شناسهٔ خبر: 59248113 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

جشن بهار در رسانه‌ملی

نفس‌های اسفندماه به شمارش افتاده و آرام‌آرام باید با سال1401 خداحافظی کرد و به سال1402 خوشامد گفت اما نوروز امسال با دیگر نوروزها متفاوت است، چرا که امسال ماه رمضان با نوروز تقارن پیدا کرده است و همین باعث شده رنگ و لعاب برنامه‌ها شکل متفاوتی به خودش بگیرد. از سوی دیگر نوروز و رمضان در آنتن زمان‌های طلایی محسوب می‌شود و معمولا در این ایام آثاری که بخت پخش‌شدن دارند، بیشتر دیده می‌شوند.

صاحب‌خبر -
امسال که این دو مناسبت تقریبا با همدیگر قرین شده‌اند می‌توان حدس زد فرصت خوبی را برای آثار نمایشی و ویژه‌‌برنامه‌ها فراهم می‌کند تا ارتباط بیشتری با مخاطبان برقرار کنند. در واقع مدیران صدا و سیما سعی کرده‌اند با تولید و پخش آثاری با مضامین متفاوت و در قالب‌های مختلف اوقات فراغت مخاطبان را به بهترین شکل پر کنند. مخاطبان با شروع سال می‌توانند ویژه‌برنامه‌های متفاوت تحویل سال را تماشا کنند و بعد از آن بیننده سریال‌ها، فیلم‌های سینمایی، برنامه‌های ترکیبی، مسابقات، گفت‌وگوهای چالشی و... باشند. در این گزارش پیش رو از میان انبوه آثاری که در این ایام روی آنتن رادیو و تلویزیون می‌رود، تعدادی را معرفی کردیم. 

با تقارن نوروز و رمضان 1402 پنج سریال ایرانی و شش سریال خارجی در جدول پخش شبکه‌های سیما قرار گرفته ‌است.
   
قصه‌های نو در نوروز
سری چهارم سریال «نون خ» شنبه تا چهارشنبه ساعت 22 روی آنتن شبکه یک می‌رود. سریال پرطرفدار «نون خ» که تاکنون سه فصل آن روی آنتن رفته، امسال فصل چهارم آن در ایام عید برای علاقه‌مندان این سریال از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود. این سریال تلویزیونی به تهیه‌کنندگی مهدی فرجی و کارگردانی سعید آقاخانی تولید می‌شود. در این فصل از سریال برخی بازیگران فصل‌های قبل حضور دارند؛ از جمله خود سعید آقاخانی و حمیدرضا آذرنگ که در فصل دوم سریال حضور داشت دوباره به این مجموعه بازگشته است.از دیگر بازیگرانی که پیشتر در این سریال حضور داشتند می‌توان به نقش هومن حاجی‌عبداللهی که در فصل اول مورد توجه قرار گرفت و حالا دوباره در فصل چهارم بازمی‌گردد و همچنین ورود بیژن بنفشه‌خواه به مجموعه اشاره کرد.
همچنین ادامه سریال «گیل‌دخت» روزهای پنجشنبه و جمعه ساعت 22 از این شبکه پخش می‌شود. این سریال تلویزیونی به کارگردانی مجید اسماعیلی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی تهیه شده و نقش اصلی این سریال را میترا رفیع بازی می‌کند. همچنین محمود پاک‌نیت، فریبا متخصص، سعید راد، شقایق فراهانی و ... از دیگر بازیگران این سریال هستند.
شبکه دو قسمت‌های برگزیده «آقای قاضی» را در روزهای نخست نوروز پخش خواهدکرد. این سریال به تهیه‌کنندگی احمد شفیعی تهیه شده بود و صرفا یک اثر درام نبود، بلکه این سریال بخش‌های آموزشی هم برای مخاطبان داشت و مخاطبان با قوانین حقوقی آشنا می‌شوند. 
