شناسهٔ خبر: 59209846 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سگ‌های خیابانی، تهدید یا سرگرمی +فیلم

ارومیه - ایرنا - خیلی از افراد موافق جمع آوری سگ‌های بلا صاحب (ولگرد) و نگهداری آنها هستند ولی این کار مخالفانی هم دارد که آن را نشانه تعرض به محیط زیست می‌دانند اما سوالی که پیش می‌آید اینکه کارشناسان، سخن کدام گروه را تایید می‌کنند؟ موافق یا مخالف؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیاه چاله معضل سگ‌های بلا صاحب (ولگرد) در حواشی تمامی شهرستان‌ها، نزدیک عید نوروز موضوعی است که اذهان عمومی را به خود جلب و گلایه‌های اهالی هر محله‌ای، پرسه روزانه و شبانه گروهی سگ‌های بلا صاحب است که ترس عمومی را در پی دارد.

صدای زوزه و پارس سگ از جمله صداهای رعب آوری است که بسیاری آن را از مخاطرات محله زندگی خویش دانسته و تهدیدی برای خانواده بویژه کودکان می‌دانند.

صدای زوزه سگ به معنای ارتباط صوتی، اندوه تنهایی، جلب توجه و محبت، بیماری‌ها و درد کشیدن و برانگیخته شدن احساسات است ولی آوای دفاع از قلمرو نیز محسوب شده به گونه‌ای که در آن حین امکان حمله به افرادی که به زعم حیوان وارد قلمرواش می‌شوند، وجود دارد.

بارها رسانه‌ها در خصوص حمله سگ به انسان گزارش و اخباری منتشر کرده‌اند تا زنگ خطر برای مدیریت این چالش را به گوش مسوولان مدیریت شهری برسانند.

سوژه اصلی سگ‌های بلا صاحب حمله به انسان‌های بی دفاع همچون کودکان تنها است و همین موجب آزار و نارضایتی عمومی در این خصوص شده که با کمی جست و جو در فضای مجازی می‌توان برخی کلیپ‌های ضبط شده با این موضوع را مشاهده کرد.

سگ‌های بلا صاحب به انسان حمله می‌کنند

حسین جهان نورد شهروند روستانشین در ارومیه که خود با معضل سگ‌های بی صاحب روبرو شده و چندین بار شاهد حمله‌ این حیوان بوده است در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ضمن درخواست رسیدگی مدیران شهری برای جمع آوری این حیوان افزود: در یکی از روستاهای بزرگ حاشیه جاده شهید کلانتری یکی از اهالی که توسط سگ بلا صاحب مورد حمله قرار گرفته بود اینک با بیماری دست و پنجه نرم می‌کند.

وی در ادامه گفت: متاسفانه خانواده این فرد، بیماری وی را به دلیل زندگی روستایی بروز نمی‌دهند و من به شخصه نگران وضعیت سلامتی روحی و جسمی او هستم.

اجازه نمی‌دهم فرزندانم به تنهایی در کوچه بازی کنند

ندا عباسی، مادری که از ترس سگ بلا صاحب اجازه نمی‌دهد دو فرزندش به تنهایی در کوچه بازی کنند در گفت وگو با خبرنگار ایرنا می‌گوید: خانه ما در حاشیه شهر ارومیه است و چون بارها شاهد صف آرایی سگ‌ها و پارس مهیب‌شان بودم لذا عصر و در ساعاتی که محله ساکت است اجازه نمی‌دهم کودکانم به کوچه و خیابان‌های اطراف برای بازی بروند.

وی در ادامه افزود: با اینکه این سبک زندگی به روان فرزندانم آسیب می‌زند اما به نظرم در مقابل این معضل چاره‌ای جز این نیست.

سگ‌های خیابانی، تهدید یا سرگرمی +فیلم

سگ‌های خیابانی برایم شیرین هستند

بهار شاه محمدی خود دارای سگ خانگی است و به خبرنگار ایرنا می‌گوید: سگ‌های خیابانی اگر به صورت مدیریت شده عقیم سازی شوند به نظرم اتفاق شیرینی است که انسان با دیدن آنها در خیابان و کوچه دقایقی با او سرگرم می‌شود و این لحظات شیرین است.

