شناسهٔ خبر: 59185943 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا؛

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

تهران-ایرنا-یادداشت تفاهم ایران برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای،توافق عربستان و ایران؛دهن کجی به بایدن،استقبال فرانسه ازتوافق ایران- عربستان، بیانیه انگلیس و فرانسه درمورد پیشرفت‌های هسته‌ای و موشکی ایران و بهت نتانیاهو ازتوافق ایران و عربستان مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا درچندساعت گذشته است.

صاحب‌خبر -

**گروگانگیری در آلمان / تقاضای یک میلیون یورو برای آزادی گروگان‌ها

در حادثه گروگانگیری در آلمان دو نفر به گروگان گرفته شده‌اند و شخص گروگانگیر برای آزادی آنها تقاضای باج یک میلیون یورویی کرده است.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

در پی حادثه گروگانگیری عصر جمعه در یک داروخانه در شهر کارلسروهه آلمان، پلیس این شهر منطقه‌ای را در بخش مرکزی این شهر محاصره کرد و از ساکنان خواست تا از آن منطقه دوری کنند.

یک سخنگوی پلیس با اشاره به اینکه فرد گروگانگیر یک مجرم با سابقه است گفت که تعداد زیادی از افسران حدود ساعت ۴:۳۰ بعدازظهر (به وقت محلی) به محل اعزام شده‌اند اما به دلایل امنیتی از افشای تعداد گروگان‌ها خودداری کرد.

پیش از این روزنامه آلمانی بیلد گزارش داده بود که پلیس با گروگان‌گیر مورد نظر در تماس است و وی برای آزادی گروگان‌های خود تقاضای یک میلیون یورو کرده است.

روزنامه اشتوتگارتر سایتونگ نیز گزارش داد که دو نفر به گروگان گرفته شده‌اند و از سوی شخص گروگانگیر تقاضای باج یک میلیون یورویی برای آزادی آنها مطرح شده است.

شهر کارلسروهه با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در نزدیک مرز فرانسه قرار دارد و محل استقرار دادگاه فدرال دادگستری، عالی‌ترین دادگاه آلمان است.
https://irna.ir/xjLWZR
**زلنسکی دخالت اوکراین در انفجارهای نورد استریم را رد کرد
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین هرگونه دخالت کی‌یف در انفجار خطوط لوله گاز نورد استریم را رد کرد و گفت: این موضوع برای آهسته کردن کمک‌رسانی به اوکراین مطرح شده است.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

زلنسکی عصر جمعه در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با سانا مارین نخست‌وزیر فنلاند افزود:‌ اوکراین هیچ اقدامی در مورد خطوط لوله گاز نورد استریم انجام نداده است.

رئیس جمهور اوکراین گفت: اینکه برخی از رسانه‌های مستقل که همیشه برای آنها احترام زیادی قائل بوده‌ام، دست به انتشار مطالبی در خصوص نقش داشتن اوکراین در انفجار خطوط لوله نورد استریم می‌زنند بسیار خطرناک و فقط به نفع روسیه است.

زلنسکی خاطرنشان کرد: برخی از گروه‌های تجاری علاقه دارند تحریم‌های سخت علیه روسیه اعمال نشود زیرا تجارت آنها از این موضوع آسیب می‌بیند و این گروه‌ها فقط در خاک روسیه مستقر نیستند.

رئیس جمهور اوکراین تاکید کرد: اوکراین اکنون نه تنها علیه روسیه بلکه با افرادی که چیزی جز پول نمی‌بینند و تجارت آنها به دلیل کاهش تجارت با روسیه آسیب دیده است، در حال جنگ است.

زلنسکی تصریح کرد: حتی برخی از کشورها به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کنند.

وی افزود: این کشورها از یک طرف از اوکراین و حاکمیت ملی آن حمایت می‌کنند، حتی کالاهایی به اوکراین اهدا می‌کنند و به قول خودشان به صورت مشروط به ما کمک کرده‌اند اما از سوی دیگر تحریم‌ها علیه روسیه را دور می‌زنند و از این طریق ده‌ها میلیارد دلار درآمد کسب کرده و حتی تجارت خود را با روسیه در مقایسه با دوره قبل از جنگ افزایش داده‌اند.

زلنسکی خاطرنشان کرد: این موضوع در مورد بسیاری از کشورها، حتی برخی از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو صادق است.

روزنامه نیویورک تایمز پیشتر گزارش داد اطلاعات جدید بررسی شده توسط مقامات آمریکایی نشان می دهد که یک گروه طرفدار اوکراین سال گذشته به خطوط لوله نورد استریم حمله کرده است.

این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که هیچ مدرکی که نشان دهد ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین یا مقامات ارشد او در این عملیات نقش داشته اند یا اینکه عاملان به دستور مقامات دولتی اوکراین این حمله را انجام داده اند، وجود ندارد.

نیویورک تایمز نوشت، بررسی اطلاعاتی نشان می‌دهد که گروهی که این حملات را انجام داده است با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه مخالف هستند. با این حال این اطلاعات به اعضای گروه مظنون یا اینکه چه کسی این عملیات را هدایت یا حمایت مالی کرده است، اشاره نمی‌کند.

مقامات آمریکایی از افشای ماهیت اطلاعات، نحوه به‌دست‌آمدن آن یا هر گونه جزئیات درباره شواهد موجود خودداری کرده‌اند. آنها گفته‌اند که هیچ نتیجه گیری قطعی در مورد این اطلاعات وجود ندارد.

«سیمور هرش» روزنامه‌نگار آمریکایی در اظهاراتی اذعان کرد که از همان ابتدا معتقد بوده واشنگتن پشت انفجار خطوط لوله گاز نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ قرار دارد.

این چهره شناخته شده روزنامه نگاری آمریکا گفت: ما تاکنون ۱۱۳ میلیارد دلار برای جنگ [در اوکراین] سرمایه گذاری کرده‌ایم و لذا تنها مظنون خرابکاری خط لوله نورد استریم، آمریکا است.

خط لوله نورد استریم ۱ و ۲ در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲ (۵ مهر) آسیب بسیاری دید. زلزله‌شناسان سوئدی پس از این حادثه فاش کردند که دو انفجار در امتداد خطوط لوله نورد استریم در تاریخ ۲۶ سپتامبر (۴ مهر) ثبت شده است. پس از آن، امنیت فدرال روسیه تحقیقاتی را در رابطه با این اقدام تروریستی بین المللی آغاز کرد.
https://irna.ir/xjLWZj
**انتقاد دبیرکل سازمان ملل از اسلام هراسی و نفرت علیه مسلمانان
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان اینکه جمعیتی نزدیک به ۲ میلیارد مسلمان جهان نشان دهنده بشریت با همه تنوع باشکوه آن است، از اسلام هراسی و نفرت علیه مسلمان به اشکال مختلف انتقاد کرد.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در نشست ویژه سازمان ملل به مناسبت روز جهانی مبارزه با اسلام هراسی گفت: جمعیتی نزدیک به ۲ میلیارد مسلمان جهان نشان دهنده بشریت با همه تنوع باشکوه آن است. اما آنها اغلب تنها به خاطر ایمانشان با تعصب و تبعیض روبرو می شوند. این نفرت علیه مسلمانان اشکال مختلفی دارد. تبعیض ساختاری و نهادی علیه مسلمانان وجود دارد. این تبعیض خود را در زمینه های اجتماعی-اقتصادی و سیاست های مهاجرتی تبعیض آمیز و نظارت و پرونده سازی بی دلیل نشان می دهد.

وی تصریح کرد: این تبعیض خود را در انگ زنی گسترده به جوامع مسلمان و نمایش های رسانه‌ای مغرضانه، و شرم آور و لفاظی‌ها و سیاست‌های ضد اسلامی برخی از رهبران سیاسی نشان می دهد.

دبیر کل سازمان ملل گفت: ارتباط بین نفرت علیه مسلمانان و نابرابری جنسیتی غیر قابل انکار است. ما شاهد برخی از بدترین تأثیرات در تبعیض سه گانه علیه زنان مسلمان به دلیل جنسیت، قومیت و ایمان آنها هستیم.

گوترش ادامه داد: تبعیض همه ما را ضعیف می کند. بر همه ما واجب است که در برابر تبعیض بایستیم. ما هرگز نباید در مقابل تعصب بی اعتنا باشیم.

وی تاکید کرد: ما باید تنوع را نه به عنوان یک تهدید، بلکه به عنوان فرصت بشناسیم. ما باید با تعصب در هر کجا و هر زمان که چهره زشت خود را نشان می دهد، مقابله کنیم.

دبیر کل سازمان ملل ادامه داد: هر ایمان و سنت بزرگ، اصول مدارا، احترام و درک متقابل را تبلیغ می کند.

سازمان ملل متحد ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ با صدور قطعنامه ای ۱۵ مارس را بعنوان روز جهانی مقابله با اسلام هراسی تعیین و نامگذاری کرد که این تصمیم نقطه عطفی در مبارزه با اسلام هراسی در سطح بین المللی است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی قطعنامه ای با عنوان "روز بین المللی مقابله با اسلام هراسی" را با اجماع تصویب کرد. بر اساس این قطعنامه، امروز ۱۵ مارس روز بین المللی مقابله با اسلام هراسی تعیین و نامگذاری شد.

ایران از جمله بانیان قطعنامه بود که در تهیه پیش نویس و تصویب آن تلاش زیادی کرد. این قطعنامه توسط کشورهای اسلامی ارائه شد و ایران و ۵ کشور دیگر رهبری مذاکرات مربوط به این قطعنامه را برعهده داشتند.

ایران به همراه پاکستان ، ترکیه، عربستان ، اردن و اندونزی، رهبری مذاکرات را برعهده داشت و بر عزم خود برای مبارزه با اسلام هراسی تاکید مجدد کرد.

قطعنامه یاد شده هرگونه اظهارات تنفر آمیز و خشن علیه مسلمان را محکوم می کند و خواستار تقویت تلاش های بین المللی برای ارتقای مدارا، تحمل و صلح شده است.

این قطعنامه از سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی می خواهد که بطور موثر در مورد مقابله با اسلام هراسی آگاهی بخشی کنند و این روز را گرامی بدارند.
https://irna.ir/xjLWZ5
**فایننشال تایمز:توافق تهران-ریاض پیروزی برای دیپلماسی چین و چالش برای آمریکا است
نشریه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت که توافق میان ایران و عربستان یک پیروزی برای دیپلماسی چین و چالش برای ایالات متحده بشمار می‌رود که روابط قوی و سنتی آن با ریاض به تازگی رو به سردی گراییده است.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

بر اساس این گزارش، توافق میان دو کشور در شرایطی حاصل شده که تنش‌ها میان ایران با غرب بر سر برنامه هسته‌ای تهران، اغتشاشات اخیر و ادعای مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین بالا گرفته است.

فایننشال تایمز در ادامه به موارد مورد اختلاف در حوزه سیاست خارجی دو کشور اشاره کرد و نوشت: ریاض ایران را به حمایت از شورشیان حوثی در یمن متهم می‌کند که بیش از هفت سال است با آنها می جنگد. عربستان همچنین در ماجرای سوریه مقابل ایران ایستاد و از گروه‌های شورشی علیه رژیم بشار اسد حمایت کرد اما ایران و روسیه از اسد حمایت کردند که بیشتر کشور را از مخالفان پس گرفته است. عربستان سعودی در ماه‌های اخیر پیشنهاد کرده که سوریه باید به عرصه بین المللی بازگردد.

«آنا جیکوبز» تحلیلگر ارشد کشورهای خلیج فارس در اندیشکده گروه بحران در گفت‌ وگو با این نشریه انگلیسی، توافق میان ایران و عربستان را یک پیروزی بزرگ برای تلاش‌ها در زمینه کاهش تنش منطقه‌ای خواند.

وی گفت: «توافق میان دو کشور نشانه روشنی است که دو طرف آماده‌اند تا فصل جدیدی را در روابط فی‌مابین آغاز کنند.»

آنا جیکوبز با بیان اینکه «گفت‌ وگو و اقدامات اعتمادساز بیشتری مورد نیاز است»، ادامه داد: « اما این یک شروع عالی است.»

به تعبیر او، این توافق گامی در جهت بهبود گفت‌ وگو بین ایران و سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس شامل قطر و امارات متحده عربی بشمار می‌رود.

نشریه انگلیسی گاردین هم پیشتر در گزارشی نوشت که توافق میان ایران و عربستان سعودی نشانگر عزم جدید ریاض برای اتخاذ سیاست خارجی مستقل از غرب است.

در این گزارش که به قلم «پتریک وینتور» دبیر سیاسی گاردین نوشته شده، آمده است که توافق یادشده، به‌طور بالقوه پیامدهای گسترده‌ای برای برجام و پایان دادن به جنگ یمن دارد.

گاردین با بیان اینکه «مذاکرات برای مصالحه بین عربستان سعودی و ایران سال‌هاست که عمدتاً در عراق جریان دارد»، افزود: عقد قرارداد در چین شگفت‌انگیز است.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در پی ماه‌ها مذاکرات صورت گرفته، برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پکن، امیر دریابان علی شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافق‌های سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای شمخانی نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در متن این بیانیه‌ سه‌جانبه آمده است: در پاسخ به ابتکار شایسته جناب شی جین‌پینگ رئیس جمهور خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، بر اساس اصل حسن هم‌جواری و با توجه به توافق وی با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفت وگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌ وگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تأکید بر پای‌بندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌ وگو کردند.

خبر توافق نهایی ایران و عربستان برای احیای روابط دوجانبه پس از ۷ سال قطع رابطه، روایت پشت پرده آن نشان‌دهنده تغییراتی بزرگ در مناسبات منطقه و رویدادهای جهانی است.
https://irna.ir/xjLX2d
**سخنگوی کاخ سفید: از هر تلاشی برای کاهش تنش در منطقه استقبال می‌کنیم
کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید در واکنش به توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی با بیان اینکه از هر تلاشی برای کاهش تنش در منطقه استقبال می کنیم، در عین حال گفت که موضع ما درباره برجام تغییر نکرده است.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید عصر جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن درباره توافق ایران و عربستان گفت که ما از گزارش ها پیرامون ایران و عربستان آگاه بوده ایم.

سخنگوی کاخ سفید گفت که به صورت عمومی باید بگویم که ما از هرگونه تلاش برای کاهش تنشها در منطقه و پایان جنگ در یمن استقبال می کنیم. این یکی از دلایل سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه بود.

وی اضافه کرد: دیپلماسی، کاهش تنش و بازدارندگی ستون اصلی سیاستی است که بایدن در طول سفر خود به منطقه به آنها اشاره کرد. کاهش تنش در منطقه یک اولویت است و بایدن از آن استقبال می کند.

سخنگوی کاخ سفید در عین حال در پاسخ به سوالی درباره موضع واشنگتن درباره مذاکرات برجام با توجه به این توافق گفت: موضع ما پیرامون مذاکرات برجام تغییر نکرده است. این مذاکرات درحال حاضر در تمرکز و دستورکار ما نیست.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره واکنش به توافق میان تهران - ریاض با عباراتی مبهم واکنش نشان داد.

به گفته برخی خبرنگاران کاخ سفید بایدن که سوال را کامل نشنیده بود، در خصوص توافق ایران و عربستان گفت: هرچه روابط اسرائیل و کشورهای همسایه عرب خود بهتر باشد، برای همه بهتر است.

پیش از این، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی دولت بایدن روز جمعه به وقت محلی گفت: سعودی ها ما در جریان این مذاکراتی که داشتند قرار داده بودند اما ما مستقیماً در این مذاکرات نقش نداشتیم.

پیش از این، ایالات متحده آمریکا در نخستین واکنش به توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی گفت که از گزارش ها درباره احیای روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان آگاه است.

یک سخنگوی کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد: ما از هرگونه تلاش برای کمک به پایان جنگ در یمن و کاهش تنش ها در خاورمیانه استقبال می کنیم.

وی تصریح کرد: کاهش تنش ها و دیپلماسی به همراه بازدارندگی ستون های اصلی سیاستی هستند که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به آن اشاره کرده است.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند.

به گزارش ایرنا، به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، امیر دریابان «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، امروز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد
https://irna.ir/xjLX2b

**بیزینس اینسایدر: توافق عربستان و ایران؛ دهن کجی بزرگ به بایدن
تارنمای نشریه آمریکایی بیزینس اینسایدر در گزارشی به تواق میان ایران و عربستان اشاره کرد و نوشت: آگاهان غربی معتقدند توافق اخیر یک دهن کجی به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و حرکتی عملی در جهت منافع عربستان است.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

در گزارش بیزینس اینسایدر آمده اشت: ایران و عربستان سعودی روابط خود را با کمک چین احیا و با بازگشایی سفارتخانه‌ها در پایتخت‌های خود موافقت کردند؛ اقدامی که به نظر می‌رسد حکایتگر کاهش نفوذ آمریکا در منطقه باشد.

از دیرباز تهران و ریاض رقبای تاریخی محسوب می‌شوند. حال ناظران معتقدند برقراری مجدد روابط دیپلماتیک دولت‌های ایران و عربستان، تنش در خاورمیانه را کاهش می‌دهد و این امید را ایجاد می‌کند که این منطقه به سوی ثبات پیش برود.

در عین حال، این معامله به منزله سیلی بر صورت دولت جو بایدن است. این توافق نشانه آن است که دولت عربستان سعودی در زمان محمد بن سلمان، مایل به افزایش روابط با دشمنان آمریکا است و می‌تواند پیامدهای مهمی برای آینده منطقه داشته باشد.

آرون دیوید میلر دیپلمات سابق آمریکایی که به چندین وزیر امور خارجه آمریکا در مورد خاورمیانه مشاوره می‌داد، در توییتی نوشت: در زمانی که روابط آمریکا و چین در پائین ترین حد خود قرار دارد و تنش‌های آمریکا و ایران در حال افزایش است، MBS (اشاره به محمد بن سلمان) توافقی را انجام می‌دهد که موضع پکن را تقویت می‌کند و به تهران ارج بیشتری می‌نهد که این یک دهن کجی به بایدن و حرکتی عملی در جهت منافع عربستان است.
بیزینس اینسایدر در ادامه این گزارش می‌نویسد: آمریکا و عربستان سعودی روابط نزدیکی دارند و سال‌ها شرکای امنیتی بوده‌اند اما روابط بین دو کشور پس از قتل وحشیانه جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی و ستون‌نویس واشنگتن پست در سال ۲۰۱۸، که باعث شد بسیاری در واشنگتن خواستار ارزیابی مجدد روابط آمریکا و عربستان سعودی شوند، تیره‌تر شده است.

بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی متعهد شد که عربستان سعودی را در خصوص قتل خاشقجی تحت فشار قرار دهد. در سال ۲۰۲۱ دولت او یک گزارش اطلاعاتی محرمانه منتشر کرد که صراحتاً ولیعهد - که اغلب از وی به عنوان MBS یاد می‌شود - در قتل نقش داشته است.

اما بایدن سال گذشته زمانی که از عربستان سعودی بازدید و با محمد بن سلمان دیدار کرد، در همان برهه‌ای که دولت او ریاض را برای افزایش تولید نفت تحت فشار قرار داده بود و در بحبوحه کمبودهای مرتبط با جنگ در اوکراین که قیمت گاز را برای مصرف کنندگان آمریکایی افزایش داد، با انتقادهای متعددی مواجه شد.

عربستان سعودی در نهایت اقدام به کاهش تولید نفت کرد که به عنوان یک شکست دیپلماتیک برای دولت بایدن تلقی شد و خشم کنگره را برانگیخت.