پس از پخش این مجموعه، فصل دوم «بچه‌زرنگ» جایگزین می‌شود. فصل دوم مجموعه تلویزیونی «بچه‌زرنگ» به نویسندگی عباس هادیان و طاهره ولی‌پور در ادامه فصل اول به زندگی پنج شهید مدافع حرم لشکر فاطمیون و پنج شهید مدافع حرم مشهدی می‌پردازد.
 سریال الف فاخر «آتش و باد» از جمعه ۲۶ اسفند ساعت 19 روی آنتن شبکه سه خواهد رفت. این سریال محصول مرکز سیمافیلم و به تهیه‌کنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی است. بازپخش این مجموعه ساعت 23 و 45 دقیقه و 10 و 45 دقیقه است. مجموعه «آتش و باد» به روایت دوران قبل از مشروطه می‌پردازد و بازیگران مطرحی از جمله حسین محجوب، محمود پاک‌‌نیت، لاله اسکندری، فرخ نعمتی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه و زنده‌یاد کریم اکبری‌مبارکه در این سریال تاریخی نقش‌آفرینی می‌کنند. این سریال پیشتر با نام «جشن سربرون» معرفی شده بود.
شبکه چهار سریال «جانشینی» را هر شب ساعت 24 در 20 قسمت در شب‌های نوروز پخش می‌کند. این سریال در ساعت 11 و 16 و 30 دقیقه همان روز تکرار خواهد شد. داستان این سریال بر خانواده «روی» متمرکز است. «لوگان روی» بزرگ‌خاندان روی و صاحب یک امپراتوری رسانه‌ای بزرگ در آمریکا به دلیل بیماری برای مدتی از کار کناره‌گیری می‌کند و پسر بزرگش برای مدتی جانشین او می‌شود. فصل نخست این سریال در 10 قسمت محصول 2018 و فصل دوم نیز در 10قسمت محصول سال 2019 است.
سریال دیگر شبکه چهار «راه‌آهن زیرزمینی» است که از 20 فروردین ساعت 24 پخش می‌شود.قصه سریال «راه‌آهن زیرزمینی» درباره تلاش و کوشش عده‌ای از بردگان سیاهپوست ایالت‌های جنوبی آمریکاست که در زمان برده‌داری تلاش می‌کنند برای رهایی از استبداد سفیدپوستان از طریق ایجاد راه‌آهن زیرزمینی به آزادی برسند.
شبکه پنج، سریال خارجی «ضدحمله» را با موضوع امنیتی ساعت 20 روی آنتن می‌برد. کارگردان این مجموعه احمد علاءالدیب است و هند صبری، احمد عز، صلاح عبدا... و مایان السید بازیگرانی هستند که در این مجموعه تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته‌اند. این سریال درباره «سیف‌العربی» مامور مخفی اطلاعات مصر است که ماموریت دارد در عراق در مورد نفوذی‌های صهیونیست و اهداف پیش روی آنها در منطقه اطلاعات جمع‌آوری کند. «ضد حمله» ساعت 20 از شبکه پنج پخش و تکرار آن ساعت 24 خواهد بود.
شبکه افق، سریال «غربت فلسطین» محصول سوریه را در جدول پخش قرار داده ‌است که هر شب ساعت 23 پخش می‌شود. در خلاصه داستان این سریال آمده است: علی شیخ یونس پس از گرفتن مدرک دکتری از دانشگاه های آمریکا به روستای زادگاهش در فلسطین برمی‌گردد. تکرار این سریال هم روز بعد ساعت11 خواهد بود.
سریال «فضانوردان» از اول تا 10فروردین ساعت 21 از شبکه امید پخش می‌شود. پس از آن سریال «آخرین اتوبوس» در همین ساعت روی آنتن می‌رود. داستان سریال فضانوردان از جایی شروع می‌شود که تعدادی نوجوان کنجکاو به‌واسطه مسئولیت‌های فضایی پدر و مادر و اقوام‌شان وارد سفینه فضایی‌ای می شوند که لحظاتی بعد آماده پرتاب است و...
