شناسهٔ خبر: 59243625 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا؛

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

تهران-ایرنا- مذاکرات ایران و بحرین برای از سرگیری قریب الوقوع روابط، هشدار رئیس رژیم صهیونیستی در مورد شرایط بسیار خطرناک، تفاهم‌های بسیار خوب ایران و عراق، برقراری تماس‌ها بین مصر و ایران و تمدید۶ ماهه تحریم‌های روسیه از سوی اتحادیه اروپا مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چندساعت گذشته است.

صاحب‌خبر -

**روسیه خواستار صدور قطعنامه شورای امنیت برای بررسی انفجارهای نورد استریم شد
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: شورای امنیت سازمان ملل باید فوری قطعنامه‌ای برای ایجاد یک کمیسیون مستقل جهت بررسی انفجارها در لوله خطر گاز نورد استریم تصویب کند.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه دوشنبه شب افزود که وزارت خارجه روسیه به گزارش‌های اخیر مبنی برکشف یک شی در منطقه انحصاری اقتصادی دانمارک در فاصله ۳۰ کیلومتری از محل خرابکاری در خط لوله گاز نورد استریم توجه کرده و معتقد است این شئی می‌تواند بخشی از یک وسیله انفجاری باشد.

پیش از این، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هشدار داد اگر تحقیقات درباره خرابکاری در پروژه نورد استریم متوقف شود، مسکو درباره نحوه واکنش به غرب به دلیل حمله مستقیم آن به اموال روسیه فکر خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف گفت: این حمله تروریستی بدون تحقیق باقی نخواهد ماند. اگر تحقیقات واقعی، بی‌طرفانه‌ای که البته شفاف خواهد بود، با مانع مواجه شود ما به چگونگی واکنش به غرب به دلیل این حمله مستقیم به اموال روسیه فکر خواهیم کرد.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز وعده داد که مسکو اجازه نمی‌دهد تحقیقات درباره خرابکاری در پروژه نورد استریم با مانع مواجه شود و آمریکا باید تضعیف این تحقیقات را متوقف کند.

ریابکوف تاکید کرد از آمریکا و متحدان اروپایی آن می‌خواهیم از تخریب تحقیقات بین المللی و مستقل درباره این انفجارها دست بردارند.

رسانه‌های آمریکایی در روز ۷ مارس (۱۶ اسفند) به نقل ازمقام‌های این کشور گزارش دادند که اطلاعات جدید نشان می‌دهد که یک گروه حامی اوکراین در انفجارهای خط لوله نورد استریم نقش داشته است. همزمان، مقام‌های آمریکایی گزارش دادند که دلیلی برای اثبات نقش رهبری اوکراین در این عملیات خرابکارانه وجود ندارد.

فعالیت خطوط لوله گاز نورد استریم و نورد استریم ۲ که برای انتقال گاز از زیر دریای بالتیک از روسیه به آلمان ساخته شده‌اند، از زمان انفجار در این خطوط در سپتامبر گذشته متوقف شده است. شرکت اصلی کارپرداز نورد استریم میزان خسارت ناشی از انفجارها را بی‌سابقه توصیف و اعلام کرده تخمین زمان ممکن برای تعمیرات آن، غیرممکن است.

هنوز نتایج رسمی تحقیقات درباره این انفجارها بدست نیامده است اما سیمور هرش روزنامه نگار تحقیقی آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر در گزارش‌هایی که ماه فوریه ۲۰۲۳ منتشر کرد، نوشت: غواصان نیروی دریایی آمریکا که تابستان گذشته که به بهانه رزمایش ناتو موسوم به «بالتاپس» مشغول کار بودند مواد منفجره کنترل از راه دور را در منطقه محل عبور این لوله‌ها قرار دادند و چند ماه بعد نروژ آن‌ها را فعال کرد.
https://irna.ir/xjLYvD
**اسپوتنیک: مذاکرات ایران و بحرین برای از سرگیری قریب الوقوع روابط جریان دارد
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع بحرینی دوشنبه شب اعلام کرد : در حال حاضر گفت وگوهای مهمی میان بحرین و ایران در سطح دو جانبه برای ازسرگیری روابط دو کشور جریان دارد.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

«اسپوتنیک» به نقل از این منابع که به نامشان اشاره نکرده، اعلام کرد: رایزنی‌هایی که تاکنون بین دو کشور درحال انجام بوده است، در سطح دو جانبه و بدون میانجی‌گری طرف‌های دیگر بوده و پیش‌بینی می‌شود در صورت توافق بر سر همه موضوعات مورد اختلاف، نتایج بزودی اعلام شود.

"ممدوح الصالح" نماینده مجلس بحرین در گفت وگو با اسپوتنیک پاسخی به پرسش این خبرگزاری در خصوص این که رایزنی‌های تهران و منامه به کجا رسیده و نیز ماهیت کمیته چه بود، نداد اما گفت: می توانم بگویم که تلاش‌های خوبی برای بازگشت روابط وجود دارد، بزودی این مسأله نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: ایران و بحرین این توان را دارند که مذاکرات را بصورت مستقیم و بدون نیاز به طرف سومی رهبری کنند.

الصالح گفت: اولویت کشورش روابط با همسایگان مبتنی بر برادری و تعهد به عدم دخالت در امور داخلی آنهاست.

وی اضافه کرد: بحرین پس از بررسی تمام موضوعات با ایران، توجه ویژه‌ای به افتتاح سفارت خود در تهران و ازسرگیری پروازها میان دو کشور دارد.

این نماینده پارلمان بحرین اظهار کرد: اقدامات در آینده نزدیک موضوعات باقی مانده میان ایران و بحرین را بررسی می‌کنند.

وی افزود: بحرین همواره به دخالت نکردن در امور داخلی هیچ یک از کشورهای عربی تأکید دارد.

الصالح افزود: هیأت پارلمانی ایرانی روز دوشنبه به بحرین آمد و دو کشور برای گشایش بیشتر افق همکاری ابراز کرده اند.

اظهارات نماینده بحرینی درحالی بیان می شود که "ناصر کنعانی" سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز دوشنبه در پاسخ به سوالی درباره تاثیر توافق صورت گرفته بین ایران و عربستان بر روابط تهران و منامه گفت: از سرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان سعودی نشان دهنده موثر بودن و موفق بودن راهکار دیپلماتیک برای رفع سوء تفاهم ها و گام گذاشتن در مسیر جدید برای توسعه مناسبات بر مبنای منافع و مصالح مشترک است.

وی با بیان این که توافق صورت گرفته با بازخوردهای بسیار مثبتی همراه بود و تعداد قابل توجهی از کشورها در حوزه های مختلف جغرافیایی از جمله کشورهای منطقه ای از این موضوع استقبال کردند ، تصریح کرد: روابط ایران و بحرین نیز از این قاعده مستثنی نیست. اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران تاکید بر همسایه محوری و گسترش مناسبات با کشورهای همسایه و کشورهای حوزه آسیا است. خوشبختانه با فضای مثبتی که ما در منطقه شاهد هستیم این تحول مثبت می‌تواند در ارتباط با دیگر کشورهای منطقه از جمله بحرین هم اتفاق بیفتد باید به مسیر دیپلماسی اعتماد بیشتری بکنیم و در این مسیر گام برداریم.
https://irna.ir/xjLYvK
**موریتانی هرگونه تماس برای عادی سازی با تل آویو را رد کرد
دولت موریتانی دوشنبه شب دئر واکنش به ادعای رسانه های تل آویو ، هرگونه تماس برای عادی سازی با رژیم صهیونیستی را رد کردعه است.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

" النافی ولد اشروقه" سخنگوی رسمی دولت موریتانی دوشنبه شب در یک کنفرانس مطبوعاتی در نواکشوت پایتخت این کشور گفت: هیچ ارتباطی با اسرائیل نداریم.

موریتانی در سال ۱۹۹۹ در زمان حکومت "معاویه ولد الطابع" با اسرائیل روابط سیاسی برقرار کرد اما "محمد ولد عبدالعزیز" رئیس جمهوری پیشین موریتانی سال ۲۰۰۹ روابط با تل آویو را در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه متوقف کرد.

دولت نواکشوت سال ۲۰۱۰ نیز بطور کامل روابط خود با اسرائیل را قطع کرد.

روزنامه صهیونیستی «یسرائیل هیوم» (اسرائیل امروز) ۱۶ اسفندماه مدعی شده بود که مذاکرات برای عادی سازی روابط با موریتانی به همراه کشورهایی چون سومالی، اندونزی و نیجر در حال انجام است.

برپایه این گزارش، «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در حال تلاش برای به سرانجام رساندن این پرونده است و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم و مقامات بلندپایه آمریکایی از جمله «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی‌ آمریکا و «عاموس هوکشتاین» میانجی آمریکایی در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی با لبنان، در پشت صحنه روی این پرونده کار می‌کند.

وزیر امور خارجه کابینه تندرو رژیم صهیونیستی سوم اسفند نیز گفته بود که به زودی اخبار جدیدی مبنی بر ملحق شدن کشورهای عربی و اسلامی جدید به قطار عادی سازی روابط با این رژیم منتشر خواهد شد.

کوهن تصریح کرد که فقط درباره کشورهای آفریقایی صحبت نمی‌کند، بلکه کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس و خاور دور نیز می‌توانند به توافق عادی‌سازی با رژیم اسرائیل بپیوندند.

تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای برقراری روابط با حکومت‌های عربی و اسلامی درحالی صورت می گیرد که این اقدام به شدت توسط ملت‌های این کشورها محکوم شده و به عنوان نمونه جام جهانی قطر آینه تمام نمای خشم مسلمانان و عرب‌ها از رژیم اشغالگر بود.

رژیم صهیونیستی و امارات و بحرین در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ توافقنامه‌های عادی سازی روابط را به امضا رساندند که کاخ سفید از آن به عنوان " توافقنامه‌های ابراهیم" نام برد و به دنبال این امر مغرب و سودان نیز به جرگه آنها پیوستند.
https://irna.ir/xjLYvC
**آمریکا: از هرگونه تلاش برای کاهش تنش‌ها حمایت می‌کنیم/ برجام بر پایه اعتماد نبود
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن از دیپلماسی و هرگونه تلاش برای کاهش تنش ها حمایت می کند، گفت که برجام بر پایه اعتماد نبود.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اگر اینطور که شما می گویید ایران تا این حد غیرقابل اعتماد است و دروغ می گوید، چرا به آنها در یک توافق هسته ای اعتماد می کنید؟

اشاره این خبرنگار به اظهارات پی در پی این مقام وزارت خارجه آمریکا بود که پی در پی مقامات ایرانی را در خصوص گفتگوهای غیرمستقیم تبادل زندانیان متهم به دروغگویی می‌کند.

پرایس پاسخ داد که برجام بر پایه اعتماد نبود بلکه این توافق، بر پایه نظارت و اقدامات راستی آزمایی بوده است.

وی در تداوم ادعاها اضافه کرد زمانی که دولت پیشین آمریکا تصمیم گرفت از برجام خارج شود ایران نیز برنامه هسته ای خود را گسترش داد به شکلی که برای ما، منطقه و جهان خطرناک است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای همیشگی خود افزود که چند ماهی است بازگشت به برجام در دستور کار نیست و ایران فرصت بازگشت به برجام را از بین برد.

وی در عین حال گفت ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای رسیدگی به برنامه هسته ای ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه با تکرار ادعاهای خود افزود: ما اغلب با دروغهای مقامات ارشد تهران مواجه می‌شویم و این موضوع جدیدی نیست.

وی مدعی شد که این اظهارات به سرنوشت خانواده های آمریکایی هایی مربوط می شود که در ایران چندین سال است به صورت غیرقانونی زندانی هستند.

پرایس اضافه کرد: ما به صورت خستگی ناپذیر برای آزادی این سه آمریکایی زندانی در ایران تلاش می کنیم و به ایرانی ها در موقعیت های مختلف اعلام کرده ایم که آزادی این آمریکایی ها در اولویت ما قرار دارند.

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی بود که وی بلافاصله گفت که نمی تواند در خصوص تلاش های واشنگتن برای آزادی این آمریکایی ها توضیحی دهد.

از دیپلماسی مستقیم حمایت می کنیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره توافق ایران و عربستان نیز گفت: ما از گفتگو، دیپلماسی مستقیم و هرگونه تلاشی که به کاهش تنش ها در منطقه و از یک درگیری احتمالی جلوگیری کند، حمایت می کنیم.

پرایس تصریح کرد: ما در دوره های قبلی گفتگوها در عراق و عمان، از تماس بین عربستان سعودی و ایران حمایت کردیم و جلوگیری از تنش به نفع ما است.

سخنگوی وزارت خارجه دولت بایدن که در آخرین روزهای کاری خود در این سمت است، دامه داد، این روندی است که در دو سال گذشته ادامه داشته و آمریکا آن را تشویق و حمایت کرده است. کاهش تنش ها در منطقه و همچنین پایان جنگ در یمن در راستای منافع آمریکا و همچنین کشورهای منطقه است.

وی مدعی شد اگر این توافق منجر شود که ایران به رفتار و اقدامات مخرب و بی ثبات کننده خود در منطقه و دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه پایان دهد، این تحول در راستای منافع منطقه خواهد بود.

توافق درباره چین نیست

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین درباره نقش میانجیگری چین در توافق ایران و عربستان اظها ر داشـت: این توافق در خصوص چین نیست بلکه مربوط به تعهدات ایران وعربستان می شود.

وی این اظهارات که میانجیگری چین، نقش آمریکا را در منطقه کمرنگ می کند، رد و ادعا کرد: هیچ کشوری در جهان به اندازه آمریکا برای ثبات و یکپارچگی منطقه تلاش نکرده است.

پرایس مدعی شد که ما به افزایش توانایی متحدان خود در خلیج فارس کمک کرده ایم. تلاش های ما منجر به بازگشایی حریم هوایی کشورهای عربی بر روی پرواز های اسرائیل شد و به عادی سازی روابط آنها با تل آویو کمک کرد.

واکنش آمریکا به سفر رئیس جمهور بلاروس به ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سفر رئیس جمهور بلاروس به ایران نیز گفت: ما سفر رئیس جمهور بلاروس به ایران را به عنوان بخشی از گسترش عمق روابط تهران و مسکو می بینیم و به دقت آنها را دنبال می کنیم.

پرایس اضافه کرد که در یک سال گذشته ما از گسترش این روابط اعلام نگرانی کرده بودیم. ما در خصوص روابط نظامی ایران و روسیه صحبت کرده ایم و در مورد روابط لوکاشنکو با روسیه نیز اظهار نظر کرده ایم.

حمایت از جمهوری آذربایجان

وزیر خارجه آمریکا همچنین درباره ایران و جمهوری آذربایجان نیز مدعی شد که تهران مدت طولانی است که یک بازیگر مخرب در منطقه بوده است. بنابراین ما این تنش ها را با نگرانی دنبال می کنیم و موضع ما در ارتباط با جمهوری آذربایجان و ارمنستان ایجاد یک منطقه با تنش و درگیریِ کمتر بوده است.

مشاور امنیت ملی دولت آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی درباره زندانیان دو تابعیتی در ایران گفت: آمریکا به تعامل و ارتباط با ایران برای آزادی هر چه سریعتر زندانیان آمریکایی بازداشت شده در ایران، همچنان ادامه می دهد.

سالیوان با بیان اینکه در حال حاضر "توافقی وجود ندارد" در عین حال گفت: آخرین کاری که می‌خواهیم انجام دهیم دادن امید دروغ و کاذب به خانواده آمریکایی‌هایی است که منتظر عزیزانشان هستند.

همچنین وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد: "راجر کارستنز" نماینده ویژه ریاست جمهوری آمریکا در امور گروگان‌ها از روز دوشنبه ١٣ مارس تا روز پنجشنبه ۱۶ مارس به قطر برای شرکت در «نشست امنیت جهانی» به دوحه می‌رود و با نمایندگان دولت‌ها و طرف های مربوطه درباره "نحوه حل و فصل بازداشت‌های اشتباه و غیرقانونی و موارد گروگانگیری" بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه به وقت محلی از دستیابی ایران و آمریکا به توافق برای تبادل زندانیان خبر داد و گفت: اگر همه چیز از سوی طرف آمریکایی به خوبی پیش برود، در کوتاه‌مدت شاهد تبادل زندانیان خواهیم بود.

حسین امیرعبداللهیان روز یکشنبه در گفت‌وگویی با اشاره به روند پیشرفت مذاکرات برای رفع تحریم‌ها گفت: همچنان تبادل ‌پیام‌ها با طرف آمریکایی در موضوع لغو تحریم‌ها جریان دارد. در روزهای اخیر در موضوع تبادل زندانیان موجود بین ایران و آمریکا به یک توافقی دست پیدا کردیم و اگر همه چیز از سوی طرف آمریکایی به خوبی پیش برود، در کوتاه‌مدت شاهد تبادل زندانیان خواهیم بود.

وی ادامه داد: ما این پرونده را یک موضوع کاملا انسانی می‌دانیم. ‌از مارس سال گذشته در این رابطه سندی میان ما و طرف آمریکایی به طور غیرمستقیم امضا و به تایید رسید. اما زمینه اجرای آن‌ اکنون فراهم شده و از نظر ما همه چیز آماده است و طرف آمریکایی در حال آخرین هماهنگی‌های فنی خود قرار دارد.

مقامات آمریکایی از جمله جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید و ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این اظهارات را رد کردند اما ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ضمن اشاره به واکنش تعجب برانگیز طرف آمریکایی در موضوع تبادل زندانی بین دو کشور گفت: از نظر جمهوری اسلامی ایران تبادل زندانیان موضوعی کاملا انسانی است که نباید دستمایه بازی‌های سیاسی قرار گیرد.

ناصر کنعانی یکشنبه شب در پی واکنش تعجب برانگیز طرف آمریکایی نسبت به اظهارات روز یکشنبه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در خصوص تبادل زندانیان اظهار داشت: از ماه مارس سال گذشته میلادی از طریق یک واسطه توافق مکتوبی در خصوص تبادل زندانیان به امضا رسیده که نماینده معرفی شده رسمی آمریکا نیز آن را امضا کرده است، اما به بهانه‌های مختلف تاکنون از سوی دولت آمریکا اجرا نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود:در هفته‌های اخیر نیز تبادل پیام‌های غیرمستقیم برای به روز رسانی آن در جریان بوده است.
https://irna.ir/xjLYvS
**فرانسه هم از دیدار با اسموتریچ سرباز زد
رسانه‌های رژیم صهیونیستی دوشنبه شب گزارش دادند که دولتمردان فرانسوی نیز تصمیم گرفتند که با "بزالل اسموتریچ" وزیر دارایی تندرو صهیونیست‌ها که خواستار نابودی دهستان "حواره" فلسطین شده بود، دیدار نکنند.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

رسانه های صهیونیستی گزارش دادند که مقامات دولت فرانسه تصمیم گرفته است با وزیر دارایی اسرائیل که اخیراً خواهان نابودی دهستان "حواره" در جنوب نابلس شده بود، هیچ ملاقات رسمی نداشته باشند.

اسموتریچ پس از یورش اخیر شهرک‌نشینان صهیونیست به دهستان حواره در جنوب نابلس و انجام چند عملیات ضد صهیونیستی در پاسخ به این جنایت، خواستار محو کلی این شهرک شده بود، اظهاراتی که موجی از محکومیت و انزجار را در سراسر جهان از جمله در آمریکا و اروپا را به دنبال داشت.

پیش از این نیز رسانه آمریکایی "ان بی سی" نیوز شنبه شب در گزارشی بار دیگر اعلام کرد که اعضای دولت جوبایدن رئیس جمهوری آمریکایی هیچ برنامه‌ای برای دیدار با "بزالل ندارند.

پیش از این نیز کاخ سفید اعلام کرد که دولت آمریکا دیدار با وزیر تندرو دارایی رژیم صهیونیستی را که قرار است به واشنگتن سفر کند، تحریم کرده است.

کاخ سفید رسما اعلام کرد، جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا با بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل در واشنگتن دیدار نخواهد کرد.

از سوی دیگر، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اظهارات اسموتریچ درباره "محو دهستان حواره" را "غیر مسؤولانه، توهین آمیز و نفرت انگیز" دانست.

اسموتریچ روز یکشنبه قرار بود که برای نخستین بار از زمان انتصابش به عنوان وزیر در کابینه بنیامین نتانیاهو برای شرکت در کنفرانس سازمان "Bunds" که مسؤول جمع آوری کمک‌های مالی یهودیان در جهان برای اسرائیل است، به واشنگتن سفر کند.