وی گفت: برخی این حیوان را با دست یا پا نوازش می‌کنند چون این کار احساس خوبی بهشون منتقل می‌کند البته برخی بدنبال سرگرمی چند لحظه‌ای با سگ‌ها هستند.

سگ‌های بلا صاحب چهره شهر را زشت می‌کنند

نسیم آزادمنش یکی از افرادی هست که به حیوان خانگی علاقه مند است و به ایرنا می‌گوید: سگ‌های بلا صاحب چهره شهر را زشت می‌کنند و از آنجایی که توله آوری آنها بسیار زیاد است بنابراین عقیم سازی بهترین راهکار است.

او گفت: من به سگ و دیگر حیوانات علاقه مندم و زمانی که در خیابان ببینم باهاشون بازی می‌کنم البته احتمالا کثیف بودنشون خیلی زیاد است ولی با پوشیدن دستکش در زمانی کوتاه و به صورت گذرا با او بازی می‌کنم.

زوزه سگ‌ها آرامش‌مان را گرفته است

آریان عزتی شهروند اهل ارومیه است که در گفت وگو با خبرنگار ایرنا علل زیاد شدن تعداد سگ در حاشیه شهر را عدم مدیریت مناسب دانست و گفت: مدیران شهری باید به این موضوع ورود کنند.

او اضافه کرد: در انتخابات شورای شهر شرکت کردیم تا همین افراد معضلات شهر را حل کنند که از همین تریبون می‌خواهم به ایشان یادآوری کنم لطفا کم کاری نکنید.

عزتی در ادامه افزود: ما در منطقه خودمون که در مرکزیت شهر قرار دارد متاسفانه نصف شب هم شاهد زوزه سگ هستیم و همین موجب آزردگی خاطر اهالی منطقه و به هم خوردن آرامش شبانگاهی است.

وی از مسوولان حوزه شهری خواست تا ضمن برخورد با حیوان آزاری در مقابل رشد بی رویه حیوانات خیابانی واکنش نشان دهند.

بیشتر بخوانید:

جولان سگ‌های ولگرد در اردبیل و آسیب‌های آن

حمله سگ‌های ولگرد این بار به مرگ یک زن در رفسنجان انجامید

گرگاس، تهدید امنیت مردم

سارا همتی شهروند ارومیه‌ای با اشاره به مشاهده گرگاس (توله گرگ و سگ) در برخی حواشی شهر گفت: چند وقت پیش کلیپی در فضای مجازی دیدم که نشان از حضور گرکاس در شهر داشت که اگر درست باشد حتما تهدیدی برای امنیت مردم است.

او با بیان اینکه وجود گرگاس یا همان توله سگ و گرگ در شهر خطرناک است، اضافه کرد: رسیدگی به این موضوع بسیار اهمیت داشته و در روزهای سرد سال بیشتر مورد توجه است چرا که این حیوان به لحاظ ژن سگ محسوب می‌شود و ترسی از نزدیک شدن به انسان ندارد به همین علت نیز سگ‌ها حساسیت زیادی به این گونه جانوری ندارند اما خوی درندگی گرگ دارد.

او با تقدیر از روند رسیدگی ماموران شهرداری ارومیه به این موضوع گفت: هر موقع که با سامانه ۱۳۷ شهرداری تماس گرفته‌ام، ماموران نگهداری حیوانات سریع خودشان را به محل رسانده و پیگیر گرفتن حیوانات بلا صاحب بوده‌اند.

کشتار بی رحمانه سگ واقعی یا غلط؟

نعمت قلی پور شهروند دیگری در گفت وگو با ایرنا ضمن اشاره به نحوه جمع آوری حیوانات بلا صاحب گفت: زمانی (یک دهه قبل) ماموران با استفاده از گلوله، سگ‌های بلا صاحب را می‌کشتند که این کاری غلط بود و باعث نگرانی عمومی شده بود.

وی افزود: بارها شنیده‌ام شایعاتی مبنی بر کشتن سگ‌ها با استفاده از سیانول، گرسنه نگه داشتن و حتی با کوبیدن شان به دیوار، که اگر درست باشد رفتاری کاملا غلط و اشتباه است.

به گزارش ایرنا، اگر در زمان‌های پیشین چنین اتفاقی افتاده باشد تکرار این موضوع غلط بوده و سازمان حفاظت محیط زیست به جد پیگیری می‌کند تا چنین اتفاقی نیفتد.