آخرین اتوبوس هم درباره دانشمند دیوانه‌ای است که تصمیم می‌گیرد برای نجات زمین از آلودگی و زیاد شدن دی اکسید کربن همه مردم زمین را به کمک هوش مصنوعی و ربات‌هایش به خواب مصنوعی بفرستد.
قهرمانان اصلی مجموعه پس از ماجراهای‌شان در قاره آمریکا به بارسلون برگشته‌اند: استبان قهرمان اصلی مجموعه همراه زیا و تاو در جست‌وجوی پدرش که به دست زارس دستگیر شده است شهرهای طلایی اسرارآمیزی را طی می‌کنند و ماجراجویی هایی را رقم می زنند. داستان آنها و همراهی‌شان با مندوزا ،سانچو و پترو از بارسلون شروع می‌شود که تا چین و بسیاری از کشورها ادامه پیدا می کند.
سریال‌های «آوای باران» هر روز ساعت ۱۸؛ سریال کره‌ای «سایمدانگ» هر روز ساعت ۱۹؛ «چار دیواری» هر شب ساعت ۲۰؛ فصل سوم سریال «زیر خاکی» ساعت ۲۱ و «مندلورین» ساعت 22 روی آنتن شبکه تماشا می‌روند. همچنین «نون خ4» از شبکه تماشا ساعت ۲۴ پخش می‌شود.
   
نیم‌نگاهی به ویژه‌برنامه‌ها
شبکه‌های سیما در شروع سال جدید، سفره هفت‌سین متنوعی برای مخاطبان خود در نظر گرفته‌اند.
«نوروز دوست داشتنی» برنامه‌ نوروزی شبکه یک است که از شنبه ۲۷ تا یکشنبه۲۸ اسفند هر شب ساعت۲۳ پخش می‌شود. همچنین در ۲۹ اسفند و روز پایانی سال نوروز دوست داشتنی تا لحظه تحویل سال ۱۴۰۲میزبان مخاطبان است. این برنامه که میزبان خانواده‌های ایرانی از اقوام رنگارنگ ایرانی، خوانندگان، هنرمندان، اهالی موسیقی نواحی ایران، دانشمندان و مدیران و خدمتگزاران حوزه‌های مختلف علمی، شاعران، داستان‌نویسان، سینماگران و ورزشکاران است مهمان چشمان مردم ایران است.
ویژه‌برنامه تحویل سال «شب عیدی» از ۲۶ اسفند ساعت۲۱ روانه آنتن می‌شود و ۲۹ اسفند نیز از حوالی ظهر تا شب عید همراه مخاطبان شبکه دوی سیماست. این برنامه با حضور مهمانان مختلف گفت‌وگوهایی ویژه را تدارک دیده و طراحی دکور نیز از المان‌هایی ویژه بهره می‌برد. گزارش‌هایی روایی از موضوعات مختلف، بخش‌های ویژه از استان‌های مختلف، اجرای متفاوت گروه‌های نمایشی، حضور خوانندگان مختلف و اجرای برنامه از جمله بخش‌های «شب عیدی» است.
برنامه سال تحویل شبکه سه از 26 اسفند تا لحظه تحویل سال 1402 به مدت چهار شب پخش خواهدشد. 
این برنامه با دعوت از خوانندگان و هنرمندان مطرح، دقایق شادی را برای بینندگان رقم خواهد زد. همچنین سوژه های مردمی و مهمانان ورزشکار از جمله نفرات افتخاری ویژه برنامه سال تحویل شبکه سه خواهند بود. آیتم‌های نمایش کمدی، استندآپ، پخش موسیقی‌های محلی و ... از دیگر بخش‌های ویژه سال تحویل شبکه سه سیماست.
شبکه چهار با «پیشواز» به استقبال بهار می‌رود. ویژه‌برنامه تحویل سال این شبکه از اذان مغرب آخرین روز سال آغاز و تا تحویل سال روی آنتن خواهد بود.