چند سازمان، از جمله سازمان‌های یهودی نیز خواستار جلوگیری از سفر اسموتریچ به واشنگتن و عدم اعطای ویزا برای ورود به آمریکا شده‌اند.
https://irna.ir/xjLYw۵
**هشدار رئیس رژیم صهیونیستی: در شرایط بسیار خطرناکی به سر می‌بریم
اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی دوشنبه شب هشدار داد که این رژیم در شرایط بسیار وخیمی به سر می‌برد.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

هرتزوگ اظهار کرد: ما در شرایط بسیار اسفناک و خطرناکی به سر می بریم و این بحران احتمالا پیامدهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی [برای ما به دنبال] دارد.

وی پنجشنبه شب گذشته نیز با وخیم دانستن اوضاع در سرزمین‌های اشغالی، گفت که این رژیم به یک بحران تاریخی دچار شده، در معرض فروپاشی داخلی قرار گرفته است و سخت‌ترین لحظات خود را سپری می‌کند.

هرتزوگ افزود: به نقطه بی‌بازگشت در اسرائیل رسیده‌ایم.

رئیس رژیم صهیونیستی اظهار کرد: باید اصلاح نظام قضایی پیشنهادی را کنار گذاشت و آن را تبدیل به چارچوبی کرد که همه بر آن اتفاق نظر داشته باشند.

هرتزوگ روز دوشنبه هفته گذشته نیز تاکید کرد که رژیم صهیونیستی سخت ترین لحظات خود را سپری می کند و ما می دانستیم که این بحران، خطری قومی برای ما است.

پیشتر نیز رئیس رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی نسبت به فروپاشی این رژیم گفته بود که اختلافات داخلی (در سرزمین های اشغالی) عمیق تر و دردناک‌تر شده و بحران‌های موجود اکنون آن را در مقابل یک آزمون سرنوشت ساز قرار داده است.

این ششمین باری است که هرتزوگ از زمان روی کار آمدن کابینه نتانیاهو نسبت به بروز جنگ داخلی در رژیم صهیونیستی و فروپاشی آن هشدار می دهد.

ائتلاف حاکم راست افراطی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» از زمان روی کار آمدن، یکسری اقدامات و تصمیماتی را اتخاذ کرده که از نظر جناح اپوزیسیون و اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی باعث خواهد شد که این رژیم به سمت تشدید بحران داخلی و حتی جنگ داخلی حرکت کند.

تصمیم کابینه نتانیاهو برای تغییرات در نظام قضایی رژیم صهیونیستی و نیز جنجال درباره اعطای اختیارات امنیتی به «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی و رهبر افراطی حزب «صهیونیسم مذهبی»، هم اکنون به محور تنش‌های سیاسی و اختلاف نظرها بین ائتلاف حاکم و جناح اپوزیسیون منجر شده است.

در هفته‌های گذشته، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی نتانیاهو بوده است. شنبه و دوشنبه شب هفته گذشته نیز هزاران نفر برای هفتمین هفته در تل آویو و سایر شهرهای فلسطین اشغالی علیه کابینه نتانیاهو تظاهرات کردند.

سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی هدف کابینه نتانیاهو برای تغییرات در نظام قضایی را تضعیف آن و تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می‌دانند.
https://irna.ir/xjLYvT
**آمریکا از حمله به پایگاه نظامیان خود در شمال شرق سوریه خبر داد
ارتش آمریکا دوشنبه شب از حمله راکتی به پایگاه نظامیان این کشور در شمال شرق سوریه خبر داد.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

فرماندهی مرکزی آمریکا در صفحه خود در توئیتر ضمن تأیید این حمله راکتی مدعی شد: این حمله خسارت مادی و تلفات جانی در بر نداشت.

پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در سوریه هرازگاهی هدف حملات راکتی و پهپادی قرار می‌گیرد.

آخرین بار ۳۰ بهمن ماه سال جاری بود که پایگاه نیروهای آمریکایی در حومه دیرالزور واقع در شمال شرق سوریه هدف حمله راکتی قرار گرفت.

با شکست گروه تروریستی داعش به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر ماه سال ۱۳۹۶، نیروهای آمریکایی مستقیما جایگزین این گروهک شدند و دقیقا از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت سوریه کردند.

مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» (قسد) تحت حمایت آن‌ها در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراضات شهروندان سوری به حضور اقدامات تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است.

دولت سوریه بارها تاکید کرده است که این شبه نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت ندارند و حضور آنان غیر قانونی است.
https://irna.ir/xjLYw۶
**کره شمالی یک موشک بالستیک شلیک کرد
ارتش کره جنوبی اعلام کرد که پیونگ یانگ در راستای سلسله آزمایش‌های تسلیحاتی خود یک موشک بالستیک دیگر به سمت سواحل شرقی شلیک کرد.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

این پرتاب که بامداد سه‌شنبه انجام شد دو روز پس از آزمایش دو موشک کروز راهبردی از یک زیردریایی صورت گرفت.

کره جنوبی به جزییات موشک شلیک شده از جمله بُرد آ« اشاره ای نکرد.

این شلیک پس از آغاز رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا انجام شد. این رزمایش ۱۱ روزه «سپر آزادی ۲۳» نام دارد و از روز دوشنبه آغاز شده است.

پیونگ یانگ همواره به رزمایش‌های آمریکا در منطقه اعتراض کرده و یکشنبه نیز گفت که اقدامات عملی مهمی در راستای بازدارندگی جنگی اتخاذ کرده است.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی جمعه گذشته نیز به ارتش این کشور دستور داد تا رزمایش‌های بیشتری برای آمادگی در یک «جنگ واقعی» انجام دهد.

او تاکید کرد که واحدهای تهاجمی ارتش باید برای اجرای کامل دو ماموریت راهبری آماده باشند: اول جلوگیری از جنگ و دوم بدست گرفتن ابتکار جنگ از طریق افزایش رزمایش‌هایی برای جنگ واقعی.

کره شمالی پنج‌شنبه در واکنش به رزمایش کره جنوبی و آمریکا، یک موشک بالستیک به سمت دریای زرد شلیک کرد.

قانونگزاران کره جنوبی سه شنبه گذشته اعلام کرده بود که احتمالا کره شمالی تمرینات نظامی گسترده‌ای با حضور موشک بالستیک بین قاره‌ای جدید خود در ماه مارس یا آوریل انجام خواهد داد.

کیم یو جونگ خواهر رهبر کره شمالی ۱۶ اسفند ماه در بیانیه‌ای هشدار داد که اگر آمریکا علیه آزمایش‌های موشکی کره شمالی اقدام نظامی انجام دهد، پیونگ یانگ آن را اعلان جنگ تلقی خواهد کرد.
https://irna.ir/xjLYw۹
**حماس : فقط رژیم صهیونیستی از اختلافات امت اسلامی سود می برد
سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس دوشنبه شب در خصوص توافق ایران و عربستان برای احیای روابط سیاسی تاکید کرد که خشم و عصبانیت صهیونیست‌ها از این توافق نشان می‌دهد تنها طرفی که از اختلاف بین امت سود می‌برد و بر آتش این اختلافات می‌دمد، دشمن صهیونیستی است.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

حازم قاسم در اظهاراتی مطبوعاتی اعلام کرد که تنها دشمن امت باید رژیم اشغالگر صهیونیستی باشد، چرا که سیاست‌های تجاوزکارانه و استعمارگرایانه این رژیم موجب شده تا خطری همیشگی برای منافع ملت‌های منطقه باشد. بنابراین، مقابله یکپارچه با این رژیم اشغالگر بر تمامی جریان‌های پویای امت برای خفظ منافع عالی و تحقق امنیت ملی امری ضروری و واجب است.

توافق احیای روابط سیاسی ایران و عربستان با استقبال کشورهای مختلف جهان همراه بوده است، تنها مقامات رژیم اشغالگر قدس با این روابط ابراز نگرانی کردند.

ایران و عربستان ۱۹ اسفند در پی ماه‌ها مذاکرات صورت گرفته، برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهوری، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از هفت سال قطع رابطه اعلام شد.
https://irna.ir/xjLYw۸
**کره شمالی دومین موشک بالستیک را شلیک کرد
ارتش کره جنوبی تایید کرد که پیونگ یانگ در بحبوحه رزمایش مشترک آمریکا و سئول بامداد سه‌شنبه دومین موشک بالستیک کوتاه برد خود را شلیک کرد.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

این دو موشک کوتاه برد از استان «هوانگائه جنوبی» و به سمت سواحل شرق کشور شلیک شدند.

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن گفت که کشورش در حال جمع‌آوری اطلاعات درباره این موشک‌هاست و تاکنون گزارشی درباره خسارات احتمالی ناشی از شلیک این موشک‌ها دریافت نکرده است.

این در حالی است که کره شمالی دو روز پیش نیز دو موشک کروز راهبردی از یک زیردریایی شلیک کرد.

شلیک‌های موشکی کره شمالی در حالی است که آمریکا و کره جنوبی از روز دوشنبه یک رزمایش مشترک ۱۱ روزه را آغاز کرده‌اند؛ اقدامی که خشم پیونگ یانگ را برانگیخته است.

کره شمالی در ماه‌های گذشته چندین آزمایش موشکی و رزمایش برگزار کرده است که هدف از آنها تقویت بازارندگی هسته‌ای و عملیاتی کردن کامل تسلیحات بیشتر توسط ارتش این کشور عنوان شده است.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی جمعه گذشته به ارتش این کشور دستور داد تا رزمایش‌های بیشتری برای آمادگی در یک «جنگ واقعی» انجام دهد.

حزب حاکم کارگران کره شمالی نیز یکشنبه در پاسخ به اقدامات آمریکا و کره جنوبی، تدابیر عملی و مهمی برای بازدارندگی جنگی اتخاذ کرد.
https://irna.ir/xjLYwk
**نماینده سازمان ملل و دبیرکل اتحادیه عرب درباره سوریه گفت وگو کردند
احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب روز دوشنبه با "گیئر پدرسون" فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه راه‌ حل سیاسی بحران این کشور را بررسی کردند.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

"جمال رشدی" سخنگوی اتحادیه عرب در بیانیه‌ای با بیان این خبر گفت: ابوالغیط در این دیدار در قاهره بر ضرورت کمک‌های بشردوستانه و امدادی به ملت سوریه برای مقابله با چالش‌های زمین لرزه مخرب اخیر در شمال این کشور تأکید کرده است.

رشدی افزود که در این دیدار به تحولات مربوط به بحران سوریه در دو بعد سیاسی و بشردوستانه از جمله پیامدهای خطرناک ناشی از فاجعه زمین لرزه و تأثیرات آن بر اوضاع بحرانی انسانی و شرایط اقتصادی بغرنج سوریه پرداخته شده است.

سخنگوی اتحادیه عرب افزود که ابوالغیط در این دیدار همچنان سرعت عمل پاسخ کشورهای عربی برای کمک بشردوستانه به برادران سوری خود را ستود.

رشدی گفت که پدرسون نیز در این دیدار گفته که زمین لرزه اخیر حسن نیت کشورهای مختلف نسبت به سوریه را نشان داده است.

براساس گزارش سخنگوی اتحادیه عرب، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در عین حال گفته که موضوع مورد توجه وی لغو تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کشورهای اروپایی است که سهم زیادی در برداشته شدن موانع در راه رسیدن کمک‌های بشردوستانه به خاک سوریه دارد.

پدرسون همچنین از تصمیم دولت سوریه برای بازگشایی دو گذرگاه دیگر مرزی با ترکیه برای تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه به مناطق آسیب دیده در نتیجه زمین لرزه در شمال غرب سوریه قدردانی کرده است.

رشدی اعلام کرد که ابوالغیط و پدرسون بر اهمیت ادامه تلاش برای احیای مذاکرات سیاسی بحران سوریه و تلاش برای حل این بحران از طریق دیپلماتیک مبتنی بر قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید کردند.

به دنبال وقوع زمین لرزه ۷.۸ ریشتری در جنوب ترکیه و شمال سوریه، آمریکا ۸ فوریه (۱۹ بهمن ۱۴۰۱) اعلام کرد که به صورت جزیی تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه سوریه را به مدت ۶ ماه تا تاریخ ۸ آگوست آینده ( ۱۷ مرداد ۱۴۰۲) تعلیق کرده است.

به دنبال این زمین لرزه، بسیاری از مقامات برجسته کشورهای عربی راهی دمشق شده و با مقامات این کشور ابراز همدردی کردند.

در همین راستا، سامح شکری وزیر امورخارجه مصر پس از شروع درگیری‌های داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ به دمشق رفت و با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دیدار و گفت وگو کرد.
https://irna.ir/xjLYwd
**اتحادیه اروپا تحریم های روسیه را برای ۶ ماه دیگر تمدید کرد
شورای اتحادیه اروپا تحریم های روسیه را که از سال ۲۰۱۴ علیه تقریباً یک هزار و ۵۰۰ فرد و ۲۰۵ سازمان به اجرا گذاشته شده بود، بمدت ۶ ماه دیگر تمدید کرد.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

شورای اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد که تحریم های روسیه بدون تغییر در ترکیب لیست های تحریمی تمدید شد، تاریخ انقضای تحریم های قبلی ۱۵ مارس (۲۳ اسفند) بود.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است که شورا امروز (سه شنبه) تصمیم گرفت که اقدامات محدودکننده را که مسئول تضعیف یا تهدید تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال اوکراین هستند را به مدت شش ماه دیگر تا ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳ تمدید کند.

تحریم های فردی علیه شهروندان روسیه و اوکراین که اتحادیه اروپا آنها را به "تضعیف تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین" متهم می کند برای اولین بار در مارس (فروردین) سال ۲۰۱۴ معرفی شدند و از آن زمان به طور منظم به مدت شش ماه تمدید شده اند.

اتحادیه اروپا در ۲۵ فوریه سال جاری نیز بسته تحریمی دیگری را علیه روسیه در رابطه با وضعیت اوکراین منتشر کرد.
https://irna.ir/xjLYwm
**زلنسکی: آینده اوکراین به نتیجه جنگ در شرق کشور بستگی دارد
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین گفت که آینده این کشور به نتیجه نبرد در کانون‌های اصلی جنگ در شرق اوکراین بستگی دارد.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

زلنسکی دوشنبه شب در پیامی ویدیویی گفت: اوضاع در شرق بسیار سخت و دردناک است. ما باید قدرت نظامی دشمن را نابود کنیم.

او افزود: بیلوهوریوکا، مارینکا، آودیوکا، باخموت، ووهلدار و کامیانکا و سایر نقاط، جاهایی هستند که آینده ما را مشخص می‌کنند و برای آینده همه اوکراینی‌ها جنگ می‌شود.

شهر باخموت یکی از کانون‌های اصلی جنگ است که نیروهای اوکراین و روسیه در ماه‌های گذشته نبرد سنگینی بر سر این شهر داشته‌اند.

یوگنی پریگوژین رئیس گروه شبه‌نظامی واگنر شنبه شب با بیان اینکه نیروهای روس به مرکز باخموت نزدیک شده‌اند، خواستار دریافت تسلیحات بیشتر برای تصرف کامل این شهر شد.

برخی کارشناسان نیز نسبت به منطقی بودن مقاومت نیروهای اوکراین در باخموت ابراز تردید کرده‌اند اما مقام‌های این کشور هشدار داده‌اند که سقوط این شهر منجر به پیشروی بیشتر روسیه در شرق خواهد شد.

در همین حال، ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هفته جاری در کمیته اطلاعاتی منتخب دائمی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: در چارچوب یک ارزیابی اطلاعاتی، چند ماه آتی چهار تا پنج یا ۶ ماه آینده برای وضعیت میدان نبرد در اوکراین حیاتی خواهد بود.

رئیس سیا همچنین گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه آماده مذاکرات صلح نیست و چشم‌انداز مذاکرات جدی میان مسکو و کی یف به پیشرفت در میدان جنگ بستگی دارد.
https://irna.ir/xjLYwh
**فرمان رئیس پلیس رژیم صهیونیستی به نیروها ؛ از ارتباط با بن گویر خودداری کنید
در ادامه اختلافات میان رئیس پلیس رژیم صهیونیستی و وزیر امنیت داخلی این رژیم، یعقوب شبتای به فرماندهان پلیس رژیم صهیونیستی دستور داده که از ارتباط مستقیم با "ایتامار بن گویر" وزیر امنیت خودداری کنند.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

شبتای با ارسال دستورالعملی به افسران پلیس فرمان داد که هیچ ارتباط مستقیمی با بن گویر نداشته باشند.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد ، شبتای به فرماندهان پلیس گفت که درصورتی که دستوری از دفتر بن گویر برای آنها ارسال شد، آنها موظف هستند که این دستور را به دفتر وی (شبتای) انتقال دهند.

این دستور چند روز پس از آن روی می دهد که شبتای شنبه شب گفت که تسلیم فشارها نخواهد شد و هرگز از مقام خود استعفا نخواهد کرد.

منابع عبری زبان در مناسبت های مختلف اعلام کردند که اختلاف میان شبتای و بن گویر به اوج رسیده بطوری که زمزمه برکناری شبتای به گوش می رسد.

روزنامه جروزالم پست چاپ سرزمین های اشغالی در این باره نوشت که اختلافات میان بن گویر و شبتای به اوج خود رسیده است، به طوری که این دو نفر این هفته پس از آن که بن گویر از پلیس خواست که با شدت منازل فلسطینیان در قدس شرقی را تخریب کنند، با یکدیگر درگیر شدند.

براساس گزارش این روزنامه، بن گویر پیشتر اعلام کرد که به دنبال آن است که محله "العیساویه" در قدس را بطور کامل ببندد، پیش از آن که اعتراف کند که به علت مسائل حقوقی پیرامون این تصمیم قادر به این کار نخواهد بود.

بن گویر پس از آن به شبتای دستور داد که برای عملیات "دیوار دفاع ۲" در قدس شرقی آماده باشد.

این روزنامه نوشت که شبتای بارها از بن گویر در برخورد با معترضان که علیه اصلاحات قضایی به خیابان‌ها می‌آیند، انتقاد کرده است.

بن گویر که تندروترین وزیر کابینه رژیم صهیونیستی است در ماه های اخیر با اعمال خشونت علیه زیردستان و نیز مردم فلسطین، موجب تشدید تنش ها در سرزمین های اشغالی شده است.
https://irna.ir/xjLYwn
**تشکیلات خودگردان از ایتالیا خواست فلسطین را به رسمیت بشناسد
محمد اشتیه نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین دوشنبه شب از ایتالیا خواست که فلسطین را به رسمیت بشناسد.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

این خواسته اشتیه در دیدار وی در رام الله با "آنتونیو تایانی" وزیر امورخارجه ایتالیا بیان شده که به فلسطین سفر کرده است.

اشتیه همچنین گفت که ایتالیا باید زمام ابتکار عمل برای به رسمیت شناختن فلسطین را در دست گیرد، چرا که رم همواره به تشکیل دو کشور مستقل ایمان دارد و تعهد خود به حمایت از این طرح را نشان داده است.

نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین خواستار تحت فشار گذاشتن اسرائیل شد تا به توافقات منعقد شده با تشکیلات عمل کرده و اجاره برگزاری انتخابات در اراضی فلسطین از جمله قدس را بدهد.

اشتیه گفته که نمی توان انتخابات را تقسیم کرد و باید به صورت یکپارچه در اراضی فلسطینی از جمله قدس شریف برگزار شود.

نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین تأکید کرده است که به رسمیت شناختن فلسطین در برهه کنونی به لحاظ پیچیدگی مسائل، فقدان یک اقدام سیاسی برای این کار و تشدید اقدامات حکومت افراطی اسرائیل که تلاش می کند که حل تشکیل دو کشور و هرگونه فرصت برای تشکیل دولت مستقل فلسطینی را از بین ببرد، بسیار حائز اهمیت است.
https://irna.ir/xjLYwp
**زمین لرزه‌ ۶.۲ ریشتری پاپوآ گینه نو در اقیانوس آرام را لرزاند
زمین لرزه به بزرگی ۶.۲ درجه در مقیاس امواج درونی زمین ریشتر بامداد سه‌شنبه شرق پاپوآ گینه نو در اقیانوس آرام را لرزاند.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

خبرگزاری اسپوتنیک،به گفته مرکز لرزه‌نگاری اروپایی این زمین لرزه در ۲۰۰ کیلومتری و مرکز آن در ۴۴۸ کیلومتری شمال غربی بندر مورسبی پایتخت این کشور اتفاق افتاده است.

در این گزارش به خسارت احتمالی جانی و مالی این زمین لرزه هیچ اشاره‌ای نشده است.

این دومین زمین لرزه بزرگ در کمتر از یک هفته گذشته در پاپوآ گینه نو است.