سگ‌های خیابانی، تهدید یا سرگرمی +فیلم

کمبود تجهیزات شهرداری ارومیه برای جمع آوری سگ‌های بلا صاحب

شهردار ارومیه با شنیدن عنوان گزارش سگ‌های بلا صاحب، این موضوع را نیاز کنونی جامعه در راستای فرهنگ سازی دانست و به خبرنگار ایرنا گفت: براساس دستورالعمل‌های تعیین شده عمل می‌کنیم و اکنون همزمان با جمع آوری سگ‌های بلا صاحب، آنها را توسط متخصصان عقیم می‌کنیم.

حسین مهدی زاده با اشاره به کمبود تجهیزات جمع آوری این گونه حیوانات اظهار کرد: با توجه به اینکه با یک موجود زنده سر وکار داریم لذا کشتن آن می‌تواند در ‌کنار دور بودن از اخلاق انسانی، موانع قانونی نیز داشته باشد بنابراین بر اساس با شیوه نامه کنترل جمعیت آنها پیش می‌رویم.

وی با تاکید بر لزوم جمع آوری حیوانات بلا صاحب بر اساس دستورالمعل‌های اجرایی افزود: در این زمینه باید تجهیزات بیشتری به سازمان‌های تابعه شهرداری داده شود که متاسفانه با توجه به وسعت شهر ارومیه، تحهیزات جمع آوری متناسب با نیاز شهرستان نیست.

سگ‌های خیابانی، تهدید یا سرگرمی +فیلم

فرمانداری به صورت تخصصی پیگیر عقیم سازی سگ‌های بلاصاحب است

فرماندار ارومیه که خود پیگیر کمیته‌های ویژه برای جمع آوری حیوانات بلا صاحب در داخل و حاشیه شهر است به خبرنگار ایرنا می‌گوید: جلسات به صورت مکرر و تخصصی برگزار می‌شود و در این راستا شهرداری سهم بسزایی دارد و از لحاظ درمان نیز دانشگاه علوم پزشکی وظایف درمانگری را بر عهده دارد.

غلامحسین عماری با اشاره به همکاری شهروندان برای حل این مشکل افزود: مدیران و ارگان‌های مربوطه به صورت تخصصی پیگیر ‌این امر هستند اما مردم نیز باید همراه همین نهادهای خدماتی باشند چرا که با غذا ریزی برای سگ‌های بلا صاحب، صرفا کار اکیپ‌های جمع آوری را بیشتر می‌کنند.

وی یادآور شد: اگر عموم مردم در این معضل اجتماعی، همراه اکیپ‌های جمع آوری سگ‌های بلاصاحب باشند مسلما این مشکل حل خواهد شد.

عماری گفت: یکی از شرایط پس از عقیم سازی این حیوانات، واگذاری سگ‌هاست که عموم مردم می‌توانند برای ابراز مهربانی و همیاری خود سرپرستی یکی از این حیوانات را جهت نگهداری در باغ و مزرعه بر عهده بگیرند.

با شنیدن صحبت و دغدغه‌های عمومی مردم و شهردار ارومیه، به محل نگهداری حیوانات رفتیم تا از نزدیک ضمن بازدید از این محل از روند جمع آوری نیز اطلاعتی برای گزارش خود بگیرم.

پناهگاه حیوانات بی سرپرست در ۲۵ کیلومتری ارومیه قرار دارد. جاده خروجی از ارومیه به سمت تبریز و در امتداد جاده شهید کلانتری به پل غیرهمسطح رسیدی باید از رو گذر به سمت چپ و جاده فرعی به سمت شهر سلماس وارد شوید که پس از گذر از سه راهی روستای طلاتپه به محل نگهداری حیوانات بلا صاحب می‌رسید.

پناهگاه حیوانات بی سرپرست شهرداری ارومیه محلی که ظرفیت نگهداری سه هزار قلاده سگ را دارد، هنگام ورود به این محل ۵۹ اتاقک نگهداری تکمیل شده یا در حال ترمیم و در دست ساخت دیده می‌شود که از این بین، ۳۰ مورد آن فعال است.

در این اتاقک‌های حیاط دار سگ‌های بلا صاحب به ترتیب درجه، زمان ورود و میزان سن نگهداری می‌شوند.