برنامه تلویزیونی «پنج ستاره» ویژه تحویل سال شنبه و یکشنبه از ساعت 20 تا 24 از شبکه پنج پخش می‌شود و دوشنبه از ساعت 16 تا 2 بامداد سه‌شنبه پخش خواهد شد. این ویژه برنامه با اجرای ترانه‌های محلی با لباس‌های محلی و ... قاب تصویر رنگارنگی از سرزمین زیبا و پهناورمان به مخاطبان هدیه می‌دهد. پرداختن به فرهنگ و هنر غنی ایرانیان، تاریخ و جغرافیای زیبای ایران زمین و ... نیز از دیگر بخش‌های تماشایی «پنج ستاره» نوروزی است. همچنین به تصویر کشیدن جذابیت‌های گردشگری، اماکن دیدنی، فرهنگ، هنر و... شهر تهران از دیگر بخش‌های جذاب این برنامه است که تماشایی می‌شود. حضور مهمانان ویژه در ژانرهای مختلف از بخش‌های دیگر این برنامه است.
«سرزمین پرستاره» برنامه سال تحویل شبکه آموزش است که از ساعت 22 تا 2 بامداد به‌صورت زنده پخش می‌شود.
شبکه نسیم برنامه کودک شو را از ساعت 21 و 30 دقیقه 29 اسفند تا بعد از سال تحویل روی آنتن می‌برد. همچنین این ویژه‌برنامه همزمان با کیفیت4K از شبکه فراتر نیز پخش می‌شود.
«سین هشتم» نام ویژه برنامه نوروزی شبکه افق سیماست که در روزهای 27، 28، 29 اسفند ساعت21 روی آنتن می‌رود و در روزهای پایانی و منتهی به سال نو مهمان خانه مخاطبان خواهد شد.
این برنامه با اجرای سیدحسین حسینی تولید شده و قرار است در سه قسمت خود میزبان چهره‌های افتخار‌آفرین و افرادی که عامل پیشرفت و امیدآفرینی در جامعه شده‌اند باشد. این برنامه دارای بخش‌های جذاب و متنوعی است که از بین آنها می‌‎توان به دعوت از خواننده‌های مختلف و چهره‌های هنری و ورزشی اشاره کرد.
شبکه سلامت برنامه «حول‌حالنا» را برای سال تحویل ساعت 18 و 30 دقیقه تا 3 بامداد پخش می‌کند. این برنامه به تهیه‌کنندگی هاشمی‌اصل علاوه بر عموم مخاطبین برای ناشنوایان و کم‌شنوایان عزیز هم مناسب‌سازی شده است و شامل پخش تعدادی آیتم موسیقی محلی، حضور پزشکان جبهه و جنگ یا جانبازانی است که در حوزه پزشکی فعالیت می‌کنند.
ویژه‌برنامه تحویل‌سال «سلام» به‌صورت زنده از حرم مطهر ثامن‌الحجج(ع) دوشنبه ۲۹ اسفند حوالی ساعت ۱۹ از شبکه قرآن روانه آنتن می‌شود.
از آیتم‌های این برنامه می‌توان به مراسم عقد زوج جوانی اشاره کرد که با شعار ازدواج آسان، زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند. همچنین با توجه به منویات مقام معظم رهبری درخصوص افزایش نسل، زوج جوان دیگری مهمان برنامه خواهند بود که فرزندان زیادی دارند. حضور شاعرانی همچون سیدمحمدجواد شرافت، احمد بابایی، سیدحمیدرضا برقعی، علی‌محمد مؤدب و قاریانی همچون محمدجواد پناهی و رضا عابدین‌زاده از دیگر بخش‌های این ویژه‌برنامه است.
شبکه کودک سیما امسال دوشنبه 29 اسفند از ساعت 22 تا 2 شب به‌صورت زنده، ویژه‌برنامه برنامه «سر سفره خدا» را روی آنتن می‌برد. بعد از تحویل سال، سر سفره خدای رمضانی از 3 فروردین 1402 به‌عنوان برنامه سحرگاهی شبکه کودک روی آنتن خواهدرفت.