مرکز زمین شناسی آمریکا ۵ روز پیش از وقوع زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۸ در همین منطقه خبر داد.

براساس این گزارش این زمین لرزه که در عمق ۶۱ کیلومتری و در نزدیکی شهر "بانگونا" رخ داد، تلفات جانی و خسارت مادی نداشت.

این منطقه ۷ اسفندماه نیز شاهد یک زمین لرزه ۶.۵ ریشتری بود.

مرکز زمین‌شناسی آمریکا اعلام کرد که زلزله‌ای به قدرت ۶.۵ درجه در مقیاس امواج درونی زمین " ریشتر" پاپوا گینه نو در منطقه جنوب غرب اقیانوس آرام را لرزاند.

این زلزله در عمق ۶۵ کیلومتر زمین رخ داد و هنوز گزارشی در مورد خسارات احتمالی و وقوع سونامی منتشر نشده است.

پاپوا گینه نو در منطقه «حلقه آتش» واقع شده که همواره زلزله‌های قدرتمندی را تجربه می‌کند.

پاپوا گینه نو کشوری مشترک المنافع است که در اقیانوس آرام، قارهٔ اقیانوسیه و گینه نو قرار دارد. پایتخت آن بندر مورسبی است که در ساحل جنوب شرق کشور واقع شده‌است. منطقه پاپوا گینه نو از سال ۱۹۰۶ تحت سلطه استرالیا اداره می‌شد. در فاصله سال‌های ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵ به اشغال ژاپن درآمد اما پس از جنگ دوباره به استرالیا پیوست.

در سال ۱۹۷۵ رسماً استقلال خود را از استرالیا به دست آورد. بسیاری از جزایر این کشور ارتباطی با دیگر جزیره‌ها ندارند.
https://irna.ir/xjLYws
**کارشناس انگلیسی: توافق ایران و عربستان نویدبخش دوره جدیدی از تاریخ جهان است
کارشناس مسائل سیاسی در انگلیس توافق میان ایران و عربستان را نویدبخش دوره جدیدی از تاریخ دانست که در پرتو آن جهان چند قطبی به نفع ملت‌ها ظهور خواهد کرد.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

«استیو بل» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در لندن گفت: از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی خبر بسیار خوشایندی است. این توافق مانع از تحرکات قدرت‌های متخاصم برای تشدید ستیزه‌جویی بین این دو اقتصاد بزرگ و سایر دولت های حاشیه در خلیج فارس شد.

وی با بیان اینکه «این توافق می‌تواند به همکاری نزدیک بین دو کشور تبدیل شود» افزود: در زمان رژیم شاه، ایران و عربستان "ستون های دوقلوی" سلطه ایالات متحده بر منطقه بودند؛ اما امروز این دو کشور می توانند به دو ستون صلح، رفاه و استقلال در منطقه تبدیل شوند.

این کارشناس سیاسی انگلیس اضافه کرد: با این حال، چیزهای زیادی باقی مانده است تا این اتفاق بیفتد. اختلافات در مورد مسائلی مانند روند "عادی سازی" با اسرائیل باید مورد توجه قرار گیرد. رژیم سعودی از امضای پیمان ابراهیم خودداری کرده و مسلماً اگر قرار باشد طرفی به آشتی بین بخش‌های مختلف فلسطین کمک کنند، این ایران و عربستان سعودی هستند.

بل ادامه داد: در مورد مسئله یمن هم اگر به جای یک "ائتلاف بین المللی" تنها عربستان سعودی در حال جنگ بود، چشم انداز کار روشن تر بود. وی افزود: به نظر می رسد منافع اصلی عربستان سعودی در دستیابی به توافقی با انصارالله یا هر دولت فراگیر بعدی در یمن باشد. اما، شرکای این ائتلاف در امارات اهداف متفاوتی دارند و ظاهرا بدنبال تامین پایگاه های دائمی در یمن، به ویژه در یک سری از بنادر و جزیره سقطری و جزایر باب المندب هستند.

این کارشناس انگلیسی افزود: نیروهای مختلف یمنی مورد حمایت ائتلاف نیز در مورد شکل قانون اساسی آینده یمن، به ویژه آنهایی که خواستار جدایی جنوب یمن هستند، اختلافاتی دارند. وی با این حال عنوان کرد که توافق ایران و عربستان می تواند به یک راه حل دیپلماتیک در یمن کمک کند

«بل» در ادامه با بیان اینکه «راه حل عبور از درگیری‌ها و جنگ‌های بزرگ در جنوب جهانی به بهترین وجه توسط کشورهای جنوب جهانی مدیریت می‌شود» افزود: توافق ایران و عربستان در شرایطی که جهان چند قطبی به یک واقعیت غیرقابل انکار به نفع مردم تبدیل شده است، نویدبخش دوره جدیدی از تاریخ جهان است.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در پی ماه‌ها مذاکرات صورت گرفته، برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پکن، امیر دریابان علی شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافق‌های سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای شمخانی نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

روایت پشت پرده توافق ایران و عربستان برای احیای روابط دوجانبه، نشان‌دهنده تغییراتی بزرگ در مناسبات منطقه و رویدادهای جهانی است. برخی از کشورهای اروپایی که در ماه‌های اخیر مواضع شتابزده و نسنجیده‌ای را در قبال ایران در پیش گرفتند، در پی توافقات اخیر و شکست پروژه ایران‌هراسی در نشست شورای حکام، ناگزیر به بازنگری در مواضع و سیاست خارجی خود شده‌اند.
https://irna.ir/xjLYvQ
**ایتالیا گروه واگنر روسیه را مسوول افزایش مهاجرت از دریای مدیترانه دانست
دولت ایتالیا اعلام کرد که گروه روسی واگنر در پشت موج قایق‌های مهاجران در تلاش برای عبور از دریای مدیترانه مرکزی است.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

"گیدو کروستو" وزیر دفاع ایتالیا در بیانیه ای اعلام کرد: فکر می‌کنم اکنون به جرات می‌توان گفت که افزایش تصاعدی پدیده مهاجرتی که از سواحل آفریقا خارج می‌شود تا حدی بخشی از یک استراتژی روشن جنگ ترکیبی است که گروه واگنر با استفاده از وزن قابل توجه خود در برخی از کشورهای آفریقایی اجرا می‌کند.

به دنبال انتشار سخنان وزیر دفاع ایتالیا، "یوگنی پریگوژین" رهبر گروه واگنر در پیام صوتی در کانال تلگرامی خود پاسخ داد: "ما نمی دانیم که در مورد بحران مهاجران چه اتفاقی می افتد، ما خودمان را درگیر آن نمی کنیم".

آمارهای وزارت کشور ایتالیا نشان می دهد که حدود ۲۰ هزار نفر در سال جاری تا کنون به ایتالیا رسیده اند، در مقایسه با شش هزار و ۱۰۰ نفر در دوره مشابه در سال ۲۰۲۲، آمارها حاکی از آن است که مسئله مهاجرت فشار زیادی را بر دولت راستگرای ایتالیا وارد می کند.

در ادامه جان باختن مهاجران آفریقایی در مسیر سفر به اروپا در روز دوشنبه بر اثر واژگونی یک فروند قایق حامل ۴۷ مهاجر غیرقانونی در شمال لیبی، ۳۰ سرنشین آن ناپدید شدند.

به گزارش الجزیره، این قایق که به سمت سواحل ایتالیا در حرکت بود، در ۱۷۷ کیلومتری شمال بنغازی بر اثر شرایط نامساعد جوی واژگون و غرق شد.
https://irna.ir/xjLYwt
**تحولات افغانستان در نشست دوحه مورد بررسی قرار خواهد گرفت
پنجمین نشست امنیت جهانی به ریاست نخست‌وزیر قطر از روز دوشنبه به مدت سه روز در دوحه آغاز شد که قرار است بخشی از این نشست در مورد تحولات افغانستان باشد.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

آکادمی بین‌المللی مطالعات امنیت جهانی قطر اعلام کرد که در روز سوم این نشست درباره‌ تحولات افغانستان بویژه در بخش امنیت، حکومت‌داری و حقوق بشر گفت‌وگو خواهد شد.

براساس نشست مطالعات امنیت جهانی قطر، افغانستان پس از خروج امریکا و نیروهای بین‌المللی و گرفتن قدرت از سوی طالبان تحول بزرگی را تجربه کرده است. در نتیجه چشم‌انداز آموزش و اشتغال برای در حدود نیمی از جمعیت این کشور به شدت کاهش یافته است و حکومت‌داری و بحران‌های بشردوستانه را افزایش داده است.

شماری از مقام‌های حکومت پیشین و نمایندگان پارلمان افغانستان در نشست قطر شرکت خواهند کرد.

حسن حقیار کارشناس سیاسی در این مورد به طلوع‌نیوز گفت: برگزاری این نشست در دوحه به این معناست که جهانیان هنوز هم به افغانستان اهمیت می‌دهند و در این نشست راجع به امنیت افغانستان و راجع به کمک‌ها و مساعدت که به مردم افغانستان صورت می‌گیرد، بحث و گفت‌وگو می‌شود.
https://irna.ir/xjLYwv
**حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکا در سوریه
فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به (سنتکام) از حمله موشکی به یک پایگاه نظامی غیرقانونی این کشور در سوریه خبر داد.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در بیانیه ای اعلام کرد که به پایگاه نظامی این کشور به نام «القریه الخضرا» (روستای سبز) واقع در شمال شرق سوریه حمله موشکی شده است.

سنتکام افزود که شب گذشته (دوشنبه) ساعت ۸:۲۳ به وقت محلی دو فروند موشک به نزدیکی نیروهای ائتلاف بین المللی اصابت است اما خسارت و تلفاتی به دنبال نداشت.

فرماندهی مرکزی آمریکا در بیانیه خود اعلام کرد که هیچ یک از نیروهای آمریکایی و یا ائتلاف بین المللی کشته نشدند و همچنین زیرساخت ها و تجهیزات ائتلاف آسیب ندیدند.

بر اساس این گزارش، ارتش آمریکا و نیروهای خارجی همپیمان آن موسوم به ائتلاف بین المللی ضد داعش ۲۸ پایگاه نظامی اعلام شده و غیرقانونی در سوریه در سه استان شامل ۱۷ پایگاه در استان الحسکه، ۹ پایگاه در استان دیرالزور و ۲ پایگاه در استان حمص دارند.

با شکست گروه تروریستی داعش به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر ماه سال ۱۳۹۶، نیروهای آمریکایی مستقیما جایگزین این گروهک شدند و دقیقا از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت سوریه کردند.

مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» (قسد) تحت حمایت آن‌ها در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراضات شهروندان سوری به حضور اقدامات تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است.

دولت سوریه بارها تاکید کرده است که این شبه نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت ندارند و حضور آنان غیر قانونی است.
https://irna.ir/xjLYxz
**وزیر اقتصاد: تفاهم های بسیار خوبی در سفر به عراق حاصل شد
سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت: تفاهم های بسیار خوب عملیاتی برای رفع موانع فعالیت های تجار و سرمایه گذاران ایرانی و عراقی در سفر به عراق حاصل شد.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در پنجمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق ۵ زیرمجموعه کمیته های اقتصادی در رابطه با رفع موانع تجارت و نیز سرمایه گذاری برای فعالان اقتصادی ایرانی و همچنین تجار عراقی تشکیل شد و بحمدالله تفاهمات بسیار خوب عملیاتی برای رفع این موانع صورت گرفت هم در حوزه نیرو اعم از پروژه های آب و برق، هم در حوزه های مربوط به صنعت و معدن؛ به طور مشخص سه شهرک صنعتی در نقاط مرزی مشترک مرزی ایران و عراق.

خاندوزی ادامه داد: همچنین در استفاده از ظرفیت خوب ترانزیت، حل مشکل راه آهن شلمچه-بصره که سال ها نیمه تمام باقی مانده بود، با اهنمام خوب طرفین تعیین تکلیف شد؛ امیدواریم که در روزهای آینده به مراحل پایانی کار برسد و با بودجه ای که توسط دولت عراق تخصیص یافته، ما در همین سال پیش رو شاهد پیشرفت بخش اعظم این پروژه هم خواهیم بود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: بعد از کمیسیون مشترک، نشست بسیار مفید و سازنده ای با نخست وزیر محترم عراق داشتیم. برخی از مباحث مورد تاکید آقای السودانی قرار گرفت که امیدواریم دولتمردان عراق با جدیت بیشتر، آن موانع را هم مرتفع کنند.

سید احسان خاندوزی افزود: در نشست با فعالان ایرانی حاضر در بازارهای عراق اعم از سرمایه گذاران، پیمانکاران حوزه های فنی و مهندسی که جزو نقاط برجسته انتقال دانش و تکنولوژی ایران در پروژه های سرمایه گذاری عراق هستند، شرکت کردیم.

خاندوزی تاکید کرد: این فعالان نیز با موانعی روبرو هستند که بنا شد برخی از آنها را با وزیر بازرگانی عراق (اثیر سلمان داوود) به عنوان رئیس کمیسیون مشترک طرف عراقی ما، مطرح کنیم. بخشی از موانع نیز به همکاری نهادهای داخلی در حوزه های بانکی، بانک مرکزی و مالیاتی و.. نیاز داشت که ان شاء الله ما آن پیگیری ها را هم به محض بازگشت به کشور انجام خواهیم داد تا سفرای اقتصادی ما در کشور عراق به صورت روانتر و با موانع کمتر و آسان تر، فعالیت های اقتصادی خود را به سرانجام برسانند.

پیش تر وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: افزایش ۲۰ درصدی تجارت ایران و عراق در ۱۱ ماه گذشته و رفت و آمد بیش از ۷ میلیون نفر مسافر و زائر نشانه‌هایی از توسعه بیش از پیش روابط اقتصادی دو کشور است.

خاندوزی تاکید کرد: دیپلماسی همسایگی دولت سیزدهم و سیاست دولت آقای «محمد السودانی» نخست‌وزیر دولت عراق اشتراکات زیادی دارد؛ بر این اساس امیدواریم گام‌هایی که در گذشته باید برداشته می‌شد با سرعت بیشتر و زمان کوتاه‌تر برداشته شود.

وزیر اقتصاد و دارایی شب دوشنبه ۲۲ اسفند پس از پایان نشست دو روزه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق، در سفارتخانه کشورمان در بغداد با شرکت‌ها و شخصیت‌های بخش خصوصی فعال در عراق دیدار و گفتگو کرد و در جریان فعالیت‌ها و مشکلات آنان قرار گرفت.
https://irna.ir/xjLYxW
**قانونگذار روس: جنگ هسته‌ای یک «تهدید واقعی» است
سیاستمدار اپوزیسیون روسیه تهدید جنگ هسته‌ای را واقعی دانست و برقراری فوری آتش بس را در جنگ اوکراین خواستار شد.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

هفته نامه نیوزویک نوشت: گریگوری یاولینسکی (Grigory Yavlinsky) بنیانگذار آخرین حزب لیبرال روسیه موسوم به یابلوکو (Yabloko) در مصاحبه با این رسانه جنگ هسته ای را یک تهدید واقعی خواند.

این سیاستمدار منتقد ولادیمیر پوتین که از مسکو با نیوزویک مصاحبه می کرد، در تایید سخنان رئیس جمهوری روسیه اظهار داشت استفاده از سلاح های هسته ای بلوف نیست.

به نوشته نیویوزک، پوتین پیشتر گفته بود، اگر تمامیت ارضی کشورش تهدید شود تردیدی نخواهد داشت که از همه ابزارهای موجود برای حفاظت از روسیه و مردم استفاده کند و این بلوف نیست.

یاولینسکی، سیاستمدار ۷۰ ساله مخالف پوتین گفت بر این باور است که هشدار پوتین واقعی است و یکی از دلایل اصلی درخواست او برای آتش بس واقعی نیز همین موضوع است.

نیوزویک نوشت: پوتین، سپتامبر (شهریور/مهر) گذشته، دستور بسیج عمومی را برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم صادر کرد و در یک نطق تلویزیونی گفت که برای استفاده از سلاح های هسته ای برای دفاع از خاک روسیه آماده است.

وی همچنین ماه گذشته طی سخنرانی در مجلس ملی روسیه اعلام کرد که کشورش دیگر به معاهده استارت جدید متعهد نیست. این پیمان آخرین توافق کنترل سلاح های هسته ای باقی مانده با آمریکا است و تعداد کلاهک های هسته ای راهبردی دو کشور را محدود می کند.

به نوشته نیوزویک، اظهارات یاولینسکی همزمان با افزایش نگرانی ها درباره تلاش های آینده اوکراین برای بازپس گیری کریمه مطرح شده که خط قرمزی برای روسیه است و پوتین ممکن است از توان هسته ای کشورش برای دفاع از تمامیت ارضی کشورش استفاده کند.

الکساندر فورمانچوک از مقامات کریمه، در ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) به خبرگزاری دولتی ریانووستی گفت که معتقد است اگر تلاشی برای بازگرداندن کریمه به اوکراین انجام شود، «فورا» جنگ هسته ای جهانی آغاز خواهد شد.

با این حال موسسه مطالعات جنگ (ISW)، اندیشکده مستقر در آمریکا، در ۲۸ فوریه (۹ اسفند) چنین ارزیابی کرد که تهدیدات روسیه برای استفاده از سلاح هسته ای در جنگ اوکراین بخشی از یک «عملیات اطلاعاتی» است و «بسیار بعید» است که عملی شود.
از آغاز جنگ اوکراین بازیگران درگیر در این بحران بارها از احتمال وقوع جنگ هسته‌ای سخن به میان آورده‌اند و به جز پوتین، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۱ در مراسم جمع آوری کمک‌های مالی حزب دموکرات در نیویورک گفت که جهان برای نخستین بار پس از جنگ سرد در معرض خطر «آرماگدون» (آخرالزمان) هسته‌ای قرار دارد.
https://irna.ir/xjLYyr
**رئیس‌جمهوری مکزیک: کشور ما از آمریکا امن‌تر است
رئیس‌جمهوری مکزیک، هشدار دولت آمریکا به شهروندانش درباره «خطر سفر» به بیشتر مناطق مکزیک را رد کرد و گفت هیچ مشکل امینتی برای سفر به مناطق مختلف مکزیک وجود ندارد.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور در یک نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره هشدار مقام‌های امنیتی آمریکا درباره خطرناک بودن اکثر مناطق مکزیک گفت:‌ مکزیک از آمریکا امن‌تر است.

وی ادامه داد: هیچ مشکل امنیتی برای سفر به مناطق مختلف مکزیک وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، به دنبال مرگ دو شهروند آمریکایی که به ادعای پلیس فدرال این کشور (اف‌بی‌آی) پس ورود به خاک مکزیک ربوده شده بودند، موج تازه‌ای از انتقادها به امنیت در مکزیک را بر انگیخته است.

اوبرادور با اشاره به افزایش حضور گردشگرها و ساکنان آمریکایی در مکزیک در سال گذشته،‌ خاطر نشان کرد: گردشگرهای آمریکایی از سطح امنیت در مکزیک آگاه بودند.

در سوم مارس (۱۲ اسفند)، پلیس فدرال آمریکا اعلام کرد چهار شهروند آمریکایی در شهر «ماتاموروس» مکزیک مورد حمله قرار گفته و ربوده شده‌اند. مقام‌های مکزیک هنگامی که آن‌ها را یافتند که دو نفرشان کشته شده بودند. تاکنون پنج عضو یک کارتل مواد مخدر مکزیکی در این خصوص بازداشت شده‌اند.

رئیس‌جمهوری مکزیک که کارزار «ضد مکزیک» سیاستمداران محافظه کار آمریکا را دلیل منفی گرایی‌ها علیه امنیت این کشور می‌داند به منتقدین هشدار داده است که اگر به این روند ادامه دهند شهروندان مکزیکی - آمریکایی را از رای دادن به جمهوری خواهان بر حذر خواهد داشت.

وزارت امور خارجه آمریکا به جز ۲ ناحیه برای سایر مناطق مکزیک سطوح مختلفی از «خطر سفر» را برای شهروندان آمریکا تعریف کرده است.

این گزارش می‌افزاید: علاوه بر این آدم‌ربایی‌ها، پلیس آمریکا می‌گوید ۲ زن ساکن تگزاس نیز از اواخر فوریه (اوایل اسفند) پس عبور از مرز در مکزیک ناپدید شده‌اند.

با توجه به افزایش اخیر خشونت‌ها، وزارت امور خارجه آمریکا تازگی به شهروندانش توصیه کرد به علت وجود خطر جنایت و آدم ربایی از سفر به منطقه تامالیپاس خودداری کنند.