توافق اخیر ایران و عربستان همچنین در حالی انجام می‌شود که ایالات متحده با تنش‌های روزافزون با ایران و چین دست و پنجه نرم می‌کند. بایدن با وعده بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران وارد کاخ سفید شد؛ اما این پیمان مهم عملاً از بین رفته است و سنگ اندازی‌های مداوم واشنگتن و متحدانش دسترسی به آن را بسیار دشوار کرده است.

در همین حال، روابط بین چین و ایالات متحده به پائین ترین حد خود در دهه‌های اخیر رسیده است؛ به طوری که پکن و واشنگتن بر روی طیف گسترده‌ای از مسائل اصلی دست به گریبان هستند که تایوان در صدر فهرست آن قرار دارد.

این نشریه در پایان این گزارش خود می‌نویسد: برخی در غرب نگران این نیز هستند که این توافق همچنین این پتانسیل را دارد که بر تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی اثر منفی بگذارد.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در پی ماه‌ها مذاکرات صورت گرفته، برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پکن، امیر دریابان علی شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافق‌های سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای شمخانی نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در متن این بیانیه‌ سه‌جانبه آمده است: در پاسخ به ابتکار شایسته جناب شی جین‌پینگ رئیس جمهور خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، بر اساس اصل حسن هم‌جواری و با توجه به توافق وی با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفت وگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌ وگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تأکید بر پای‌بندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌ وگو کردند.

خبر توافق نهایی ایران و عربستان برای احیای روابط دوجانبه پس از ۷ سال قطع رابطه، روایت پشت پرده آن نشان‌دهنده تغییراتی بزرگ در مناسبات منطقه و رویدادهای جهانی است.
https://irna.ir/xjLX2q
**ویتنام: سینمای قوی و پیشرفته ایران برای مردم هانوی بسیار جذاب است
معاون وزیر فرهنگ، ورزش و گردشگری ویتنام در دیدار با سفیر ایران در این کشور ضمن استقبال از انعقاد اسناد همکاری و برگزاری هفته فیلم و موسیقی ایران در ویتنام، تاکید کرد: سینمای قوی و پیشرفته ایران برای مردم هانوی بسیار جذاب است.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ویتنام با تا کوانگ دونگ (Ta Quang Dong) معاون وزیر فرهنگ، ورزش و گردشگری این کشور دیدار کرد.

در ابتدای این ملاقات علی اکبر نظری از مساعدت‌های وزارت فرهنگ، ورزش و گردشگری ویتنام جهت مساعدت در برپایی نمایشگاه «میراث هنر ایران، مهد تمدن»، که در تابستان ۱۴۰۱ برگزار شد، تشکر کرد.

وی ظرفیت‌های موجود جهت توسعه همکاری در سه حوزه فرهنگ، ورزش و گردشگری را بسیار زیاد توصیف کرد و در این زمینه افزود: یادداشت تفاهم هایی در هر سه موضوع می‌تواند موجب تسهیل همکاری‌ها و بهره برداری از ظرفیت‌ها به ویژه در سال ۲۰۲۳ که سالگرد پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دو جانبه است، شود.

نظری گفت: برای گرامیداشت این مناسبت به دنبال برگزاری برخی رویدادها مانند مسابقات ورزشی دوستانه، برگزاری هفته فیلم و موسیقی ایران هستیم که امید است با مساعدت این وزارتخانه اجرائی شوند.

معاون وزیر فرهنگ، ورزش و گردشگری ویتنام نیز با ابراز خرسندی از ملاقات با سفیر ایران، بر دوستی خوب ویتنام و ایران در سال‌های اخیر تاکید کرد و گفت: سال ۲۰۲۳ به عنوان پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلمایتک، نقطه عطف مهمی برای ویتنام و ایران برای هماهنگی و برگزاری بسیاری از رویدادهای مهم در این سال می‌باشد.

تا کوانگ دونگ ضمن استقبال از امضاء یادداشت تفاهم جدید در سه حوزه یادشده اظهار کرد: وزارت فرهنگ، ورزش و گردشگری آماده انجام هماهنگی‌ها و حمایت لازم برای برگزاری موفق این رویدادهای مهم است.

معاون وزیر فرهنگ، ورزش و گردشگری ویتنام در این خصوص گفت: سینمای قوی و پیشرفته ایران برای مردم ویتنام بسیار آشنا و جذاب است که در جشنواره فیلم هانوی نیز برنده دو جایزه شدند.

وی افزود: برگزاری مسابقه دوستانه فوتبال بین ویتنام و ایران نیز ایده بسیار خوبی است و با توجه به علاقمندی بسیار زیاد مردم به فوتبال از برگزاری آن کاملا استقبال می‌کنیم.
https://irna.ir/xjLX2t
**شبکه ان‌بی‌سی: توافق تهران-ریاض؛ پایان آرزوهای اسرائیل در مسیر عادی سازی روابط
شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا در تحلیلی به بررسی ابعاد منطقه‌ای و بین المللی توافق تهران-ریاض برای از سرگیری مناسبات همه جانبه سیاسی و دیپلماتیک پرداخت و نوشت: این توافق می‌تواند به مثابه پایان آرزوها و مانعی در مسیر تلاش‌های جاری (رژیم) اسرائیل برای عادی سازی مناسبات با همسایگان عرب خود باشد.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

به اعتقاد هنری آستین و پیتر الکساند تحلیلگران شبکه ان‌بی‌سی، توافق تهران - ریاض همچنین می‌تواند تلاش‌های آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی را برای آنچه که به ادعای این تحلیلگران، جاه طلبی‌های هسته‌ای ایران عنوان گرفته است، بغرنج کند.

همچنین به اعتقاد این تحلیلگران، اسرائیل توانایی‌های هسته‌ای ایران را نوعی تهدید جدی علیه خود می‌داند و از این رو باید منتظر ماند و دید که توافق روز جمعه چه معنایی برای امیدهای اسرائیل برای بهبود مناسبات خود با کشورهای عربی خواهد داشت.

همچنین به نوشته هنری آستین و پیتر الکساند، باید منتظر ماند و دید که در پی توافق روز جمعه تهران و ریاض، رقابت اسرائیل و ایران برای نزدیکتر شدن به کشورهای عربی به پیروزی کدامیک از طرفین خواهد انجامید.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در پی ماه‌ها مذاکرات صورت گرفته، برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پکن، امیر دریابان علی شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافق‌های سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای شمخانی نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در متن این بیانیه‌ سه‌جانبه آمده است: در پاسخ به ابتکار شایسته جناب شی جین‌پینگ رئیس جمهور خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، بر اساس اصل حسن هم‌جواری و با توجه به توافق وی با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفت وگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌ وگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تأکید بر پای‌بندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌ وگو کردند.

خبر توافق نهایی ایران و عربستان برای احیای روابط دوجانبه پس از ۷ سال قطع رابطه، روایت پشت پرده آن نشان‌دهنده تغییراتی بزرگ در مناسبات منطقه و رویدادهای جهانی است.
https://irna.ir/xjLX2C
**گروه دوستان منشور سازمان ملل: ابراز هرگونه خشونت بر اساس مذهب را محکوم می کنیم
گروه دوستان حامی منشور سازمان ملل متحد ابراز هرگونه خشونت بر اساس مذهب و اعتقادات و قومیت و ملیت را محکوم کرد.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

گروه دوستان حامی منشور سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی در در اجلاس مشترک مجمع عمومی سازمان ملل متحد و سازمان همکاری‌های اسلامی برای گرامیداشت روز بین‌المللی مبارزه با اسلام هراسی افزود: ما هرگونه ابراز خشونت بر اساس مذهب یا اعتقاد، فرهنگ، ملیت یا قومیت، یا وضعیت اجتماعی، سیاسی یا اقتصادی را رد و آنها را محکوم می کنیم.

این گروه در بیانیه خود که معاون نمایندگی ونزوئلا در سازمان ملل آن را قرائت کرد، با اشاره به ابراز خشونت های مختلف بر اساس مذهب و دین گفت که متأسفانه، این عبارات در سال های اخیر افزایش یافته است، همانطور که ما شاهد افزایش تعداد حملات تروریستی از سوی سازمان های جنایتکار بوده ایم.

گروه دوستان حامی منشور سازمان ملل اضافه کرد: این سازمان ها قصد دارند اعمال شنیع و اعتقادات نادرست خود را به یک مذهب یا اعتقاد خاص نسبت دهند. در این زمینه، ما بر اهمیت عدم ارتباط تروریسم و افراط‌ گرایی خشونت‌آمیز با هیچ دین، ملیت، تمدن یا گروه قومی تأکید می کنیم.

این گروه تاکید کرد: در اولین روز جهانی مبارزه با اسلام هراسی که از این پس پانزدهم مارس هرسال گرامی داشته می شود، گروه دوستان مخالفت خود را بدنام سازی، تعصب و حمله به دین اسلام که جلوه های مختلفی در مناطق مختلف جهان داشته و متاسفانه در برخی موارد توسط بخش های سیاسی آن را پذیرفته اند، اعلام می کند.

گروه دوستان حامی منشور سازمان ملل تصریح کرد: ما قاطعانه با همه قربانیان نفرت از اسلام اعلام همبستگی می کنیم و با اعتقادی که رهبران و مؤمنان این دین در مورد میراث صلح، همدلی و پیشرفت ابراز کرده اند، همراه هستیم.

این گروه ادامه داد: در پایان، گروه دوستان بر عزم قاطع خود برای ادامه همکاری سیاسی پایان هرچه زودتر تمام مظاهر خشونت و نفرت مبتنی بر مذهب تاکید می کند.
https://irna.ir/xjLX2P
**سخنگوی سازمان ملل: ظرفیت بسیاری در بهبود روابط ایران و عربستان وجود دارد
استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد اظهار داشت: ظرفیت بسیاری در بهبود روابط میان ایران و عربستان وجود دارد.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره تاثیر توافق ایران و عربستان بر منطقه گفت: ما قطعا ظرفیت بسیاری در بهبودی روابط میان ایران و عربستان می بینیم.

دوجاریک تصریح کرد: بر کسی پوشیده نیست که که ما شاهد تنش ها و چالش های زیادی بین این دو کشور بوده ایم که بر کل منطقه تأثیر گذاشته است.

سخنگوی سازمان ملل ادامه داد: در یمن وضعیت شکننده است اما با وجود اینکه آتش بس رسمی وجود ندارد، روند تحولات مثبت است و امیدواریم توافق میان ایران و عربستان تاثیر مثبتی بر یمن و سایر نقاط داشته باشد.

دوجاریک درباره تاثیر این توافق بر روند مذاکرات احیای برجام، با بیان اینکه در این باره گمانه زنی نمی کند، تصریح کرد: ایران و عربستان دو کشور بسیار مهم در منطقه هستند و این امر که در دو ماه آینده شاهد احیای روابط دیپلماتیک خواهیم بود، به وضوح مثبت است.

به گزارش ایرنا، پیش از این، دبیر کل سازمان ملل از بیانیه عربستان, ایران و چین که از توافق امروز میان عربستان و ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک ظرف دو ماه خبر می دهد، استقبال کرد.

دوجاریک تصریح کرد: دبیرکل سازمان ملل از چین به خاطر میزبانی مذاکرات میان ایران و عربستان قدردانی می کند. دبیرکل همچنین از نقش سایر کشورها از جمله عمان و عراق در این زمینه قدردانی می کند.

سخنگوی سازمان ملل اظهار داشت: روابط حسن همجواری و همسایگی میان ایران و عربستان برای ثبات منطقه خلیج فارس حیاتی است.

دوجاریک ادامه داد که دبیرکل سازمان ملل برای استفاده از دفاتر خود جهت تضمین ثبات و صلح بیشتر در منطقه خلیج فارس اعلام آمادگی می کند.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، امیر دریابان «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، امروز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در متن این بیانیه‌ سه‌جانبه آمده است: در پاسخ به ابتکار شایسته جناب شی جین‌پینگ رئیس جمهوری خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، بر اساس اصل حسن هم‌جواری و با توجه به توافق ایشان با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفتگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تأکید بر پای‌بندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌ؤگو کردند.

خبر توافق نهایی ایران و عربستان برای احیای روابط دوجانبه پس از ۷ سال قطع رابطه، روایت پشت پرده آن نشان‌دهنده تغییراتی بزرگ در مناسبات منطقه و رویدادهای جهانی است.
https://irna.ir/xjLX2W
**روسیه: عادی‌سازی روابط ایران و عربستان بازتاب مثبتی بر منطقه دارد
میخائیل بوگدانوف معاون وزیر خارجه روسیه جمعه شب گفت که عادی سازی روابط بین ایران و عربستان بازتاب مثبتی بر منطقه دارد.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو به دوستان خود در ایران، عربستان سعودی و چین به خاطر دستیابی به توافق برای احیای روابط بین ریاض و تهران تبریک می‌گوید.

بوگدانوف افزود: عادی سازی روابط دو کشور در منطقه مهم و عاملی کلیدی در تضمین توسعه اجتماعی و اقتصادی است.

وی با بیان اینکه روسیه به همراه کشورهایی مانند عمان و عراق و... به این روند سیاسی کمک کرده است، گفت: به تازگی به دو کشور سفر کردم و موضوع عادی سازی روابط ایران و عربستان در دستور کار سفر ما بود.

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: بازگشت روابط بین ریاض و تهران در راستای ابتکارات روسیه برای ایجاد یک سیستم امنیتی در منطقه خلیج فارس که در سطح اقتصاد جهانی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، انجام گرفت.

بوگدانوف دستیابی به این توافق را بسیار مثبت توصیف کرد و گفت که این توافق در چارچوب سیاست روسیه مبنی بر حسن همجواری و تضمین و احترام به حاکمیت و استقلال صورت گرفت.

وی اضافه کرد، بر همین اساس دوستان خود در آنکارا و دمشق را به عادی سازی روابط سوریه و ترکیه بر اساس اصول حقوق بین الملل تشویق می‌کنیم.

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: ما همچنین از روند عادی سازی روابط اعراب و سوریه استقبال می‌کنیم و معتقدیم که عادی سازی روابط ایران و عربستان بر شرایط کلی منطقه که مناطق تحت نفوذ عربستان سعودی یا ایران است، بازتاب مثبتی خواهد داشت. در اینجا می‌توان به چند کشور از جمله سوریه، لبنان، عراق و یمن اشاره کرد.

بوگدانوف همچنین ابراز امیدواری کرد که در ادامه توافق برجام که به گفته وی آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ آن را نقض کرد، احیا شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه روسیه در رسیدن به این نتیجه مثبت سهیم بوده است، گفت: نشست برنامه ریزی شده در مسکو بین وزرای خارجه روسیه، ترکیه، ایران و سوریه ممکن است راه را برای نشست‌های سران که باید در بالاترین سطوح آماده شود، باز کند.

روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ در بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن که به امضای علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید، بر سر از سرگیری روابط دوجانبه بین ایران و عربستان سعودی توافق شد.

اعلام توافق برای از سرگیری روابط ایران و عربستان با میانجی‌گری چین با طیفی از حمایت و استقبال از سوی کشورهای منطقه تا پیام نگرانی در بین سران رژیم صهیونیستی و اعلام آگاهی دولت آمریکا و ابراز امیدواری نسبت به تاثیر مثبت آن در کاستن از تنش‌های خاورمیانه و پایان جنگ یمن بازتاب گسترده‌ای داشت.
https://irna.ir/xjLX2X
**سوناک: هنوز زمان مناسب برای آغار مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین فرا نرسیده است
ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس با بیان اینکه هنوز زمان مناسب برای آغار مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین فرا نرسیده است، گفت: این جنگ بر سر میز مذاکره و در بهترین وضعیت برای اوکراین پایان خواهد یافت.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

نخست‌وزیر انگلیس افزود: من مجددا متعهد می‌شوم که به حمایت خود از کی‌یف ادامه دهم تا اطمینان حاصل کنم که اوکراین در میدان نبرد از وضعیت خوبی برخوردار باشد.

اظهارات سوناک نشان‌دهنده اختلاف آشکار مواضع وی و بوریس جانسون نخست‌وزیر پیشین انگلیس در مورد چگونگی پایان جنگ علیه روسیه است. جانسون فشار زیادی بر سوناک وارد کرد و معتقد بود که انگلیس باید هر چه سریع‌تر تسلیحات سنگین و جنگنده‌های درخواستی اوکراین را برای پیروزی و یکسره کردن کار در جنگ با روسیه در اختیار کی‌یف قرار دهد.

سوناک ساعاتی قبل از ملاقات با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در پاریس، گفت: ما در حال آموزش نیروهای اوکراین برای استفاده از تسلیحاتی هستیم که در اختیار آنها قرار می‌دهیم اما این آموزش‌ها و تسلیحات را فقط به منظور دفاع از خود در برابر حملات روسیه به‌ویژه در بحث زیرساخت‌های حیاتی اوکراین در اختیار آنها قرار می‌دهیم و در حال حاضر تمرکز همه باید بر همین موضوع باشد.

وی افزود: به اعتقاد من این جنگ نیز مانند همه جنگ‌ها بر سر میز مذاکره پایان خواهد یافت اما تصمیم نهایی در این خصوص را اوکراین باید اتخاذ کند و در حال حاضر اولویت ما باید دادن منابع، آموزش نیروها و پشتیبانی از اوکراین برای تفوق نظامی در میدان جنگ باشد.

سوناک خاطرنشان کرد: کاری که ما باید انجام دهیم این است که با کمک‌های خود، اوکراین را از نظر نظامی در بهترین وضعیت ممکن قرار دهیم تا گفت‌ وگوهای صلح را در بهترین مقطع زمانی که برای آنها مناسب و منطقی است، انجام دهند.

نخست وزیر انگلیس امیدوار است که فصل جدیدی را در روابط خود با فرانسه آغاز کند و معتقد است که دیدگاه مشترک کشورها در مورد بازگرداندن صلح در اوکراین، این روابط را تعمیق و تقویت خواهد کرد.

در طول چند سال گذشته، روابط بین فرانسه و انگلیس تحت رهبری جانسون پرتنش بود و با همه‌گیری ویروس کرونا بدتر شد.

سوناک پس از دیدار و گفت‌ وگوی خصوصی با مکرون در پاریس، گفت: ما (انگلیس و فرانسه) توافق کرده‌ایم که تفنگداران دریایی اوکراینی را آموزش دهیم و به این کشور در میدان نبرد و پیروزی در این جنگ کمک کنیم.

متحدان اوکراین در تلاش هستند تا عزم خود را در حمایت از این کشور نشان دهند و سعی دارند دولت روسیه را متقاعد کنند با هر هزینه‌ای تسلیم نخواهند شد زیرا هر دو طرف عملیات نظامی جدیدی را آغاز می‌کنند.

بیشتر کشورهایی که چند روز پیش از سالگرد آغاز جنگ روسیه و اوکراین در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کردند (از سران کشورها و وزرا گرفته تا دیپلمات ها و...) از اروپا یا ایالات متحده هستند، از جمله کاملا هریس معاون رئیس جمهور ایالات متحده و نزدیک به ۳۰ رئیس دولت اروپایی اما هیچ مقام روسی به این کنفرانس دعوت نشده است.

پیش از آغاز رسمی این کنفرانس، نخست وزیر بریتانیا گفت: این نشست فرصتی برای من بود تا با شرکا و متحدان خود در سراسر جهان در مورد تلاش‌های ما برای افزایش حمایت خود از اوکراین صحبت کنم.