همچنین روز 29 اسفند، جشنواره عروسکی «عروسکخونه» از ساعت 21 تا 22 به تهیه‌کنندگی علی خواجه با اجرای مریم کاظمی، فاطمه امینی و حضور علی لوپتو و همچنین فصل دوم سریال عروسکی «خانه آب‌نباتی» از ساعت 20 و 30 دقیقه تا 21 به تهیه‌کنندگی مریم عبدا...زاده با ایفای نقش جواد انصافی و سوسن مقصودلو از دیگر برنامه‌های شبکه کودک هستند که با طراحی ویژه تحویل‌سال به‌صورت ضبطی روی آنتن شبکه کودک خواهند رفت و پس از تحویل‌سال در ایام نوروز به پخش خود ادامه خواهند داد.
شبکه امید 29 اسفند ویژه‌برنامه تحویل‌سال «کهکشان» را به‌طور زنده از ساعت 22 روی آنتن خواهد رفت و از روز نخست نوروز، مسابقه کهکشان هر روز از شبکه پنج و شبکه امید پخش می‌شود.
ویژه‌برنامه تحویل‌سال شبکه جام‌جم با عنوان «نسیم‌نوروزی» ساعت 22 به وقت تهران روی آنتن می‌رود.
شبکه ورزش، امسال با یک ویژه‌برنامه به‌نام «گلبارون» از ساعت 21 آخرین شب سال همراه مخاطبان است.
«محفل» برنامه قبل افطار ‌است که از شبکه سه پخش می‌شود. برنامه ساعت ۲۳ از شبکه قرآن هم روی آنتن می‌رود. 
«قهرمان» هم از برنامه‌های شبکه سه سیماست که در قالب مسابقه آمادگی جسمانی تا شناختن قهرمانان با مخاطبان خود در این ایام همراهی می‌کند. 
یکی دیگر از ویژه‌برنامه‌های نوروز تلویزیون «به خانه برمی‌گردیم» است. این برنامه روزهای اول تا سوم فروردین با آیتم‌های شاد پخش خواهد شد و‌ از روز چهارم فروردین با فضایی دیگر به استقبال ماه‌رمضان می‌رود. 
شبکه نسیم در محله «جورچین» با حال‌وهوای دهه ۶۰ و خوانندگان این دهه از ساعت ۱۹ تا ۲۱ به استقبال تحویل‌سال می‌رود. 
   
فیلم‌هایی برای تعطیلات
اعلام شده ‌است که 170 فیلم‌سینمایی روز دنیا در جشنواره نوروزی تلویزیون روی آنتن می‌رود. به این ترتیب هر روز حدود 12 فیلم سینمایی پخش می‌شود. 
شبکه یک سیما در ساعت ۲۴، فیلم‌های دوک، دو دوست، رهایی، مأموریت هوایی، نور سیاه و ... را پخش می‌کند.
شبکه دوی سیما هم در ساعت 15 و 30 دقیقه فیلم‌هایی همچون تولسیداس پسر، بر فراز آسمان، اسرار حلقه، سرای خانوادگی، مرد تنهای ماه و ... را پخش می‌کند. 
شبکه سه در ساعت 30 دقیقه بامداد فیلم‌های جدال مرد و زنبور، دنیای ژوراسیک۳، من زلاتان هستم، آمبولانس، مرد خاکستری و ... را روی آنتن می‌برد. 
شبکه چهار در ساعت20 و 30 دقیقه فیلم‌های بتمن، انولا هولمز ۲، یک دست لباس، کیمی و لامبورگینی را تدارک دیده‌است.
شبکه پنج در ساعت‌های 9 و 13 و 30 دقیقه منتخبی از فیلم‌های سینمایی ایران و جهان مثل دخترعزیزم، دزدان دریایی آخرین گنج پنهان، درنده، جامه قهرمانی، سقوط و ... را روی آنتن می‌برد. 
شبکه امید ساعت 16 فیلم‌هایی نظیر کاپیتان نُوا، مقر سری، جریان هوای آبی، آنچه من هستم، لایل لایل کروکدیل، بلندشو و ... را نمایش می‌دهد.