تابلو داخلی محوطه نشان می‌دهد که در این پناهگاه، کلینیک حیوانات نیز برای سگ‌ها وجود دارد، حضور دامپزشکان نکته مثبتی در این محل است چون موجب ساطع شدن تفکرات مثبت عمومی نسبت به برخورد با حیوانات بی سرپرست می‌شود.

کارگران و ماموران نگهداری نیز در حال تمیز کاری محل و رسیدگی به سگ‌ها هستند.

سگ‌های خیابانی، تهدید یا سرگرمی +فیلم

مردم ارومیه ما را در جمع آوری سگ‌های بلا صاحب یاری کنند

مدیر مرکز دائم پناهگاه حیوانات بی سرپرست شهرداری ارومیه در محل نگهداری سگ‌های بلا صاحب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ضمن تقدیر از همکاری عموم مردم اظهار کرد: از مردم می‌خواهم که همراه این ماموریت ما باشند و در جمع آوری این حیوانات کنار ما باشند.

مهران حقی گفت: بعضی افراد با دادن پسماند غذای خانه به حیوانات بی سرپرست احساس می‌کنند که کار خوبی است اما این بر خلاف زیست محیط شهری است و یکی از علل رشد بی رویه حیوانات بلا صاحب همین موضوع غذا ریزی توسط مردم است.

وی با اشاره به نحوه غذا رسانی درست مردمی گفت: افرادی که علاقه مند به دادن غذا به حیوانات هستند می‌توانند با مراجعه به محل نگهداری این عمل را به نحوه درست انجام دهند چرا که این حیوانات به صورت مدیریت شده در این محل نگهداری می‌شوند.

حقی با اشاره به عقیم سازی سگ‌های بلا صاحب افزود: افراد عادی می‌توانند در صورت شناخت سگ‌های عقیم شده به آنها در بیرون از محوطه یا در محلات خود غذا بدهند اما به هیچ وجه به سگ‌های بلا صاحبی که عقیم نشده‌اند غذا رسانی نکنند چرا که ادامه این روند خطر برای انسان‌ها است.

وی با تاکید بر سختی‌های جمع آوری حیوانات بلاصاحب اظهار کرد: ۶ اکیپ حرفه‌ای ماموریت جمع آوری سگ‌های ولگرد و بلاصاحب را از سطح خیابان‌ها و حاشیه‌های شهرستان ارومیه بر عهده دارند.

حقی با اشاره به نگهداری حیوانات بلا صاحب در محل سه هکتاری تحت عنوان پناهگاه شهرداری ارومیه ادامه داد: این حیوانات پس از جمع آوری و تشکیل پرونده و با صدور شناسنامه مخصوص که گویای نژاد، سن و تعداد واکسن‌های دریافتی است در این محل تخت نظارت متخصصین امر نگهداری می‌شوند.

مدیر مرکز دائم پناهگاه حیوانات بی سرپرست شهرداری ارومیه با اشاره به چالش عقیم سازی سگ‌های ولگرد گفت: هر سگ ماده می‌تواند سالانه ۲۰ توله سگ به دنیا آورد و هر سگ نیز پس از ۶ ماه بالغ می‌شود که در صورت عدم برنامه ریزی نادرست بر سر جمع آوری و عقیم سازی سگ‌های بلا صاحب، تعداد این حیوانات بیشتر و غیر قابل کنترل می‌شود.

حقی با تاکید بر اینکه عزم شهرداری ارومیه بر ادامه روند عقیم‌سازی و پلاک‌گذاری سگ‌ها تا رسیدن به وضعیت مطلوب با همکاری و مشارکت شهروندان است، افزود: اجرای صحیح دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌ها در تمام شهرها باید به عنوان روش اساسی و کارآمد برای کنترل جمعیت این حیوان اجرا شود.

وی با توصیف فرآیند جمع آوری این حیوانات افزود: ماموران ما در صورت مشاهده یا پس از دریافت گزارشات مردمی از طریق سامانه تلفنی ۱۳۷ به محل مورد گزارش اعزام شده و با دارت بی هوش کننده اقدام به بیهوشی سپس انتقال سگ‌ها می‌کنند.

وی تاکید کرد: محل نگهداری این حیوانات دارای پناهگاه، کلینیک و اتاق عمل است و جای هیچ نگرانی در روند نگهداری سگ‌های بلا صاحب نیست.

