شناسهٔ خبر: 59267296 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

مهم‌ترین اتفاقات ورزشی ایران در سالی که گذشت

شاید خیلی از ما برای رسیدن سالی که حالا تنها چند روز تا اتمام آن باقی مانده است، لحظه‌شماری می‌کردیم.

صاحب‌خبر -

ایران ورزشی: شاید خیلی از ما برای رسیدن سالی که حالا تنها چند روز تا اتمام آن باقی مانده است، لحظه‌شماری می‌کردیم. برای تماشای دوباره جام‌جهانی، شروع هیجان‌های بزرگ و بزرگ‌تر، برای شروع بازی‌های آسیایی و برای درخشش دوباره. برای قهرمانی تیم مورد‌علاقه‌مان و حضور با پرچم در استادیوم، برای خوشحالی‌های جمعی و لذتش که می‌توان آن را با دیگران شریک شد. خیلی از اتفاق‌هایی که منتظرش بودیم، نیفتاد! زمانه روی خوش به ما نشان نداد، خیلی وقت‌ها بالگرد آرزوهایمان سقوط کرد اما به روزهای شیرین هم رسیدیم. به روزهای شیرین‌تر هم می‌رسیم. اگرچه ورزش ایران در سال ۱۴۰۱ مسیر پر‌فراز و نشیبی را گذراند و شاید بسیاری از آنها را فراموش کرده باشیم، اما هنوز برای شروع هیجان‌های دوباره دیر نیست و سال جدید هم پر از اتفاقات ورزشی جذاب است. این گزارش مروری بر تلخی‌ها و شیرینی‌های مهم‌ترین رویدادهای ورزش ایران در سالی است که گذشت. 

عدم صدور ویزا برای ورزشکاران

اگر از همان ابتدای فروردین ماه تا همین روزهای آخر زمستان، تنها یک معضل بزرگ را برای ورزش ایران قطعی بدانیم، عدم صدور ویزا و کارشکنی برای ورزشکاران ایرانی بود. تنیس، بسکتبال سه‌نفره، دو‌و‌میدانی، کاراته، بوکس، ژیمناستیک، تیر‌و‌کمان، تکواندو و شمشیربازی تنها بخشی از لیست ورزش‌هایی است که از ابتدای سال تاکنون با مشکلی به نام «صادر نشدن ویزا» برای حضورشان در رقابت‌ها و مسابقات جهانی مواجه شدند و تمام تلاش‌های ورزشکاران این رشته‌ها برای کسب مدال و افتخارآفرینی از دست رفت. 

نساجی قهرمان جام‌حذفی 

فینال جام حذفی روز هفتم اردیبهشت ماه بین تیم‌های نساجی مازندران و آلومینیوم اراک برگزار شد که این دیدار با برتری یک بر صفر تیم مازنی به پایان رسید. مهرداد عبدی برای نساجی گلزنی کرد و این دیدار با حضور حدود ۴۰ هزار تماشاگر برگزار شد و نساجی برای نخستین بار به این افتخار دست به پیدا کرد. 

تعویق المپیک آسیایی به دلیل کرونا

جمعه 16 اردیبهشت بود که شبکه خبری CCTV چین اعلام کرد شورای المپیک آسیا تصمیم به تعویق بازی‌های آسیایی هانگژو گرفته و یکی از عجیب‌ترین اتفاق‌های امسال رقم خورد. این مسابقات که قرار بود سال 2022 انجام شود، به دلیل تشدید ویروس کرونا با تعویق یک‌ساله همراه شد، اما قرار شد که این مسابقات سال 2023( 1402) برگزار شود. تا این لحظه نیز اعزام کاروان ایران در 26 رشته ورزشی مختلف به این مسابقات قطعی شده است. 

قهرمانی رویایی استقلال با مجیدی

لیگ بیست‌ویکم برای استقلال، یک تجربه فراموش‌نشدنی بود. تیم فرهاد مجیدی در حالی قهرمان لیگ برتر ایران شد که دروازه‌بانش بیشترین کلین‌شیت(۱۸) را در لیگ برتر انجام داد و کمترین گل را خورد (۱۰گل) و از آن مهم‌تر با ۶۸‌ امتیاز، رکورد امتیاز گرفتن در لیگ برتر را هم جابه‌جا کرد. این اولین تیم تاریخ رقابت‌های لیگ برتر ایران است که در طول یک فصل کامل، هیچ مسابقه‌ای را نباخت. خوشی‌ای که البته دیری نپایید. فرهاد مجیدی به امارات رفت و چندین بازیکن از استقلال جدا شدند. 