شبکه کودک در ساعت 14 فیلم‌های گربه چکمه‌پوش 2: آخرین فرصت، هیولای دریا، فینیک، صدرا، بروبچه‌های رافادان، بروبچه‌های رافادان و ... را پخش می‌کند.شبکه نمایش در ساعت 23 فیلم‌هایی همچون «جانوران شگفت‌انگیز: اسرار دامبلدور»، «ترول»، «کارآگاه محله چینی‌ها»، «شبح مسابقات آزاد گلف» و «هانسان: اژدهای خیزان» را پخش می‌کند.  
شبکه افق فیلم‌هایی چون «خیانت»، «شکار»، «چرنوبیل»، «یکشا»، «حقیقت و عدالت» و... را ساعت 13 روی آنتن می‌برد. شبکه سلامت فیلم‌‎های سینمایی را در ساعت 11 با زیرنویس ویژه ناشنوایان پخش می‌کند. شبکه فراتر ساعت 22 با پخش «دنیای عجیب»، «فینچ»، «چشمان مار»، «آشوب متحرک»، «ونوم کارنیچ وارد می‌شود»، «نابخشودنی» و... همراه مخاطبان است. 

آواهای عیدانه 
پخش ویژه‌برنامه‌های نوروزی رادیو تهران از ۲۶ اسفند آغاز می‌شود. «بهارانه» هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۳ روی موج می‌رود. ویژه برنامه «بهار در بهار» همه روزه از ساعت ۱۷ تا۲۰میزبان مخاطبان است. مسابقه «۰۲۱» هم هر روز ساعت ۱۶ در جدول پخش قرار دارد. 
مستند «ایستاده در غبار» با روایت زندگی حاج احمد متوسلیان در نوروز پخش می‌شود. همچنین اگر هر شب ساعت ۲۲ شنونده «رادیو فیلم» باشید، می‌توانید همزمان سریال نون خ را با شبکه یک سیما پیگیری کنید. مسابقه گویندگی آورد صدا نیز در نوروز ۱۴۰۲ پخش می‌شود. 
از۲۷ اسفند، جنگ نمایشی «رادیو خودخند»، به صورت طنز عملکرد رادیو نمایش را نقد می‌کند. سریال رادیویی «چهارشنبه دوست‌داشتنی» برای رادیو ایران تولید شده‌است. «لوپیتا» روی آنتن رادیو جوان می‌رود. «پر سوم سیمرغ» از آنتن رادیو فرهنگ پخش می‌شود. «ملک جمشید» هم برای رادیو ورزش تولید شده‌است. «داش آکل در لس آنجلس» ویژه رادیو نمایش روی آنتن می‌رود و «تلخ و شیرین» از آنتن شبکه رادیویی صبا پخش می‌شود.
رادیو آوا با ویژه برنامه «آوای نوروز» با تهیه و پخش موسیقی‌های ملی و محلی با مخاطبانش سال جدید را جشن می‌گیرد. رادیو پیام با پخش برنامه‌های روتین با رویکرد نوروز و برنامه‌های کوتاه با مراکز خدمت‌رسان در تعطیلات نوروزی همراه مخاطبان است.
رادیو صبا هر روز در ایام نوروز با برنامه‌های زنده «دوقاف و صبابهار» همراه مخاطبان می‌شود، این ویژه‌برنامه‌ها از ۲۷ اسفند پخش خواه شد. برنامه زنده «صبا بهار» هر روز ساعت ۱۸ با بازتاب حال و هوای مردم به استقبال سال نو می‌رود. برنامه «معجون» از ۲۷ اسفند به معرفی مشاغل و حرفه‌های مختلف که در ایام تعطیلات نوروز مشغول خدمات‌رسانی هستند، می‌پردازد. این برنامه ساعت ۱۶ راهی آنتن می‌شود. فصل دوم برنامه «پیک‌نیک» نوروز امسال با موضوع صنایع‌دستی همراه مخاطبان می‌شود. «دی جی فری»یکی دیگر از برنامه‌های طنز شبکه رادیویی صباست که هر روز ساعت 15 و 30 دقیقه پخش می‌شود. «دفتر نوروز» با شعرخوانی و روایت داستان‌های ادبیات فارسی هر روز ساعت ۱۳ تقدیم شنوندگان رادیو صبا می‌شود.