سوناک گفت: می‌خواهم این اطمینان حاصل شود که کشورهای دیگر از ما پیروی می‌کنند و در تهیه تانک‌های جنگی و آموزش سربازان و هوانوردان در هواپیماهای استاندارد ناتو، همکاری خواهند کرد.

وی افزود: ما به پوتین ثابت کردیم که اشتباه می‌کند و اکنون نیز به او ثابت خواهیم کرد که اشتباه می‌کند.

سوناک با اعلام فراخوان منشور جدید ناتو برای تضمین حمایت بلندمدت، ادامه داد: متحدان باید نشان دهند که ما در کنار هم خواهیم ماند و مایل و قادر به کمک به آنها در دفاع از کشورشان هستیم.

وی افزود: نگرانی ویژه این است که آیا هزینه‌های سیاسی و اقتصادی جنگ آن طور که روسیه فکر می‌کند، می‌تواند قابل تحمل باشد؟ یا ائتلاف غربی محکم پشت سر اوکراین خواهد ایستاد؟
https://irna.ir/xjLX2Y
**سفر ۲ روزه لوکاشنکو به ایران
الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس فردا یکشنبه برای دیداری رسمی و گفت وگو با مقام‌های عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران، وارد تهران می‌شود.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

دفتر ریاست جمهوری بلاروس در بیانیه‌ای ضمن اعلام این مطلب افزود: لوکاشنکو دو روز در تهران اقامت خواهد داشت و طی آن با آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

در حاشیه شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند، روسای جمهور ایران و بلاروس به وزراری خارجه دو کشور ماموریت دادند برای تقویت و تعمیق مناسبات دوجانبه تلاش کنند.

توسعه همکاری‌های همه جانبه و در راس آنها مناسبات اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با بلاروس در دستور کار لوکاشنکو در سفر به تهران قرار دارد.

لوکاشنکو را در این سفر هیاتی عالیرتبه همراهی می‌کند.

مقام‌های دو کشور در دیدارها و مذاکرات خود درباره طرح‌های صنعتی، کشاورزی و حمل و نقل تبادل نظر خواهند کرد.

همچنین در این سفر لوکاشنکو توجه خاصی به طرح و بررسی مسائل منطقه‌ای و جهانی خواهد شد.
https://irna.ir/xjLX35
**روسیه: در زمینه مسائل بشردوستانه با آمریکا پیشرفت‌هایی حاصل شده است
سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که پیشرفت‌هایی در زمینه مسائل بشردوستانه بین کشورش و آمریکا حاصل شده است که رویدادی مثبت در روابط مسکو و واشنگتن محسوب می‌شود.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

معاون وزیر خارجه روسیه در گفت گو با راشا تودی عربی افزود: مسکو و واشنگتن به بحث درباره تبادل زندانیان از طریق کانال‌های ویژه ادامه می‌دهند.

این دیپلمات روس در ادامه گفت که مسکو همچنان به تماس‌هایش با واشنگتن در رابطه با معاهده جدید کاهش تسلیحات استراتژیک (نیواستارت) ادامه خواهد داد.

ریابکوف افزود: ما نمی‌توانیم بگوئیم که به نتایج بزرگی دست یافته‌ایم اما مسکو گفت وگو را رد نمی‌کند و ما پذیرای آن هستیم.

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: روسیه همچنین آماده صحبت با آمریکا در مورد راه‌های عادی سازی کار دستگاه‌های دیپلماتیک دو کشور است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ماه گذشته قانونی را امضا کرد که مشارکت روسیه در تنها معاهده کنترل تسلیحات باقیمانده با ایالات متحده را به حالت تعلیق در می‌آورد.

وی تاکید کرد که مسکو پیمان نیو استارت را به دلیل دخالت فزاینده واشنگتن در جنگ اوکراین تعلیق می‌کند.

این معاهده که در سال ۲۰۱۰ امضا شد و در سال ۲۰۲۱ برای پنج سال دیگر تمدید شد، با هدف کنترل و کاهش نیروهای هسته‌ای استراتژیک مورد استفاده آمریکا و روسیه است.
https://irna.ir/xjLX2T
**استقبال فرانسه از توافق ایران- عربستان
وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای از توافق میان ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک ظرف ۲ ماه آینده، استقبال کرد.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

آن کلر لوژاندر (Anne-Claire Legendre) سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در واکنش به بیانیه مشترک تهران- ریاض مبنی بر از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها در حداکثر دو ماه آینده، گفت: پاریس موافق هرگونه ابتکاری است که بتواند تاثیر محسوسی بر کاهش تنش و تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای بگذارد.

وزارت خارجه فرانسه همچنین در این بیانیه ایران را به صرف‌نظر کردن از آنچه "هرگونه اقدام بی‌ثبات‌کننده" خواند، فراخوانده است.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه همچنین اعلام کرد که دیروز (جمعه) فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان در دیدار با کاترین کولونا همتای فرانسوی خود در پاریس وی را در جریان این توافق قرار داده بود.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه ای اعلام کرده بود که دیپلمات‌های دو کشور در این دیدار روابط و راههای گسترش بیشتر آن را بررسی کردند. آنها همچنین در زمینه راه های همکاری فرانسه و عربستان برای تضمین صلح و امنیت بین المللی مذاکره کردند.

به‌دنبال سفر بهمن ماه آیت الله سید ابراهیم رئیسی به پکن، امیر دریابان علی شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

دیروز (جمعه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ ) در بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن که به امضای شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، مساعد بن‌محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و وانگ ئی عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید، عنوان شد که در پاسخ به ابتکار شایسته شی جین‌پینگ رئیس جمهوری خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان، بر اساس اصل حسن هم‌جواری و با توجه به توافق ایشان با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفتگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تأکید بر پایبندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.
https://irna.ir/xjLX4c
**ماهیت و چالش‌های نظم جهانی بعدی!
اندیشکده «موقوفه کارنگی» مدعی است اگرچه تصور غالب این است که نظم جهانی لیبرال رو به پایان است اما مسائل ژئوپلیتیک، تقویت ناسیونالیسم و حمایت گرایی دولت ها مانع از موفقیت ساختار جایگزین خواهند شد.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

اندیشکده کارنگی در زمینه نظم جهانی پس از جنگ اوکراین تحلیل مبسوطی را منتشر کرده و نویسنده در بخش هایی از آن آورده است جنگ روسیه علیه اوکراین و رقابت رو به افزایش ایالات متحده و چین بر آینده ساختار سیاسی جهان تاثیر عمیقی خواهد داشت. بلوک غرب اکنون ایجاد یک نظم بین‌المللی مبتنی بر دموکراسی، حاکمیت قانون و همکاری چندجانبه را اکنون کاملاً غیر واقعبینانه می بیند.

روندهای کنونی و شواهد استراتژیک اخیر از افزایش بیشتر رقابت ژئوپلیتیکی، تقویت حمایت گرایی اقتصادی کشورها و چنددسته گی جهانی و سست شدن ساختارهای نظم بین المللی حکایت می کند. حتی در چنین شرایطی، وابستگی متقابل اقتصادی و روابط فراملی به اندازه ای قدرتمند خواهند شد تا از غرق شدن کامل نظام بین الملل در هرج و مرج و رقابت نامحدود جلوگیری کنند. این وضعیت در هر صورت ممکن است بر ظرفیت مقابله با چالش‌ های جهانی همچون تغییرات آب و هوایی، فقر جهانی و تهدیدات علیه بهداشت جهانی، تاثیر بگذارد و به شدت به آن آسیب بزند.

پایان دوران غرب

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اکتبر ۲۰۲۲ در سخنرانی خود در جمع دانشجویان، اروپا را با یک باغ تشبیه کرد و آن را بهترین ترکیب از آزادی سیاسی، رفاه اقتصادی و انسجام اجتماعی دانست که بشر تاکنون توانسته است برقرار سازد. او گفت: بیشتر جهان جنگل است و جنگل می تواند به باغ حمله کند.
این اظهارات اعتراضاتی را از سوی مقامات و صاحب نظران در جنوب جهانی به همراه داشت و بورل به نژادپرستی و استعمار نوین متهم شد. بورل بعدها عذرخواهی کرد و اظهار داشت که منظور وی مفهوم نژادی، فرهنگی یا جغرافیایی نداشته و او فقط می ‌خواست نظم بین‌المللی مبتنی بر اصول مورد قبول همه را با نظم بین‌المللی مبتنی بر اراده قوی‌ ترین بازیگر یا «قانون جنگل» در کنار هم قرار دهد.

مفهوم سخنرانی بورل در کنار نوشته های اخیر اندیشمندان جهان نمونه ‌هایی از این تصور رایج هستند که می گویند پایان نظم پس از جنگ سرد نزدیک است و دستاوردهای یک دوره تاریخی به نسبت توام با صلح در معرض خطر جدی قرار دارند.

انگیزه ایالات متحده برای رهبری جهانی تا حدودی به دلایل سیاست داخلی و در واکنش به پامدهای دو جنگ در افغانستان و عراق کاهش یافته است. در همین حال، چین به رشد اقتصادی و سیاسی خود ادامه می دهد و به یک قدرت فنی و تجاری پیشرو تبدیل شده است. سیاست خارجی قاطعانه پکن، اکنون جاه‌طلبی چین برای تبدیل شدن به قدرت مسلط در آسیا را نمایان ساخته است. همزمان روسیه هم به یک قدرت تجدیدنظرطلب تهاجمی تبدیل شده است؛ این خواسته مسکو در جنگ آن علیه گرجستان در سال ۲۰۰۸، الحاق کریمه، مداخله در دونباس در سال ۲۰۱۴ و حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ نشان داده شد.

کاهش تعامل بین‌المللی واشنگتن به فضای مانور دولت ‌های قوی‌ تر در جنوب جهانی - از جمله مصر، هند، ایران، پاکستان، عربستان سعودی و ترکیه- گستردگی بیشتری داده است و تحولات این دولت ها را به طور فزاینده‌ای به بازیگران قوی‌تری در سیاست بین‌الملل تبدیل کرد که با تشکیل ائتلاف های جدید و تقویت نفوذ سیاسی، اقتصادی و نظامی آن ها همراه شده است.

پایان جهانی شدن

با این حال، ژئوپلیتیک تنها چالش یک جهان منظم نیست. جهانی شدن در حال رسیدن به پایان راه است زیرا تمایل کشورها به تجدیدنظر در روندها بالا گرفته و حمایت گرایی در بسیاری از نقاط جهان تقویت شده است. اینترنت به طور گسترده فرصت ها را برای انتشار تبلیغات، اطلاعات نادرست و اخبار جعلی گسترش می دهد. اطلاعات به طور فزاینده ای در خدمت ژئوپلیتیک، تضعیف فرآیندهای دموکراتیک و دستکاری افکار عمومی فعال شده است و به یک سلاح تبدیل می شود. طوفان‌ ها، آتش‌سوزی‌ ها، سیل‌ ها، خشکسالی‌ ها و سایر مظاهر بحران اقلیمی هر سال بدتر می‌ شود و زندگی میلیون‌ ها نفر را مختل و ثبات را در بسیاری از مناطق تهدید می‌ کند.

در مواجهه با این چالش ها، سیستم چندجانبه تحت فشار شدیدی قرار می گیرد و با این خطر رو به رو می شود که مشروعیت و کارایی خود را در مقابله با چالش های فراملی از دست بدهد. آخرین گزارش توسعه سازمان ملل متحد نشان داده که بحران های پی در پی و همزمان در کنار نابرابری های فزاینده، اهداف توسعه پایدار را به خطر می اندازد.
جایگزین نظام تک قطبی؟!

با اینحال اگرچه نظم فعلی به وضوح در حال تضعیف شدن است، اما بعید به نظر می رسد که یک تجدید ساختار اساسی در نظام بین الملل صورت گیرد. شاید لازم باشد تا یک فاجعه جهانی دیگر رخ بدهد و شروعی تازه مانند زمانی که سازمان ملل پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شد، رقم بخورد.

از آنجاکه ایجاد یک اجماع بین المللی جدید در مورد نظم جهانی آینده تقریبا دست نیافتنی است، سیستم چندجانبه آینده حداقل در ظاهر شبیه به سیستم موجود خواهد بود. تأکید فزاینده کشورها بر حاکمیت ملی و سیاست های هویتی در بسیاری از نقاط جهان در کنار تکه تکه شدن اقتصاد جهانی و افزایش حمایت گرایی دولت ها چنین ساختاری را تضعیف خواهد کرد.

در هر صورت با نزدیک شدن به پایان دوران پساجنگ سرد، دستیابی به یک نظم جهانی لیبرال و مبتنی بر قوانین شبیه یک رویا به نظر می رسد تا یک آرزوی واقع بینانه. نبود اطمینان در مورد اینکه چه ساختاری جایگزین نظم فعلی می شود چالش مهمی است. چین و روسیه، قدرتمندترین رقبای وضع موجود، مدل جایگزینی را پیشنهاد نمی کنند، بلکه هدف آن ها گسترش نفوذ در سیستم موجود است.

به نظر می‌رسد روندهای اقتصادی و سیاسی کنونی به سمت ایجاد یک سیستم بین‌المللی متزلزل تر حرکت می کند و فضای بیشتری را برای سیاست‌ قدرت و معاملات بین دولت‌ هایی ایجاد می کند که بر حفظ حاکمیت ملی خود اصرار دارند.

تردیدهای بسیار زیادی وجود دارد که آیا چنین نظمی می تواند به طور مؤثر با چالش های بزرگ فراملی مبارزه کند، به ویژه در مقابله با بحران های آب و هوایی که فوری ترین و تاثیرگذارترین چالش در سال های آینده جهان محسوب می شود.
https://irna.ir/xjLWSj
**سازمان همکاری اسلامی: توافق تهران - ریاض گامی برای تقویت ثبات منطقه است
سازمان همکاری اسلامی از توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک استقبال کرد و آن را گامی در راستای تقویت صلح و ثبات منطقه توصیف کرد.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

سازمان همکاری اسلامی از تاکید دو کشور بر لزوم احترام به حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی و تمایل به حل اختلافات از طریق گفت وگو و دیپلماسی در چارچوب روابط برادرانه و پایبندی به منشور سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی و معاهدات بین المللی استقبال کرد.

حسین ابراهیم طه، رئیس این سازمان ابراز امیدواری کرد که این گام در تقویت صلح و ثبات وامنیت در منطقه سهیم باشد و انگیزه ای بشود تا کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با یکدیگر همکاری کنند.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد.
https://irna.ir/xjLX3K
**حماس: توافق تهران ‌و ریاض به سود مساله فلسطین است
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک استقبال کرد و آن را به سود مسئله فلسطین دانست.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

خلیل الحیه، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در اظهاراتی گفت که این جنبش از بازگشت روابط میان ایران و عربستان استقبال می کند.

وی گفت که این توافق گامی مهم در راستای یکپارچگی و اتحاد امت و تقویت امنیت وتفاهم میان کشورهای عربی و اسلامی و همچنین تحقق ثبات در منطقه است.

الحیه خاطرنشان کرد که این گام مهم به سود مساله فلسطین و حمایت از مقاومت مردم ما در مقابله با رژیم اشغالگر و تجاوزهایش علیه سرزمین ومقدسات ما است.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد.
https://irna.ir/xjLX4r
**پارلمان عربی: توافق ایران و عربستان برای حل بحران های منطقه اهمیت دارد
پارلمان عربی از توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط استقبال کرد و آن را در راستای تلاش برای حل بحران های منطقه با اهمیت دانست.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

پارلمان عربی در بیانیه ای از توافق ایران ‌و عربستان برای ازسرگیری روابط و بیانیه سه جانبه تهران، ریاض و پکن در این خصوص استقبال کرد.

پارلمان عربی بر اهمیت این گام در راستای بازگشت ثبات در منطقه و تلاش برای حل بحران های باقی مانده تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است که امیدواریم این توافق در کاهش تنش ها در منطقه و تحقق امنیت برای ملت های جهان سهیم باشد.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد.
https://irna.ir/xjLX44
**سوریه: توافق ایران و عربستان به نفع ملت های منطقه است
دولت سوریه با استقبال از توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک تاکید کرد که این توافق به نفع ملت های دو کشور و منطقه است.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

وزارت خارجه سوریه در بیانیه ای اعلام کرد: جمهوری عربی سوریه از توافق بین عربستان و جمهوری اسلامی ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور همسایه استقبال و تلاش های مخلصانه مسئولان چین در این زمینه را ارج می نهد.

این بیانیه افزود: این گامی مهم باعث تقویت امنیت و ثبات در منطقه و همکاری خواهد شد که بازتاب مثبتی بر منافع مشترک ملت های دو کشور و به طور کلی ملت های منطقه خواهد داشت.

وزارت خارجه سوریه خاطرنشان کرد: سوریه امیدوار است که این تلاشها ادامه یافته و شامل حال روابط بین ما کشورهای عربی و دوستان ما برای مقابله با چالش های بزرگ پیش روی ما در جهان امروز شود.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد.
https://irna.ir/xjLX5C
**مقام افغانستانی : علاقه مندیم از تجارب ایران برای پیشرفت افغانستان استفاده کنیم
هیاتی 12 نفره به سرپرستی " نورالدین عزیزی " وزیر صنعت ، اقتصاد و تجارت افغانستان روز شنبه وارد مرز دوغارون شد و مورد استقبال مقامات ایرانی قرار گرفت .

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

بازدید از منطقه ویژه اقتصادی، گمرک، پایانه و بازارچه مرزی دوغارون از برنامه های سفر وزیر صنعت و تجارت افغانستان است.

هیات افغانستانی همچنین قرار است در جلسه ای با حضور مسئولان سیاسی و تجاری ایران و افغانستان درباره مسائل دوجانبه بحث و تبادل نظر کنند.

وزیر صنعت ؛ اقتصاد و تجارت افغانستان در بدو ورود به مرز دوغارون گفت که کشورش علاقه مند است از تجارب و دانش و توانایی ایران برای توسعه و پیشرفت افغانستان استفاده کنند.

گذرگاه زمینی دوغارون-اسلام قلعه در فاصله ۲۵۰ کیلومتری از مشهد مقدس و ۱۲۰ کیلومتری از شهر هرات افغانستان قرار دارد.
https://irna.ir/xjLX6c
**طالبان خواستار کرسی نمایندگی در سازمان ملل شد
کابل بار دیگر از سازمان ملل متحد خواست کرسی نمایندگی افغانستان در این سازمان را به طالبان بسپارد.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان اعلام کرد نماینده حکومت پیشین در سازمان ملل متحد نمی‌تواند از طالبان نمایندگی کند و این کرسی باید به طالبان سپرده شود.

وی معتقد است نسپردن این کرسی به طالبان، جفا در حق مردم افغانستان است.

ذبیح الله مجاهد گفت: «کرسی افغان‌ها در سازمان ملل متحد حق افغان ها در این سازمان است. همچنین سرمایه افغانستان که از سوی آمریکا مسدود شده نیز حق افغان‌ها است. آمریکا جنگ نظامی خود را متوقف کرد و ظاهرا دست از اشغال افغانستان برداشت اما همچنان عقده گشایی و سیاست های نادرست را دنبال می‌کند.»

طالبان در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ در نشست سالانه سازمان ملل متحد، سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، را به عنوان نماینده حکومت سرپرست طالبان به سازمان ملل متحد معرفی کرد، اما این درخواست از سوی ملل متحد پذیرفته نشد.