به نوشته وزارت امور خارجه آمریکا، گروه‌های جنایتکار اتوبوس‌های مسافربری عمومی و خصوصی و همچنین خودروهای شخصی را که از طریق تامالیپاس مکزیک تردد می‌کنند، هدف قرار می‌دهند و اغلب مسافران را گروگان می‌گیرند و باج می‌خواهند.
https://irna.ir/xjLYxG
**جرائم کینه‌توزانه در آمریکا در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت
گزارش تکمیلی پلیس فدرال آمریکا ( اف‌ بی‌ آی) نشان می‌دهد که بر خلاف گزارش نخستین این سازمان، جرایم کینه‌توزانه در سال ۲۰۲۱ نه تنها افت نکرده بلکه افزایش یافته است.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

تارنمای خبری آکسیوس دیشب (۲۲ اسفند) نوشت که گزارش ابتدایی پلیس فدرال آمریکا که ماه دسامبر (آذر/دی) ۲۰۲۲ منتشر شد، حاکی از آن بود که جرایم کینه توزانه در سال ۲۰۲۱ اندکی کاهش یافت.

با این وجود این سازمان هشدار داده بود که آمار مذکور احتمالاً به دلیل تغییر نحوه گزارش‌ دهی و عدم ارائه گزارش از سوی برخی از بزرگترین ادارات پلیس این کشور، کاهش یافته است.

اف بی آی در گزارش اخیر اعلام کرد که ۱۴ هزار و ۸۵۹ اداره پلیس که ۹۱.۱ درصد جمعیت کشور را پوشش می دهند آمار خود را در گزارش اصلاح شده، منتشر کرده اند. در گزارش بدوی، آمار تنها ۱۱ هزار و ۸۳۴ اداره که دربرگیرنده ۶۴.۸ درصد جمعیت آمریکا هستند، منعکس شد.

بر اساس داده‌های جمع‌ آوری‌ شده توسط اف‌ بی ‌آی، موارد گزارش ‌شده جرایم کینه توزانه، ۱۱.۶ درصد افزایش یافت و از هشت هزار و ۱۲۰ فقره در سال ۲۰۲۰ به ۹ هزار و ۶۵ در سال ۲۰۲۱ رسید.

اف‌ بی‌ آی اعلام کرد که حدود ۶۵ درصد از قربانیان به دلیل نژاد، قوم یا تبارشان هدف قرار گرفتند.

حدود ۱۶ درصد از حوادث گزارش شده با سوگیری علیه گرایش جنسی افراد مرتبط بود و حدود ۱۴ درصد قربانیان هدف سوگیری‌های مذهبی بودند.
https://irna.ir/xjLYyK
**تحلیلگر لبنانی: پکن میزبان کشورهای عربی با ایران خواهد بود
تحلیلگر سیاسی لبنان پیش بینی کرد که در مرحله بعد از توافق تهران و ریاض، پکن میزبان نشست کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ایران خواهد بود.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

«ابراهیم ریحان» در گفت وگو با پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» اظهار داشت: چین به دلیل روابط راهبردی خود با عربستان سعودی و ایران، توانست نقش میانجیگری جدی را در این توافق ایفا کند.

وی افزود: به رغم تحریم‌های آمریکا، چین بزرگترین واردکننده نفت ایران است، همچنین پکن و تهران یک توافق استراتژیک ۲۵ساله امضا کرده اند، از سوی دیگر عربستان سعودی بر اساس قراردادهای گسترده و راهبردی با چین،۴۰ درصد نفت مورد نیاز خود را از منطقه خلیج فارس وارد می‌کند.

این تحلیلگر سیاسی اضافه کرد: علاوه بر این، ایران و عربستان از نظر جغرافیایی در حوزه حیاتی طرح «کمربند و جاده» قرار دارند که بیش از ۶۸ کشور و ۶۵ درصد جمعیت و ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را پوشش می‌دهد.

ریحان گفت: مرحله آینده شاهد نشستی بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و ایران در پکن خواهد بود. وساطت چین برای رسیدن به توافق بین عربستان و ایران اولین گام به شمار می رود.

وی با بیان اینکه "خواسته های عربستان با خواسته‌های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم پوشانی داشت"، گفت: ریاض به نمایندگی از کشورهای عربی در این توافق مذاکره کرد و خروجی این توافق، بهترین گواه این مدعا است.

این تحلیلگر لبنانی اظهار داشت: در صورتی که این توافق جنبه اجرایی پیدا کند، ما شاهد نشست کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ایران در مرحله بعدی خواهیم بود.

اعلام توافق میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، روز جمعه ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۱ برای از سرگیری روابط پس از هفت سال تنش، بازتاب گسترده ای در آمریکا به ویژه در میان مقامات و تحلیلگران آمریکایی داشته است.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند. به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، امیر دریابان «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در متن این بیانیه‌ سه‌جانبه آمده است: در پاسخ به ابتکار شایسته جناب شی جین‌پینگ رئیس جمهوری خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، بر اساس اصل حسن هم‌جواری و با توجه به توافق ایشان با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفتگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تأکید بر پای‌بندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌ؤگو کردند.

خبر توافق نهایی ایران و عربستان برای احیای روابط دوجانبه پس از ۷ سال قطع رابطه، روایت پشت پرده آن نشان‌دهنده تغییراتی بزرگ در مناسبات منطقه و رویدادهای جهانی است.
https://irna.ir/xjLYcX
**مخالفت نامزد احتمالی انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا با تداوم مداخله واشنگتن در جنگ اوکراین
«ران دسانتیس» رقیب جدی دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در حزب جمهوریخواه برای انتخابات ۲۰۲۴، اعلام کرد که دخالت بیشتر واشنگتن در جنگ اوکراین برای منافع ملی ضروری نیست.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

دسانتیس تاکید کرده است که گرفتار شدن بیشتر در مناقشه ارضی بین روسیه و اوکراین برای منافع ملی آمریکا حیاتی نیست.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که دسانتیس از حزب جمهوریخواه جدی ترین رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است.

تاکر کارلسون مجری شبکه فاکس نیوز در حساب توئیتر خود پاسخ نامزدهای حزب جمهوریخواه و نظرات آنها در مورد جنگ اوکراین را به اشتراک گذاشت. دسانتیس در این خصوص پاسخ داده است: درحالیکه آمریکا منافع ملی حیاتی زیادی دارد، گرفتار شدن بیشتر در مناقشه ارضی بین اوکراین و روسیه یکی از آنها نیست.

وی اضافه کرد: چک سفید دولت بایدن برای تامین مالی این مناقشه تا زمانیکه ادامه داشته باشد، بدون هیچ هدف یا پاسخگویی مشخص، توجه‌ها را از فوری ترین چالش‌های کشور منحرف می‌کند.

دولت دموکرات جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا میلیاردها دلار حمایت نظامی در اختیار اوکراین قرار داده و پیشرو در کمک به کی‌یف در جنگ با مسکو است.

ترامپ در پاسخ به اینکه آیا آمریکا باید از تغییر رژیم در روسیه حمایت کند، نوشت که «نه ما باید از تغییر رژیم در آمریکا حمایت کنیم، این بسیار مهم‌تر است». وی همچنین دولت بایدن را مقصر گرفتاری در این آشفتگی دانست.
https://irna.ir/xjLYzv
**مقابله با چین، انگیزه اصلی آمریکا و انگلیس از تجهیز استرالیا به زیردریایی اتمی
آمریکا و انگلیس با هدف مقابله با چین و جلوگیری از نفوذ پکن در اقیانوس آرام و هند تصمیم دارند استرالیا را در اوایل دهه ۲۰۳۰ با زیردریایی های تهاجمی هسته ای خود تجهیز کنند.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، آنتونی آلبانیز نخست وزیر استرالیا و ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه (۲۲ اسفند) در سن دیگو، در جنوب کالیفرنیا گردهم آمدند تا در خصوص فروش این تجهیزات که بخشی از توافق سال ۲۰۲۱ سه کشور تحت عنوان آکوس (مخفف استرالیا، بریتانیا و آمریکا) است به گفتگو بنشیند.

بر اساس این گزارش، هدف اصلی پیمان آکوس تقویت همکاری‌های نظامی این سه کشور در اقیانوس هند و آرام است.

آلبانیز پس ازاین نشست در پایگاه نیروی دریایی ایالات متحده خاطرنشان کرد: "فصل جدیدی" در رابطه سه جانبه بر اساس ارزش های مشترک کشورها، تعهد به دموکراسی و چشم انداز برای برقراری صلح آغاز شده است.

نخست وزیر استرالیا همچنین از ایالات متحده برای به اشتراک گذاشتن تکنولوژی نیروی هسته ای خود برای اولین بار در ۶۵ سال گذشته با کشوری دیگر تشکر کرد و گفت: این توافق "بزرگترین سرمایه گذاری واحد در توانایی دفاعی استرالیا در تمام تاریخ ما به شمار می آید.

بایدن نیز تاکید کرد: زیردریایی های هسته ای به هیچ نوع سلاح هسته ای مجهز نخواهند شد.
از اوایل دهه بعد میلادی، ایالات متحده پس از تایید کنگره قصد دارد سه زیردریایی کلاس ویرجینیا را به استرالیا بفروشد.

سوناک نیز متعهد شد هزینه های دفاعی بریتانیا را افزایش دهد.

نخست وزیر انگلیس همچنین افزود: چالش های اعمال شده از سوی کشورهایی مانند چین، کره شمالی و روسیه از زمان تاسیس این پیمان سه جانبه افزایش یافته است.

سوناک تصریح کرد: این یک همکاری قدرتمند است. این مساله برای اولین بار به این معنی است که سه ناوگان زیردریایی در اقیانوس اطلس و آرام با هم کار می کنند و اقیانوس های ما را برای دهه ها باز و مرفه نگاه می دارند.

بر اساس این گزارش، مشارکت امنیتی جدیدی که در سپتامبر ۲۰۲۱ اعلام شد آمده است تا راه را برای خرید و همچنین همکاری نهایی در توسعه یک نوع جدید زیردریایی به نام اس اس ان-اوکوس هموار کند ...

ایالات متحده و انگلیس در مرحله اول این پروژه افسران و مهندسان استرالیایی را در مورد نحوه کار با زیردریایی های هسته ای تربیت خواهند کرد.

همچنین قرار شده است استرالیا و انگلستان با استفاده از فناوری سه کشور کار بر روی ساخت واحدهای اس اس ان-اوکوس در کارخانه های کشتی سازی خود را در بازه زمانی ده ساله آغاز کنند.

پس از آنکه استرالیا زیردریایی های خود را از آمریکا خریداری کرد مرحله سوم تولید نسخه جدید شروع خواهد شد و بریتانیا قرار است اولین اس اس ان- اوکوس خود را در اواخر دهه ۲۰۳۰ به نیروی دریایی سلطنتی تحویل دهد.

انتظار می رود استرالیا در اوایل دهه ۲۰۴۰ اولین زیردریایی را به ناوگان دریایی خود تحویل دهد.

به گزارش بی بی سی، انگلیس بیش از ۶ میلیارد دلار برای تقویت برنامه‌های نظامی و روزآمد کردند ناوگان زیردریایی‌های اتمی خود هزینه خواهد کرد.

همزمان آمریکا هم اعلام کرده ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بر پیشبرده و به روز کردن یگان زیردریایی‌ها خود طی دو سه سال آینده هزینه خواهد کرد.
https://irna.ir/xjLYB۵
**پولیتیکو: جنگ اوکراین شیوه خرید تسلیحات پنتاگون را تغییر داد
تارنمای پولیتیکو نوشت: جنگ اوکراین شیوه خرید تسلیحاتی از سوی وزارت دفاع آمریکا را تغییر داده و برای اولین بار پنتاگون از کنگره درخواست کرده به جای بودجه سالانه، منایع این خرید را برای چند سال تامین کند.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

این رسانه آمریکایی افزود: پنتاگون روز دوشنبه از جزییات درخواست بودجه ۸۴۲ میلیارد دلاری خود پرده برداشت که به گفته مقام های آمریکایی، تمرکز آن بر مقابله با چین است.

اما بودجه درخواستی همچنین بازتاب این واقعیت نشات گرفته از جنگ اوکراین است که وزارت دفاع آمریکا باید خریدهای تسلیحاتی را به شیوه متفاوتی انجام دهد تا از آمادگی اش برای ورود به یک درگیری مستقیم مطمئن شود.

به نوشته پولیتیکو، جنگ روسیه آسیب پذیری صنعت نظامی آمریکا را نشان داد زیرا تولیدکنندگان سلاح در این کشور با چالش تامین درخواست های جدید گسترده برای موشک و مهمات دست و پنجه نرم می کنند.

وزارت دفاع آمریکا در حال حاضر قراردادهای چند ساله ای در زمینه برنامه های خرید هواپیما و کشتی دارد و معتقد است که این شیوه به صرفه جویی در پول و تضمین جریان یکنواخت تولید کمک می کند. استفاده از قراردهای چند ساله مشابهی درباره خرید مهمات نسبت به قراردادهای یک ساله، حس بهتری درباره طرح های خرید تسلیحاتی پنتاگون در بین صاحبان این صنعت ایجاد می کند و به شرکت های بزرگ دفاعی اجازه می دهد درباره سفارش های بزرگ با تامین کنندگان خود مذاکره کنند.

به گفته مقام های آمریکایی، پنتاگون از کنگره ۳۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در سال مالی ۲۰۲۴ برای خرید مهمات درخواست کرده که افزایش ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری را نسبت به درخواست مالی ۲۰۲۳ را نشان می دهد و شامل میلیاردها دلار برای مهمات، موشک های تاکتیکی و راهبردی، همراه با توسعه فناوری است. این افزایش درخواست از قانونگذاران برای تامین مالی خریدهای چند ساله و به حداکثر رساندن تولید موشک‌های هوایی و دریایی پیشرفته را در بر می‌گیرد که در درگیری مستقیم علیه دشمن پیشرفته‌ای مانند چین استفاده می‌شود.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، گفت: اگرچه این راهبرد بر اساس اطلاعات و تحت فشار جنگ اوکراین است اما بیشتر سلاح هایی که پنتاگون قصد خرید آنها را دارد در حال حاضر در اختیار کی یف قرار نمی گیرند. پنتاگون امیدوار است که حمایت خود از درگیری اوکراین را عمدتاً از طریق قوانین تصویب شده توسط کنگره تأمین کند، اگرچه مقدار کمی در بودجه پایه برای ابتکار سالانه کمک امنیتی اوکراین وجود دارد.

بر اساس گزارش پولیتیکو، بودجه درخواستی پنتاگون علاوه بر مهمات، شامل ۳۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای نوسازی تسلیحات هسته‌ای آمریکا در حوزه‌های سه‌گانه هسته ای موسوم به تریاد (Triad) و همچنین ۱۴۵ میلیارد دلار برای خرید و ۱۷۰ میلیارد دلار برای تحقیق، توسعه فناوری و مهندسی است که بزرگترین سرمایه گذاری در این حوزه تاکنون محسوب می شود.

این بودجه همچنین ۲۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برای «دفاع و شکست موشکی»، ۱۱ میلیارد دلار برای موشک های مافوق و مادون صوت دوربرد، بزرگترین بودجه فضایی به ارزش ۳۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای فعالیت در فضای مجازی و ۹ میلیارد و یکصد میلیون دلار برای طرح های بازداندگی در منطقه اقیانوش آرام را شامل می‌شود.
https://irna.ir/xjLYBB
**مخالفان نتانیاهو: به هر صورت جلوی لایحه قضایی را می گیریم/ تحریم جلسات کنست
سران ائتلاف احزاب مخالف نتانیاهو اعلام کردند که رأی گیری نهایی درباره لایحه اصلاحات قضایی در دور سوم در جلسه عمومی کنست (پارلمان) را تحریم خواهند کرد زیرا این لایحه برای تضعیف دستگاه قضایی است و برای جلوگیری از تصویب چنین لوایح جنون آمیزی هر کاری انجام خواهند داد.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

«یاییر لاپید» نخست وزیر سابق و رئیس حزب «یش عتید»، «بنی گانتس» وزیر جنگ سابق، «آویگدور لیبرمن» رئیس حزب «اسرائیل بیتنا» و «مراو مایکلی» رئیس حزب کار رژیم صهیونیستی در نشست مشترکی تاکید کردند که برای جلوگیری از تصویب چنین لوایحی که "مجموعه ای از قوانین جنون آمیز" خواهد بود، هر کاری انجام خواهند داد.

آنها افزودند که منتظر انتشار طرح «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی در خصوص مسائل دستگاه قضایی هستند تا آن را بررسی کنند.

به زعم آنها، «اتحاد اسرائیلی ها با گفت وگوی واقعی آغاز می شود و تا زمانی که (روند تصویب) چنین لوایحی (در کنست) متوقف نشود، دعوت به گفت وگو، فریبی بیش نخواهد بود».

سران احزاب صهیونیستی مخالف کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی که این نشست را به درخواست لیبرمن برای بررسی گزینه تحریم رای گیری نهایی درباره لایحه اصلاحات قضایی در کنست برگزار کردند، گفتند: "جایگزین درست (برای حل این بحران) حل و فصل موضوع کردن آن در قابل ی قانون فراگیر و متوازن و تفکیک قوا تا زمان دستیابی به یک قانون اساسی است".

لاپید رهبر جریان مخالف کابینه کنونی رژیم صهونیستی در این نشست گفت: «نتانیاهو قادر به انجام وظایف خود نیست. او کنترل کابینه را از دست داده و وزرایش به او اهمیتی نمی دهند. کابینه در حال جدا شدن از او و از هم پاشیدن است و او هیچ کاری نمی تواند بکند.»

گانتس رهبر حزب «اردوگاه ملی» نیز گفت که «هیچ بندی (در لایحه مربوط به اصلاح دستگاه قضایی) نیست که قابل بحث و گفت وگو باشد، ما شبه دموکراسی را نمی پذیریم، این بندها را به هیچ شکلی نمی توان حل و فصل کرد و به همین دلیل من موافق بحث در مورد آنها نیستم».

او نسبت به تشدید وخامت اوضاع امنیتی در ماه رمضان در سرزمین های اشغالی هشدار داد و از نتانیاهو خواست تا نهایی کردن تصویب لایحه اصلاحات دستگاه قضایی را به بعد از ماه رمضان موکول کند.

گانتس گروههای مبارز فلسطینی را به زعم خود "تروریستی" خواند و گفت که فروپاشی کابینه از درون جایزه ای "تروریسم و تهدیدی برای امنیت اسراییل" است.

لیبرمن نیز در توییتر خود نوشت: «همه اظهارات ائتلاف حاکم به ریاست نتانیاهو در مورد حل و فصل مسائل و رسیدن به یک اجماع، فریبی بیش نیست. این اظهارات صرفا فریبی برای پیش بردن روند تصویب لایحه قضایی و تنها یک بازی است».

وی افزود: در صورت تصویب لایحه کابینه برای تضعیف سیستم قضایی، حزب من، «اسرائیل بیتنا» از دیوان عالی درخواست خواهد کرد تا این قانون را لغو کند و از همه نهادهای رسمی و رؤسای آنها می خواهم تنها از تصمیمات دیوان عالی تبعیت کنند.

بر اساس همین گزارش، سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی لایحه اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو را برای تضعیف دستگاه قضایی این رژیم و تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می دانند و معتقدند که اقدامات کابینه وی، رژیم صهیونیستی را به سمت درگیری و جنگ داخلی و فروپاشی تدریجی سوق می دهد.

مخالفان نتانیاهو هر روز بیشتر می شوند و این روند تقریبا تمام اقشار صهیونیستها را دربر گرفته است؛ به حدی که با ورود دستگاه‌های اطلاعاتی مهم این رژیم به صف مخالفان این لایحه که از آن به عنوان «کودتای بی بی» (لقب نتانیاهو) نام برده می شود، شرایط برای ادامه کار او و کابینه افراطی اش بسیار دشوارتر از گذشته شده و به اعتقاد کارشناسان و تحلیل گران مسایل منطقه، کابینه نتانیاهو به زودی فرو می پاشد.

سرزمین های اشغالی در هفته های اخیر شاهد اعتراضات صهیونیست‌ها علیه لایحه اصلاحات قضایی بوده و آنان معترضان خواستار توقف روند تصویب این قانون هستند.

در لایحه اصلاحات قضایی که ائتلاف مخالفان در سرزمین های اشغالی از آن "کودتا" تعبیر می کنند، از اختیارات دستگاه قضایی این رژیم کاسته و در مقابل قدرت و جایگاه قوه مجریه و مقننه در این رژیم تقویت خواهد شد.