تولید مستندهایی به ویژه در حوزه کشتی، برگزاری مسابقات استعدادیابی در بخش ورزش و رسانه، پوشش مسابقات بانوان از جمله اقدامات شبکه رادیویی ورزش برای سال ۱۴۰۲ خواهدبود. پوشش مسابقات از جمله فوتبال و والیبال هم از برنامه‌ریزی‌های این شبکه در سال آینده است. 
رادیو معارف هر روز ساعت 9 و 30 دقیقه با برنامه «سلام بهار» با مخاطبان همراه است. مسابقه «میزان» هر شب ساعت ۲۲ پخش می‌شود. پخش محافل قرآنی از سراسر کشور از برنامه‌های رادیو قرآن در ایام نوروز است. 
ویژه‌برنامه‌ «نوروز با هنرمندان» از رادیو فرهنگ پخش می‌شود. در ۱۳ روز نوروز برنامه «ساز نوروز» تدارک دیده شده‌است که هر روز از ساعت ۹ صبح روی آنتن می‌رود. برنامه «ققنوس» به صورت روزانه روی آنتن می‌رود. «کتاب بهار» دیگر ویژه برنامه رادیو فرهنگ در حوزه کتاب و ادبیات است که پخش می‌شود.
در رادیو سلامت پیش‌بینی شده پویش‌های سلامت‌محور با همکاری نهادها و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی برگزار شود. علاوه بر افزایش دانش خودمراقبتی، افزایش آگاهی در موضوع سلامت معنوی با همکاری علمای این حوزه از اولویت‌های برنامه‌سازی نوروزی در رادیو سلامت است.
در رادیو ایران با توجه به تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن برنامه «فرش بنفشه» ۲۹ اسفند و اول فروردین پخش می‌شود. برنامه «آیه بهار» هر روز ساعت 6 و 35 دقیقه روی موج می‌رود. برنامه «ایران آوا» ساعت 8 و 30 دقیقه به بررسی آواها و موسیقی‌های نواحی ایران می‌پردازد. گروه برنامه‌ساز «صبح جمعه با شما» در ایام تعطیلات «صبح عید با شما» را تقدیم می‌کند. برنامه «گلبانگ» در تعطیلات نوروزی هرروز ساعت ۱۵ پخش می‌شود. مسابقه «یک دو صدا» هر روز ساعت ۱۶ پخش خواهدشد. برنامه «بازیخند» هر روز ساعت ۲۰ روی آنتن رادیو ایران می‌رود.
پایگاه کودک ایرانصدا در نوروز ۱۳برنامه نیم‌ساعتی با عنوان امسال عید روستا، به ماجرای سفر خانواده در یکی از روستاهای کشور می‌پردازد. 
پایگاه موسیقی ایرانصدا سه پادکست ویژه نوروز با چهار قسمت موسیقی جاده و سفر به شهرهای مذهبی شنیده می‌شود. در رادیو گفت‌وگو برنامه «پا به پای بهار» از ساعت ۲۱ روز دوشنبه ۲۹ اسفند تا یک بامداد روز بعد پخش می‌شود.
در رادیو جوان برنامه «سال ماه» بعد از افطار پخش خواهدشد. «هشتاد نود» هم برنامه دیگر از این شبکه است. 
رادیو اقتصاد در مجله نوروزی «بهار بازار» در نظر دارد با حال و هوای سال نو به استقبال اقتصاد برود. این برنامه از ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین ساعت ۱۰ تا ۱۲ پخش می‌شود. رادیو اقتصاد در ایام نوروز مسابقه‌ای را با عنوان «برنده شو» به روی آنتن می‌برد. این برنامه از دوشنبه۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین از ساعت ۲۰ پخش خواهد شد.

فاطمه عودباشی و نوشین مجلسی - گروه رسانه

نظر شما