در همین حال، برخی از کارشناسان علت عدم واگذاری این کرسی به طالبان را برآورده نساختن خواست‌های دوطرف می‌دانند.

عزیزمعارج، دیپلمات پیشین درباره این موضوع گفت: «کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد باید به طالبان واگذار شود چون طالبان در این جغرافیا حاکم است، اما سازمان ملل متحد پیام واضح به طالبان داده و اعلام کرده در صورتی که مدارس دخترانه بازگشایی نشوند این کرسی به طالبان واگذار نمی‌شود.»

مهدی منادی، دیپلمات پیشین گفت: «اعضای سازمان ملل متحد به صورت فردی و یا در قالب اصول و قواعد جهان شمول که در فضای فعلی حکومتداری تعریف می‌شود نمی‌تواند این کرسی را به طالبان بدهد.»

با آنکه نزدیک به ۱۹ ماه از روی کارآمدن دوباره طالبان در افغانستان می‌گذرد، اما پرسش این است که چرا تا اکنون این کرسی به طالبان سپرده نشده است.

طارق فرهادی، کارشناس مسائل سیاسی گفت: «در سازمان ملل متحد قطعنامه شماره ۲۵۹۰۹۶ سپتامبر سال ۲۰۲۱شرایط رسمی شناخت افغانستان را درج کرده در آنجا حقوق زنان از جمله حق کار و تحصیل یکی از رکان مهم است که باید در افغانستان تحقق پیدا کند تا سازمان ملل متحد حکومت افغانستان را به رسمیت بشناسد.»

پیش از این، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور افغانستان در گفتگوی ویژه با طلوع‌نیوز گفت تا هنگامی که برخی مسائل به ویژه مساله‌ دانشگاه‌ها و مدارس برای دختران حل نشوند، موضوع واگذاری کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد به طالبان و پول‌های مسدود شده‌ افغانستان نیز حل نخواهند شد.
https://irna.ir/xjLX5L
**کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در بغداد آغاز به کار کرد
کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با هدف تقریب رویکردهای اسلامی و یکپارچگی جهان اسلام و با شعار «مسلمان، برادر مسلمان»، با همت دیوان وقف سنی عراق در هتل «المنصور» بغداد آغاز به کار کرد.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

در این کنفرانس «شیخ خالد الملا» رئیس کمیته آماده سازی کنفرانس سخنرانی افتتاحیه را ایراد خواهد کرد و سپس نخست وزیر عراق یا نماینده او، سخنرانی خواهد داشت.

برنامه بعدی این کنفرانس، سخنرانی «شیخ مشعان الخزرجی» رئیس دیوان وقف سنی عراق خواهد بود و سپس، حجت الاسلام «حمید شهریاری»، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به ایراد سخنرانی می پردازد.

علامه «شیخ جواد الخالصی»، دکتر «منال فنجان» استاد حقوق بین الملل، دکتر «محمد النوری » رئیس کمیته علمی کنفرانس و میهمانانی از داخل و خارج عراق در این کنفرانس، درباره ضرورت وحدت هر چه بیشتر جهان اسلام و چالش های آن سخن می گویند.

بعد از سخنرانی ها، کمیته های علمی جلساتی را برای بحث و تبادل نظر برگزار می کنند.

این برنامه تا بعد از ظهر امروز شنبه ادامه می یابد و در نهایت بیانیه پایانی این کنفرانس، صادر خواهد شد.

به نظر می رسد، در این کنفرانس، ضرورت مقابله با رویکردهای تکفیری و افراط گرایانه، محور جدی در ترسیم چشم اندازی وحدت بخش برای یکپارچگی جهان اسلام باشد و برخی ناظران بر این باورند که توافق اخیر برای ترمیم روابط ایران و عربستان به عنوان دو کشور تاثیرگذار جهان اسلام نیز در موضوعات و مباحث کنفرانس، انعکاس داشته باشد.

از جمله محورهای این کنفرانس، موضوع هایی همچون مفهوم وحدت از دیدگاه اسلامی، همزیستی مسالمت آمیز در قرآن و سنت، مسئله تکفیر در فقه اسلامی، ضوابط اختلافات فکری در شرع و اخلاق، راه‌های مبارزه با طرح عادی‌سازی با رژیم غاصب صهیونیستی، نقش رسانه‌ها در تقویت وحدت و همچنین خطاب دینی و اثر آن در همزیستی مسالمت‌آمیز است.

پیشتر «غلامرضا اباذری» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفت و گو با ایرنا گفت: نشست بزرگی در عراق در حال آماده‌سازی است که «مسلمان، برادر مسلمان» نام دارد و این نشست (روز شنبه پیش رو) در سایه کنفرانس وحدت اسلامی و با همکاری موسسات دینی و علمای اهل سنت و دیوان وقف سنی عراق برگزار می‌شود.
https://irna.ir/xjLX5f
**چین: توافق ایران و عربستان، نماد پیروزی صلح و گفت‌وگو است
رئیس امور سیاست خارجی حزب کمونیست چین، با تاکید بر لزوم حفظ روحیه احترام متقابل برای حل بحران‌های کشورها، گفت: توافق ایران و عربستان، نماد پیروزی صلح و گفت‌وگو است.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

رئیس امور سیاست خارجی حزب کمونیست چین به خبرنگاران گفت: مذاکرات ایران و عربستان سعودی در پکن به نتیجه قابل توجهی رسیده است و حاصل آن پیروزی گفتگو و صلح است و خبرهای بسیار خوبی را برای جهانی ناآرام به ارمغان می آورد.

وانگ یی خاطرنشان کرد: این نتیجه نشانه روشنی به جهان ارسال کرد که بحران اوکراین تنها مشکل در جهان نیست و مسائل زیادی در رابطه با صلح و معیشت مردم وجود دارد که توجه جهانی و رسیدگی مناسب را می طلبد.

وی ادامه داد: مهم نیست که برخی از مسائل چقدر پیچیده یا سخت هستند، حفظ روحیه احترام متقابل برای گفتگوی برابر می تواند به هر یک از طرفین کمک کند تا به یک توافق دست یابند.

وانگ یی همچنین تاکید کرد: خاورمیانه متعلق به مردم محلی است و سرنوشت منطقه باید به سرعت در دست مردم کشورهای منطقه باشد. آنها می توانند با تقویت هماهنگی، خاورمیانه ای باثبات، صلح آمیز و مرفه تر بسازند.

روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ در بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن که به امضای علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید، بر سر از سرگیری روابط دوجانبه بین ایران و عربستان سعودی توافق شد.

اعلام توافق برای از سرگیری روابط ایران و عربستان با میانجی‌گری چین با طیفی از حمایت و استقبال از سوی کشورهای منطقه تا پیام نگرانی در بین سران رژیم صهیونیستی و اعلام آگاهی دولت آمریکا و ابراز امیدواری نسبت به تاثیر مثبت آن در کاستن از تنش‌های خاورمیانه و پایان جنگ یمن بازتاب گسترده‌ای داشت.
https://irna.ir/xjLX5P
**کوبا: امیدواریم توافق ایران و عربستان به ثبات و امنیت منطقه کمک کند
وزیر خارجه کوبا با استقبال از توافق میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی نسبت به اینکه «این گام به ثبات و امنیت منطقه کمک کند» ابراز امیدواری کرد.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

«برونو رودریگز» وزیر امور خارجه کوبا در واکنش به خبر توافق میان تهران و ریاض، از طریق پیامی در صفحه توییتر خود اعلام کرد: ما از بیانیه مشترک سه‌جانبه عربستان سعودی، ایران و چین ابراز خرسندی می‌کنیم که در آن تصمیم ریاض و تهران برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌ها را اعلام کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کوبا تاکید کرد: امیدواریم این گام به ثبات و امنیت منطقه کمک کند.

به‌دنبال سفر بهمن ماه آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری کشورمان به پکن، امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران- ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

دیروز (جمعه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ ) در بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن که به امضای شمخانی، مساعد بن‌محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و وانگ ئی عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید، عنوان شد که در پاسخ به ابتکار شایسته شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان، بر اساس اصل حسن هم‌جواری و با توجه به توافق ایشان با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفت‌وگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل‌وفصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تأکید بر پایبندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.
https://irna.ir/xjLX6B
**سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان از مرز دوغارون بازدید کرد
سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان روز شنبه وارد نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان شد و از گمرک دوغارون خراسان رضوی بازدید کرد.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

"نورالدین عزیزی" سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان در صدر یک هیات تجاری با استقبال یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی وارد ایران شد.

وی از پایانه‌های مسافربری، گمرک، مخازن سوخت و انبار سوله ها در منطقه ویژه اقتصادی و امکانات و تجهیزات مستقر در مرز دوغارون بازدید کرد.
خراسان رضوی از سمت شرق ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و شهرستانهای صالح آباد، تربت‌جام، تایباد و خواف این استان در جوار مرز مشترک با افغانستان قرار دارند.

دوغارون در ۱۸ کیلومتری تایباد و مرکز این شهرستان ۱۲۰ هزار نفری نیز در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

تا پیش از تابستان ۱۴۰۰ و قبل از روی کار آمدن طالبان در افغانستان ، سالانه ۱.۵ میلیارد دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰ میلیون دلار واردات از طریق مرز دوغارون بین ایران و افغانستان انجام می‌شد.
https://irna.ir/xjLX4M
**بیانیه مشترک انگلیس و فرانسه در مورد پیشرفت‌های هسته‌ای و موشکی ایران
سران فرانسه و انگلیس در نشست مشترک خود پیشرفت‌های هسته‌ای و موشکی ایران را مورد بررسی قرار داده و بیانیه مشترکی در این خصوص منتشر کردند.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

تارنمای دولت انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس روز گذشته در پاریس سی و ششمین نشست مشترک دو کشور را برگزار کردند.

بر اساس این بیانیه دو طرف مسائل مختلفی از جمله اوکراین، جامعه سیاسی اروپا و مسائل جهانی و سیاست خارجی را مورد بحث و گفتگو قرار دادند.

ذیل موضوع سیاست خارجی و مسائل جهانی که در بند پنجم این بیانیه به آن پرداخته شده است، لندن و پاریس پیشرفت‌های هسته‌ای و فعالیت‌های موشکی ایران را مورد بررسی قرار دادند.

درحالیکه با سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران مساله پیدا شدن ذرات اورانیوم ۸۳.۷ درصدی طبق گفته محمد اسلامی رئیس آژانس انرژی اتمی ایران حل و فصل شد، مکرون و سوناک درباره پیشرفت جدی برنامه هسته‌ای ایران به ویژه پس از گزارش آژانس در مورد کشف ذرات اورانیوم ابراز نگرانی کردند.

آنها ابراز داشتند که این نشان دهنده یک پیشرفت بی سابقه و بسیار زیاد در برنامه هسته‌ای ایران است. این دو کشور اروپایی درحالیکه ایران وعده همکاری کامل با آژانس را داده، انتظار دارند که ایران به صورت کامل پایبند به تعهدات خود در اجرای پادمان‌های موثر باشد.

انگلیس و فرانسه همچنین نسبت به آنچه "فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه" و "رفتار تهدیدکننده ایران در قبال اشخاص مستقر در اروپا" خوانده شد، ابراز نگرانی کردند.

سران دو کشور این مساله را شامل فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های کروز و بالستیک تهران از جمله انتقال موشک و فناوری آن و همچنین انتقال پهپاد و تسلیحات دانستند.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ مه ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.دولت بایدن سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته و به بهانه حقوق بشری در حمایت از ناآرامی ها در ایران و همچنین به بهانه ادعای ارائه پهپاد از سوی ایران به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکراین تاکنون تحریم هایی را همگام با متحدان غربی خود اعمال کرده است.

شبکه بلومبرگ اخیرا با انتشار گزارشی ادعایی، به نقل از دو مقام دیپلمات ناشناس اعلام کرد که در نتیجه بازرسی‌های اتمی صورت گرفته در ایران طی هفته گذشته، مقادیری اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۸۴ درصد، نزدیک به سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی کشف شده است.

جمهوری اسلامی ایران این ادعا را سیاه‌نمایی و تحریف حقایق خوانده و تاکید دارد که وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی غنی‌سازیِ بالای ۶۰ درصد نیست.

در این ارتباط، گروسی به تهران سفر کرد و پس از دیدار و گفتگو با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران، آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران در بیانیه مشترکی اعلام کردند: در خصوص مسائل پادمانی باقی‌مانده مربوط به سه مکان، ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری و ارائه اطلاعات و دسترسی بیشتر به منظور رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده اعلام کرد.

در این بیانیه مشترک آمده است: ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند. روش اجرای آن طی یک نشست فنی که به زودی در تهران برگزار می‌شود، میان دو طرف مورد توافق قرار خواهد گرفت.
https://irna.ir/xjLX5Z
**هشدار وزیرخزانه داری آمریکا نسبت به فروپاشی اقتصادی کشور
وزیر خزانه داری آمریکا درجریان جلسه استماع کنگره خواستار افزایش سقف بدهی های دولت آمریکا بدون هیچ پیش شرطی از سوی نمایندگان شد و هشدار داد در غیر این صورت کشور با خطر فروپاشی اقتصادی مواجه خواهد شد.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

تارنمای نشریه آمریکایی «فورچون» (Fortune) با انتشار این خبر نوشت: «ژانت یلن» روز گذشته (جمعه) از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا خواست تا سقف بدهی فدرال را بدون قید و شرط افزایش دهند زیرا به گفته او عمل نکردن به تعهد دولت در پرداخت بدهی ها (نکول) باعث "فروپاشی اقتصادی و مالی (در آمریکا) خواهد شد.

بنابراین گزارش، یلن در سخنان خود در کمیته «امکانات مالی» مجلس نمایندگان که هم اکنون در اختیار حزب جمهوریخواه قرار دارد، اولویت بندی در پرداخت بدهای دولت را مردود دانست و تاکید کرد که دولت باید بدهی های خود را در موعد مقرر پرداخت کند کاری که از سال ۱۷۸۹ میلادی تاکنون دولت بدان عمل نکرده است.

وزیر خزانه داری آمریکا با هشدار به خطر فروپاشی اقتصادی و مالی آمریکا به اعضای این کمیته مجلس نمایندگان گفت: اولویت دادن به پرداخت برخی از بدهی ها نسبت به بدهی های دیگر، نوع دیگری از نکول و عدم تعهد دولت در پرداخت بدهی های خود محسوب شده و منجر به فروپاشی اقتصادی و مالی در کشور خواهد گردید.

بنابراین گزارش یلن در جلسه استماع کمیته امکانات مالی گفت: این مهم است تا دولت تمامی بدهی های خود را در موعد سر رسید تعیین شده پرداخت کند، اینکه برخی از مقامات (دولت آمریکا) تصور کنند که می توان تعهد پرداخت بدهی ها را به نوعی دور زد ، در واقع ما داریم سر خودمان «کلاه» می گذاریم، چرا که عدم پرداخت بدهی های دولت فروپاشی مالی و اقتصادی را موجب خواهد شد.

جلسه استماع وزیر خزانه داری آمریکا در کمیته امکانات مالی مجلس نمایندگان آمریکا یک روز پس از اعلام بودجه ۶ تریلیون ۹۰۰ میلیارد دلاری دولت بایدن برگزار می‌شود، بودجه ای که بحث های طولانی مدت بین اعضای حزب جمهوریخواه با دولت بر سر افزایش سقف بدهی های دولت فدرال آمریکا را بدنبال خواهد داشت.

این گزارش می افزاید درحالی که جمهوریخواهان ، خواستار کاهش شدید بودجه دولت در قبال افزایش سقف بدهی های فدرال هستند که وزیرخزانه داری آمریکا بار دیگر در این جلسه بر این هشدار تاکید کرد که نکول در پرداخت بدهی (دولت فدرال) فاجعه فروپاشی اقتصادی و مالی در آمریکا را کلید خواهد زد.

این نخستین حضور ژانت یلن بعنوان وزیر خزانه داری آمریکا در جلسه استماع مجلس نمایندگان از ماه ژوئن گذشته به شمار می رود و قرار است وی در جلسات متعدد دیگری دراین زمینه حضور یابد که نوبت بعدی آن در مورخ ۱۶ مارس برابر با ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ و در «کمیته مالی» سنا خواهد بود.

تارنمای مجله اقتصادی فورچون مستقر در نیویورک نوشت: درحالی ژانت یلن روز جمعه دراین جلسه حضور یافت که به تازگی از سفر اوکراین بازگشته است و وی قرار است به پرسش جمهوریخواهان در کنگره درخصوص هزینه و کمک های مالی که توسط دولت بایدن به اوکراین صورت گرفته پاسخگو باشد.

بدهی ۹۴ تریلیون دلاری آمریکا
بنابر تارنمای «ساعت بدهی آمریکا» که به لحظه میزان بدهی این کشور را نشان می دهد، مجموع بدهی آمریکا (US Total Debt) از مرز ۹۴ تریلیون و ۵۴۵ میلیارد دلار گذشته و هرلحظه بر میزان آن افزوده می شود.

به موجب این تارنمای برخط، میزان بدهی ملی آمریکا نیز بالغ بر ۳۱ تریلیون و ۶۰۶ میلیارد دلار است .

کسری بودجه دولت فدرال نیز بیش از یک تریلیون و ۴۰۹ میلیار دلار است، هم اکنون بدهی که بر عهده هر شهروند آمریکایی قرار گرفته به بیش از ۲۴۶ هزار دلار رسیده است.
https://irna.ir/xjLX6W
**طالبان از توافق ایران و عربستان استقبال کرد
وزارت خارجه طالبان، با استقبال از توافق ایران و عربستان سعودی مبنی بر از سرگیری روابط دیپلماتیک تا دو ماه دیگر، گفت: این اقدام در جهت برقراری صلح و ثبات در منطقه مهم است.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

«عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت خارجه گروه طالبان صبح امروز شنبه (۲۰ اسفند) در صفحه توییتر خود نوشت: طالبان از از سرگیری روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی استقبال کرده و این گام مثبت را اقدام مهم در جهت برقراری صلح و ثبات در منطقه می‌داند.

در بیانیه طالبان آمده که توسعه دیپلماتیک بین عربستان سعودی و ایران به توسعه روابط و همکاری‌های چندجانبه در منطقه کمک می‌کند.

طالبان از تلاش‌های جمهوری خلق چین که میزبان مذاکرات بین عربستان سعودی و ایران برای ثبات منطقه بوده است تشکر کرده است.

تهران و ریاض، با میان‌جیگری چین، برای ازسرگیری روابط خویش تا دو ماه دیگر توافق کرده‌اند.
https://irna.ir/xjLX7p
**رسانه های صهیونیست: رویای ایجاد ائتلاف ضد ایرانی بر باد رفت
رسانه های رژیم صهیونیستی توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بعد از هفت سال را به منزله بر باد رفتن رویای تل آویو برای ایجاد ائتلافی ضد ایرانی در منطقه دانست.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

رسانه های رژیم صهیونیستی در واکنش به توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه ها نوشتند که این توافق نقشه راه جدیدی در خاورمیانه ترسیم و چه بسا تماس ها درباره توافق هسته ای را زنده می کند.