حقی با اشاره به تغذیه این حیوانات یادآور شد: روزانه به صورت متوسط یک تُن غذا از محل ضایعات کشتارگاه، ضایعات مرغ و ضایعات نان برای وعده روزانه این حیوانات تامین می‌شود.

وی ضمن تقدیر از خیرین ارومیه گفت: مردم ارومیه و روستاهای همجوار نیز روزانه هر گونه غذایی که برای سگ‌های بلاصاحب وعده غذایی محسوب شود را به طریق مختلف بدست ماموران پناهگاه می‌رسانند که همین موجب دلخوشی ما در توجه مردم به نگهداری این حیوانات است.

به گزارش ایرنا، سگ‌ها پس از عقیم‌سازی به قرنطینه منتقل و پس از طی دوره جراحت و در صورت لزوم تزریق آنتی‌بیوتیک و بهبود زخم‌های حاصل از جراحی، پلاک گذاری و به آغوش طبیعت منتقل می‌شوند.

سگ‌ها عاملی برای بیماری انسان است

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه و استادیار بخش بیماری‌های درونی و کلینیکال پاتولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه ارومیه که با مجوز رسمی در زمینه عقیم سازی سگ‌های بلا صاحب فعالیت می‌کند هم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا می‌گوید: وجود این سگ‌ها در کل کشور معضلی است که تبدیل به بحران شده و در صورت عدم مدیریت صحیح به چرخه زندگی آسیب می‌رساند که استان آذربایجان غربی نیز مستثنی نیست.

دکتر رضا آذرگون با اشاره به مشکلات رشد بی رویه سگ‌های بلا صاحب افزود: تکثیر و تزاید این گونه می‌تواند از چندین منظر مشکل ساز باشد که با گونه‌های بومی در تضاد بوده و موجب از بین رفتن منابع غذایی آنها می‌شود.

سگ‌های خیابانی، تهدید یا سرگرمی +فیلم

وی اضافه کرد: یکی از اصلی ترین عوامل رشد این گونه، ترحم مردم است که از روی مهربانی به سگ‌های خیابانی غذا می‌دهند و همین موجب رشد گله‌ای این حیوان می‌شود.

وی با تاکید بر به خطر افتادن بهداشت عمومی از طریق سگ‌های بلا صاحب افزود: سگ‌های ناقل می‌توانند در امر انتقال امراض به انسان موثر عمل کنند که باید روی این موضوع فرهنگ سازی شود تا در مقابل از بروز امراض مشترک بین انسان و حیوانات جلوگیری کرد.

آذرگون با اشاره به مطالعات اپیدمیولوژیک و همه گیری بیماری‌های عفونی این گونه گفت: مطالعات بسیاری در حوزه بیماری‌های هاری، انگل‌های خونی، گوارشی، ویروسی، باکتریایی و قارچ‌ها قابل انتقال به انسان صورت گرفته که در صورت عدم مدیریت سگ‌ها همه این بیماری‌ها می‌تواند تهدیدی برای انسان باشد.

سگ‌های خیابانی، تهدید یا سرگرمی +فیلم

وی با اشاره به عقیم سازی سگ‌های بلا صاحب گفت: در زمان حضور در کلینیک پناهگاه حیوانات بی سرپرست به طور متوسط روزانه ۶ قلاده را عقیم سازی می‌کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه با اشاره به توجه ویژه مردم به حیوانات بلا صاحب گفت: می‌دانم که مردم ما نمی‌توانند به راحتی از حیوانات بلا صاحب بگذرند ولی دادن غذا به سگ بدون شناسنامه تهدیدی برای زیست همگانی و دردسر ساز است.

بیشتر بخوانید:

واگذاری سگ‌های عقیم شده بی‌صاحب در سنندج

نگهداری ۱۳۰۰ سگ ولگرد در پناهگاه حیوانات ارومیه

سگ‌های ولگرد در طرقبه شاندیز ‌خراسان رضوی نیازمند ساماندهی هستند

رشد سگ‌های بلا صاحب تهدیدی برای پیروزهای ایرانی است

آذرگون با اشاره به مرگ «پیروز» یوزپلنگ ایرانی گفت: با اینکه مرگ پیروز یک اتفاق بود ولی اگر به صورت وسیع به این موضوع نگاه کنیم همه ما مسوول مرگ پیروزیم لذا باید به فکر بقای گونه‌های نادر باشیم.

