آنها بازدید می کنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: شهرستان کردکوی به سبب شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی و همچنین سابقه تاریخی سترگ از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی پرشماری بهره‌مند است که هر یک از این جاذبه‌ها می‌توانند به تنهایی به مقصد گردشگران نوروزی تبدیل شود.

گذر بیش از ۲۰ میلیون گردشگر از استان گلستان و کردکوی به سوی استان مازندران و البته مشهد الرضا فرصت مغتنمی را در اختیار مدیران این شهرستان و استان گلستان قرار داده تا بتوانند با بهبود زیرساخت‌های گردشگری زمینه مانایی هزاران هزار گردشگر را در این منطقه فراهم کنند.

مسافران و گردشگران می توانند در کردکوی به سبب داشتن چند امامزاده، برج رادکان، جاده شاه عباسی، منطقه حفاظت شده جهان نما، دهکده‌های توریستی، شهر قدیمی تمیشه، پارک جنگلی امام رضا (ع) و آبشارهای متعدد، ساعات یا روزهای زیادی توقف کرده و وقت بگذراند و از آرامش آن بهره مند شوند.

شهرستان کردکوی با حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۲۷ کیلومتری غرب گرگان (مرکز استان گلستان) و در دو سوی مسیر اصلی تهران - گرگان - مشهد واقع شده است.

کردکوی علاوه بر زیبایی‌های طبیعی و تاریخی، خاستگاه تولید و عرضه صنایع دستی مختلفی همچون حصیربافی، نمد مالی، چادر شب و جوراب و دستکش پشمی است که با دستان هنرمندان این خطه روانه بازار و در معرض دید گردشگران قرار می‌گیرد.

سفر به دل تاریخ در طبیعت کردکوی/آبشارهای به رَج شده کولاک می کنند

این منطقه زیبا علاوه بر پتانسیل‌های گردشگری در حوزه فرهنگ، صنایع دستی از گل و گیاهان رنگارنگ وحشی و دارویی و چشمه‌ها و آبشارهای متعددی هم بهره مند است.

دهکده ییلاقی جهان‌نما

این روستای ییلاقی در جنوب شهرستان کردکوی واقع شده است. وجود آثار تاریخی و باستانی، تنوع در وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی، وجود کوه، رودخانه، چشمه، انواع پرندگان کمیاب نوع پوششی گیاهی از جمله جاذبه‌های این دهکده است.

کردکوی علاوه بر زیبایی های طبیعی، خاستگاه تولید و عرضه صنایع دستی زیبا است برای رسیدن به دهکده ییلاقی بسیار زیبا و بکر جهان‌نما باید از مسیر کردکوی به سمت پارک جنگلی امام رضا (ع) بروید بعد روستای درازنو، رادکان، حاجی آباد و در آخر به دهکده ییلاقی جهان‌نما می‌رسید. این جاده ۷۰ کیلومتر است که ۳۰ کیلومتر آن خاکی است.

این دهکده ییلاقی در داخل منطقه حفاظت شده قرار دارد. دهکده با برخورداری از طبیعت و چشم‌اندازهای زیبا، جنگل‌های پهن‌برگ و سوزن‌برگ، جانوران وحشی از منابع اکوتوریستی با ارزش استان گلستان است.

منطقه ییلاقی درازنو

درازنو یکی از ییلاقات کوهستانی کردکوی با مناظری عجیب و جذابیت‌هایی منحصر به‌فرد است. درازنو حدود ۴۰ کیلومتر با شهر کردکوی فاصله دارد و درختان سر به فلک کشیده کاج و افرا و گل و بوته‌های پرپشت در اطراف روستا، زیبایی خیره کننده‌ای به طبیعت داده اند.

سفر به دل تاریخ در طبیعت کردکوی/آبشارهای به رَج شده کولاک می کنند

درازنو، جایی که ابرها نه بالای سرتان، بلکه زیرقدم‌هایتان قرار دارد. جذاب‌ترین پدیده در درازنو، اقیانوس ابر است که می‌توانید مه بسیار غلیظ را زیر پای خود ببینید و با استشمام هوای تازه و شنیدن صدای زنگوله دام‌ها از دوردست، رویایی دوست‌داشتنی را تجربه کنید.

این روستا به دلیل واقع شدن در ارتفاعات البرز، چشم‌انداز شگفت انگیزی به خلیج گرگان دارد و شهرها و روستاهای استان‌های گلستان و مازندران از ارتفاعات این روستا قابل مشاهده است.

خانه‌های کاهگلی، فضای طبیعی منطقه را جذاب و دیدنی کرده است. هر اه از پنجره یکی از خانه‌های این روستا به بیرون نگاه کنید تابلوی زیبا و بی نظیری از طبیعت را می‌بینید که ممکن است در جای دیگر امکان تکرار این صحنه‌ها وجود نداشته باشد.

شهر باستانی تمیشه

شهر باستانی تمیشه مربوط به دوره ساسانیان- دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان کردکوی، روستای سرکلاته واقع شده که به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای سرکلاته از سطح دریا ۳۰۰ متر ارتفاع دارد و تحت تأثیر اقلیم کوهپابه ای و خزری آب و هوای آن معتدل است. منطقه روستای سرکلاته، در دوره‏‌های مختلف تاریخی مورد توجه حاکمان وقت بوده و بقایای شهر قدیمی تمیشه در غرب روستا، گویای این توجه است.

سفر به دل تاریخ در طبیعت کردکوی/آبشارهای به رَج شده کولاک می کنند

بنا به اسناد موجود، این شهر از اوایل دوره اسلامی تا دوره سلجوقی، مرکز حکومت سلسله‏‌های محلی و منطقه‌‏ای بوده است. کارشناسان، قدمت آثار به دست آمده از شهر قدیمی تمیشه را به دوره انوشیروان ساسانی نسبت داده‌اند.