مرداد و بازی‌های کشورهای اسلامی

کاروان ایران در پنجمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی که در شهر قونیه ترکیه برگزار شد، 39 طلا، 44 نقره و 50 برنز (در مجموع 133 مدال) کسب کرد و پس از ترکیه و ازبکستان در رده سوم جدول توزیع مدال این مسابقات ایستاد. ورزشکاران کشورمان در رشته‌های تیروکمان، دوومیدانی، بسکتبال، دوچرخه‌سواری، شمشیربازی، ژیمناستیک، هندبال، جودو، کاراته، کیک‌بوکسینگ، تیراندازی، شنا، تنیس روی میز، تکواندو، والیبال، وزنه‌برداری، پاراتیروکمان، پاراشنا و پاراتنیس روی میز با حریفان خود به رقابت پرداختند. 

دوباره انتخابات، دوباره تاج!

بازگشت مهدی تاج و حضور مجدد او روی صندلی ریاست فدراسیون فوتبال ایران، شاید یکی از مهم‌ترین اتفاقات امسال بود. حضوری مثل همیشه پرحاشیه که البته زمینه‌ساز ماجراهای بعدی هم شد. تاج که با وعده حضور دوباره کی‌روش به‌عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال پا به میدان گذاشته بود، در حالی هشتم شهریور ماه امسال بر صندلی ریاست نشست که هنوز پرونده‌های ناتمام و نقاط مبهم بسیاری در کارنامه‌اش داشت و همین مساله، انتقادها بابت انتخاب مجدد او را افزایش داد. 

کی‌روش سرمربی شد

حدود هشت روز پس از انتخاب مهدی تاج به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال، کی‌روش دوباره به صورت رسمی سرمربی تیم ملی برای حضور در جام‌جهانی شد. این انتخاب هم البته موافقان و مخالفان بسیاری داشت و جنجال فراوانی هم درخصوص نحوه برکناری دراگان اسکوچیچ به وجود آورد. سایت فدراسیون فوتبال با تقدیر از اسکوچیچ، حضور کی‌روش را رسمی اعلام کرد و او با چهار دستیارش وارد ایران شدند. 

ایران در جام‌جهانی

تیم ملی ایران در حالی به صورت رسمی جام‌جهانی را شروع کرد که گفته می‌شد نسل طلایی فوتبال ایران این‌بار به احتمال زیاد و برای اولین بار از گروه خود صعود می‌کند. اتفاقی که البته نیفتاد و این طلسم به قوت خود باقی ماند. ایران در اتفاقی ناباورانه و عجیب در اولین بازی خود شش گل از انگلیس دریافت کرد تا جام‌جهانی عجیبی برای تیم ملی کشورمان شروع شود. البته ملی‌پوشان با روحیه بالا در بازی بعد با گل‌های چشمی و رضاییان ولز را شکست دادند تا امیدها برای صعود هنوز زنده بماند. اما باخت مقابل آمریکا رویاهایمان را به باد داد و نشد آنچه باید می‌شد. جام‌جهانی امسال البته شگفتی کم نداشت. از درخشش مراکش تا حذف برزیل و پرتغال. 

ستاره‌ای به نام مهدی

ستاره تیم ملی ایران در جام‌جهانی قطر، بدون شک مهدی طارمی بود. مهاجم تیم ملی ایران با به ثمر رساندن دو گل مقابل انگلیس به نخستین بازیکن آسیایی تاریخ تبدیل شد که در جام‌جهانی مقابل یک تیم اروپایی دبل می‌کند. البته ستاره پورتو به نخستین بازیکن تاریخ فوتبال ایران هم تبدیل شد که موفق شد برای اولین بار در مسابقات جام‌جهانی 2022 دبل کند. او پس از جام‌جهانی چندین پیشنهاد از تیم‌های مطرح دریافت کرد و حالا چند تیم مطرح اروپایی او را زیر نظر دارند. 

هشتمین قهرمانی والیبال نشسته ایران

آبان ماه امسال دیدار نهایی رقابت‌های والیبال‌نشسته قهرمانی جهان در سارایوو پایتخت کشور بوسنی‌و‌هرزگوین برگزار شد که طی آن تیم ملی ایران به مصاف بوسنی رفت و با نتیجه 3 بر صفر حریفش  را شکست داد و ضمن دفاع از عنوان قهرمانی دوره گذشته، برای هشتمین بار به مقام قهرمانی رسید. ایران با صعود به فینال این رقابت‌ها، سهمیه پارالمپیک 2024 پاریس را نیز کسب کرد. 