وی با توصیف نحوه اثر گذاری سگ‌های بلا صاحب به چرخه زیست حیوانات افزود: انسان به سگ از روی ترحم غذا می‌دهد این سگ رفته رفته با زاد و ولد رشد بی رویه‌ای به خود گرفته و بر حسب میل اجدادی خود به صورت گله‌ای در محیط زندگی انسان و حاشیه شهر زیست می‌کند.

آذرگون در ادامه افزود: گله‌ای بودن سگ‌های بلا صاحب باعث بروز غریزه درندگی حیوانی آنها می‌شود که احتمال حمله به حیوانات دیگر و حتی حمله به حیوانات نادری چون یوزهای ایرانی را دارد و از بین رفتن پیروز تلنگری است که باید به این بحران توجه بیشری شود.

وی در پاسخ به سوال تعریف گونه گرگاس گفت: گرگاس هیبریدی از سگ و گرگ است که از آمیزش این دو گونه چنین حیوانی متولد می‌شود که هم خلق خوی اهلی سگ‌ها را دارد و هم خاصیت درنگی گرگ‌ها را می‌تواند داشته باشد که این امر تهدیدی در زمینه انتقال بیماری یا حمله به انسان است.

سگ‌های خیابانی، تهدید یا سرگرمی +فیلم

محیط زیست نقش تعیین کننده محل نگهداری حیوانات را دارد

گزارش را به سمت دیگری می‌بریم تا مسوولیت ادارات را نیز در این زمینه بسنجیم؛ اداره کل حفاظت محیط زیست یکی از شاخه‌های مسوول در این راستا است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارومیه در گفت وگو باخبرنگار ایرنا ضمن تایید حساسیت محیط زیست بر موضوع سگ‌های بلا صاحب اظهار کرد: در سطح ملی کارگروه کنترل سگ‌های بلا صاحب فعالیت ویژه‌ای در این زمینه دارد که سازمان حفاظت محیط زیست نیز بر این اساس به عنوان یک عضو دارای مسوولیت‌های منسوبی است.

مختار خانی با اشاره روند سابق جمع آوری سگ‌های بلا صاحب گفت: این حیوانات در سال‌های گذشته با استفاده از اسلحه بی هوشی و سم کشته می‌شدند که با ورود سازمان حفاظت محیط زیست این بدعت غلط اصلاح شد و اکنون این گونه حیوانی به صورت قانونی جمع آوری و عقیم سازی می‌شوند.

وی تاکید کرد: مسوولیت ما اعطای مجوز زیست محیطی و مکانیابی برای نگهداری است و در این راستا تنها یک پناهگاه مجوز دار در ارومیه فعالیت دارد که متعلق به شهرداری است.

خانی با اشاره به مشکلات زیست محیطی و وجود حیوانات مختلف گفت: خوشبختانه ارومیه همانند برخی شهرها مشکلاتی چون مبارزه با موش خیابانی را ندارد و در زمینه وجود گربه نیز مشکل حادی گزارش نشده و تنها معضل شهری در زمنیه حیوانات بی سرپرست، رشد بی رویه سگ‌های بلا صاحب است.

حیوانات ناقل بلاصاحب، تهدید هستند

یکی دیگر از دستگاه‌های مسوول اجرایی در این زمینه، دانشگاه علوم پزشکی است تا ضمن بررسی وضعیت موجود اقدام به درمان و پیگیری درمان برای افراد داشته باشد.

از این رو پس از هماهنگی با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، سراغ مدیران معاونت بهداشت رفتم.

مدیر سلامت محیط کار دانشگاه علوم پزشکی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ضمن تاکید بر تهدید بودن حیوانات ناقل بلا صاحب اظهار کرد: ما بر اساس تفکیک شهرستانی بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات را مورد مطالعه قرار می‌دهیم و از این رو بیماری هاری یکی از عمده ترین بیماری‌ها در این گزارشات است.

محمدرضا آرمیون با توصیف نحوه پیگیری موضوع افزود: دانشگاه علوم پزشکی با طرح موضوع به عنوان معضل بهداشتی که تهدیدی علیه سلامت عمومی است در کلیه مجامع بهداشت شهرستان پیگیری لازم را دارد.