در این طرح همچنین، اختیارات مشاور قضایی کابینه رژیم صهیونیستی و اختیارات مشاوران قضایی دیگر وزارتخانه‌های این رژیم گرفته خواهد شد و وزیر این امکان را خواهد داشت هر مشاور قضایی را که بخواهد در دفتر خود برکنار یا منصوب کند.
https://irna.ir/xjLYBD
**فرانس ۲۴: توافق تهران-ریاض رویای اسرائیلی را بر باد داد
خبر توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک در روزهای اخیر به اشکال و با تحلیل‌های مختلف در صدر اخبار رسانه‌ها قرار داشت؛ یکی از این تحلیل‌ها، نگاه به توافق از منظر تلاش‌های اخیر رژیم صهیونیستی برای ایجاد جبهه ضدایرانی در منطقه بوده است.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

شبکه خبری «فرانس ۲۴» در گزارشی با پرداختن به تاثیر توافق صورت گرفته میان ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک، بر سیاستهای رژیم صهیونیستی، نوشت: تنش‌زدایی از روابط این دو کشور رویای اسرائیلی تشکیل جبهه ضدایرانی را بر باد داد.

این منبع خبری نوشت: نزدیکی ایران و عربستان را می توان یکی از مهمترین رخدادهای دیپلماتیک ۱۰ سال اخیر منطقه محسوب کرد. حتی اگر محتوای توافق امضا شده در پکن هنوز نامشخص باشد باز هم می تواند وضعیت را در منطقه بر هم بزند. به ویژه برای اسرائیل که تلاش می‌کرد خود را به ریاض نزدیک کند تا جبهه ای عربی- اسرائیلی را در جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران تشکیل دهد.

روز جمعه (۱۰ مارس/ ۱۹ اسفند) خبر نزدیک شدن ایران و عربستان سعودی به یکدیگر با انعقاد توافقی مبنی بر از سرگیری روابط دوجانبه پس از هفت سال، اعلام شد؛ رخدادی بزرگ در جغرافیای سیاسی خاورمیانه که در پی مذاکراتی که در پکن جریان داشت، خبری شد. به اعتقاد کارشناسان این نزدیکی می تواند پیامدهای متعددی برای منطقه و فعالان آن در پی داشته باشد.

رادیو فرانسه نوشت: جدای از جنگ یمن و جبهه رویارویی غیرمستقیم ایران و عربستان از سال ۲۰۱۵ است، همچنین مسائل مرتبط با لبنان و عراق که در آن پادشاهی نفتی سنی عربستان و جمهوری اسلامی شیعه ایران از گروه‌های رقیب سیاسی حمایت می کنند، نزدیک شدن تهران و ریاض به یکدیگر وضعیت را به کلی برای اسرائیل تغییر می‌دهد.

شکست دیپلماتیک برای نتانیاهو

حتی اگر ندانیم چه مصالحه هایی از سوی هر یک از طرفین پکن برای دستیابی به این توافق انجام شده است و نیت خوب دو رقیب از این نزدیکی هنوز به اثبات نرسیده است، برخی از خود می پرسند که آیا این آرامش می تواند نقشه های دولت یهود و دولت جو بایدن را که در پشت پرده به نفع توافق عادی‌سازی روابط اسرائیل با عربستان سعودی تلاش می‌کرد، خنثی کند و یا خیر.

اسرائیل که مدت‌ها در صحنه منطقه‌ای به دلیل موضوع درگیری‌ها با فلسطین به حاشیه رفته بود، روابط خود را با چندین کشور خلیج فارس، امارات متحده عربی و بحرین در چارچوب توافقنامه ابراهیم که توسط دولت در سال ۲۰۲۰ حمایت شد و نیز با چراغ سبز عربستان سعودی که بر شورای همکاری خلیج فارس تسلط دارد، عادی کرد.

اندکی پس از اعلام توافق صورت گرفته در چین، اپوزیسیون اسرائیل انتقادهای متعددی را به سوی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر روانه و او را به اعطای پیروزی دیپلماتیک به ایرانی ها متهم کردند. دولت نتانیاهو که درگیر اصلاحات بسیار بحث برانگیز مورد انتقاد قرار می گیرد که نتوانسته عربستان سعودی را به پیمان ابراهیم وارد کند تا تهران را کمی بیشتر منزوی و یک جبهه مشترک عربی و اسرائیلی در مقابل ایران ایجاد کند.

یائیر لاپید رهبر اپوزیسیون اسرائیل در توئیتی بااشاره به اینکه نتانیاهو با وعده انتخاباتی برافزاشتن پرچم اسرائیل در خاک عربستان قدرت گرفت، نوشت: توافق میان عربستان سعودی و ایران، شکست کامل و خطرناکی برای سیاست خارجی دولت اسرائیل است.

وی افزود: نزدیکی ایرانی- سعودی آشکار کرد کرد که اسرائیل و عربستان در این مسیر (وعده نتانیاهو) قرار نخواهند گرفت هرچند که پادشاهی وهابی تا این لحظه هم قصدی برای گشودن روابط دیپلماتیک با اسرائیل نداشته است.

به خطر افتادن نزدیکی اسرائیل و عربستان سعودی

حتی اگر مناقشه اسرائیل و فلسطین دیگر اولویت عربستان سعودی نباشد، وقوع خشونت های اخیر در سرزمین های فلسطینی همزمان با روی کار آمدن راستگراترین دولت در تاریخ اسرائیل در پایان دسامبر (دی ماه)، چرخش دیپلماتیک کوتاه مدت را برای کشوری با دو مکان مقدس برای اسلام را دشوار می کند.

به گفته سیمون مابون (Simon Mabon) استاد روابط بین‌الملل و کارشناس خاورمیانه در دانشگاه لنکستر بریتانیا، عربستان سعودی با هدایت محمد بن سلمان به سادگی آماده امضای قرارداد با اسرائیل نیست.

وی افزود: گفت‌وگوی سعودی‌ها با اسرائیلی‌ها بر کسی پوشیده نیست اما آنها اماده نیستند تا مانند برخی ارز همسایگانشان در خلیج فارس به عادی سازی روابط اقدام کنند چرا که پیامدهای این نزدیکی از حوزه سیاسی فراتر می‌رود و عواقب عظیمی در سراسر جهان اسلام دارد.

به گفته این کارشناس، ریاض برای برداشتن چنین گامی به توافقی جامع و بسیار وسیع با آمریکا نیاز دارد و فکر نمی کنم بن سلمان بخواهد این پیروزی دیپلماتیک را نصیب جو بایدن کند. به‌ویژه با توجه به وضعیت روابط او با بایدن، که چندان بهم نزدیک نیست و این امر وضعیت را برای این پرونده کمی پیچیده تر می کند.

با اینحال کارشناسان بر سر این مساله اتفاق نظر دارند که نزدیکی تهران و ریاض پیامدهای مهلکی برای روابط در سایه رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی نخواهد داشت. به هر حال، در ماه‌های اخیر، امارات روابط دیپلماتیک خود را با ایران از سر گرفته است، بدون اینکه کوچک‌ترین تأثیری بر روابط از قبل خوب ابوظبی و تل آویو داشته باشد.

همچنان که سال گذشته در حالی که مذاکرات با ایرانی‌ها از قبل در جریان بود، ریاض از نشان دادن نشانه‌های مثبت به آمریکایی ها به‌ویژه با گشودن حریم هوایی خود به مناسبت سفر منطقه‌ای جو بایدن برای «همه شرکت‌های هواپیمایی» تردید نکرد؛ ژستی از حسن نیت که عملاً محدودیت های هواپیماها را به مقصد و از سرزمین های اشغالی لغو کرد.

دو روزنامه مهم آمریکایی وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز این هفته گزارش دادند که ریاض در ماه‌های اخیر برای اخذ ضمانت‌های امنیتی از واشنگتن و دریافت کمک در مورد برنامه هسته‌ای غیرنظامی خود در ازای عادی‌سازی روابط با اسراییل، تلاش خود را افزایش داده بو؛ بهای بالایی که ایالات متحده فعلا حاضر به پرداخت آن نشده است، حتی اگر به معنای اجازه دادن به چین برای ورود به خاورمیانه باشد.

با در نظر گرفتن امضای توافقنامه همکاری‌های راهبردی و تجاری تهران- پکن در مارس (اسفند/فروردین) ۲۰۲۱، سفر مهم شی جین‌پینگ رئیس جمهوری چین به عربستان و حال توافق سعودی- ایرانی، به نظر می‌رسد که چین آماده ایفای نقش رهبری در منطقه ای است که ایالات متحده آن را نادیده گرفته شده است. نقشی که دیگر اقتصادی نیست.

آیا این مساله رژیم صهیونیستی را نگران می‌کند؟

فردریک آنسل (Frédéric Encel) کارشناس مسائل ژئوپلیتیک معتقد است: اسرائیل ممکن است روابط دوستانه‌ای با چین داشته باشد، اما از دیدگاه اسرائیلی‌ها لزوماً این خبر خوبی نیست که شاهد مداخله یک همکار جدید در منطقه آن هم یک قدرت بزرگ جهانی مانند چین، باشند.

وی افزود: در مدت نیم قرنی که آمریکا نقش قاضی و داور غالب منطقه را ایفا می‌کرد، کار برای اسرائیل نسبتاً راحت بود. اگر فردا پکن بخواهد به طور جدی در منطقه با واشنگتن رقابت کند، معلوم می‌شود که جایگزین بهتری برای آمریکا از منظر اسرائیل نیست.

این نویسنده فرانسوی نتیجه‌گیری می‌کند: به هر روی، چه نزدیکی روابط ایران و عربستان مطرح باشد و چه نباشد و چه چینی ها تصمیم بگیرند دخالت بیشتری درامور منطقه داشته باشند یا نه، اسرائیل به مساله تجهیز ایران به بمب هسته‌ای حساسیت وسواس‌گونه دارد و ماهیت و رنگ سیاسی دولت در اسرائیل هر چه که باشد با ایران مقابله خواهد کرد.

https://irna.ir/xjLYDw
**هیاتی از طالبان برای بررسی مشکلات مهاجرین افغان به ایران سفر کرد
هیاتی از وزارت مهاجرین طالبان، به منظور بررسی مشکلات مهاجرین افغانستانی در ایران و ارزیابی اقدامات آتی این وزارت، راهی تهران شده است.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

«عبدالمطلب حقانی» سخنگوی وزارت مهاجرین به خبرنگار آوا تایید می‌کند که هیاتی از این وزارت به ریاست «محمد جان خدرخیل»، رئیس تفتیش داخلی وزارت مهاجرین به خاطر بررسی مشکلات مهاجرین افغانستانی به ایران سفر کرده است.

حقانی افزود: هدف از این سفر بررسی مشکلات مهاجرین افغانستانی و ارزیابی کارهای این وزارت در سفارت در تهران است.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این، صدها زندانی افغانستانی در ایران براساس توافق‌نامه دوطرف به حکومت افغانستان تحویل داده شده و قرار است بقیه دوران زندان را در افغانستان سپری کنند.

در چند روز اخیر صدها مهاجر از مرز اسلام قلعه به کشور برگشته اند و هنوز هم میلیون‌ها افغانستانی به دلایلی چون فقر و بیکاری در ایران به سر می‌برند.
https://irna.ir/xjLYDb
**ترامپ: بایدن آمریکا را به سوی رکود بزرگ سوق می‌دهد
دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در جریان یک کمپین انتخاباتی با حمله دوباره به سیاست های دولت بایدن، اعلام کرد که عملکرد جو بایدن ایالات متحده را به سمت یک رکود بزرگ جدید سوق خواهد داد.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

ترامپ طی سخنانی در یک گردهمایی انتخاباتی در ایالت آیووا ابراز داشت که بایدن ممکن است تبدیل به «هربرت هوور» جدید شود و پیامدهای اقتصادی آن خیلی بیشتر از سال ۱۹۲۹ باشد. در دوره هوور سی و یکمین رئیس جمهوری آمریکا، اولین رکود بزرگ اقتصادی آمریکا اتفاق افتاد.

رئیس جمهوری سابق آمریکا با حملات تند به بایدن از سیاست‌های او در قبال چین و روسیه نیز انتقاد کرد. دونالد ترامپ اینطور استدلال کرد که جو بایدن روسیه را مستقیم به آغوش چین سوق داده و جهان هرگز مانند برهه کنونی در وضعیت خطرناک قرار نداشته است.

ترامپ درمورد عملکرد مقام‌های دولت بایدن بیان کرد: با این دولت ممکن است از جنگ جهانی سوم سر درآوریم، زیرا آنها درست صحبت نمی‌کنند. آنها وقتی باید خوب رفتار کنند، سخت رفتار می کنند، وقتی باید سخت رفتار کنند، خوب رفتار می کنند. راستش را بخواهید، آنها نمی دانند دارند چه کار می کنند. ما در نهایت بر سر این چیزها از یک جنگ جهانی سر در خواهیم آورد.

وی ادامه داد: این یک جنگ هسته ای خواهد بود. بنابراین، مانند جنگ جهانی دوم نیست، جایی که ما تانک‌ها و تفنگ‌های ارتش داشته باشیم و به دنبال هم برویم. این سطحی است که احتمالاً جهان را به پایان می‌رساند. ما آدم‌هایی را داریم که نمی‌دانند در حال انجام چه کاری هستند.

ترامپ در ادامه مدعی شد که وی تنها نامزد ریاست جمهوری آمریکا است که می‌تواند از وقوع جنگ جهانی سوم جلوگیری کند. وی در اینباره تشریح کرد: امروز در مقابل شما ایستاده ام، من تنها نامزدی هستم که می توانم این قول را بدهم: من از جنگ جهانی سوم جلوگیری خواهم کرد. چون من واقعاً معتقدم که شما جنگ جهانی سوم را خواهید داشت.

ترامپ همچنین به حاضران گفت که پیروزی او در سال ۲۰۲۴ منجر به پایان ناگهانی جنگ روسیه و اوکراین خواهد شد، جنگی که بیش از یک سال طول کشیده و هیچ نشانه‌ای از احتمال مذاکره برای توافق و صلح وجود ندارد.

وی همچنین در واکنش به صحبت‌های مایک پنس معاون سابق خود در دولت آمریکا مبنی بر اینکه «تاریخ ترامپ را مسئول حوادث ۶ ژانویه (۱۷ دی ۱۳۹۹) در ساختمان کنگره می‌داند»، گفت که متحد سابقش به راه های مختلف می‌تواند برای این حادثه مقصر شناخته شود.

ترامپ با اشاره به مایک پنس تاکید کرد: اگر او آرا را به قانونگذاران برگردانده بود، آنها مشکلی با ۶ ژانویه نداشتند بنابراین به راه های مختلف شما می‌توانید او را برای ۶ ژانویه مقصر بدانید.

رئیس جمهوری سابق آمریکا پیش از این در هواپیما و در مسیر حرکت به سمت آیووا در گفتگو با خبرنگاران به ران دسانتیس رقیب جدی خود در حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ حمله کرد. وی دسانتیس فرماندار فلوریدا را "ناسپاس" خواند و گفت که اگر کارزار انتخاباتی دسانتیس در سال ۲۰۱۸ را تایید نمی کرد، کار سیاسی او در همان مقطع به پایان رسیده بود.

وی در پاسخ به اینکه آیا از حمایت دسانتیس برای فرمانداری در سال ۲۰۱۸ پشیمان است، گفت: بله شاید، او مثل یک سگ مرده بود، او یک سیاستمدار مرده بود که اگر فرماندار نمی شد، احتمالا برای یک شرکت حقوقی کار می کرد یا کار دیگری انجام می داد.
https://irna.ir/xjLYFh
**منابع مصری: تماس‌ها بین مصر و ایران برقرار است
روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» به نقل از منابع مصری، جمهوری اسلامی ایران را کشوری بزرگ در منطقه توصیف کرد و نوشت که تماس‌ها بین قاهره و تهران از طریق کانال های ویژه ارتباطی برقرار است.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

یک منبع مصری آگاه از آخرین تحولات روابط تهران و قاهره در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط بدون ارایه توضیحات بیشتری گفت که کانال های تماس برقرار است و متوقف نشده است.

وی تاکید کرد که ایران در سطوح بالا از مصر و رهبری سیاسی آن تقدیر کرده است.

این منبع همچنین خاطرنشان کرد: اظهارنظر در مورد زمان اتخاذ گام های سیاسی برای ازسرگیری روابط میان دو کشور و سرعت پاسخ مصر به آنچه ایران مطرح کرده است، دشوار است.

این منبع که روزنامه الشرق الاوسط به نام وی اشاره ای نکرد، در عین حال افزود که «به استثنای رابطه تهران با جنبش‌های (حماس) و (جهاد اسلامی فلسطین) و همچنین در نظر گرفتن اصل کلی مصر که مداخله در امور داخلی کشورهای عربی را رد می‌کند، هیچ نقطه اختلاف عمده‌ای بین دو طرف وجود ندارد.»

از سوی دیگر، «محمد العراب» وزیر خارجه اسبق مصر در گفت و گو با الشرق الاوسط تصریح کرد: مشخصه های روابط ایران و مصر با دیگر طرف ها متفاوت است و این روابط درحال حاضر طبیعی به شمار می رود و ما از خیلی وقت پیش کارداری در سطح سفیر در ایران داریم.

برپایه این گزارش، العراب «با تاکید بر اینکه ایران کشوری بزرگ در منطقه است»، در عین حال با ابراز عقیده کرد: «در مرحله کنونی نیازی راهبردی برای تسریع گام ها در این راستا وجود ندارد.. باید منتظر عملکرد ایران در دوره آینده باشیم و ما نیازمند ارزیابی بیشتری هستیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز گذشته در پاسخ به سوالی درباره احیای روابط با مصر گفت: مصر کشور مهمی است و دو کشور برای همدیگر در منطقه اهمیت قائل هستند؛ منطقه به ظرفیت مثبت و هم افزایی تهران و قاهره نیاز دارد.

کنعانی با یادآوری اینکه آخرین گفتگوهای دوجانبه میان دو کشور در پاییز امسال و در حاشیه اجلاس بغداد ۲ در امان صورت گرفت، اظهار داشت: گفت و گوهای کوتاه در عین حال مثبتی با آقای عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در حاشیه اجلاس بغداد دو انجام شد در ارتباط با روابط هم معتقد ضرورت برداشتن گام های جدید برای ارتقای مناسبات دو کشور هستیم.

وی افزود: همواره روابط سیاسی میان کشورها یک مسیر دوجانبه است و باید آن را در مسیر دوجانبه ببینیم که طرف مقابل چیست.
https://irna.ir/xjLYD۷
**سخنرانی بایدن التهاب بازارها را کاهش نداد/ تشدید تقابل دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان
در حالی که سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا نگرانی های بازارهای مالی جهانی را از پیامدهای فرامرزی تعطیلی بانک های بحران زده آمریکایی چندان کاهش نداده، جمهوریخواهان و دموکرات ها نحوه مدیریت بحران بانکی اخیر را غنیمت شمرده و جدل های سیاسی را دامن زده اند.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

جو بایدن دوشنبه شب در سخنانی بسیار کوتاه در مورد سیستم بانکی آمریکا گفت:ما باید جزییات کامل اتفاق رخ داده را درک کنیم و کسانی که مسوول این ورشکستگی هستند باید پاسخگو شوند.

وی با بیان اینکه مالیات دهندگان آمریکایی مسوول زیان های بانک ورشکسته شده نخواهند بود، گفت: آمریکایی ها می توانند به امنیت سیستم بانکی آمریکا اعتماد کنند. سیستم بانکی آمریکا امن است و مشکلی ندارد.

بایدن همچنین وعده معرفی قوانین سختگیرانه تری برای بانک ها داد و خطاب به مردم آمریکا گفت: سپرده های بانکی شما هر زمان که به آنها نیاز داشته باشید، در دسترس خواهند بود.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد که مدیران بانک ها اخراج خواهند شد و سرمایه گذاران پول خود را از دست خواهند داد.

پیشتر روزنامه ایندیپندنت نوشته بود که ۶۷ سناتور (۵۰ جمهوریخواه و ۱۷ دموکرات) در سال ۲۰۱۸ با کاهش نظارت بر این بانک موافقت کرده و این قانون مصوب سنا به تائید دونالد ترامپ نیز رسیده بود. تحلیلگران معتقدند که اگر این بانک از برخی تدابیر نظارتی معاف نمی شد، احتمال مدیریت بهتر شرایط و کاهش ریسک وجود می داشت.

با این وجود ترامپ در مطلبی که در شبکه های اجتماعی منتشر کرد، انگشت اتهام را به سوی سیاست های مالی دولت جو بایدن نشانه رفت و نوشت: با یک رکود شدیدتر از سال ۱۹۲۹ روبرو خواهیم شد. سقوط بانک ها آغاز شده است.