گرگ ایرانی قهرمان مستر ‌المپیا

با پایان مسابقات مستر المپیای سال ۲۰۲۲ هادی چوپان، نابغه ایرانی پرورش اندام موفق شد مدال طلای این دوره را از آن خود کند و نام خود را به‌عنوان نخستین آسیایی قهرمان مستر المپیا مطرح کند. چوپان نخستین بار در سال ۲۰۱۹ موفق شد مدال برنز مستر المپیا را از آن خود کند و برنده جایزه صد هزار دلاری این مسابقات شد. او در سال ۲۰۲۱ نیز موفق به کسب مدال برنز شد. لانسفورد و نیک واکر هر ۲ از آمریکا به ترتیب مدال نقره و برنز مستر المپیای ۲۰۲۲ را کسب کردند. 

درخشش ستاره‌های کشتی

در سال 1401 چندین قهرمانی و نایب‌قهرمانی برای تیم‌های کشتی فرنگی و آزاد ایران در جهان ثبت شد. در کنار این موفقیت‌ها، اتحادیه جهانی کشتی از میان ۵ نامزد دریافت عنوان ستاره کشتی آزاد جهان در سال ۲۰۲۲، رحمان عموزاد دارنده مدال طلای جهان را به‌عنوان ستاره کشتی جهان انتخاب کرد. همچنین بنا بر اعلام شورای کشتی آسیا، محمد بنا و پژمان درستکار به‌عنوان برترین مربیان سال 2022 کشتی قاره کهن انتخاب شدند. 

درخشش دختران وزنه‌بردار ایرانی

سیده‌الهام حسینی، دختر تاریخ‌ساز وزنه‌برداری ایران که در مسابقات قهرمانی ۲۰۲۲ آسیا موفق به کسب سه مدال طلا در دسته ۸۱ کیلوگرم شده بود با قرار گرفتن در رتبه ۱۸ جهانی این دسته، بهترین عنوان یک دختر ایرانی در رنکینگ فدراسیون بین‌اللملی وزنه‌برداری را از آن خود کرد. در اسفند ماه امسال هم در مسابقات قهرمانی کشور، فاطمه یوسفی، وزنه‌بردار کشورمان موفق شد لقب قوی‌ترین زن ایران را به خود اختصاص دهد. این مسابقات بعد از سه سال وقفه برگزار شد و ۱۴۳ وزنه بردار از ۲۷ استان در اهواز به رقابت پرداختند. در دسته فوق سنگین فاطمه یوسفی توانست اول شود و قوی‌ترین وزنه‌بردار ایران شد. ‌

سقوط بالگرد وزیر ورزش

چهارم اسفند ماه خبر رسید که بالگرد وزیر ورزش و همراهانش در سفر به بافت کرمان دچار حادثه شده است و حال وزیر ورزش مساعد نیست. ۱۴ مسافر این بالگرد به همراه خلبان و کمک خلبان بلافاصله بعد از این سانحه به بیمارستانی در کرمان منتقل شدند تا مراحل درمان مصدومیت‌های جزئی آنها طی شود. در این حادثه اسماعیل احمدی، مشاور وزیر و سرپرست حوزه وزارتی وزارت ورزش درگذشت اما سطح هوشیاری وزیر ورزش به نقطه مطلوب رسید و او از بیمارستان مرخص شد. 

درخشش دختران ایران در سال ۱۴۰۱

فاطمه برمکی نماینده وزن به اضافه ۸۷ کیلوگرم کشورمان به‌عنوان بهترین کوراش‌کار زن جهان در سال ۲۰۲۲ معرفی شد. هانیه رستمیان، دختر تیرانداز کشورمان موفق به کسب اولین سهمیه المپیک 2024 پاریس شد. افسانه چترنور، گلزن‌ترین دختر ایران در سال 1401 شد و با 24 گل موفق به کسب عنوان خانم‌گلی برای دومین بار شد و تیم خاتون بم به عنوان قهرمان رقابت‌های لیگ برتر فوتبال بانوان رسید. درخشش فرزانه فصیحی نیز یکی از مهم‌ترین اخبار بهمن ماه بود. مسابقات دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا به میزبانی قزاقستان برگزار شد و فرزانه فصیحی ضمن رکوردشکنی در این مسابقات، مدال طلا را از آن خود کرد تا به سلطه شرق آسیایی‌ها پایان دهد. 

امیر قلعه‌نویی سرمربی جدید فوتبال ایران

بالاخره پس از مدت‌ها کش‌و‌قوس و بلاتکلیفی تیم ملی فوتبال کشورمان، امیر قلعه‌نویی به‌عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال و جایگزین کی‌روش انتخاب شد. این اتفاق در حالی افتاد که مسئولان فدراسیون ماه‌ها میان گزینه‌های خارجی و داخلی مردد بودند و چندین گزینه داخلی از نشستن روی نیمکت تیم ملی کناره‌گیری کردند و اعلام کردند قلعه‌نویی بهترین گزینه است. به این ترتیب او سرمربی تیم ملی فوتبال در جام ملت‌های آسیا خواهد بود.

نظر شما