وی با اشاره به فرآیند پیگیری حیوانات بی صاحب در کارگروه سلامت و امنیت غذایی یادآور شد: تمامی سگ‌های ناقل بلا صاحب علاوه بر احتمال حمله و گزیدگی، از بعد روانی تهدید است و در صورت عدم مراجعه به پزشک مرگ حتمی را بدنبال دارد.

رییس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی ارومیه هم با تاکید بر لزوم استفاده از واکسن هاری در صورت حیوان کزیدگی اضافه کرد: اگر مورد حمله حیوان گزیدگی قرار بگیرید بدون اتلاف وقت باید به پزشک مراجعه کنید که در غیر این صورت پس از بروز عوارض احتمال مرگ حتمی است.

سریه زلفی با توصیف حیوان گزیدگی گفت: چنگ زدن، گاز گرفتن، تماس ترشحات بزاق حیوانات با چشم و دهان انسان و لیسیدن زخم انسان توسط حیوان از علایم حیوان گزیدگی است که باید در اولین دقایق به پزشک مراجعه کرد.

ثبت بیش از هشت هزار و ۵۰۰ گزیدگی در سال جاری

زلفی با اعلام آمار حیوان گزیدگی (پستانداران) در سال جاری گفت: تاکنون هشت هزار و ۵۱۷ مورد حیوان گزیدگی گزارش شده که همه این بیماران واکسن دریافت کرده‌اند که این آمار در سال گذشته کمتر از هشت هزار مورد بود.

او در ادامه افزود: از این آمار ۶ هزار و ۶۶۴ مورد مربوط به سگ و یک هزار و ۱۱۹ مورد در خصوص گربه و ۲۰۲ مورد نیز گزیدگی توسط دیگر حیوانات است.

وی یادآور شد: تمامی واحد و مراکز بهداشتی و درمانی دارای واکسن هاری هستند و به صورت شبانه روزی آماده ارایه خدمات هستند.

زلفی با اشاره به روش درمان گفت: در کنار تزریق واکسن هاری، محل گزیدگی مورد شست و شو قرار می گیرد که باعث کاهش میزان ورود ویروس به جریان خون می‌شود.

او در ادامه تاکید کرد: اگر این ویروس وارد دستگاه عصبی شود باعث تکثیر و در نهایت منجر به مرگ می‌شود.

وی با بیان اینکه واکسن هاری در سه مرحله و در طول یک هفته تزریق می‌شود، یادآور شد: ترس از آب، ترس از نور، پرخاشگری و فلجی از جمله عوارض طولانی مدت حیوان گزیدگی است.

مهاجمان وفادار

سگ بلا صاحب، سگ‌های بی صاحب، سگ های ولگرد، مهاجمان بیگانه، سگ های وفادار شهر، بومیان شبگرد و سگ های مرگ زا واژه‌های متفاوتی است که افراد مصاحبه کننده در این گزارش عنوان کردند ولی همگی خواستار توجه دستگاه‌های مربوطه در این راستا بودند.

با پیگیری موضوع سگ‌های بلا صاحب متوجه شدیم که به زودی تکنولوژی جدید احتمالا وارد سیستم جمع آوری شود به این نحوه که اکیپ جمع آوری پس از طی آموزش تخصصی از طریق یک آمپول سگ مورد نظر را عقیم سازی کند.

حال اگر این تکنولوژی دارویی وارد عرصه جمع آوری سگ‌های بلا صاحب شود به نظر نگارنده باید به این موضوع دقت کرد که آیا عقیم سازی در این فرآیند مقطعی است یا قطعی و اینکه احتمال اشتباه چند درصد است و طرح این سوال نیز باشد که این واکسن در چند دوره باید تکرار شود؟

اکثر شهروندان ارومیه با سگ‌های بلا صاحب مشکلی ندارند اما تکثیر بی رویه و حرکت گله‌ای، دغدغه‌ای است که می‌تواند آسیب جدی به شهروندان وارد کند.

بر اساس خواسته مدیران شهری و اکیپ‌های جمع آوری نیز اگر افراد درصورت غذا ریزی برای این حیوانات به گوشواره مخصوص که نشانه عقیم سازی است دقت کنند یا در محل پناهگاه حیوانات اقدام به غذا ریزی کنند که در غیر این صورت حرکتی به سمت رشد دغدغه‌های شهروندان برداشته‌اند.


نظر شما