شک و تردید بازارهای آسیایی و نگرانی مشتریان چینی

در همین راستا، خبرگزاری رویترز نوشت که امروز نیز بازارهای سهام کشورهای آسیایی از پیامدهای سقوط بانک "سیلیکون ولی" در امان نبودند و سخنرانی دیشب جو بایدن و دیگر تصمیم گیرندگان اقتصادی نه تنها نتوانست بازارها را آرام سازد، بلکه موجب شده تا آینده افزایش نرخ بهره نیز با اما و اگر مواجه شود.

در جریان معاملات امروز سهام صنعت بانکداری به سیر نزولی خود ادامه دادند و شرکت های ژاپنی بیشترین آسیب را متحمل شدند. تحلیلگران بر این باورند که شک و تردید جاری به زیان این صنعت خواهد بود. سرمایه گذاران در مورد وضعیت مالی بانک های کوچک بین المللی، احتمال وضع مقررات سختگیرانه و ارجحیت جبران سپرده ها به قیمت زیان سرمایه گذاران بانک های ورشکسته بسیار نگرانند.
به نوشته این خبرگزاری، موسسه رتبه بندی اعتباری آمریکایی مودیز (Moody's) رتبه بانک آمریکایی سیگنچر را که به تازگی تعطیل شده، به "بی ارزش" کاهش داد و اعلام کرد که کاهش رتبه ۶ بانک آمریکایی فرست ریپابلیک (First Republic Bank)، زاینز بنکورپوریشن (Zions Bancorporation)، وسترین الاینس بنکورپ (Western Alliance Bancorp)، کومریکا (Comerica Inc)، یو ام بی فایننشیال (UMB Financial Corp) و اینتراست فایننشال (Intrust Financial Corporation) را بررسی خواهد کرد.

در این میان رگولاتور بانکی کانادا نیز اعلام کرده که نظارت خود بر بانک های داخلی را افزایش خواهد داد.

از سوی دیگر تارنمای شبکه اقتصادی سی ان بی سی نوشت که شرکت های نوپای چینی نیز در زمره دیگر موسسات سراسر جهان خواهند بود که از سقوط "اس وی بی" آسیب خواهند دید. این بانک آمریکایی که در میان شرکت های نوپای حوزه فن آوری اطلاعات محبوبیت بسیاری داشت، مشتریانی نیز در داخل چین جذب کرده و امکان افتتاح آنلاین حساب و استفاده از شماره همراه اپراتورهای چینی برای تائید ثبت نام وجود داشت.

به نوشته سی ان بی سی، سرمایه گذاران به دلیل آنکه این بانک آمریکایی امکان بررسی و تائید نحوه استفاده شرکت های نوپا از سرمایه شان را فراهم می ساخت به آن علاقه داشتند. یک منبع آگاه به این شبکه گفت که اگر "اس وی بی" تعطیل شود، صنعت فن آوری آسیب خواهد دید چرا که هیچ بانک دیگری دو اختیار مذکور را در اختیار سرمایه گذاران قرار نمی دهد.
بحران بانکی؛ عرصه جدید رویارویی جمهوریخواهان و دموکرات ها
با بالا گرفتن جنجال بانکی در آمریکا، رسانه های حامی دو حزب اصلی این کشور نیز به دفاع و انتقاد از عملکرد دولت پرداختند.
تارنمای سی ان ان در تحلیلی پیرامون بحران بانکی اخیر نوشت که سقوط بانک "سیلیکون ولی" ثابت کرد که مهمترین ریسک سیستمی که آمریکا با آن مواجه است نه نظام بانکداری آن بلکه دودستگی سیاسی است.
به نوشته سی ان ان، پس از تصمیم دولت برای تضمین سپرده های بانک های "اس وی بی" و سیگنچر، صبح روز دوشنبه و با آغاز هفته کاری خبری از خروج سپرده ها از بانک ها نبود. با این وجود بحرانی شدن وضعیت برخی دیگر از بانک ها دور از انتظار نیست.
سی ان ان ادامه داد: واکنش سیاست زده به این ماجرا و کارزار انتخاباتی جمهوریخواهان برای پیروزی در رقابت های ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ نشان می دهد که حتی اگر یک بحران واقعی مالی نیز رخ دهد، دولت توان مدیریت آن را نخواهد داشت.
تارنمای روزنامه راستگرای واشنگتن تایمز نیز از حاتم بخشی جو بایدن در تزریق بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار کمک اضافی دولت آمریکا به آن دسته از سپرده گذاران بانک "اس وی بی" و سیگنیچر که سپرده هایشان تحت پوشش بیمه فدرال نبود، نوشت: این نخستین گام به سوی کنترل دولتی نظام بانکداری است.
در ادامه این تحلیل آمده است: شرکت بیمه سپرده فدرال، سپرده های بالغ بر ۲۵۰ هزار دلار را بیمه می کند. بایدن موافقت کرده که این سقف برای پوشش بسیاری از سپرده های بیمه نشده این دو بانک افزایش می یابد.
احتمال دارد چنین اقدامی به منابع صندوق بیمه سپرده فشار آورده و زمینه ساز مداخله دولت های بعدی آمریکا برای نجات بانک های بزرگ شود.
https://irna.ir/xjLYFW
**مقام سابق مصری: ادامه قطع رابطه با ایران به مصلحت نیست
دستیار سابق وزیر خارجه مصر با بیان اینکه ادامه قطع رابطه مصر و ایران به صلاح نیست، تاکید کرد: منافع راهبردی قاهره در پس احیای این روابط است که به نفع دو کشور بویژه طرف مصری خواهد بود.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

«عبدالله الاشعل» در گفت وگو با پایگاه خبری «العربی الجدید»، تامین امنیت آبراهه کانال سوئز و تضمین عبور و مرور امن کشتی‌ها از باب المندب را از جمله نتایج از سرگیری روابط ایران و مصر بر شمرد و افزود: باز شدن درهای روابط قاهره - تهران، به رونق گردشگری مصر کمک خواهد کرد.

وی توضیح داد: در سایه برقراری این رابطه، ممکن است سالانه بیش از ۱۰ میلیون گردشگر ایرانی که مشتاق زیارت مرقدهای اهل بیت (ع) هستند، به مصر سفر کنند، علاوه بر این، در سایه توسعه روابط اقتصادی دو کشور، امکان رشد مبادلات تجاری فراهم خواهد شد که این به نفع اقتصاد متزلزل مصر است.

دستیار سابق وزیر خارجه مصر اظهار داشت که عادی‌سازی روابط بین مصر و ایران به معنای وارد شدن به بحران با آمریکا یا کشورهای خلیج فارس و یا پیوستن به بلوک‌بندی منطقه‌ای و بین المللی نیست، بلکه این امر زمینه را برای نقش آفرینی خوب قاهره به همراه تاثیر بسیار تهران در چنین بحران هایی، تسهیل می‌کند.

وی در عین حال از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و مصر را با توجه به شرایط سیاسی داخلی و بین المللی در آینده نزدیک را بعید دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز گذشته در پاسخ به سوالی درباره احیای روابط با مصر گفت: مصر کشور مهمی است و دو کشور برای همدیگر در منطقه اهمیت قائل هستند؛ منطقه به ظرفیت مثبت و هم افزایی تهران و قاهره نیاز دارد.

کنعانی با یادآوری اینکه آخرین گفتگوهای دوجانبه میان دو کشور در پاییز امسال و در حاشیه اجلاس بغداد ۲ در امان صورت گرفت، اظهار داشت: گفت و گوهای کوتاه در عین حال مثبتی با آقای عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در حاشیه اجلاس بغداد دو انجام شد در ارتباط با روابط هم معتقد ضرورت برداشتن گام های جدید برای ارتقای مناسبات دو کشور هستیم.

وی افزود: همواره روابط سیاسی میان کشورها یک مسیر دوجانبه است و باید آن را در مسیر دوجانبه ببینیم که طرف مقابل چیست.
https://irna.ir/xjLYzh
**آمریکا به شیوه‌های تهاجمی برای مجازات الیگارش‌های روس متوسل شد
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: آمریکا به بهانه خنثی کردن حمله به اوکراین، به شیوه‌های جدید و تهاجمی‌تری برای تحت فشار قرار دادن اقتصاد روسیه و به ویژه الیگارش‌های این کشور متوسل شده است.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

این خبرگزاری آمریکایی نوشت: مقام های آمریکایی- از وزارت خزانه داری گرفته تا دادگستری- تلاش های خود را برای تبدیل اموال الیگارش های روس به پول نقد با استفاده از شیوه های قانونی و گسترش جرائم مالی علیه عاملان تسهیل نقض تحریم ها بکار بسته اند و به دنبال بستن مفرهای قانونی هستند که به الیگارش ها اجازه می دهد با استفاده از شرکت های کاغذی (Shell companies) از سیستم مالی آمریکا بهره مند شوند.

شرکت های موسوم به کاغذی فقط بر روی کاغذ وجود دارد و هیچ دفتر یا کارمندی ندارند، اما ممکن است حساب بانکی داشته باشند و در سرمایه‌گذاری های غیرفعال مشارکت کنند. شرکت‌ها می‌توانند به عنوان ابزاری برای نقل و انتقالات مالی یا فرار مالیاتی و پولشویی توسط افراد ناشناس استفاده شوند.

آندرو ادامز رئیس کارگروه ویژه دولتی آمریکا که از سوی وزارت دادگستری برای اجرای محدودیت های اقتصادی علیه روسیه و متحدان ثروتمند آن تشکیل شده است، به آسوشیتدپرس گفت که این گروه تلاش برای شناسایی افرادی را در اولویت قرار داده است که به روسیه برای دور زدن تحریم ها و نقض مقررات کنترل صادرات کمک می کنند.

وزارت خزانه داری آمریکا هفته پیش گزارش داد، تاکنون بیش از ۵۸ میلیارد دلار از دارایی هایِ تحریم شده روس ها در سراسر جهان مسدود یا توقیف شده است. این اموال و دارایی ها دو قایق تفریحی لوکس هر کدام به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار در سن دیگو و فیجی و ۶ ملک در نیویورک و فلوریدا به ارزش ۷۵ میلیون دلار متعلق به ویکتور وکسلبرگ (Viktor Vekselberg) الیگارش تحریم شده روس را شامل می شود.

آمریکا تلاش هایی را برای تنبیه همدستان و مدیران دارایی های الیگارش ها آغاز کرده است و دادگاه فدرال آمریکا در پرونده وکسلبرگ، علیه ولادیمیر ورونچنکو (Vladimir Voronchenko) به بهانه کمک به حفظ اموال وکسلبرگ اعلام جرم کرد. وی در فوریه به اتهام همدستی برای نقض و دور زدن تحریم آمریکا متهم شد.

محققان در مطالعه انجام شده از سوی دانشگاه دارتموث نشان دادند که هدف قرار دادن تعداد معدودی از مدیران دارایی های روسیه بیش از تحریم انفرادی الیگارش ها به این کشور ضربه خواهد زد.

تلاش های دیگری که اقتصاد روسیه را تحت فشار قرار خواهد داد، شامل تبدیل اموال و دارایی های متعلق به الیگارش ها و دیگر مقامات کرملین از جمله قایق های تفریحی به نقدینگی است تا از آن برای کمک به اوکراین استفاده شود.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین مدتهاست که انتقال دارایی های روسیه به اوکراین را خواستار شده است و دالیپ سینگ (Daleep Singh) مقام سابق دولت جو بایدن در ۲۸ فوریه (۹ اسفند) به کمیته بانکی سنا گفت که مصادره میلیاردها دارایی روسیه که در اختیار آمریکاست، «چیزی است که ما باید دنبال کنیم».

آدامز که همچنین معاون دستیار دادستان کل آمریکا است در این زمینه گفت: کارگروه متبوعش تلاش می کند قایق‌های تفریحی و سایر دارایی‌های روس‌ها را بفروشد هر چند که قانون اجازه نمی دهد اموالی که دسترسی صاحبان آن مسدود شده است فروخته شود.

وی خاطرنشان کرد کارگروه ویژه در همکاری با کنگره و افرادی در قوه مجریه در کسب مجوز برای انتقال برخی وجوه ضبط شده به وزارت امور خارجه موفق بوده است.

وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که دولت در حال «هموارسازی راه» برای دریافت ۵ میلیون و ۴۰۰ میلیون دلار از وجوه توقیف شده روسیه برای ارسال کمک خارجی به اوکراین است.

به گفته مقامات، علاوه بر این، تقویت قوانینی که به رفع خلاهای قانونی ناقضان تحریم ها کمک می کنند نیز در اولویت نهادهای فدرال خواهد بود.
https://irna.ir/xjLYGw
**حماس: توافق ریاض-تهران تحکیم بخش مواضع اسلامی/ هشدار به تل آویو درباره ماه رمضان
نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان را گامی در راستای تحکیم موضع جهان اسلام برای مقابله با چالش های خارجی دانست.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

صالح العاروری، نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در اظهاراتی گفت که این جنبش از بازگشت روابط ایران ‌و عربستان استقبال می کند و این توافق گامی درست در راستای حفظ ثبات و امنیت منطقه و تحکیم موضع اسلامی و عربی با مقابله با چالش های خارجی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به رژیم صهیونیستی درباره هرگونه تنش آفرینی علیه ملت فلسطین بویژه در قدس و مسجد الاقصی هشدار داد و گفت که تلاش رژیم صهیونیستی برای استفاده از ماه مبارک رمضان در راستای تحمیل سیاست های خود و انجام آداب و رسوم تلمودی بی شک با پاسخ ملت ما همراه خواهد بود.

العاروری در گفت وگو با سایت رسمی حماس خاطرنشان کرد که رژیم اشغالگر انتظار نداشته باشد که تلاش هایش بدون پاسخ قوی ملت فلسطین و مقاومت باشد و هشدار می دهیم که چنین ریسکی نکند.

نائب رئیس دفتر سیاسی حماس تاکید کرد که این جنبش از نزدیک اقدامات اشغالگران در قدس را دنبال می کند و صبرش به پایان خواهد رسید.

وی گفت که مقاومت در کرانه باختری ادامه دارد و شعله آن خاموش نشده است بلکه بالعکس مقاومت گسترده تر شده و مشارکت اقشار مختلف افزایش یافته و جغرافیای آن نیز روز به روز رو به گسترش است.

العاروری خاطرنشان کرد: رژیم اشغالگر توهم آن را دارد که می تواند مقاومت در کرانه باختری را از پا در بیاورد اما به زودی به عمق بحرانی که در آن قرار دارد، پی خواهد برد.

اخیرا خود مقامات امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی نسبت به تشدید تنش و درگیری‌ها در اراضی اشغالی در ماه مبارک رمضان هشدار دادند.

منابع رسانه ای صهیونیستی اعلام کردند که این مقامات به نتانیاهو اطلاع داده‌اند که افزایش فشارها بر کرانه باختری، دیگر مناطق کرانه باختری از جمله الخلیل را به دایره تنش و درگیری می‌کشاند.

مسؤولان امنیتی و نظامی صهیونیست همچنین هشدار داده‌اند که کرانه باختری در آستانه انفجار اوضاع قرار دارد.

در همین حال، شماری از افسران ارتش رژیم صهیونیستی نیز در جلساتی که در آن مسؤولان سیاسی این رژیم نیز حضور داشتند، اوضاع در اراضی اشغالی ۱۹۶۷ را بسیار خطرناک و نگران کننده خوانده و گفته‌اند که در آستانه ماه رمضان، ممکن است شاهد انفجار اوضاع در این منطقه باشیم.

پایگاه خبری صهیونیستی «واللا» به نقل از افسران رژیم اسرائیل فاش کرد که ارتش این رژیم خود را برای علمیات‌های مسلحانه فلسطینیان آماده می‌کند و ممکن است دامنه این عملیات‌ به جبهه داخلی رژیم صهیونیستی هم کشیده شود و این وضعیت بسیار خطرناک است.

در همین راستا، بنیامین نتانیاهو (ملقب به بی بی) نخست وزیر رژیم صهیونیستی از بیم کلید خوردن انتفاضه سوم در کرانه باختری در ماه رمضان تخلیه روستای "خان الاحمر" فلسطین را به بعد از ماه مبارک موکول کرد.

"بی بی" در پی افزایش تظاهرات و اعتراضات اعلام کرد که رسمیت دادن به کانون شهرک نشینی "ایواتار" را نیز به بعد ماه مبارک رمضان موکول کرده است.
https://irna.ir/xjLYGL
**مسکو: ناتو، روسیه هراسی را ترویج می‌دهد
وزیر خارجه روسیه با اشاره به تلاش غرب برای حفظ سلطه جهانی و ترویج روس هراسی گفت: برخلاف غربی‌ها مسکو به دنبال گسترش روابط و همکاری‌های دوستانه است و کشورهای دیگر را از توسعه منافعشان،‌ منع نمی‌کند.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

سرگئی لاورف امروز (سه شنبه) در «نخستین کنگره جنبش بین‌المللی روسوفیل‌ها» (حامیان روسیه) افزود: «جهان آنگلوساکسون‌» با ایجاد ساختارهایی مانند آکوس و تقویت زیرساخت‌های ناتو در آسیا، برای رویارویی در سال‌های آینده به طور جدی تلاش می‌کند.

وی گفت پیمان امنیتی سه جانبه آکوس (AUKUS) میان استرالیا،‌ انگلیس و آمریکا می‌تواند به تقابل طولانی مدت با کشورهای منطقه بیانجامد.

وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: این تصور برای من امکان پذیر نیست که تمدن‌های بزرگ آسیایی مانند اتحادیه اروپا به سادگی تحت کنترل قرار گیرند و مطیعانه برنامه‌های واشنگتن و سایر همکاران آنگلوساکسونی‌اش را اجرا کنند.

شبکه خبری راشاتودی نیز گزارش داد: لاوروف در جلسه افتتاحیه کنگره روسوفیل‌ها گفته است که غرب سایر کشورها را مجبور می‌کند تا بر اساس دستورکارش رفتار کنند.

وی با بیان اینکه غرب مشغول حفظ سلطه‌اش بر جهان است، تاکید کرد: مسکو به دنبال گسترش روابط و همکاری‌های دوستانه است و کشورهای دیگر را از توسعه منافعشان،‌ منع نمی‌کند.

بر اساس این گزارش،‌ این کنگره در بحبوحه تلاش‌های غرب برای بدنام ساختن روسیه و فرهنگ این کشور برگزار می‌شود.

هدف از ایجاد جنبش روسوفیل ها، متحد کردن حامیان روسیه در سراسر جهان در پی تنش‌های ژئوپلیتیکال عنوان شده است. نمایندگانی از ۴۰ کشور جهان در این کنگره حضور دارند.

قرار است در کنگره امروز، تاسیس جنبش بین‌المللی حامیان روسیه به طور رسمی اعلام شود.
https://irna.ir/xjLYGd
**سران کره جنوبی و ژاپن در توکیو دیدار می کنند
یون سوک یئول رئیس جمهوری کره جنوبی و فومیدا کیشیدا نخست وزیر ژاپن قرار است با هدف گفتگو در خصوص توسعه همکاری گفتکو کنند.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

دو رهبر کره جنوبی و ژاپن قرار است پنج شنبه هفته جاری (۲۵ اسفند ماه) در جریان دیدار دو روزه رئیس جمهور کره جنوبی به توکیو بایکدیگر دیدار و گفتگو کنند.

بر اساس این گزارش، دستیابی به راه حلی در خصوص مساله مورد مناقشه با توکیو پیرامون غرامت کارگران زمان جنگ در راستای ترمیم روابط دوجانبه دو کشور که سالهاست به عنوان مسئله ای لاینحل باقی مانده یکی از موضوعاتی است که در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

راه حل مسئله غرامت کارگران زمان جنگ نخستین بار در ماه ژانویه سال جاری میلادی در سئول به شکل عمومی مطرح شد چنان که مراکزی در بنیاد حمایت از دولت کره جنوبی به جای درخواست از ۲ شرکت ژاپنی به دستور دادگاه کره جنوبی غرامت را به شاکیان کره ای پرداخت کند.

به استناد گزارش های خبری، ۲۶ دی ماه، کره جنوبی و ژاپن رایزنی های دیپلماتیک خود را در مورد راه های جبران خسارت قربانیان کره ای کار اجباری در زمان جنگ جهانی دوم بر اساس احکام سال ۲۰۱۸ دادگاه عالی سئول برگزار کردند

تاکنون بیش از یک هزار و ۱۰۰ کارگر و خانواده های آنان شکایت کرده اند که در جنگ جهانی دوم مجبور به کار اجباری در شرکت های ژاپنی شده اند برخی دیگر می گویند مجبور شده بودند تحت فرمان ارتش امپراتوری ژاپن خدمت کنند.