نام قدیم این روستا تمیشه و نام فعلی آن از خرابه‏‌های شهر تمیشه تأثیر پذیرفته و به نام سرکلاته خرابشهر معروف شده است.

آبشار دوآب

آبشار دوآب کردکوی در پنج کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی واقع شده است.

در دامنه کوه که پوشیده از درختان متنوع جنگلی است به منطقه‌ای می‌رسیم که به (دِ او) یا دو آب معروف است «دِ» به معنی عدد دو و «او» به معنای آب است زیرا دراین منطقه دو رودخانه جریان دارد که از ارتفاع البزر سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی در دل جنگل در نقطه‌ای به نام «دِ او» به یکدیگر می‌پیوندند و آبشار دوآب را به وجود می‌آورند.

ارتفاع این آبشار حدود ۱۴ متر است. جاده دسترسی به آبشار دو آب آسفالته و با دو کیلومتر راه خاکی همراه است. ‏آبشار زیبای دوآب با هوایی دلپذیر و باطراوت، آرامش بخش اعصاب و روان هر بیننده‌ای است.

سفر به دل تاریخ در طبیعت کردکوی/آبشارهای به رَج شده کولاک می کنند

بالاتر از آبشار محل مناسبی برای اتراق و استراحت وجود دارد که از آن به بعد وارد دامنه‌های پرشیب کوه‌های جنگلی منطقه می‌شویم. پوشش گیاهی این ناحیه بسیار متنوع است.

آبشار هفت طبقه

آبشار شادان، معروف به هفت طبقه در هفت کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی در دل جنگل‌های بکر و طبیعی دامنه کوه البرز قرار دارد.

ارتفاع آبشار در حدود ۴۰ متر است که آب در شکست‌های زیبا در هفت نقطه آن منظره‌ای زیبا را ایجاد کرده به همین دلیل به آبشار هفت طبقه معروف گشته است.

آبشار شادان تا چند سال قبل ناشناخته بود تا اینکه گروهی از کوهنوردان در مسیر کوهنوردی با آن مواجه شدند.

برای رفتن به آبشار معمولاً از مسیر داو (دو آب) که محل تلاقی دو رودخانه است حرکت می‌کنند که در این مکان تابلوی مشخصات درازنو هم نصب شده است که می‌تواند راهنمای خوبی باشد.

مسیر سمت راست به یال درازنو منتهی می‌شد و مسیر سمت چپ به آبشار هفت طبقه، مسیر دارای شیبی ملایم است و حدود دو ساعت طول می‌کشد تا به آبشار برسید. در ادامه مسیر، چند آبشار بزرگ و کوچک دیگر پشت سر هم (رَج شده) وجود دارد.

سفر به دل تاریخ در طبیعت کردکوی/آبشارهای به رَج شده کولاک می کنند

پارک جنگلی امام‌رضا (ع)

در فاصله حدود چهار کیلومتری جنوب شهر کردکوی در منطقه جنگلی پلنگ پا و در میان درختان انبوه پهن برگ خزری، پارک جنگلی امام رضا (ع) با مساحتی در حدود ۵۴ هکتار قرار دارد.

هوای بسیار معتدل و خنک، درختان سر به فلک کشیده، فراز و نشیب‌های طبیعی جنگل و عبور رودخانه که از وسط پارک می‌گذرد و همچنین سد «بنه شله»! هم منظره زیبایی به آن بخشیده است.

در این مکان امکانات رفاهی نظیر جاده آسفالته، آب لوله‌کشی، برق، سرویس بهداشتی و وسایل بازی کودکان و سوئیت و آلاچیق و مهمانسرای اقامتی – پذیرایی موجود است.

امامزاده روشن آباد

این امامزاده در کیلومتر ۱۵ جاده قدیم گرگان کردکوی واقع شده است که مساحت محوطه آن حدود هفت هکتار است. نام قبلی و محلی این امامزاده «روشنوا» است و مقبره متعلق به امامزادگان عبدالله و فضل‌الله از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است.

سفر به دل تاریخ در طبیعت کردکوی/آبشارهای به رَج شده کولاک می کنند

بنای امامزاده یادگار معماری قرن نهم هجری که در میان باغی واقع شده است، درهای آن از چوب کاج و با آیات قرآن به صورت زیبایی کنده‌کاری شده است.

میل رادکان

میل رادکان به عنوان دومین برج آجری و تاریخی گلستان یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد کردکوی در جذب گردشگر است.

این بنای با ارزش تاریخی در چهار کیلومتری جنوب شرقی روستای رادکان و ۴۲ کیلومتری جنوب کردکوی واقع است.

به دلیل وجود منابع اندک و خوانده نشدن کامل کتیبه‌های این برج نمی‌توان به درستی و صراحت کارکرد آن را اعلام کرد، برج یا میل رادکان با حدود ۳۲ متر ارتفاع و ۱۵ متر قطر از دو قسمت گنبدی و بدنه تشکیل شده که گنبد آن به صورت مخروطی بلند و کشیده و به صورت دو پوسته‌ای است که بر بدنه استوانه‌ای قرار دارد.

این بنای تاریخی و بلند با توجه به اینکه در مسیر جاده ابریشم قرار دارد در گذشته به عنوان راهنمای بازرگانان و مسافران مورد استفاده قرار می‌گرفت.

بر کتیبه‌ای که در زیر گنبد دیده می‌شود ساخت آن در سال ۴۰۷ هجری قمری در زمان فرمانروایی اسپهبد ابوجعفر آغاز و در ۴۱۱ هجری قمری به دست احمدبن عمر به پایان رسید.

نظر شما