این رسانه ها با اذعان به شکست نقشه صهیونیستها برای ائتلاف سازی در سطح عربی و بین المللی علیه ایران با یارکشی از کشورهای منطقه افزودند: با اعلام توافق (بین ریاض و تهران) رویای اسرائیل برای ایجاد یک ائتلاف عربی - بین المللی علیه ایران برباد رفت و واشنگتن باید در موضع خود بازبینی کند.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد.
https://irna.ir/xjLX7T
**انفجار در جمع خبرنگاران در مزار شریف/تعدادی کشته و مجروح شدند
رسانه های افغانستان دقایقی پیش(صبح شنبه) از وقوع انفجاری در حوزه دوم امنیتی شهر مزارشریف در جمع خبرنگاران و تعدادی از علمای دینی خبر دادند. برخی رسانه ها از زخمی و یا کشته شدن تعدادی از حاضران در این نشست گزارش می دهند.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

خبرگزاری صدای افغان(آوا) در توئیتی نوشت که دفتر نمایندگی این خبرگزاری و مرکز فرهنگی اجتماعی تبیان در مزار شریف، هدف انفجار گرفته است.

صدای افغان نوشت: این رویداد صبح امروز در جریان برپایی یک همایش فرهنگی و تقدیر از خبرنگاران رخ داده‌است. شماری از خبرنگاران و شرکت‌کنندگان در این همایش از جمله چند تن از اعضای دفتر مرکز تبیان و خبرنگاران آوا زخمی شده‌اند و دست کم دو نفر نیز جان باخته اند.

هویت جان باختگان و زخمی‌ها مشخص نیست؛ اما گفته می‌شود شماری از خبرنگاران نیز در میان زخمیان هستند.

در زمان وقوع انفجار ۲۵ خبرنگار در مراسم حضور داشته‌اند.

همچنین بر اساس گزارش صدا افغان، انفجار قوی بوده و هنوز از میزان دقیق تلفات احتمالی خبری در دست نیست. نیروهای امنیتی در محل وقوع رویداد و نیز اطراف بیمارستان حضور دارند و اجازه پوشش خبری مستقیم این حادثه را نمی‌دهند.

به گزارش رسانه افغانستانی طلوع نیوز، شاهدان عینی می‌گویند که این انفجار زمانی رخ داده است که خبرنگاران در یک برنامه خبری گردهم آمده بودند. هنوز مقام‌های محلی در این باره چیزی نگفته‌اند.

خبرنگار طلوع‌نیوز که در این انفجار بطور سطحی مجروح شده است، می گوید که شمار زخمی‌ها زیاد است.

به گفته خبرنگار این رسانه افغانستان، شمار زیادی از خبرنگاران و عالمان دین و برخی از مسوولان محلی در این نشست حضور داشتند . زخمی‌ها به بیمارستان منتقل شده اند. به گفته‌ی او، نیروهای امنیتی به محل رویداد رسیده‌اند.

تا کنون درباره علت این انفجار و ماهیت آن خبری منتشر نشده و هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت آن را برعهده نگرفته است.

در ماه ها و هفته ها اخیر، گروه تروریستی داعش مسئولیت بخش عمده حملات و انفجارهای تروریستی در افغانستان را برعهده گرفته است و حکومت طالبان مدعی است که درحال مبارزه با این گروه تروریستی است.

https://irna.ir/xjLX8j
**چشم امید جهان عرب به توافق تهران و ریاض
در پی توافق تهران و ریاض برای از سرگیری روابط دیپلماتیک، استقبال کشورها و افکار عمومی جهان عرب از این توافق ادامه دارد و کشورهای عربی با صدور بیانیه‌هایی جداگانه از آن حمایت کردند.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایرانازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

در بیانیه وزارت خارجه الجزایر آمده است که الجزیره از بازگشت روابط ریاض و تهران و بازگشایی سفارت‌های دو کشور در هفته‌های آینده استقبال می‌کند.

در این بیانیه تاکید شده که الجزایر خرسندی خود را از فضای مثبت مذاکرات بین دو کشور برادر زیر نظر جمهوری خلق چین ابراز می دارد. این توافق به دو کشور دوست و برادر ایران و عربستان این امکان را می دهد تا به تقویت روابط و همکاری و همبستگی بر مبنای اصول مورد تاکید منشور سازمان ملل و حل و فصل اختلافات از طریق گفت و گو بپردازند، امری که به نوبه خود در تقویت صلح و امنیت در منطقه و جهان سهیم خواهد بود.

اردن هم از بیانیه سه جانبه ایران، عربستان و چین در خصوص از سرگیری روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض استقبال و از نقش سلطان نشین عمان و جمهوری عراق در رسیدن به این توافق قدردانی کرد.

وزارت امور خارجه این کشور ابراز امیدواری کرد که این اقدام به تقویت امنیت و ثبات در منطقه منجر شود و به حفظ استقلال و حاکمیت کشورها و اصل عدم مداخله در امور داخلی آنها و تامین منافع مشترک، کمک کند.

وزارت امور خارجه کویت نیز ضمن حمایت از این توافق، ابراز امیدواری کرد که این رخداد به تقویت پایه های امنیت و ثبات در منطقه کمک کند.

وزارت امور خارجه بحرین هم بیانیه ای در این خصوص صادر کرد. در این بیانیه از توافق انجام شده میان تهران و ریاض استقبال و ابراز امیدواری شده که این امر «گامی مثبت در جهت حل اختلافات و پایان دادن به همه درگیری های منطقه ای از طریق گفت وگو و ابزارهای دیپلماتیک باشد».

مصر هم در واکنش به توافق ایران و عربستان، در بیانیه ای از سوی وزارت خارجه خود اعلام کرد که «این توافق را با علاقه مندی دنبال می کند و امیدوار است که این توافق به کاهش تنش و تقویت ثبات در منطقه و همچنین امنیت جهان عرب کمک کند.»

وزارت امور خارجه سودان نیز ضمن استقبال از این توافق، تاکید کرد که «اثرات مثبت این توافق ناگزیر بر وضعیت کلی حال و آینده منطقه منعکس خواهد شد.»

تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در بیانیه مشترکی از سوی ریاست این تشکیلات و وزارت خارجه خود، از توافق تهران و ریاض استقبال و تاکید کرد که این توافق به حل و فصل مسائل و بحران های جاری در منطقه و بهبود فضای مثبت حاکم بر آن کمک خواهد کرد.

اعلام توافق برای از سرگیری روابط ایران و عربستان با میانجی‌گری چین با طیفی از حمایت و استقبال از سوی کشورهای منطقه تا پیام نگرانی در بین سران رژیم صهیونیستی و اعلام آگاهی دولت آمریکا و ابراز امیدواری نسبت به تاثیر مثبت آن در کاستن از تنش‌های خاورمیانه و پایان جنگ یمن بازتاب گسترده‌ای داشت.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد.
https://irna.ir/xjLX7z
**پیشنهاد کمک به مولداوی؛ بهانه جدید آمریکا برای مقابله با روسیه
کاخ سفید با پیشنهاد کمک به مولداوی برای رویارویی با آنچه که تلاش‌های مسکو برای ایجاد بی‌ثباتی در این کشور اروپای شرقی عنوان کرده بهانه جدیدی برای مقابله با روسیه یافته است.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

خبرگزاری رویترز نوشت: آمریکا، روسیه را به تلاش برای بی ثبات کردن مولداوی متهم و اعلام کرده که با به اشتراک گذاشتن اطلاعات و سایر خدمات به این کشور، برای مقابله با این تلاش مسکو کمک می کند.

کاخ سفید اعلام کرده در همکاری با کنگره، از طریق اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار دیگر در بخش انرژی به مولداوی جهت تامین نیازهای فوری این کشور به دلیل جنگ اوکراین کمک می کند.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست خبری گفت: آمریکا نظر مایا ساندو رئیس جمهوری مولداوی را درباره این که در آینده نزدیک تهدید نظامی از سوی روسیه متوجه این کشور نیست، تایید می کند اما خود را در نگرانی های وی در خصوص تلاش مسکو برای ایجاد بی ثباتی در این کشور با ایجاد دولتی که بیشتر حامی روسیه است، سهیم می داند.

کربی مدعی شد، در شرایطی که مولداوی به ادغام بیشتر با اروپا ادامه می دهد ما بر این باوریم که روسیه به دنبال گزینه هایی برای تضعیف دولت مولداوی احتمالا با هدف نهایی مستقر کردن دولتی همسوتر با روسیه در این کشور است.

این مقام آمریکایی افزود، به ویژه نقش آفرینان حامی روسیه که برخی از آنها با دستگاه های اطلاعاتی این کشور در ارتباط هستند، به دنبال راه اندازی و بهره برداری از اعتراضات در مولداوی به عنوان مبنایی برای تحریک و برانگیختن قیام علیه دولت مولداوی هستند.

کربی مدعی شد دیگر بازیگران روسیه به آموزش و ایجاد تظاهرات در مولداوی عضو اتحاد جماهیر شوری سابق می پردازند.

وی با اشاره به منطقه ترانس نیستریا (Transdniestria) در مولداوی که مورد حمایت روسیه است، گفت: مقام های مسکو به غلط مدعی اند که اوکراین قصد دارد جدایی طلبان در این منطقه را هدف قرار دهند.

ساندو، رئیس جمهوری مولداوی که کشورش هم مرز با اوکراین است بارها مدعی مقاصد مسکو علیه کشورش شده و از حضور نیروهای روسیه در منطقه ترانس نیستریا ابراز نگرانی کرده است.

تظاهرات تازه ضددولتی هزاران نفری اخیر در پایتخت مولداوی برای درخواست یارانه دولتی با هدف جبران هزینه های انرژی زمستانی و درخواست خودداری این کشور از دخالت در جنگ اوکراین، نگرانی هایی را درباره گسترش ناآرامی ها در این کشور کوچک در شرق اروپا، ایجاد کرده است.

ساندو در ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن ماه) مدعی توطئه مسکو برای سرنگون کردن دولت مولداوی به منظور قرار دادن این کشور در دسترس روسیه و خارج کردن آن از مسیر پیوستن به اتحادیه اروپا شد که مسکو به شدت آن را تکذیب کرده است.

دولت مولداوی مدتی است که روسیه را دخالت در ناآرامی‌های این کشور از جمله اعتراضات در کیشیناو پایتخت، متهم می‌کند.

در همین رابطه رئیس جمهوری مولداوی ماه گذشته مدعی شد که سرویس‌ اطلاعات کشورش از طرح روسیه برای اجرای کودتا در این کشور مطلع شده است.
https://irna.ir/xjLX7H
**مذاکرات دولت نجات ملی یمن در ژنو برای مبادله اسرا
هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن و دولت مستعفی این کشور قرار است امروز در ژنو با نظارت «هانس گراندبرگ» نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن و کمیته بین المللی صلیب سرخ دیدار کنند.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

«عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن گفت: دور جدیدی از مذاکرات پیرامون پرونده تبادل اسرا با حمایت سازمان ملل در ژنو برگزار می‌شود.

وی افزود: هیات کمیته ملی امور اسرای وابسته به دولت نجات ملی یمن برای شرکت در دور جدید مذاکرات پیرامون پرونده تبادل اسرا که تحت نظارت سازمان ملل برگزار می‌شود، روز پنجشنبه فرودگاه صنعا را به مقصد ژنو سوئیس ترک کرد.

رئیس کمیته ملی امور اسرا در دولت نجات ملی یمن اظهار امیدواری کرد که این دور از مذاکرات در این پرونده بشردوستانه تعیین کننده باشد.

به نوشته پایگاه خبری ۲۶ سپتامبر یمن، کشورهای متجاوز، به رغم ماهیت بشردوستانه پرونده اسرا، در حل و فصل این پرونده مانع تراشی می‌کنند زیرا همچنان از اجرای توافقی که در مارس ۲۰۲۲ تحت نظارت سازمان ملل بر سر مبادله بیش از دو هزار و ۲۰۰ اسیر از هر دو طرف توافق شد، خودداری می‌کنند.

المرتضی پیشتر فاش کرده بود که عربستان سعودی در تلاش برای دور زدن توافق برای آزادی اسیران خود است و مانع مزدوران برای انجام هرگونه معامله تبادل با میانجیگری محلی شده است.

طبق بیانیه چهارمین نشست کمیته نظارتی اجرای توافق تبادل اسرا و بازداشت شدگان یمنی، نمایندگان دولت مستعفی و جنبش انصار الله توافق کردند که در مرحله نخست، یکهزار و ۸۱ اسیر را طبق اسامی توافق شده مبادله کنند.

مبادله اسیران از موضوع‌های اساسی در گفت وگوهای یمنی - یمنی در سوئیس است که تلاش‌ها در این زمینه همواره ناکام بوده و فقط در برخی موارد با میانجیگری‌های محلی مبادله شماری از اسیران انجام شده است.

پیشتر نیز تعدادی از اسرای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و نیروهای وابسته به دولت مستعفی و فراری این کشور در چند مرحله از طریق واسطه‌های محلی آزاد شدند.
https://irna.ir/xjLX7g
**بهت نتانیاهو از توافق ایران و عربستان
به دنبال شکل گیری یک توافق میان ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک پس از ۷ سال قطع رابطه سیاسی، نیویورک تایمز در اینباره نوشت که توافق تهران با ریاض، اسرائیل را شگفت زده و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن را بهت زده کرد.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

این روزنامه آمریکایی امروز شنبه در گزارشی نوشت: اسرائیل امید داشت که در طولانی مدت ایران را منزوی کرده و روابط خود با عربستان را عادی کرده و تحکیم بخشد اما برطرف سازی سردی روابط بین تهران و ریاض این هدف تل آویو را پیچیده کرد و به عنوان یک آسیب سیاسی برای نخست وزیر اسرائیل در نظر گرفته می شود.

نیویورک تایمز در تشریح سیاست رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته نوشت: سران اسرائیلی برای چندین سال ایران را به عنوان یک تهدید موجود و ریاض را به عنوان یک شریک بالقوه در نظر داشته و امیدوار بودند که نگرانی‌های مشترک درباره تهران ممکن است برای نخستین بار به شکل گیری روابط رسمی با ریاض کمک کند.

این گزارش می افزاید: انتشار خبر روز گذشته نزدیکی روابط بین ایران و عربستان، در اسرائیل با نگرانی و درون اندیشی همراه بود. این مساله با یک احساس خطر ملی ناشی از اختلاف‌های داخلی بر سر سیاست‌های دولت تحت هدایت نتانیاهو همراه شده است. همچنین به نظر نتانیاهو که خود را به عنوان واجد شرایط ترین رهبر اسرائیلی برای مبارزه با ایران و توانمندترین شخص برای جذب عربستان می‌داند، غافلگیر کرده است.

به نوشته این روزنامه اعلام توافق بین تهران و ریاض امیدهای تل آویو برای تشکیل یک اتحاد امنیتی منطقه‌ای علیه ایران را تضعیف کرد. این نشان داد درحالیکه دیگر کشورها در خاورمیانه ممکن است ایران را به عنوان یک خطر ببینند، اما سود کمی را در منزوی کردن و مخالفت با تهران به اندازه اسرائیل مشاهده می‌کنند.

این روزنامه آمریکایی همچنین اشاره می‌کند که تصمیم عربستان یادآور این بود که همسایگان ایران در خلیج فارس، تهران را به عنوان همسایه‌ای می‌بینند که باید با آن تعامل کنند.

براساس این گزارش، تحولات اخیر بین روابط تهران و ریاض همچنین موجب شده است تا رژیم صهیونیستی درباره بحران داخلی خود تامل کند. اسرائیلی‌ها در حال حاضر به علت پیشنهاد دولت برای افزایش کنترل بر نظام قضایی دچار اختلاف و شکاف شده اند. برای نتانیاهو این اخبار به ویژه آسیب زننده بوده زیرا به مدت چندین سال، دو هدف اصلی سیاست خارجی او منزوی کردن ایران و عادی سازی روابط با عربستان بوده است.

یائیر لاپید رهبر مخالفان دولت رژیم صهیونیستی در اینباره گفته است: توافق بین عربستان و ایران یک شکست کامل و خطرناک برای سیاست خارجی نتانیاهو است. این اتفاق زمانی می‌افتد که شما تمام روز به جای انجام کار، با جنون قانونی مواجه می‌شوید.

نتانیاهو که در سفر ایتالیا به سر می‌برد هنوز در مورد توافق روز گذشته اظهار نظر رسمی نکرده و دفتر وی از پاسخ به سوال در این مورد خودداری کرده است.
https://irna.ir/xjLX9g
**دلایل اردوغان برای جلو انداختن تاریخ انتخابات ترکیه
رئیس جمهور ترکیه مصادف شدن زمان انتخابات را با تقویم امتحانی دانشگاه‌ها، تداخل با ایام برگزاری مراسم حج، تداخل با فصل آموزش در مدارس و نیز همزمانی با سفرهای تابستانی شهروندان را علت جلو کشیدن حدود یک ماهه تاریخ انتخابات در کشورش عنوان کرد.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

رئیس جمهور ترکیه روز گذشته بر اساس اصل ۱۱۶ قانون اساسی این کشور، فرمان برگزاری انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست جمهوری را در تاریخ ۱۴ ماه مِی ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) امضا کرد. فرمان برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه امروز در روزنامه رسمی این کشور منتشر شد و به این طریق روند دو ماهه برگزاری انتخابات در ترکیه آغاز شد.

بر اساس قوانین، همه فرایند برگزاری انتخابات ترکیه توسط شورای عالی انتخابات این کشور مدیریت می‌شود و بر این اساس، ۶۴ میلیون واجد شرایط رای دادن در ترکیه، برای انتخاب سیزدهمین رئیس جمهور و ۶۰۰ نماینده بیست و هشتمین دوره پارلمان این کشور، پای صندوق‌های رای می‌روند.

به گزارش تارنمای خبری استار، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هنگام امضای فرمان برگزاری انتخابات، مصادف شدن با تقویم امتحانی دانشگاه‌ها، تداخل با ایام برگزاری مراسم حج و حضور جمعی از مردم ترکیه در این آیین، تداخل با فصل آموزش در مدارس و نیز همزمانی با سفرهای تابستانی شهروندان را علت جلو کشیدن حدود یک ماهه تاریخ انتخابات در کشورش عنوان کرد و گفت: به همین علل، تاریخ انتخابات از ۱۸ ژوئن ۲۰۲۳ ( ۲۸ خردادماه ۱۴۰۲) به تاریخ ۱۴ مِی ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) انتقال یافت.

اردوغان احزاب سیاسی ترکیه را به پرهیز از درگیری بی حاصل سیاسی، تبلیغات مبتنی بر دروغ و تهمت دعوت کرد و افزود که مردم درگیر فاجعه زلزله هستند و به همین علت، احزاب حامی وی بدون سرود و موسیقی انتخاباتی، به تبلیغات خواهند پرداخت.

به گزارش تارنمای استار، رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد: در صورتی که هیچ کدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نتوانند نصف به اضافه یک رای مردم را کسب کنند و انتخابات به دور دوم بکشد، دور دوم انتخابات در تاریخ ۲۸ مِی ۲۰۲۳( ۷ خرداد ماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

«احمد ینر» گفت: بر اساس قوانین و تقویم انتخاباتی ترکیه، کسانی که می‌خواهند برای ورود به مجلس نامزد شوند، باید در فرجه تاریخی ۱۶-۱۱ مارس(۲۰ الی ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۱) از پست خود استعفا کنند.

وی بیان کرد: نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری احزاب سیاسی در تاریخ ۲۳-۱۹ مارس(۲۸ اسفندماه ۱۴۰۱ الی ۳ فروردین ماه ۱۴۰۲) و کسانی که می‌خواهند با جمع‌آوری ۱۰۰ هزار امضا برای ریاست جمهوری نامزد شوند، نیز در تاریخ ۲۰ و ۱۹ مارس(۲۸ و ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱) ثبت نام خواهند کرد.

رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه افزود: فهرست اولیه نامزدهای ریاست جمهوری در تاریخ ۲۷، ۲۸ و یا ۲۹ مارس( ۷، ۸ و یا ۹ فروردین ماه ۱۴۰۲) در روزنامه رسمی منتشر خواهد شد و احزاب سیاسی، فهرست نامزدهای خود برای انتخابات پارلمانی را در تاریخ ۸، ۹ و یا ۱۰ آوریل(۱۹، ۲۰ و یا ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۲) به شورای عالی انتخابات ترکیه ارائه خواهند داد و فهرست قطعی نامزدهای مجلس نیز ۱۰ آوریل(۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۲) از سوی این شورا منتشر خواهد شد.

وی اظهار کرد: قضات و دادستان‌ها، اعضای هیأت عالی قضایی، اعضای هیأت علمی مؤسسات آموزش عالی، اعضای شورای عالی آموزش و پرورش، اعضای شورای عالی رسانه‌ها، کارکنان دولتی در موسسات و سازمان‌های عمومی، شهرداران، افسران و درجه‌داران، اعضای هیات مدیره و ناظران بانک‌های عمومی اگر نامزد انتخابات پارلمانی باشند، باید در فرجه ۱۶-۱۱ مارس(۲۰ الی ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۱) استعفا کنند.

به گزارش ایرنا، انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

تاکنون اردوغان از سوی ائتلاف جمهور شامل حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه معرفی شده و احزاب مخالف اردوغان شامل احزاب ائتلاف ملت که تحت عنوان میز ششگانه گردهم آمده‌اند، کمال قلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق را به عنوان نامزد نهایی اپوزیسیون و رقیب وی معرفی کرده‌اند.

با توجه به زمان کم باقی مانده تا انتخابات و صف آرایی موافقان و مخالفان دولت و حزب حاکم ترکیه، به نظر می رسد که انتخابات پیش رو با نامزدهای کم تعداد شکل برگزار خواهد شد و رقابت اصلی نیز بین اردوغان و قلیچداراوغلو خواهد بود.
https://irna.ir/xjLX9B
**نخست وزیر مجارستان: وقوع جنگ جهانی سوم نزدیک است
«ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان با انتقاد از رویکرد غرب نسبت به جنگ اوکراین و اینکه ممکن است کشورهای متحد کی‌یف در نهایت به اعزام نیروهای نظامی به این کشور برای مقابله با روسیه اقدام کنند، در مورد وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

نارنمای خبری «پولیتیکو» با انتشار این خبر نوشت: ویکتور اروبان نخست وزیر مجارستان گفت که به نظر احتمال تبدیل جنگ اوکراین به یک مناقشه جهانی، رو به فزونی نهاده و وقوع جنگ جهانی سوم نزدیک است.

تارنمای این رسانه آمریکایی درادامه نوشت: اوربان روز گذشته (جمعه) در مصاحبه با رادیو دولتی مجارستان با انتقاد از غرب، متحدان کی‌یف را به گسترش دادن درگیری بنابر «منافع اقتصادی» خودشان متهم کرد.

نخست وزیر مجارستان به رادیو دولتی « کاسوث » (Kossuth Rádió) دراین باره گفت: جهان تا این اندازه نزدیک (به وقوع جنگ جهانی سوم) نشده بود، که یک جنگ منطقه ای به یک جنگ جهانی بدل شود، این احتمال (وقوع جنگ جهانی سوم) روز به روز افزایش می یابد.

اوربان نسبت به احتمال اعزام نیروی نظامی از سوی کشورهای متحد با کی‌یف برای کمک به اوکراین جهت مقابله با روسیه هشدار داد که این موضوع می تواند خطر وقوع جنگ جهانی را شدت بخشد.

پولتیکو نوشت: نخست وزیر مجارستان بدون ارائه مدرکی گفت که متحدان کی‌ف می توانند نیروهای خود را برای کمک به اوکراین که در حال نبرد با تهاجم گسترده روسیه است، اعزام کنند.

اوربان با اشاره به احتمال اعزام نیروهای نظامی از سوی متحدان کی یف به اوکراین به این رادیو گفت: با ارائه پیشنهادی بسیار جدی از سوی متحدان کی یف برای عبور سربازان کشورهای متحد با اوکراین از مرز، به عقیده من، ما بسیار بسیار (به وقوع جنگ جهانی سوم) نزدیک شده ایم.

آتش‌بس، مد نظر کشورهای جهان بجز غرب است

تارنمای این رسانه آمریکایی در ادامه نوشت: دولت مجارستان اعلام کرد که برقراری آتش بس فوری در جنگ اوکراین را خواهان است چرا که این موضوع متضمن صلح در قاره اروپاست، موضعی که مد نظر سایر کشورهای جهان، همچون کشورهای قاره آفریقا، خاورمیانه و حتی چین است، وی به صراحت به این رادیو دو موضع موجود در این باره را در تقابل با یکدیگر قرار داد؛ (موضع) غرب و (موضع) دیگر کشورهای جهان.

وقوع جنگ اوکراین در ۵ اسفند ۱۴۰۰ بدنبال ماه ها هشدار مسکو به غرب در ارتباط با گسترش نفوذ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به مرزهای غربی روسیه و نادیده انگاشتن دغدغه های امنیتی کرملین رخ داد. این جنگ که هم اکنون وارد دومین سال خود شده است. غرب به سرکردگی آمریکا آشکارا از دنبال کردن رویه سیاسی و برقراری صلح خودداری کرده و تاکنون به حمایت های مالی و نظامی هنگفت از کی یف پرداخته است، امری که از نظر کارشناسان و ناظران امور بین الملل برای امنیت قاره اروپا و جهان مخاطره آمیز است، اما برای گردانندگان و ادامه دهندگان به این جنگ، از منظر اقتصادی سودآور.
https://irna.ir/xjLX8P
**«لی‌ چیانگ» نخست وزیر چین شد
پارلمان چین لی چیانگ از افراد نزدیک به رئیس جمهوری این کشور را به عنوان نفر دوم حزب کمونیست و نخست وزیر جدید، جایگزین لی کیچیانگ کرد.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

لی چیانگ ۶۳ ساله پس از انتخاب به عنوان نفر دوم حزب کمونیست چین به سمت رئیس شورای دولتی کابینه منصوب خواهد شد و وظیفه اصلی او نظارت بر اقتصاد خواهد بود. او که پیشتر رئیس سابق حزب شانگهای بود و از افراد نزدیک به شی جینپینگ رئیس جمهوری چین است یک روز پس از انتخاب مجدد شی چینپینگ از سوی کنگره ملی مردم به اتفاق آرا به عنوان دبیرکل حزب حاکم برای سومین بار در یک دوره ۵ ساله ترفیع گرفت.

لی چیانگ به بالاترین مقام تصمیم گیری حزب کمونیست چین یعنی ۷ دفتر سیاسی مهم کمیته دائمی رسید. در ماه اکتبر سال گذشته میلادی لی کیچیانگ پس از پایان ۲ دوره ۵ ساله از این سمت بازنشسته شده بود.

این مقام سیاسی چینی سوگند خورد تمام تلاش خود را برای ساختن "کشور مدرن و سوسیالیست" انجام دهد. قرار است وی روز دوشنبه پس از جلسه نتیجه گیری پارلمان در کنفرانس مطبوعاتی شرکت کند.

پس از بیستمین کنگره حزب کمونیست چین (ح‌ک‌پی) در ماه اکتبر، شی جین‌پینگ برای سومین بار بعنوان دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین انتخاب شد.

انتخاب مجدد شی که در ژوئن ۷۰ ساله خواهد شد، پس از اصلاحات قانون اساسی چین در سال ۲۰۱۸ وی می تواند بطور نامحدودی بارها پست ریاست دولت را بر عهده بگیرد.

شی جین پینگ در سال ۱۹۵۳ در پکن در خانواده یک رهبر انقلابی و سیاسی برجسته چین به دنیا آمد. در سال ۱۹۷۴، او به اتحادیه جوانان کمونیست چین پیوست و بعداً چندین سمت حزبی در سطح شهرستان و شهرستان داشت.
https://irna.ir/xjLX9h
**جنبش جهاد اسلامی: توافق تهران وریاض گامی مهم در مسیر درست است
جنبش جهاد اسلامی فلسطین امروز شنبه از توافق ایران و عربستان برای احیای روابط دوجانبه استقبال و آن را گامی مهم در مسیر درست ارزیابی کرد.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه ای اعلام کرد که از توافق ایران و عربستان استقبال می کنیم.

در این بیانیه آمده است که توافق ایران و عربستان و بازگشت روابط میان آن ها گامی مهم در مسیر درست است.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین خاطرنشان کرد که کاهش تنش در منطقه به سود ملت های منطقه و کشورهای عربی و اسلامی است.

این جنبش تاکید کرد که امیدواریم این توافق نتایج مثبتی برای مساله فلسطین به همراه داشته باشد و از حق ملت ما در بازگرداندن حقوق تاریخی و مشروع خود دفاع کند.

پیش از این نیز خلیل الحیه، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در اظهاراتی گفت که این جنبش از بازگشت روابط میان ایران و عربستان استقبال می کند.

وی گفت که این توافق گامی مهم در راستای یکپارچگی و اتحاد امت و تقویت امنیت وتفاهم میان کشورهای عربی و اسلامی و همچنین تحقق ثبات در منطقه است.

الحیه خاطرنشان کرد که این گام مهم به سود مساله فلسطین و حمایت از مقاومت مردم ما در مقابله با رژیم اشغالگر و تجاوزهایش علیه سرزمین ومقدسات ما است.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد.
https://irna.ir/xjLXb2
**سخنگوی بورل: از توافق ایران و عربستان استقبال می‌کنیم و منتظر اجرای آن هستیم
سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا روز شنبه به ایرنا گفت: از توافق اعلام شده در مورد ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم و منتظر اجرای آن هستیم.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

«پیتر استانو» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در لندن افزود که این اتحادیه، «تلاش های دیپلماتیک که منجر به این گام مهم شد را تصدیق می کند.»

وی ادامه داد: «از آنجایی که عربستان سعودی و ایران هر دو محور امنیت منطقه هستند، از سرگیری روابط دوجانبه آنها می تواند به ثبات کل منطقه کمک کند.»

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: «ارتقای صلح و ثبات و دستیابی به تنش زدایی در خاورمیانه از اولویت های کلیدی اتحادیه اروپا است و این اتحادیه همچنان آماده تعامل با همه بازیگران در منطقه با رویکردی فراگیر و با شفافیت کامل است.»

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در پی ماه‌ها مذاکرات صورت گرفته، برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پکن، امیر دریابان علی شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافق‌های سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای شمخانی نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در متن این بیانیه‌ سه‌جانبه آمده است: در پاسخ به ابتکار شایسته جناب شی جین‌پینگ رئیس جمهور خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، بر اساس اصل حسن هم‌جواری و با توجه به توافق وی با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفت وگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌ وگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تأکید بر پای‌بندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌ وگو کردند.

خبر توافق نهایی ایران و عربستان برای احیای روابط دوجانبه پس از ۷ سال قطع رابطه، روایت پشت پرده آن نشان‌دهنده تغییراتی بزرگ در مناسبات منطقه و رویدادهای جهانی است.
https://irna.ir/xjLXbQ
**اندیشکده‌ آمریکایی: توافق تهران-ریاض حامیان تغییر رژیم در ایران را ناامید کرد
تارنمای یک اندیشکده آمریکایی نوشت: آنهایی که به دنبال تغییر سریع رژیم در ایران بوده‌اند، از توافق ایران و عربستان ناامید شده‌اند به ویژه اگر این اقدام، باعث کاهش حمایت عربستان از شبکه "ایران اینترنشنال" شود.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

اندیشکده آمریکایی "استیمسون" اقدام به انتشار مطلبی به قلم «باربارا اسلوین» کرده است که از توافق میان ایران و عربستان استقبال می‌کند و معتقد است: دو گروه از این توافق آزرده و ناامید خواهند شد. گروه اول حامیان تغییر رژیم در ایران هستند و گروه دوم اسرائیل است که به دنبال ایجاد ائتلاف ضدایرانی از طریق یکسری کشورها بود.
متن این یادداشت به شرح زیر است:

درست زمانی که جهان شاهد تنش بر سر جنگ در اوکراین و افزایش رقابت قدرت‌های بزرگ است، رسانه‌ای شدن خبر میانجی‌گری چین برای از سرگیری روابط میان ایران و عربستان سعودی خبر خوبی به حساب می‌آید.

ایران و عربستان سعودی به عنوان رقبای تاریخی، به طور ویژه از زمان انقلاب ایران که یک حکومت دینی مسلمان شیعه به قدرت رسید، با یکدیگر اختلاف داشتند. خصومت‌ها اخیراً پس از خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ و اعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی شدید علیه ایران افزایش یافته است. این امر تهران را به تلافی علیه منافع آمریکا در منطقه وا داشت. دو کشور همچنین یکدیگر را به مداخله در امور داخلی یکدیگر با حمایت از بازیگران غیردولتی متهم کرده اند.

هنوز چیزهای زیادی در مورد این توافق با میانجیگری چین باید وجود دارد که باید بررسی شود. با این حال، بنا به گزارش رسانه‌های ایرانی، ایران و عربستان سعودی دو توافق مشترک پیشین خود را احیا کنند. یکی در مورد همکاری امنیتی مربوط به سال ۲۰۰۱ و دیگری در سال ۱۹۹۸ در زمینه ارتقای اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی و اجتماعی.

چین به عنوان کشور میانجیگر از خرید نفت از هر دو کشور ایران و عربستان سعودی سود می‌برد زیرا خریدار عمده نفت از هر دو کشور است. چین از سال ۲۰۱۰، زمانی که ایران با تحریم‌های اقتصادی چندجانبه به رهبری ایالات متحده مواجه شده بود، شریک تجاری شماره یک ایران بوده است. چین علیرغم از سرگیری تحریم های آمریکا در سال ۲۰۱۸ به خرید مقادیر قابل توجهی نفت خام از ایران ادامه داده و به فرشته نجات ایران تبدیل شد.
اما از طرف دیگر در شرایطی که توجه بیشتر نقاط جهان درگیر جنگ اوکراین است، خبر ازسرگیری روابط میان ایران و عربستان، آنهایی را که در اسرائیل به دنبال اتحاد نظامی میان آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی علیه تهران بودند را آزار خواهد داد.

اگر ایران و عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را همانطور که توافق شده، طی ۲ ماه آینده اجرا کنند، می تواند به آتش بس در جنگ داخلی وحشیانه یمن کمک کند و دیگر تنش‌های منطقه‌ای کمک کند. کاهش درگیری‌ها در منطقه می‌تواند اقتصاد آسیب دیده لبنان را ترمیم کند و منافعی برای عراق و سوریه داشته باشد.

در ادامه این مطلب آمده است: و اما آنهایی که به دنبال تغییر سریع رژیم در ایران هستند، از این اقدام ناامید خواهند شد، به ویژه اگر این اقدام عربستان را به کاهش حمایت از شبکه "ایران اینترنشنال"، یک شبکه ماهواره ای فارسی زبان که به شدت اعتراضات اخیر در ایران را پوشش داده، تشویق کند؛ شبکه‌ای که به مدعیان تبعیدی برای تغییر حکومت ایران میدان داده است. مجاهدین خلق(منافقین) یکی دیگر از گروه‌های مخالف ایرانی مستقر در خارج از کشور که در گذشته از سرمایه‌های سعودی سود برده، ممکن است شاهد کاهش منابع خود باشد.
https://irna.ir/xjLXbf
**ازبکستان یادداشت تفاهم ایران برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای را تایید کرد
شوکت میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان با امضای فرمانی، یادداشت تعهدات ایران برای کسب وضعیت عضویت در سازمان همکاری شانگهای (SCO) را تصویب کرد.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

میرضیایف در حکمی نوشت: تفاهم نامه تعهدات جمهوری اسلامی ایران به منظور احراز وضعیت عضویت در سازمان همکاری شانگهای تصویب شود.

وی به وزارت امور خارجه جمهوری دستور داد تا در مورد اجرای رویه های داخلی لازم برای لازم الاجرا شدن این تفاهم نامه توسط ازبکستان، اطلاعیه ای را به دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای ارسال کند.

در سپتامبر ۲۰۲۲، در جریان اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند، ایران یادداشت تعهدی را به منظور کسب وضعیت عضو سازمان همکاری شانگهای امضا کرد. سپس در نوامبر ۲۰۲۲ و ژانویه ۲۰۲۳، مجلس لایحه الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای و لایحه تفاهم نامه تعهد برای ایران به عنوان کشور عضو سازمان همکاری شانگهای را به تصویب رساند. اکنون طبق رویه سازمان همکاری شانگهای، تفاهم نامه باید به تایید کشورهای عضو سازمان برسد.

این سند در وب سایت پایگاه داده ملی قانونگذاری ازبکستان (Lex.uz) منتشر شده است.

در سال ۲۰۲۱، اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه روند پذیرش رسمی ایران در این سازمان و اعطای وضعیت شریک گفتگو به مصر، قطر و عربستان سعودی را آغاز کرد.

اعضای سازمان همکاری شانگهای که در سال ۲۰۰۱ ایجاد شد شامل هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان است. افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان دارای وضعیت ناظر هستند و ارمنستان، آذربایجان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا کشورهای شریک هستند.

پذیرش عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای یکی از مهمترین اتفاقات در عرصه روابط خارجی ایران محسوب می‌شود. ایران سال‌ها عضو ناظر این سازمان منطقه‌ای بود و با پذیرش عضویت دائم ایران از سوی اعضای آن سیاست خارجی از ظرفیت‌ها و امکانات جدیدی بهره مند می‌شود.

سازمان همکاری شانگهای (SCO) در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ در شانگهای (PRC) توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.

هشت کشور هند، جمهوری قزاقستان، جمهوری خلق چین، قرقیزستان، پاکستان، فدراسیون روسیه، تاجیکستان و ازبکستان. عضو سازمان همکاری شانگهای هستند.

چهار کشور افغانستان، بلاروس، جمهوری اسلامی ایران، مغولستان. در سازمان همکاری شانگهای دارای وضعیت ناظر هستند.

شش کشور شامل جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان، پادشاهی کامبوج، جمهوری دموکراتیک فدرال نپال، جمهوری ترکیه، جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا. شرکای گفت و گوی سازمان همکاری شانگهای هستند.
https://irna.ir/xjLX7f
**بزرگترین سقوط بانکی آمریکا پس از بحران مالی ۲۰۰۸
«بانک سیلیکون ولی» یکی از بزرگترین بانک‌های آمریکا در حوزه فناوری و استارت آپ درحالی دچار فروپاشی ناگهانی شد که هم میلیاردها دلار سرمایه این شرکت‌ها را در وضعیت بلاتکلیف قرار داد و هم بازارهای جهانی را آشفته کرد.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

گروه مالی «بانک سیلیکون ولی» (SVB) یکی از بزرگترین بانک‌های ایالات متحده روز جمعه به وقت محلی به طور ناگهانی سقوط کرد و نظم بازار جهانی را نیز بر هم زد، در این میان وضعیت میلیاردها دلار از دارایی‌ شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران در این بانک نامشخص است.

نشریه پولیتیکو که سقوط این بانک را بزرگترین شکست بانکی از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ آمریکا دانسته است، گزارش داد: شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) به منظور حمایت از مصرف‌کنندگان، سپرده‌ها در این بانک را به یک نهاد جدید منتقل کرده است.