این افراد اصرار دارند که دولت کره جنوبی باید به خاطر خدماتشان به کارخانه ها و ارتش ژاپن، به آنها غرامت بپردازد چون دولت کره جنوبی پیشتر این غرامت را از توکیو گرفته است هر کدام از این کارگران ۸۸ هزار دلار غرامت درخواست کرده اند.

کره جنوبی پس از عادی سازی مناسبات با ژاپن در سال ۱۹۶۵ میلادی، کمک های اقتصادی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار از توکیو دریافت کرد دولت ژاپن می گوید با پرداخت این وجه، مساله حق ادعای غرامت به طور نهایی و کامل حل و فصل شده است.
https://irna.ir/xjLYKB
**تاکید انگلیس و آمریکا بر لزوم تداوم تعامل با چین
ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بر لزوم تعامل و حفظ روند گفت‌وگوها با چین تاکید کردند.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

بر اساس گزارش دفتر نخست وزیر انگلیس، سران دو کشور در جریان این دیدار که در حاشیه رونمایی از مرحله بعدی پیمان دفاعی آکوس در شهر «سن دیگو» برگزار شد، درباره آنچه چالش های ناشی از افزایش اقدامات جسورانه حزب کمونیست چین نامیدند، گفت‌وگو و درخصوص تعامل و تداوم مذاکرات با چین توافق کردند.

سوناک همچنین رئیس جمهوری آمریکا را در جریان نسخه به روز رسانی شده سند «بازنگری سیاست خارجی و دفاعی» این کشور که دیروز منتشر شد قرار داد و برهمین اساس دو طرف در مورد «همگرایی بین منافع دو کشور و اهمیت همکاری با یکدیگر برای ایجاد ثبات جهانی توافق کردند»

در این بیانیه آمده است که نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهوری آمریکا در مورد تداوم حمایت از اوکراین و مخالفت با آنچه سوء استفاده ولادیمیر پوتین (رئیس جمهوری روسیه) از قوانین بین المللی و بی توجهی به جان انسان ها نامیدند گفت‌وگو کردند.

مقام های دو کشور همچنین تاکید کردند که به عنوان دو حامی بزرگ اوکراین، «برای هماهنگی تلاش‌های بین‌المللی در راستای حمایت از اوکراین مسئولیت دارند.» آن‌ها همچنین تصریح کردند: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که اوکراین هم در جنگ پیروز می شود و هم صلحی پایدار را تضمین می کند، که روسیه نتواند دوباره آن را تهدید کند.»

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیر انگلیس، سوناک و بایدن در مورد چالش‌های اقتصادی و همکاری‌های تجاری میان دو کشور نیز بحث و تبادل نظر کردند. در این رابطه رئیس جمهوری آمریکا از نخست وزیر انگلیس دعوت کرد تا در ماه ژوئن آینده برای ادامه گفت‌وگوها در این زمینه به واشنگتن سفر کند.

نخست وزیر انگلیس هم رئیس جمهور آمریکا را برای شرکت در مراسم بزرگداشت بیست و پنجمین سالگرد توافق جمعه نیک به ایرلند شمالی دعوت کرد.

سران آمریکا و انگلیس به همراه نخست وزیر استرالیا دیروز در سن‌دیاگو آمریکا برای اعلام مرحله بعدی اجرای پیمان دفاعی آکوس دیدار کردند.

بر اساس توافق های به‌عمل آمده انگلیس و امریکا با هدف مقابله با چین و جلوگیری از نفوذ پکن در اقیانوس آرام و هند تصمیم دارند استرالیا را در اوایل دهه ۲۰۳۰ با زیردریایی های تهاجمی هسته ای خود تجهیز کنند.

وانگ ونبین، وزیر خارجه چین این اقدام غرب را مخرب دانست که موجبات تخریب صلح و ثبات منطقه ای را فراهم می آورد.
https://irna.ir/xjLYLM
**احتمال حضور بشار اسد در روسیه همزمان با نشست چهارجانبه مسکو
روزنامه جمهوریت ترکیه در گزارشی تحت عنوان «بشار اسد مسافر مسکو؛ عادی سازی با ترکیه روی میز است»، از احتمال حضور رئیس جمهور سوریه در مسکو همزمان با نشست چهارجانبه خبر داد.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

روزنامه جمهوریت ترکیه به نقل از«نیکولای سورکوف» محقق ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه مستقر در مسکو، نوشت که رهبران روسیه و سوریه درباره گام‌هایی لازم در روند عادی‌سازی روابط دمشق و آنکارا با میانجیگری روسیه گفت و گو خواهند کرد.

جمهوریت به نقل از این محقق روسی افزود: ترکیه خواهان ادامه گفت‌وگو با سوریه است، اگر چه سوریه شرایط سختی را برای طرف ترک در رابطه با وضعیت شمال این کشور تعیین کرده است.

این رسانه همچنین به نقل از روزنامه «ودوموستی» مسکو اعلام کرد که رئیس جمهور سوریه که قرار بود اواسط ماه مارس برای دیدار با «ولادیمیر پوتین» به روسیه سفر کند، سفر خود را همزمان با نشست چهارجانبه معاونان وزیر خارجه ایران، سوریه، ترکیه و روسیه در مسکو برنامه ریزی کرده است.

روزنامه جمهوریت همچنین مدعی شد: سفر بشار اسد به مسکو بر بر مسائل بشردوستانه و روابط دوجانبه به خصوص زلزله اخیر در شمال کشورش متمرکز خواهد بود و به گفته «کریل سمنوف»، کارشناس شورای روابط بین‌الملل روسیه، این احتمال وجود دارد که بشار اسد برای التیام زخم‌های زلزله از روسیه کمک بگیرد.

به نوشته جمهوریت، سمنوف همچنین گمانه زنی کرده که اسد و پوتین در مورد روابط دوجانبه در چارچوب درگیری جاری در اوکراین گفت و گو خواهند کرد.

جمهوریت همچنین به نقل از این کارشناس روسی، ارزیابی مواضع طرفین و یافتن نقاط مشترک در خصوص روابط در حال بهبود سوریه با عمان، امارات متحده عربی و سایر کشورهای عربی را از جمله رئوس برنامه مذاکرات بشار اسد با پوتین ذکر کرد.

تارنمای خبری استار ترکیه روز گذشته به نقل از منابع دیپلماتیک ترک اعلام کرد که نشست چهارجانبه سوریه در تاریخ ۱۵ و ۱۶ مارس (۲۴ و ۲۵ اسفندماه) با حضور جمهوری اسلامی ایران و به میزبانی مسکو پایتخت روسیه برگزار می‌شود.

بنا به اعلام این رسانه، «بوراک آک‌چاپار» معاون وزیر خارجه ترکیه، «میخائیل بوگدانوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و کشورهای آفریقایی به نمایندگی از روسیه، «علی‌ اصغر خاجی» مشاور امور سیاسی وزیر خارجه به نمایندگی از ایران و «ایمن سوزان» معاون وزیر خارجه سوریه به نمایندگی از دولت دمشق در این نشست حضور خواهند داشت.

اردوغان ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر ماه) از پوتین همتای روس خود به منظور میانجیگری برای عادی سازی روابط با سوریه درخواست کرد و خواستار برگزاری نشست سه جانبه با حضور رئیس جمهور سوریه شده بود.

پیش از این درخواست، وزیران دفاع روسیه، سوریه و ترکیه به همراه روسای سازمانهای اطلاعاتی این کشورها، ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲ (هفتم دی ماه ۱۴۰۱) در مسکو گرد هم آمدند تا درباره روند عادی سازی روابط آنکارا و دمشق از مسیر تشکیل کمیسیون سه جانبه و سپس برگزاری نشست وزیران خارجه سه کشور به منظور فراهم سازی مقدمات دیدار رجب طیب اردوغان با بشار اسد رئیسان جمهوری ترکیه و سوریه توافق کنند.

بوگدانوف چند هفته پیش با اشاره تاکید دولت سوریه بر حضور ایران در این نشست و موافقت روسیه با این امر اظهار کرد که تهران نیز تمایل خود را برای پیوستن به روند این مذاکرات ابراز کرده است.

وی چهارشنبه هفته پیش به خبرگزاری تاس گفت که مسکو و آنکارا در انتظار پاسخ دمشق و تهران به پیشنهاد برگزاری نشست مقدماتی فنی چهار جانبه در سطح معاونان وزارت خارجه برای عادی سازی روابط سوریه و ترکیه به سر می‌برند.

به گفته بوگدانوف، نشست این چهار کشور برای آماده کردن مقدمات نشست وزیران امور خارجه آنها برگزار خواهد شد.

ترکیه قبل از سال ۲۰۱۱ که جنگ داخلی در سوریه آغاز شد، روابط نزدیکی با دمشق داشت ولی در جریان درگیری‌ها، طرف مخالفان و گروه‌های مسلح مخالف دولت قانونی سوریه را گرفت و روابط دو کشور از آن زمان تاکنون قطع شده است.
https://irna.ir/xjLYKT

**ائتلاف ترکیه، احمد اوزال را نامزد خود برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرد
ائتلاف ترکیه «احمد اوزال» فرزند تورگوت اوزال رئیس جمهور و نخست وزیر فقید ترکیه را نامزد خود برای انتخابات ریاست جمهوری بهار سال آینده اعلام کرد.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

احمد اوزال که هم اکنون رهبر حزب واحد است، به عنوان نامزد ریاست جمهوری ائتلاف ترکیه از سوی هفت حزب ائتلاف ترکیه انتخاب و به عنوان نامزد ریاست جمهوری مورد حمایت این جمع سیاسی معرفی شده است.

به گزارش این رسانه، حزب اتحاد آناتولی، حزب جمهوری خواه مستقل، حزب عثمانی، حزب فناوری و توسعه (تک.پارتی)، حزب راه نو و حزب میهن که ائتلاف «ترکیه» را تشکیل می‌دهند، از نامزدی احمد اوزال اعلام حمایت کرده‌اند.

احمد اوزال ۶۷ ساله که یک دوره نماینده مجلس ترکیه از حوزه انتخابیه مالاتیا بوده، کارآفرین و از مدیران باسابقه رسانه در ترکیه و موسس نخستین تلویزیون خصوصی این کشور است.

با معرفی اوزال، شمار نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به پنج نفر رسید، منابع غیررسمی اعلام کرده‌اند که «محمدعلی اربکان» رهبر حزب «دوباره رفاه» و «دوغو پرینجک» رهبر حزب وطن نیز برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نامزد می‌شوند.

پیش از این «محرم اینجه» از سوی حزب مملکت (میهن)، «سینان اوگان» از سوی حزب ظفر و ائتلاف «آتا» و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی از سوی ائتلاف «جمهور» شامل حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی به عنوان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه معرفی شده‌اند.

همچنین «کمال قلیچداراوغلو» به عنوان نامزد جریان اپوزیسیون موسوم به میز شش گانه نیز از سوی احزاب ائتلاف «ملت» شامل حزب جمهوری‌خواه خلق به رهبری «کمال کلیچدار اوغلو»، حزب نیک(خوب) به رهبری «مرال آکشنر»، حزب سعادت به رهبری «تمل کاراملا اوغلو»، حزب دموکرات به رهبری «گلتکین اویسال»، حزب جهش و دموکراسی(دوا) به رهبری «علی باباجان» و حزب آینده به رهبری «احمد داووداغلو» به عنوان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه معرفی شده است.

رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه چند روز پیش اعلام کرد که انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی در روز ۱۴ می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد و روند اخذ آرای مردم نیز از ساعت ۰۸:۰۰ آغاز و در ساعت ۱۷:۰۰ همان روز به پایان می رسد.

احمد ینر اظهار کرد: بر اساس تقویم انتخاباتی، احزابی که به شکل ائتلافی وارد رقابت انتخابات می‌شوند، باید پروتکل امضا شده ائتلاف را در تاریخ ۱۱ تا ۱۷ مارس(۲۰ تا ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۱) به شورای عالی انتخابات ترکیه تحویل دهند.

وی از نهایی شدن فهرست نامزدهای ریاست جمهوری در تاریخ ۲ آوریل ۲۰۲۳(۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۲) و نهایی شدن فهرست نامزدهای انتخابات پارلمانی در تاریخ ۶ تا ۱۰ آوریل ۲۰۲۳(۱۷ تا ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۲) خبر داد.

بر اساس قوانین، همه فرایند برگزاری انتخابات ترکیه توسط شورای عالی انتخابات این کشور مدیریت می‌شود و بر این اساس، ۶۴ میلیون واجد شرایط رای دادن در ترکیه، برای انتخاب سیزدهمین رئیس جمهور و ۶۰۰ نماینده بیست و هشتمین دوره پارلمان این کشور، پای صندوق‌های رای می‌روند.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.
https://irna.ir/xjLYMj
**احتمال عضویت فنلاند در ناتو پیش از سوئد
نخست وزیر سوئد گفت: احتمال پیوستن فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قبل از کشورش وجود دارد ولی عضویت سوئد را زمان مشخص خواهد کرد.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

اولاف کریسترسون روز سه شنبه اضافه کرد که احتمال پیوستن فنلاند به ناتو قبل از سوئد افزایش یافته است ولی عضویت سوئد نیز نیاز به زمان دارد.

سوئد و فنلاند سال گذشته برای پیوستن به ناتو درخواست دادند، اما با مخالفت ترکیه مواجه شدند که می‌گوید این دو کشور اعضای گروه‌های تروریستی را پناه می‌دهند. این کشورها هفته گذشته مذاکرات خود را در مورد این روند در بروکسل از سر گرفتند.

کریسترسون قبل از سفر به آلمان در یک کنفرانس خبری در استکهلم گفت: آنچه در هفته‌های اخیر با آن مواجه شده‌ایم این است که احتمال وقوع این اتفاق در زمان‌های مختلف افزایش یافته است.

وی افزود در زمان کنونی پیوستن یا نپیوستن سوئد به ناتو مسئله روز نیست بلکه زمان پیوستن این کشور به سازمان مذکور موضوع بحث است.

در نشست هفته گذشته در بروکسل، ترکیه اذعان کرد که سوئد و فنلاند گام‌های مشخصی برای پاسخگویی به نگرانی‌های آنکارا برداشته‌اند و سه کشور توافق کردند که جلسات بیشتری را به عنوان بخشی از روند ناتو برگزار کنند.

ترکیه بعد از اتفاقات ماه ژانویه در سوزاندن نسخه‌ای از قرآن کریم توسط یک سیاستمدار افراطی سوئد، مذاکراتش با این کشور را به حالت تعلیق درآورد.
https://irna.ir/xjLYNL
**گروسی درباره ضرورت پایبندی به تعهدات پادمانی در پروژه جنجالی «اکوس» تاکید کرد
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای، درباره اهمیت و ضرورت پایبندی به تعهدات پادمانی در اجرای پروژه امنیتی و جنجالی «اکوس» تاکید و تصریح کرد که دو کشور انگلیس و آمریکا باید انتقال هرگونه مواد هسته‌ای را برای توسعه برنامه زیردریایی اتمی استرالیا گزارش کنند.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

رافائل گروسی روز سه‌شنبه در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای آژانس اتمی منتشر شد، عنوان کرد که طرف‌های عضو پیمان اکوس تعهدات پادمانی دارند که باید مطابق با موافقت نامه‌های پادمانی و پروتکل‌های مربوطه با آژانس اجرا شوند.

وی افزود: استرالیا به عنوان یک کشور فاقد سلاح هسته ای (NNWS) طرف معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) با آژانس یک موافقتنامه جامع پادمان (CSA) در ارتباط با NPT و یک پروتکل الحاقی منعقد کرده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان کرد که این سازمان طبق موافقتنامه جامع پادمان، این حق و تعهد را دارد که در تمام فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز در داخل خاک استرالیا، بر اجرایی تعهدات پادمانی برای اطمینان از منحرف نشدن به سمت تسلیحات هسته‌ای، نظارت کند.

وی با بیان اینکه «بریتانیا و ایالات متحده هم به عنوان کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هستند و هر یک با آژانس یک توافقنامه داوطلبانه پادمانی (VOA) و یک پروتکل الحاقی منعقد کرده‌اند» تصریح کرد: دو کشور موظف هستند تا در چارچوب توافقنامه داوطلبانه پادمانی انتقال بین‌المللی مواد هسته‌ای به کشور فاقد سلاح هسته‌ای را به آژانس گزارش دهند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: تعهدات قانونی طرفین و جنبه‌های عدم اشاعه مهم هستند و آژانس به فعالیت‌های راستی آزمایی در این زمینه ادامه خواهد داد.

به گزارش ایرنا، سران آمریکا و انگلیس به همراه نخست وزیر استرالیا دیروز در سن‌دیاگو آمریکا برای اعلام مرحله بعدی اجرای پیمان دفاعی آکوس دیدار کردند.

بر اساس توافق‌های به‌عمل آمده انگلیس و آمریکا با هدف مقابله با چین و جلوگیری از نفوذ پکن در اقیانوس آرام و هند تصمیم دارند استرالیا را در اوایل دهه ۲۰۳۰ با زیردریایی‌های تهاجمی هسته‌ای خود تجهیز کنند.

وانگ ونبین، وزیر امور خارجه چین با بیان اینکه برنامه زیردریایی پیمان آکوس تحت یک ذهنیت جنگ سرد معمولی شکل گرفته است هشدار داد که این اقدام موجب تخریب صلح و ثبات در منطقه می‌شود.
https://irna.ir/xjLYPh
**دمشق: در حال مذاکره برای مشارکت در نشست چهارجانبه در مسکو هستیم
ایمن سوسان معاون وزیر امور خارجه سوریه گفت که موضوع مشارکت سوریه در نشست چهارجانبه در سطح معاونان وزیر خارجه که قرار است فردا در مسکو برگزار شود، همچنان مورد بحث است.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

سوسان در پاسخ به این سوال خبرنگار «اسپوتنیک» که آیا سوریه در نشست چهارجانبه در مسکو شرکت خواهد کرد، گفت: ما در حال بررسی این موضوع هستیم.

دیروز دوشنبه، شبکه «تی آر تی» ترکیه گزارش داد که هیئت‌های وزارت خارجه ترکیه، روسیه، ایران و سوریه در روزهای ۱۵ و ۱۶ مارس در مسکو پایتخت روسیه با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

در دسامبر گذشته، روسیه میزبان نشستی بود که با حضور وزرای دفاع روسیه، سوریه و ترکیه برگزار شد.

در این نشست راه‌های حل بحران سوریه و تلاش‌های مشترک برای مبارزه با تروریسم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
https://irna.ir/xjLYQq
**سیاستمدار تندروی آمریکایی: باید در برابر ایران، روسیه و چین سختگیرانه‌تر باشیم
" نیکی هیلی" سیاستمدار تندرو و نامزد جمهوریخواه برای انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا تاکید کرد که واشنگتن باید در برابر ایران، روسیه و چین سختگیرانه تر عمل کند.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل در سخنانی در جمع مردم آیوای آمریکا گفته است ایالات متحده باید در صحنه جهانی برابر دشمنانش چون ایران، روسیه و چین سخت گیرانه‌ تر عمل کند و امنیت ملی را از اولویت‌های اصلی کشور قرار دهد.

نیکی هیلی سفیر دولت تندروی ترامپ در سازمان ملل افزود: رهبری ایالات متحده مستلزم این است که در برابر دشمنانی مانند چین، روسیه و ایران سخت‌تر باشد و از متحدانش از جمله اوکراین حمایت کند.

این سیاستمدار تندروی آمریکایی برحمایت و کمک واشنگتن به اوکراین تاکید و تصریح کرد: اگر ما در جنگ روسیه با اوکراین پیروز شویم، پیامی به چین ، ایران و کره شمالی و روسیه خواهد بود.

نیکی هیلی اضافه کرد: فکر می‌کنم آمریکا در حال حاضر بسیار پریشان به نظر می‌رسد، و وقتی حواس آمریکا پرت می‌شود، جهان از امنیت کمتری برخوردار است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ از حزب جمهوری خواه آمریکا، پیش از این، در "کنفرانس کنش سیاسی محافظه کار" (CPAC) هشدار داده بود که چین "قدرتمندترین و منضبط ترین دشمنی است که تا به حال با آن روبرو شده ایم" و «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهوری آمریکا به آن اجازه داده که هرگونه می خواهد با ما رفتار کند.

وی سپس با ضعیف خواندن سیاست خارجی بایدن در صحنه جهانی گفت: من قدرت آمریکا را در جهان بازمی گردانم. به عقیده این نامزد حزب جمهوری خواه که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل فعالیت می کرد، چین بزرگترین تهدیدی است که ایالات متحده با آن مواجه است.