این گزارش ادامه می‌دهد: طی ۲۴ ساعت گذشته بر حجم هشدارهای سیاستگذاران آمریکایی از جمله ژانت یلن وزیر خزانه داری این کشور در مورد جنبه‌های سقوط این بانک افزوده شده است. دلیل اصلی این نگرانی‌ها می‌تواند ناشی از این باشد که حدود نیمی از از استارت‌آپ‌ها و بانک‌های بیوتکنولوژی آمریکا تحت حمایت «بانک سیلیکون ولی» بودند.

بر اساس گزارش‌ها،‌ این مؤسسه مالی تا پایان سال ۲۰۲۲ حدود ۱۷۵ میلیارد دلار سرمایه به صورت سپرده در اختیار داشت.

شبکه خبری «ان بی سی نیوز» در گزارشی نوشت: «بانک سیلیکون ولی» یکی از پیشگامان حمایت از حوزه فناوری به دلیل نگرانی‌ها از توانایی پرداخت بدهی‌های ملی توسط ناظران تعطیل شد.

این تصمیم که به دنبال آن روند فروش سهام این بانک در بازار را تشدید کرد، نگرانی‌هایی را در مورد خطر ورشکستگی سایر بانک‌های آمریکا ایجاد کرده است.

این گزارش در شرح چگونگی این شکست اقتصادی نوشته است: عصر روز چهارشنبه، «بانک سلیکیون ولی» پس از متحمل شدن زیان اقتصادی در بحبوحه رکودها در بخش فناوری و به منظور تقویت شرایط مالی خود از از برنامه این بانک برای جمع آوری ۲ میلیارد دلار خبر داد.

تا صبح روز پنجشنبه، بخش زیادی از سهام این بانک به فروش رفته بود. تا جاییکه مدیر عامل این بانک در در همان روز از سرمایه گذاران خود خواست تا آرمششان را حفظ کنند. اما تا پایان روز پنجشنبه ارزش سهام این بانک تا ۶۰ درصد سقوط کرده بود.

صبح جمعه، شبکه «سی‌ ان بی‌ سی» با اعلام این خبر که این بانک در اقدام برای جذب ۲ میلیارد سرمایه جدید ناموفق بوده، اعلام کرد به نظر می‌رسد با توجه به روند فزاینده فروش سهام‌ها این بانک به دنبال یک خریدار است.

به گفته سخنگوی پلیس نیویورک، این بانک حتی صبح روز جمعه به دلیل تجمع مشتریان برای پس گرفتن پول‌های خود با پلیس تماس گرفته است.

ظهر روز جمعه،‌ ناظران بانکی فدرال و ایالتی در کالیفرنیا اعلام کردند که کنترل سپرده‌های این بانک را بر عهده گرفته و آن‌ را در وضعیت «وصول» [وضعیتی که در آن شرکت در معرض ورشکستگی در اختیار یک گیرنده برای محافظت و جلوگیری از ورشکستی قرار می‌گیرد] قرار می‌دهند.
خبرگزاری رویترز در گزارشی در این رابطه نوشت: «بانک سیلیکون ولی» یکی از بانک‌های متخصص در حوزه فناوری سال گذشته شانزدهمین بانک بزرگ آمریکا معرفی و ارزش دارایی‌ آن ۲۰۹ میلیارد دلار برآورد شد. اگرچه علت سقوط این بانک به طور دقیق مشخص نیست اما به نظر می‌رسد افزایش شدید نرخ بهره‌ توسط بانک مرکزی آمریکا در سال اخیر میلادی و فشار مالی ناشی از آن بر استارت-آپ‌ها در مرکز این دلایل قرار گیرد.

بنا بر اعلام شرکت بیمه سپرده فدرال، دفتر اصلی و سایر شعبه‌های این بانک از ۱۳ مارس (دوشنبه) مجددا باز خواهد شد و تمام «سپرده‌های بیمه شده» مشتریان‌ حداکثر تا صبح روز دوشنبه در دسترس قرار می گیرد. این درحالی است که تا پایان ۲۰۲۲، ۸۹ درصد از ۱۷۵ میلیارد دلار سپرده موجود در این بانک بیمه شده است و اکنون باید درباره سرنوشت این سپرده ها تصمیم گیری شود.

چندین مبنع آگاه به مساله با شرط افشا نشدن نامشان به رویترز گفته‌اند شرکت بیمه سپرده فدرال به دنبال ادغام این بانک با یک بانک دیگر و امیدوار است که تا روز دوشنبه به نتیجه مطلوب برسد.

این گزارش تاکید می‌کند: از هم پاشیدگی «بانک سیلیکون ولی» در پی اقدامات بانک مرکزی آمریکا برای مبارزه با تورم از جمله افزایش چندباره نرخ بهره‌های بانکی، آسیب پذیری‌ها در بازار این کشور را آشکار می‌کند که موجب نگرانی فراگیر در این حوزه شده است.

ارزیابی‌های رویترز نشان می‌دهد که در دو روز گذشته، بانک‌های آمریکا بیش از ۱۰۰ میلیارد و بانک‌های اروپایی تا ۵۰ میلیارد دلار در بازار سهام از دست داده‌اند. برخی تحلیلگران، با گسترش نگرانی‌ها آسیب و ضربه بیشتری را برای این بخش پیش بینی می‌کنند.

بر این اساس،‌ روند فروپاشی این بانک با افزایش نرخ بهره‌ها در ارتباط است. چراکه نرخ بهره بیشتر، عرضه‌های اولیه سهام برای بسیاری از شرکت‌های استارت آپی را تعطیل و جذب سرمایه از بخش خصوصی را گرانتر کرد.
https://irna.ir/xjLX7r
**امارات: توافق تهران و ریاض؛ گامی در راستای ثبات و شکوفایی است
وزیر خارجه امارات امروز شنبه توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان را گامی مهم در راستای ثبات و شکوفایی در منطقه توصیف کرد.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات در اظهاراتی گفت که بازگشت روابط ایران و عربستان گامی مهم در منطقه برای ثبات و شکوفایی است.

پیش از این نیز انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور بین الملل از توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط استقبال کرده بود.

روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ در بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن که به امضای علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید، بر سر از سرگیری روابط دوجانبه بین ایران و عربستان سعودی توافق شد.

اعلام توافق برای از سرگیری روابط ایران و عربستان با میانجی‌گری چین با طیفی از حمایت و استقبال از سوی کشورهای منطقه تا پیام نگرانی در بین سران رژیم صهیونیستی و اعلام آگاهی دولت آمریکا و ابراز امیدواری نسبت به تاثیر مثبت آن در کاستن از تنش‌های خاورمیانه و پایان جنگ یمن بازتاب گسترده‌ای داشت.
https://irna.ir/xjLXcT
**روابط ایران و عربستان، مقامات صهیونیست را به جان هم انداخت
مقامات سابق و کنونی رژیم صهیونیستی توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان را شکستی دیگر برای این رژیم ارزیابی کردند و از زمان انتشار این خبر به جان هم افتاده اند و یکدیگر را مقصر آن می دانند.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

«یائیر لاپید» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی روز جمعه در واکنش به توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط تاکید کرد که این توافق شکستی تمام عیار برای رژیم صهیونیستی است.

وی با انتقاد از سیاست‌های نتانیاهو گفت: با این توافق دیوار منطقه‌ای را که علیه ایران ساختیم ویران شد و توافق تهران و ریاض خطری برای سیاست خارجی اسرائیل است.

پیش از این نیز «نفتالی بنت» نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در واکنش به توافق ایران و عربستان از کابینه نتانیاهو انتقاد کرد و گفت که این توافق شکستی مفتضحانه برای کابینه نتانیاهو است و در نتیجه ضعف و اختلافات داخلی بوجود آمد.

وی تصریح کرد که توافق ایران و عربستان تحولی خطرناک برای رژیم اسرائیل و یک پیروزی سیاسی برای ایران است.

حالا پس از یک روز از اظهارات این دو نفر، یک مقام بلندپایه در کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل مسئولیت این شکست را به گردن کابینه چرخشی قبلی «نفتالی بنت» و «یائیر لاپید» انداخت و گفت: توافق عربستان و ایران با روی کار آمدن کابینه بنت - لاپید و به دلیل ضعف اسرائیل و آمریکا آغاز شد.

به نوشته خبرگزاری سما، این مقام بلندپایه در کابینه رژیم صهیونیستی در جریان سفر نتانیاهو به رم در گفت وگو با خبرنگاران برای سلب مسئولیت از کابینه نتانیاهو گفت: مذاکرات ایران و عربستان از یک سال پیش در دوره کابینه قبلی آغاز شد.

در مقابل نیز، دفتر «یائیر لاپید» نخست وزیر سابق و رئیس جناح اپوزیسیون رژیم اسرائیل به سخنان این مقام بلندپایه در کابینه نتانیاهو در قالب بیانیه‌ای پاسخ داد و گفت: اینها اظهارات توهم است زیرا در زمان کابینه ما توافقنامه هوایی با عربستان (پرواز هواپیماهای رژیم اسرائیل بر فراز آسمان عربستان) و یک توافق امنیتی سه جانبه با عربستان و مصر امضا شد.

دفتر لاپید در اشاره به کابینه نتانیاهو متشکل از احزاب راست و دینی افراطی اضافه کرد: زمانی که افراطی‌ترین کابینه اسرائیل تشکیل شد، همه چیز متوقف و برای سعودی‌ها مشخص شد که نتانیاهو ضعیف است و آمریکایی‌ها از گوش کردن به حرف او دست برداشتند و احتمالا ذهن نتانیاهو دچار تشویش شده است.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد.
https://irna.ir/xjLXcJ
**افشای جاسوسی رژیم صهیونیستی از شهروندان قطر
سایت تحقیقاتی«ایکاد» فاش کرد که شرکت های جاسوسی رژیم صهیونیستی در تلاش هستند تا با تبلیغات هدفمند در صفحه اینستاگرام، اطلاعات شخصی شهروندان قطری را جمع آوری کنند.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

بر اساس تحقیقات منتشر شده توسط ایکاد، تیم تحقیقاتی این سایت، تبلیغات جعلی را که در هفته‌های گذشته به طور گسترده در بین کاربران اینستاگرام در دوحه صورت گرفته، رصد و بررسی کردند.

بر اساس این گزارش، این تبلیغات گروه سنی ۲۵ سال به بالا را هدف قرار داده و از تصاویر سلبریتی ها، متخصصان رسانه و افراد تاثیرگذار قطری برای افزایش اعتبار و جذب کاربران استفاده کرده است.

بررسی های دقیق این تیم تحقیقاتی، تلاش‌های شرکت‌های جاسوسی حرفه‌ای رژیم صهیونیستی برای نفوذ به تلفن‌ قطری ها و جمع آوری هرچه بیشتر اطلاعات و داده‌های شخصی آن‌ها را تایید کرد.

به گزارش ایکاد، این اقدام شرکت های جاسوسی رژیم صهیونیستی در ظاهر به صورت تبلیغ برای سرمایه‌گذاری است که با استفاده از تصاویر شخصیت‌های مشهور و تاثیرگذار قطری صورت می گیرد و ممکن است از این داده‌ها برای اهداف دیگری استفاده شود.

این تبلیغات جعلی اطلاعات شخصی کاربر مانند ایمیل، شماره تلفن و نام کامل وی را درخواست می‌کنند؛ اطلاعاتی که ممکن است برای هک دستگاه‌ و جمع‌آوری اطلاعات صاحب آن مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، بررسی های نشان داد که فعالیت این صفحات تبلیغاتی در داخل سرزمین های اشغالی است.

بر اساس اعلام ایکاد، محتوای ارائه شده در تمام حساب‌های اینستاگرام مشابه، بی ارتباط با سرمایه‌گذاری و مربوط به اخبار محلی درباره قطر است که بیشتر آن‌ها از آمریکا مدیریت می‌شوند و با شماره تلفن‌های یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

ایکاد تحلیلی را درباره تبلیغات منتشر شده توسط صفحه‌ای به نام «Boom Social» انجام داد تا متوجه شود که آیا این آگهی ها حاوی نرم‌افزار مخرب برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی یا هک دستگاه الکترونیکی در دستگاه‌ کاربران است که در کمال تعجب‌، مشخص شد که این صفحه جعلی به یک شرکت حرفه‌ای جاسوسی رژیم صهیونیستی مرتبط است؛ شرکتی که دفتر مرکزی آن در آمریکا و دفتر دیگر در سرزمین‌های اشغالی به نام «NovoShield» دارد.

بر اساس تحقیقات ایکاد، این شرکت جاسوسی اسرائیلی با یک شرکت آمریکایی تخصصی دیگر برای ایجاد چندین نام تجاری ساختگی با اهداف بازاریابی همکاری می‌کند بنابراین، شرکت جاسوسی یاد شده تعداد زیادی صفحه با نام‌های تجاری و رسانه‌ای مختلف ایجاد کرده تا هویت اصلی خود را پنهان کند تا ردیابی آن دشوار باشد.

ایکاد همچنین فاش کرد که این شرکت‌ها با همکاری شرکت‌های دیگر رژیم صهیونیستی برای نفوذ به دستگاه‌ها و مراکز مخابراتی به آژانس‌های امنیتی، دولت‌ها و موسسات نظامی راه حل‌های اطلاعاتی ارائه می‌دهند.
https://irna.ir/xjLX8S
**چین در حال سبقت از آمریکا در حوزه موشک‌های ابرصوت
آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا هشدار داد که پکن در حال سبقت گرفتن از واشنگتن در حوزه موشک‌های ابرصوت است.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

یک مقام ارشد آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا روز جمعه به وقت محلی در کنگره این کشور گفت که ارتش چین در حال استقرار موشک‌های با سرعت فوق‌العاده بالا در سطحی است که یک تهدید هسته‌ای فزاینده برای آمریکا ارزیابی می شود.

پائول فرایستلر محقق برجسته این آژانس ابراز داشت که پکن به صورت تهاجمی چندین نوع موشک ابرصوت از جمله گلایدر و موشک‌های کروز اسکرم‌جت را تولید و مستقر کرده که قدرت مانور آنها بیش از پنج برابر سرعت صوت است.

به نوشته روزنامه واشنگتن تایمز، پنتاگون به دنبال رسیدن به چین در این زمینه است اما خاک آمریکا نسبت به حمله ناگهانی این موشک‌ها که می‌تواند بدون هیچ هشداری انجام شود، آسیب پذیر است.

طبق گزارش کمیته فرعی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، موشک‌های ابرصوت می‌تواند زمان حمله دوربرد به چندین هزار کیلومتر آنطرف تر را از ۳۰ دقیقه به ۱۵ دقیقه کاهش دهند.

فرایستلر روز جمعه در نشست این کمیته فرعی گفت: طی ۲ دهه گذشته، چین به شکل قابل توجهی توسعه قابلیت‌ها و فناوری‌های موشک‌های ابرصوت هسته‌ای و معمولی را از طریق سرمایه گذاری متمرکز و فشرده افزایش داده است.

دوگ لامبورن رئیس این کمیته فرعی اعلام کرد که وضعیت رقابت برای توسعه و استقرار زرادخانه‌های ابرصوت دردسرساز است.

وی اضافه کرد: ما عقب و نگران هستم که کار کافی برای نزدیک کردن این فاصله نداشته باشیم درحالیکه دشمنان به آزمایش و توسعه قابلیت‌های جدید در سرعت‌های بیشتر ادامه می‌دهند.

طبق تحلیل آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، یک نشانه از میزان برنامه موشک‌های ابرصوت چین ساخت نظامی حدود ۲۱ تونل باد از جمله سه مورد برای آزمایش موشک‌هایی با سرعت تا ۱۲ ماخ یا بیش از ۱۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتر در ساعت است.

پنتاگون، وزارت انرژی آمریکا و ناسا بیش از ۲۰ تونل باد دارند اما ۱۴ سازه از آنها متعلق به دهه ۱۹۷۰ بوده و ممکن است برای آزمایش و ساخت موشک‌های ابرصوت منسوخ شده باشد.
https://irna.ir/xjLXjK
**نخست وزیر پاکستان: توافق تهران-ریاض نتایج برد-برد در منطقه دارد
نخست وزیر پاکستان با استقبال از توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط گفت: این نشان می‌دهد که خردمندی جمعی، دستیابی به نتایج برد-برد در منطقه را امکان‌پذیر می‌کند.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران


«محمد شهباز شریف» امروز در حساب کاربری رسمی خود در توییتر نوشت: ما از امضای توافقنامه تاریخی بین ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک استقبال می کنیم.

وی افزود: این توافق با میانجیگری چین، نویدبخش صلح، ثبات و توسعه اقتصادی در خاورمیانه و جهان اسلام است و نشان می دهد که با خرد جمعی، دستیابی به نتایج برد-برد امکان پذیر است.

روز گذشته نیز سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای، توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای برقراری روابط را پیشرفت مهم دیپلماتیک در منطقه دانست و اعلام کرد که اسلام‌آباد به گرمی از عادی سازی تعاملات تهران و ریاض استقبال می‌کند.

به گزارش ایرنا، به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پکن، علی شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافق‌های سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌ منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز گذشته ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای از سرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد.
https://irna.ir/xjLXjW
**ایران روی مدار توافقات بین‌المللی/ اروپا ناگزیر به تعدیل مواضع ضدایرانی
انعقاد دو توافق مهم میان ایران با آژانس اتمی و عربستان سعودی در یک هفته، اروپایی‌ها را به ویژه در پی شکست پروژه ایران‌هراسی در نشست شورای حکام، ناگزیر به تعدیل مواضع ضد ایرانی و اعتراف به اهمیت گام‌های ثبات‌زای ایران کرده است.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

در تازه‌ترین واکنش به تحولی که از دیروز (جمعه) مانند بمب خبری در رسانه‌های بین المللی مورد توجه قرار گرفته است، سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا گفت: از توافق اعلام شده در مورد ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم و منتظر اجرای آن هستیم.

«پیتر استانو» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در لندن افزود که این اتحادیه، «تلاش های دیپلماتیک که منجر به این گام مهم شد را تصدیق می کند.» وی ادامه داد: «از آنجایی که عربستان سعودی و ایران هر دو محور امنیت منطقه هستند، از سرگیری روابط دوجانبه آنها می تواند به ثبات کل منطقه کمک کند.»

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: «ارتقای صلح و ثبات و دستیابی به تنش زدایی در خاورمیانه از اولویت های کلیدی اتحادیه اروپا است و این اتحادیه همچنان آماده تعامل با همه بازیگران در منطقه با رویکردی فراگیر و با شفافیت کامل است.»

در همین حال انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در توئیتر، توافق ایران و عربستان را «تحولی خوب» ارزیابی کرد. دولت فرانسه نیز از این توافق استقبال و اعلام کرده که طرفدار گفت وگو است.

هم زمان رسانه‌های اروپایی به بررسی پیامدهای امنیتی این توافق بر صلح‌وثبات منطقه، افول هژمونی آمریکا و دستاورد دیپلماتیک چین به‌عنوان میانجی این توافق اشاره کرده اند.

افول هژمونی آمریکا در غرب آسیا

نشریه انگلیسی فایننشال تایمز در گزارشی نوشت که توافق میان ایران و عربستان در شرایطی حاصل شد که تنش‌ها میان ایران با غرب بر سر برنامه هسته‌ای تهران، اغتشاشات اخیر و ادعای مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین بالا گرفته است.