وی پس از آنکه چین را قویترین دشمن آمریکا خواند، گفت باید پکن را مسئول بدانیم و اول از همه از کووید شروع کنیم.

اظهارات هیلی چند روز پس از سخنان بحث برانگیز «کریس رای» رئیس "اف‌بی‌آی" در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز است که گفت: کووید-۱۹ به احتمال زیاد از یک آزمایشگاه در چین نشت کرده است.
https://irna.ir/xjLYR۳
**لیبرمن:ما منزوی شدیم/کسی برای نتانیاهو ارزشی قائل نیست/ایران ما را مسخره می‌کند
وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی با اشاره به بحران داخلی در فلسطین اشغالی و ادامه تنش‌ها همزمان با روی کارآمدن کابینه جدید به ریاست نتانیاهو، اعلام کرد که «اسرائیل اکنون در جهان منزوی شده است و هیچ‌کس برای نتانیاهو ارزشی قائل نیست».

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

آویگدور لیبرمن وزیر جنگ و اقنصاد پیشین کابینه بنیامین نتانیاهو افزود: «ما در یک بحران قانونگذاری-اقتصادی به سر می‌بریم، در دنیا منزوی شده‌ایم، هیچ‌کس برای نتانیاهو ارزشی قائل نیست، ایران و حزب‌الله دارند مسخره می‌کنند زیرا آنها می‌دانند که نتانیاهو نه قادر است اسرائیلی‌ها را متحد کند و نه می‌تواند اتحاد بین‌المللی شکل دهد».

دیشب (دوشنبه شب) هم اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی هشدار داد که این رژیم در شرایط بسیار وخیمی به سر می‌برد.

هرتزوگ اظهار کرد: ما در شرایط بسیار اسفناک و خطرناکی به سر می بریم و این بحران احتمالا پیامدهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی [برای ما به دنبال] دارد.

وی پنجشنبه شب گذشته نیز با وخیم دانستن اوضاع در سرزمین‌های اشغالی، گفت که این رژیم به یک بحران تاریخی دچار شده، در معرض فروپاشی داخلی قرار گرفته است و سخت‌ترین لحظات خود را سپری می‌کند.

ائتلاف حاکم راست افراطی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» از زمان روی کار آمدن، یکسری اقدامات و تصمیماتی را اتخاذ کرده که از نظر جناح اپوزیسیون و اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی باعث خواهد شد که این رژیم به سمت تشدید بحران داخلی و حتی جنگ داخلی حرکت کند.

تصمیم کابینه نتانیاهو برای تغییرات در نظام قضایی رژیم صهیونیستی و نیز جنجال درباره اعطای اختیارات امنیتی به «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی و رهبر افراطی حزب «صهیونیسم مذهبی»، هم اکنون به محور تنش‌های سیاسی و اختلاف نظرها بین ائتلاف حاکم و جناح اپوزیسیون منجر شده است.

در هفته‌های گذشته، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی نتانیاهو بوده است. شنبه و دوشنبه شب هفته گذشته نیز هزاران نفر برای هفتمین هفته در تل آویو و سایر شهرهای فلسطین اشغالی علیه کابینه نتانیاهو تظاهرات کردند.

سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی هدف کابینه نتانیاهو برای تغییرات در نظام قضایی را تضعیف آن و تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می‌دانند.
https://irna.ir/xjLYRh
**جبهه عمل اسلامی: شیران کرانه باختری، ابهت اشغالگران را درهم شکستند
جبهه عمل اسلامی لبنان اعلام کرد که شیران مقاوم و شجاع کرانه باختری شوکت و ابهت رژی صهیونیستی را در هم شکستند.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

جبهه عمل اسلامی لبنان روز سه شنبه در بیانیه ای، برگزاری رزمایش «وفاداری به کرانه انقلابیون» توسط گردان های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی در مرزهای نوارغزه با کرانه باختری را ستود.

در این بیانیه آمده است که این رزمایش، مراحل و انجام و دستاوردهای آن از نظر آماده سازی، آموزش، تجهیزات، شبیه سازی عملیات ها و سناریوهای مختلف در رویارویی به دشمن صهیونیستی، پیامی روشن به دشمن و پشتیبانی جوانان مجاهد و شیران کرانه باختری است که زیباترین حماسه ها را برای درهم شکستن شوکت و قدرت اشغالگران به نمایش گذاشتند.

جبهه عمل اسلامی لبنان از سوی دیگر و پس از توافق ازسرگیری روابط ایران و عربستان، نسبت به افزایش تلاش ها برای فتنه افکنی و ایجاد هرج و مرج براساس بهانه های مذهبی هشدار داد و خواستار آگاهی بیشتر و مسئولیت پذیری در این زمینه شد.

گردان های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین از روز دوشنبه رزمایش گسترده ای را در مناطق مرزی نوار غزه با کرانه باختری برگزار کرد.

این رزمایش در ۲۰ منطقه از نوار غزه برگزار شد و هر منطقه یک عملیات وظیفه عملیاتی را برعهده داشت.
https://irna.ir/xjLYQM
**هاآرتص: سخن نصرالله درباره فروپاشی اسرائیل درست است
تحلیلگر و کارشناس نظامی روزنامه صهیوینستی «هاآرتص» نوشت: نصرالله درباره فروپاشی رژیم صهیونیستی اسرائیل از داخل اشتباه نمی کند.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

«عاموس هرئیل» روز سه شنبه در مقاله ای در روزنامه صهیونیستی هاآرتص تصریح کرد: دبیرکل حزب الله لبنان در مدت اخیر برای اشاره به ضعف جامعه صهیونیستی، دوبار در سخنرانی های خود از نظریه «خانه عنکبوت» یاد کرده است.

وی اضافه کرد: نصرالله نخستین بار این نظریه را پس از عقب نشینی ارتش اسرائیل از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ مطرح کرد و امروز بر همان اساس، پیش بینی می کند که شکاف داخلی در جامعه صهیونیست ها به فروپاشی آن منجر می شود بطوری که صهیونیست ها پس از پنج سال دیگر، هشتادمین سالگرد تاسیس این رژیم را نخواهند دید.

هرئیل در این مقاله با عنوان «بحران اعتماد» تاکید کرد که یکی از مشکلاتی که اکنون دستگاه های امنیتی و نظامی را به خود مشغول کرده است، این است که نصرالله اشتباه نمی کند و اینگونه نیست که اسرائیلی ها براثر اختلاف فقط به دو جبهه تقسیم شوند بلکه این اختلاف ها ممکن است به فروپاشی منجر شود.

این تحلیلگر صهیونیست اضافه کرد: خشم و عصبانیت صهیونیست ها از کودتایی که توسط نتانیاهو در اسرائیل درجریان است به ارتش و توانایی های آن آسیب وارد می کند.

هرئیل افزود: این موضوع با توجه به اعتراض گسترده و روبه افزایش خلبان ها و کارشناسان هوایی و نیروهای ذخیره در نیروی هوایی و تاکید آن ها بر انصراف از فعالیت در ارتش درصورت تصویب قانون اصلاح قضایی در کنست، به یک نگرانی بزرگ در نیروی هوایی تبدیل شده است.
https://irna.ir/xjLYRx
**بورل خواستار گسترش و تسریع حمایت‌های تسلیحاتی از اوکراین شد
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تکرار اتهامات علیه روسیه و نادیده گرفتن علت بروز جنگ در اوکراین، خواستار گسترش و سرعت‌بخشیدن به حمایت‌های تسلیحاتی از جبهه کی‌یف شد.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

جوسپ بورل روز سه شنبه با انتشار یادداشتی که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، ادعا کرد: رئیس جمهوری روسیه یک سال پس از آغاز جنگ تجاوزکارانه خود علیه اوکراین، آشکارا علاقه ای به صلح ندارد. او از هیچ یک از اهداف جنگ امپریالیستی خود دست برنداشته است.

وی اضافه کرد: روسیه به تخریب سیستماتیک زیرساخت های غیرنظامی اوکراین ادامه می دهد و همچنان به دنبال فتح کل دونباس است. از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، پوتین نشان داده است که جان انسان ها برای او بی ارزش هستند، چه اوکراینی باشند و چه روسی.

بورل جنگ اوکراین را یک نبرد فرسایشی نامید و افزود: در حال حاضر یک جنگ توپخانه ای جریان دارد. در این جنگ فرسایشی، روزانه از مهمات زیادی استفاده می شود و اوضاع در هفته های آینده بحرانی خواهد شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: در مقابل، مسئولان اوکراین خواستار تحویل فوری و گسترده خمپاره، تجهیزات دفاع هوایی، تانک‌ها و دیگر انواع تجهیزات نظامی بسیار مورد نیاز شده است.

بورل افزود: در پی درخواست رئیس جمهوری اوکراین، رهبران اتحادیه اروپا در نشست ۹ و ۱۰ فوریه، ایده ارائه شده توسط استونی برای تهیه مشترک مهمات در حمایت از اوکراین را مورد بحث قرار دادند. از آن زمان، ما سخت تلاش کردیم تا یک پیشنهاد ملموس ارائه کنیم.

وی اظهار داشت: ما ابتدا در نشست شورای روابط خارجی خود در ۲۰ فوریه این موضوع را مورد بحث قرار داده ایم. همچنین در نشست سه جانبه خود با وزیر امور خارجه اوکراین و دبیر کل ناتو در ۲۱ فوریه در این مورد تبادل نظر کردیم.

بورل با بیان اینکه «زمان بسیار مهم است و ما باید مهمات توپخانه بیشتری به اوکراین ارسال کنیم» افزود: در آخرین نشست غیررسمی وزرای دفاع اتحادیه اروپا در استکهلم که چهارشنبه گذشته برگزار شد، وزیر دفاع اوکراین این پیام را با صدای بلند و واضح تکرار کرد که «نیروهای مسلح اوکراین فوری به حمایت نظامی بیشتر و به ویژه مهمات توپخانه نیاز دارند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه سه راهکار در همین چارچوب ارایه شده است، نخستین رویکرد را اطمینان از تحویل فوری مهمات توپخانه به نیروهای مسلح اوکراین از ذخایر موجود کشورهای عضو، یا از سفارشات معلق اعلام داشت و افزود: در این زمینه من پیشنهاد می کنم با استفاده از تسهیلات صلح اروپا (EPF) یک میلیارد یورو برای بازپرداخت این مهمات اختصاص یابد.

وی دومین راهکار را تجمیع تقاضا در اروپا و تسریع در تهیه مهمات برای پر کردن ذخایر کشورهای عضو و اطمینان از حمایت طولانی مدت از اوکراین دانست و گفت: با خرید مشترک می توانیم قیمت واحد و زمان تحویل را کاهش دهیم. من پیشنهاد کرده ام که یک میلیارد یورو اضافی از طریق تسهیلات صلح اروپا (EPF) برای بازپرداخت مهمات که کشورهای عضو با هم برای تحویل به اوکراین تهیه خواهند کرد، تخصیص یابد.

بورل سوم راهکار را حمایت از افزایش سریع قابلیت های تولیدی صنایع دفاعی اروپا برشمرد و اظهار داشت: در شرایط ژئوپلیتیک کنونی، این برای کمک به اوکراین ضروری است، اما فراتر از آن، برای جبران کسری قابل توجه ظرفیت‌های صنعت دفاعی ما که در ۳۰ سال گذشته انباشته شده است.

وی عنوان کرد که در نشست استکهلم، همه مشارکت کنندگان بر ضرورت حرکت به جلو توافق کردند. «با این حال باید روی برخی مسائل کار کرد. قصد دارم تا در نشست بعدی وزرای خارجه در ۲۰ مارس، درباره یک بسته حمایتی از اوکراین به توافق برسیم.»

بورل با بیان اینکه «خرید تسلیحات مشترک موضوع پیچیده‌ای است زیرا رویکردی کاملاً جدید در اروپا بشمار می‌رود» افزود:‌ در سال ۲۰۲۱، ما نشان دادیم که می‌توانیم با خرید مشترک واکسن‌هایی علیه کووید-۱۹، یک بحران جدی اروپا را حل کنیم. تفاوت های قابل توجهی بین این دو وضعیت وجود دارد. در مورد واکسن‌ها، قبل از اینکه بتوانیم آنها را با هم بخریم، ابتدا باید تحقیقاتی را برای توسعه آنها تأمین مالی کنیم. در مورد مهمات فقط باید ظرفیت های صنعتی را اضافه کنیم.

وی افزود: اما برای سرمایه‌گذاری در این ظرفیت‌ها، صنعت دفاعی نیازمند اطمینان و این چیزی است که ما اکنون باید ارائه کنیم تا از اوکراین در برابر بزرگترین تهدید علیه صلح و دموکراسی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم حمایت کنیم.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین که اینک افزون بر یک سال از آغاز آن می‌گذردِ، در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در پنجم اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت های هنگفت نظامی از کی‌یف بر فرایند این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح های پیشرفته تر و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

کرملین طی این مدت بارها به غرب به سرکردگی آمریکا نسبت به تحویل تسلیحات پیشرفته به اوکراین هشدار داده و آنرا عبور از خطوط قرمز خود اعلام کرده، اما کشورهای عضو ناتو با نادیده گرفتن این هشدارها به تجهیز اوکراین و تحریک روسیه ادامه می‌دهند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه شهریور ماه گذشته برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرد و از اوکراین خواسته خصومت را کنار بگذارد. اما ولودیمیر زلنسکی تحت تاثیر القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب عنوان کرد که زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهوری دیگری در روسیه به قدرت برسد.
https://irna.ir/xjLYRH
**معاون ترامپ، بایدن و دموکرات ها را مسوول ورشکستگی بانک آمریکایی دانست
مایک پنس، معاون سابق دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا مانند دیگر جمهوری خواهان، دموکرات ها را مسوول ورشکستگی بانک "سیلیکون ولی" (اس وی بی ) دانست، در حالی که دموکرات‌ها، جمهوری خواهان را مسوول ورشکستگی این بانک معرفی کرده اند.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

مایک پنس معاون پیشین ریاست جمهوری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی، جو بایدن و دموکرات ها را مورد انتقاد قرار داد و گفت: درست مانند سال ۲۰۰۸، حزب دموکرات بیش از ۱۰ تریلیون دلار هزینه های خود را افزایش داده است و این امر منجر به تورم بی سابقه در آمریکا شده و بانک مرکزی را ملزم به افزایش نرخ بهره کرده است.

این سیاستمدار جمهوری خواه آمریکایی، بانک اس وی بی و رسانه های آمریکا را نیز مقصر دانست و اعلام کرد: اما اس وی پی تنها مسئول تخصیص نادرست منابع خود بر روی اولویت های چپ نیست. دولت بایدن فعالانه آنها را تشویق به انجام این کار کرد.

پنس، بانک را به تمرکز بر روی سرمایه گذاری بر روی پروژه هایی مانند مبارزه با بحران آب‌وهوایی متهم کرد و تعهد این بانک به «پیگیری اهداف محیطی، اجتماعی و حکومتی چپ‌گرا» را مورد تمسخر قرار داد.

در روزهای اخیر و در پی هراس سپرده گذاران بانک سیلیکون ولی (SVB) از آینده این موسسه مالی، مشتریان و سرمایه گذاران سپرده های خود را بستند، سهام این شرکت را فروختند و این بانک با بحران سرمایه روبرو شد.

جمعه ۱۹ اسفند، ارزش سهام اس وی بی در پی شدت فروش هیجانزده سهامداران به شدت سقوط کرد و رگولاتوری فدرال کنترل آن را در دست گرفت.

چنین سقوطی در ۱۵ سال گذشته سابقه نداشته و ناشی از پیامدهای سیاست های بانک مرکزی آمریکا بر نهادهای وابسته به صنعت فن آوری ارتباطات این کشور است.

یانک اس وی بی در سال ۱۹۸۳ تاسیس شد، بانک مرجع برای شرکت های نوپای فن آوری ارتباطات آمریکا به شمار می رفت و مشتریان و سرمایه گذاران برجسته‌ای را به خود جذب کرده بود.

گرچه اس وی بی در میان بانک های معروف آمریکایی چندان شناخته شده نبود با این حال در جمع ۲۰ بانک بزرگ این کشور حضور داشت و مجموع دارایی های آن تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۲۰۹ میلیارد دلار می رسید.

از سال گذشته میلادی که فدرال رزرو برای کاهش نرخ تورم، نرخ بهره را افزایش داد، سهام شرکت های حوزه آی تی که سهم عمده ای از سرمایه گذاری اس وی بی را به خود اختصاص داده بودند، با افت ارزش روبرو شدند.

با بحرانی شدن فشارهای مالی ناشی از سیاست های بانک مرکزی، اس وی بی هفته گذشته اعلام کرد که بخشی از اوراق بهادار در اختیار خود را با ضرر فروخته و به دنبال فروش ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار سهام است تا بتواند زیان های وارده را جبران کند. این بیانیه موجب شد تا علاوه بر مشتریان عادی، سرمایه گذران مطرح نیز دست به فروش سهام این بانک و خروج سرمایه های خود کنند.

گر چه پیش بینی نمی شود که سقوط اس وی بی واکنش زنجیره ای در میان دیگر بانک ها پدید آورد، با این وجود به گفته تحلیلگران بانک های کوچک دوران دشواری را پیش رو خواهند داشت.

از سوی دیگر، اکنون که صحبت از خرید این بانک زیانده به میان آمده، برخی از مدیران شرکت های فناوری به "ایلان ماسک" مالک توییتر پیشنهاد کرده اند تا اس وی بی را خریداری کند.
https://irna.ir/xjLYS۲
**زنگ خطر ورشکستگی بانکی در اروپا به صدا درآمد
ورشکستگی بانک «سیلیکون ولی» آمریکا زنگ خطر ورشکستگی بانکی در قاره سبز را به صدا در آورده و موجب نگرانی دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی شده است.

از اعلام وضعیت هشدار برای رژیم صهیونیستی تا ادامه تعامل ایران با کشورهای منطقه

سقوط بانک سیلیکون ولی (SVB) که از آن به عنوان بزرگترین ورشکستگی بانکی در ایالات متحده از سال ۲۰۰۸ یاد می‌شود، زنگ خطر را در سراسر جهان به صدا درآورده است زیرا دولت ها تلاش می کنند تاثیر آن را بر استارت آپ های فناوری، سایر موسسات مالی و حتی صندوق های بازنشستگی ارزیابی کنند.

بانک سیلیکون ولی اصلی‌ترین بانک وام‌دهنده به استارتاپ‌های آمریکایی به شمار می‌رفت و حالا این بانک ورشکسته شده و اهالی سیلیکون ولی را در شوک فرو برده است.

این بانک آمریکایی روز پنجشنبه گذشته میلیاردها دلار از سرمایه خود را از دست داد و ارزش سهام آن ۶۰ درصد افت کرد. روز جمعه نیز شرکت بیمه سپرده فدرال آمریکا اعلام کرد که بانک سیلیکون ولی که با عنوان اختصاری اس‌وی‌بی شناخته می‌شود، دچار ورشکستگی شده است.

بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی از این اتفاق شوکه و در حال بررسی وضعیت خود هستند. سقوط سیلیکون ولی با وجود تضمین‌های جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و سایر مقامات این کشور، سهام بانک های اروپایی را تحت تاثیر قرار داده است.

پاسکال دونوهه رئیس گروه وزرای دارایی منطقه یورو موسوم به یوروگروپ از وضعیت هشدار بانک‌های اروپایی خبر داد ولی به این موضوع نیز اشاره کرد که تاکنون تاثیری در این بانک‌ها دیده نمی‌شود.

پیش از این، پائولو جنتیلونی کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپا گفته بود که سقوط بانک آمریکایی تهدیدی جدی برای ثبات مالی اروپا ایجاد نمی‌کند.

با این وجود طبق گزارش‌هایی که در رسانه‌های اروپایی منتشر شده بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌های مربوط به شعبات سیلیکون ولی در انگلیس، آلمان و سوئد نسبت به ورشکستگی دچار تنش شده‌اند.

به گفته کارشناسان اقتصادی در اروپا تاکنون به خاطر قوانین سخت مالی در این قاره تهدیدی بانک‌ها و شرکت‌هایشان را تهدید نمی‌کند.

آنتونی فاتاس استاد دانشگاه و عضو موسسه اقتصادی اینسید (INSEAD) می‌گوید: مقررات مالی در اروپا سیستماتیک‌تر هستند و این خبر خوبی برای شرکت‌های اروپایی محسوب می‌شود.

وی گفت: ولی با این وجود بانک ها باید به شدت تحت نظارت باشند. این واقعیت است. در غیر این صورت، ما در نهایت با بحران یکی پس از دیگری روبرو می‌شویم.
https://irna.ir/xjLYS۹

نظر شما