بر اساس این گزارش، توافق بدست آمده یک پیروزی برای دیپلماسی چین و چالش برای ایالات متحده بشمار می‌رود که روابط قوی و سنتی آن با ریاض به تازگی رو به سردی گراییده است.

«آنا جیکوبز» تحلیلگر ارشد اندیشکده گروه بحران در گفت‌ وگو با این نشریه انگلیسی، توافق تهران-ریاض را یک پیروزی بزرگ برای تلاش‌ها در زمینه کاهش تنش منطقه‌ای خواند و گفت: «توافق میان دو کشور نشانه روشنی است که دو طرف آماده‌اند تا فصل جدیدی را در روابط فی‌مابین آغاز کنند.»

آنا جیکوبز با بیان اینکه «گفت‌ وگو و اقدامات اعتمادساز بیشتری مورد نیاز است»، ادامه داد: « اما این یک شروع عالی است.» به تعبیر او، این توافق گامی در جهت بهبود گفت‌ وگو بین ایران و سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس شامل قطر و امارات متحده عربی بشمار می‌رود.

توافق ایران و عربستان در چین شگفت‌انگیز است

نشریه انگلیسی گاردین نیز گزارش داد که توافق میان ایران و عربستان سعودی نشانگر عزم جدید ریاض برای اتخاذ سیاست خارجی مستقل از غرب است. در این گزارش که به قلم «پتریک وینتور» دبیر سیاسی گاردین نوشته شده، آمده است که توافق یادشده، به‌طور بالقوه پیامدهای گسترده‌ای برای برجام و پایان دادن به جنگ یمن دارد.

گاردین با بیان اینکه «مذاکرات برای مصالحه بین عربستان سعودی و ایران سال‌هاست که به طور عمده در عراق جریان دارد»، افزود: عقد قرارداد در چین شگفت‌انگیز است.

روزنامه استاندارد اتریش هم ارزیابی مشابهی را ارائه داد و در گزارشی نوشت: به اعتقاد ناظران مسائل سیاسی منطقه، این توافق می‌تواند تاثیر مثبتی بر تحولات منطقه و بین الملل از جمله تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ یمن و نیز احیای مذاکرات هسته‌ای وین داشته باشد.

در این گزارش آمده است: آشتی بین ایران و عربستان سعودی که دو قدرت بزرگ منطقه به شمار می‌روند، در صحنه سیاست جهان آثار چشمگیری خواهد داشت زیرا عربستان یکی از متحدان آمریکاست و ایران نیز روابط و مناسبات نزدیک و تنگاتنگی با روسیه و چین دارد.

این گزارش می‌افزاید: به اعتقاد ناظران سیاسی، عادی سازی مناسبات این دو کشور، همچنین می‌تواند تاثیر مثبتی بر مذاکرات جاری برای از سرگیری توافقنامه هسته ای وین داشته باشد که از حدود یکسال پیش دچار وقفه شده است.

بهت آمریکا و اسرائیل در پی مذاکرات محرمانه در چین

شبکه خبری اسکای با انتشار گزارشی تحلیلی در تارنمای خود، به تاثیر توافق ایران و عربستان بر آمریکا و رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: آمریکا و اسرائیل درپی مذاکرات محرمانه پکن که بین عربستان سعودی و ایران پس از هفت سال از سرگیری روابط محتاطانه رفتار خواهند کرد.

در این گزارش می‌خوانیم: خبر توافق ایران و عربستان پس از چهار روز گفت‌وگوهای محرمانه در پکن پایتخت چین منتشر می شود و به عنوان یک گام بزرگ به سوی ثبات در خاورمیانه تلقی می شود. این توافق توسط مقام ارشد امنیتی ایران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی امضا شد و وانگ یی، دیپلمات ارشد چینی آن را "پیروزی برای گفتگو و صلح" توصیف کرد. در نتیجه، تهران و ریاض ظرف دو ماه سفارتخانه‌های خود را در پایتخت‌های مربوطه بازگشایی می‌کنند، به حاکمیت یکدیگر احترام می‌گذارند و توافق می‌کنند که در امور داخلی دخالت نکنند. آنها همچنین توافقنامه امنیتی ۲۰۰۱ را مجدداً فعال خواهند کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: توافق تنش زدایی که چین میانجی‌گری کرد، یکی از واضح ترین نشانه هایی است که بسیاری از کشورهای خاورمیانه پس از چندین دهه هژمونی ایالات متحده در حال چرخش به شرق هستند.

اسکای نیوز ادامه داد: این به عنوان یک پیروزی بزرگ برای دیپلماسی چین در خاورمیانه تلقی خواهد شد که پایتخت های اروپایی و واشنگتن نسبت به آن بی‌تفاوت نخواهد بود.

توافق ایران و عربستان تأثیرات گسترده‌ای در سراسر خاورمیانه دارد

نشریه انگلیسی ایندیپندنت به طور دقیق‌تری تاثیر توافق ایران و عربستان بر منطقه را مورد بررسی قرار داد و نوشت: توافق بین ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک تأثیرات گسترده ای در سراسر خاورمیانه دارد و احتمال درگیری مسلحانه بین رقبای منطقه را کاهش می دهد.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم:

«یمن: هم عربستان سعودی و هم ایران عمیقاً درگیر جنگ داخلی چند ساله یمن هستند. عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ وارد درگیری شد و از دولت تبعیدی این کشور حمایت کرد، در حالی که ایران از شورشیان حوثی که در سال ۲۰۱۴ پایتخت صنعا را تصرف کردند، حمایت کرده است. دیپلمات ها به دنبال راهی برای پایان دادن به درگیری هستند که یکی از بدترین فجایع انسانی جهان را به وجود آورده و به جنگ نیابتی بین ریاض و تهران تبدیل شده است. توافق عربستان و ایران ممکن است به تلاش‌ها برای پایان دادن به درگیری کمک کند.»

«لبنان: ایران مدت‌هاست که از شبه‌نظامیان شیعه قدرتمند حزب‌الله لبنان حمایت می‌کند، در حالی که عربستان سعودی از سیاستمداران سنی این کشور حمایت می‌کند. کاهش تنش‌ها بین ریاض و تهران می‌تواند منجر به فشار دو کشور برای آشتی سیاسی در لبنان شود که با یک فروپاشی مالی بی‌سابقه مواجه است.»

«سوریه: ایران از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه حمایت کرده است، در حالی که عربستان سعودی از شورشیان که به دنبال سرنگونی او هستند، حمایت می کند. اما در ماه‌های اخیر، به‌ویژه پس از زلزله‌ای که هم سوریه و هم ترکیه را ویران کرد، کشورهای عرب به اسد نزدیک‌تر شده‌اند. توافق دیپلماتیک روز جمعه می‌تواند تعامل ریاض با اسد را دلپذیرتر کرده - و دست این خودکامه را بیشتر تقویت کند.»

«اسرائیل: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، خواهان عادی سازی روابط با عربستان سعودی است، اما توافق با ایران، دشمن دیرینه او، این موضوع را پیچیده خواهد کرد. همچنین اگر اسرائیل تصمیم به حمله نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران بگیرد، می‌تواند باعث شود که احساس تنهایی بیشتری کند. پیش از این، امارات متحده عربی که روابط خود را با اسرائیل عادی کرده، از قبل به دنبال کاهش تنش با ایران بوده است.»

توافق ایران و عربستان روابط منطقه را تغییر می‌دهد

خبرگزاری فرانس۲۴ هم با انتشار گزارشی در تارنمای خود نوشت: تنش‌زدایی بین عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، و ایران، که دولت‌های غربی بر سر فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ناراضی هستند، این پتانسیل را دارد که روابط را در منطقه‌ای که برای دهه‌ها با آشفتگی مشخص می‌شود، تغییر دهد.

این گزارش می‌افزاید: «ایران و عربستان سعودی از طرف های رقیب در چندین منطقه درگیری از جمله یمن حمایت می کنند، جایی که شورشیان حوثی توسط تهران حمایت می شوند و ریاض رهبری ائتلاف نظامی حامی دولت را بر عهده دارد. دو طرف همچنین برای نفوذ در سوریه، لبنان و عراق رقابت می کنند.»

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در پی ماه‌ها مذاکرات صورت گرفته، برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پکن، امیر دریابان علی شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافق‌های سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای شمخانی نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در متن این بیانیه‌ سه‌جانبه آمده است: در پاسخ به ابتکار شایسته جناب شی جین‌پینگ رئیس جمهور خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، بر اساس اصل حسن هم‌جواری و با توجه به توافق وی با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفت وگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌ وگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تأکید بر پای‌بندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌ وگو کردند.

خبر توافق نهایی ایران و عربستان برای احیای روابط دوجانبه پس از ۷ سال قطع رابطه، روایت پشت پرده آن نشان‌دهنده تغییراتی بزرگ در مناسبات منطقه و رویدادهای جهانی است.
https://irna.ir/xjLXjr
**توافق با ریاض مقدمه موفقیت‌های بیشتر سیاست خارجی دولت سیزدهم است
یک کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت وگو با ایرنا، توافق ایران و عربستان را به معنای شکست سیاست منطقه‌ای و بین‌المللی آمریکا ارزیابی کرد و افزود: توافق با ریاض مقدمه موفقیت‌های بیشتر سیاست خارجی دولت سیزدهم است.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

«سیدرضا صدرالحسینی» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه غرب آسیای ایرنا اظهار داشت: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلاش می کرد تا با یک ائتلاف عربی-صهیونیستی، بحران را از درون سرزمین های اشغالی به خارج از مرزها منتقل کند، اما تحولات اخیر نشان داد که کشورهای عربی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس علاقه ای به نقش آفرینی در سناریوی رژیم صهیونیستی برای مقابله با جمهوری اسلامی ندارند.

وی افزود: بخش عمده ای از حرکات و حرف های نتانیاهو درباره اتحاد با اعراب یک بلوف سیاسی بیشتر نبود، توافق تهران-ریاض این کارت بازی را از دست وی گرفت و این تحول نشان داد که سیاست خارجی جمهوری اسلامی یک سیاست مترقی و رو به‌ جلو است.

این کارشناس مسائل منطقه، سیاست همسایگی را محور سیاست خارجی دولت سیزدهم ارزیابی کرد و ادامه داد: توافق با ریاض یک موفقیت بزرگ برای طرح کلان سیاست خارجی دولت است زیرا این تصور را دشمنان ایجاد کرده بودند که حتی اگر تهران بتواند با تمام همسایگان خود روابط حسنه برقرار کند، با رقیب سنتی خود عربستان نمی تواند به نقطه تعادل برسد.

صدرالحسینی، سیاست خارجی دولت سیزدهم را مبتنی بر عقلانیت برای تامین منافع ملی دانست و افزود: توافق با ریاض شروع موفقیت های سیاست خارجی دولت سیزدهم در ارتباط با کشورهای عربی همسایه است زیرا بخش قابل توجهی از آنها سیاست خارجی خود را با قطب نمای سیاست خارجی عربستان تنظیم می کنند و مطمئنا سوریه، لبنان و دیگر کشورهای منطقه از منافع این توافق بهره مند خواهند شد.

وی به طرح موضوع جنگ یمن در پنج دور مذاکرات تهران و ریاض در بغداد اشاره و اضافه کرد: جمهوری اسلامی در این مذاکرات برای طرف سعودی به خوبی تبیین کرد که جنبش انصارالله یمن یک جنبش مستقل برای دفاع از حقوق مردم این کشور است و عربستان قانع شد که نمی تواند روابط حسنه با تهران را به توقف حرکت آزادی بخش و انقلابی مردم یمن گره بزند.
حتی کشورهای کاملا وابسته به آمریکا، افول این کشور را دریافته اند

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: توافق تهران-ریاض می تواند ضمن احترام به استقلال و آرمان های جنبش مردمی یمن، برای آنها هم دستاوردهای خوبی داشته باشد و شاهد خرسندی مقامات جنبش انصارالله و واکنش مثبت آنها به این تحول هستیم.

صدرالحسینی درباره میانجیگری چین بین ایران و عربستان نیز افزود: این موضوع نشان می دهد که نفوذ منطقه ای آمریکا به ویژه در رابطه با همپیمانان سنتی این کشور بسیار کاهش پیدا کرده است.

به گفته وی، چین نشان داد که غیر از رقابت در حوزه اقتصادی، وارد رقابت سیاسی با آمریکا حتی در کشورهای هم پیمان و وابسته به واشنگتن شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: میانجیگری چین نشان داد که حتی کشورهای کاملا وابسته به آمریکا، افول این کشور را دریافته اند و این وضعیت حاکی از شکست سیاست های منطقه ای و بین المللی آمریکاست.

وی با بیان اینکه این تحول، برای تئوریسین های غرب‌گرایی که غرب را برای ملت ها بهشت تعبیر می کردند و این توهم را واقعی جلوه می دادند درس های خوبی دارد، گفت: در هندسه نظم نوین جهانی، تغییرات اساسی رخ داده و کشورهایی که بتوانند در شرایط کنونی به طور مستقل عمل کنند ، قطعا خواهند توانست در آینده هندسه قدرت جهان، تاثیر به سزایی داشته باشند.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد.
https://irna.ir/xjLXkp
**تحلیلگر صهیونیست: توافق تهران و ریاض؛ سیلی عربستان به آمریکا است
تحلیلگر روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» توافق تهران و ریاض برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با میانجیگری چین را سیلی عربستان به آمریکا توصیف کرد.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» نوشت که توافق ایران و عربستان و بازگشت روابط دیپلماتیک میان دو کشور «سیلی عربستان بر صورت آمریکا» است.

«رون بن یشای» گزارشگر سیاسی و امنیتی این روزنامه صهیونیست ابراز عقیده کرد که این توافق باید واشنگتن را بیشتر از تل آویو نگران کند؛ به ویژه اینکه این توافق در چین انجام شد و این اقدام پیامی چالشی برای آمریکا و ضربه به جایگاه آن کشور در خاورمیانه است.

او گفت: این توافق دستاوردی دیپلماتیک، اقتصادی و راهبردی برای شی جین پینگ، رئیس جمهور چین است که تقریبا دو و نیم ماه پیش همانند پادشاهان از او در ریاض استقبال شد و در جریان آن سفر، توافق های متعدد اقتصادی امضا کرد که هدف از آن ها، تقویت روابط پکن و ریاض بود و همین امر منجر به خشم جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شد.

این تحلیلگر با اشاره به سیگنال دشمنی ریاض به واشنگتن تاکید کرد که در این میان رئیس جمهور چین یک دستاورد بزرگ محقق کرد.

وی با تاکید بر اینکه "در سایه ی اختلافات عمیق در داخل اسرائیلی ها مایل به شنیدن چنین اخباری نیستیم"، خاطرنشان کرد: مساله ای که بیشتر ما را نگران می کند این است که چین با برقراری روابط جدید علیه آمریکا، جایگاه خود در خاورمیانه را تقویت می کند.

موضعگیری این تحلیلگر صهیونیست درحالی است که مقامات سابق و کنونی رژیم صهیونیستی توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان را شکستی دیگر برای این رژیم ارزیابی کرده اند و از زمان انتشار این خبر به جان هم افتاده و یکدیگر را مقصر پیش آمدن این وضعیت می دانند.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد.

توافق ایران و عربستان با استقبال گسترده کشورها و سازمان های بین المللی روبرو شده است و آنها این توافق را در راستای تقویت صلح و ثبات منطقه ای و منافع ملت های منطقه ارزیابی کرده اند.
https://irna.ir/xjLXjT
**حزب‌الله: توافق ایران و عربستان ضربه کاری به پروژه آمریکایی-صهیونیستی است
معاون دبیرکل حزب‌الله ایران در سخنانی توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک را یک ضربه کاری به پروژه آمریکایی و صهیونیستی در منطقه ارزیابی کرد.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان در توییتی در این باره نوشت: ازسرگیری روابط ایران و عربستان یک نقطه عطف مهم برای ثبات، امنیت و پیشرفت منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: این توافق همچنین سرآغاز تجربیات برای ملت‌های این دو کشور و برای مردم منطقه است.

شیخ نعیم قاسم همچنین اظهار داشت: این اتفاق ضربه کاری و دردناکی به پروژه آمریکایی و اسرائیلی است و آن را بیش از پیش متزلزل می‌کند.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد.
https://irna.ir/xjLXmD
**چین: توافق ایران-عربستان، دست رد به سینه دخالت خارجی در خاورمیانه است
سخنگوی وزارت امورخارجه چین گفت این کشور امیدوار است در آینده شاهد روابط نزدیک تر و مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی باشد، بدین ترتیب هر دو کشور از مداخلات خارجی رهایی پیدا می کنند.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

ایران و عربستان سعودی آمادگی ادامه نقش سازنده و مثبت در بهبود روابط را دارند و چین امیدوار است شاهد روابط و مذاکرات میان دو کشور در آینده نزدیک باشد. مذاکره و توافق ایران و عربستان مثالی خوب برای این موضوع است که چگونه کشورهای یک منطقه می توانند مناقشه و تفاوت های خود را حل و فصل کنند و به روابط دوستانه از طریق مذاکره و گفتگو دست یابند. این موضوع به کشورهای منطقه کمک می کند تا از شر دخالت های خارجی راحت شوند و آینده شان در دست خودشان باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد این کشور هیچ منفعت خودخواهانه در منطقه خاورمیانه ندارد و افزود ما به تمامی کشورهای خاورمیانه به عنوان رهبران این منطقه احترام می گذاریم و با هرگونه رقابت ژئوپولتیکی در خاورمیانه مخالفیم. چین قصد ندارد و نمی خواهد به پر کردن این خلا بپردازد و یا ائتلاف های انحصاری در این منطقه ایجاد کند.

سخنگو در پایان اعلام کرد گه چین همواره معتقد است آینده خاورمیانه باید در دست کشورهای این منطقه باشد و چین همیشه از مردم خاورمیانه پشتیبانی خواهد کرد تا به شکل مستقل راه های توسعه خود را پیدا کنند و در حل و فصل مسائل و تفاوت ها از طریق گفتگو در این منطقه کمک خواهد کرد تا ثبات و امنیت در خاورمیانه پابرجا شود. چین شریکی برای توسعه و ثبات و امنیت برای کشورهای خاورمیانه از طریق همبستگی خواهد بود و به مشارکت برای ارائه دیدگاه ها و پیشنهاداتش تا دستیابی به صلح و آرامش ادامه خواهد داد.
https://irna.ir/xjLXmh
**کارگران فرودگاه برلین در آستانه اعتصاب
اتحادیه کارگری «وردی» آلمان خواستار اعتصاب کارگران فرودگاه برلین در اعتراض به حقوق و مزایا شده است.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

اتحادیه کارگری وردی آلمان روز شنبه در بیانیه سراسری، خواستار اعتصاب کارگران و کارکنان امنیتی فرودگاه برلین در تاریخ ۱۳ دسامبر (دوشنبه ۲۲ اسفند) شد.

بر اساس این گزارش، گفته می‌شود که این اعتصاب موجب ایجاد صف‌های طولانی برای مسافران یا لغو پروازها بشود.

اتحادیه کارگری بخش خدمات، کم بودن دستمزدهای کارگران شیف‌های شب و کمبود تعطیلات برای این کارگران را موجب ارایه درخواست این اعتصاب عنوان کرده است.

در این بیانیه آمده است: اتحادیه کارگری وردی، دریافت دستمزد مناسب برای کارکنان امنیت پرواز که در زمان‌های نامساعد کار می‌کنند را خوستار شدهاست.

بر اساس این گزارش، مزایای کارگران این بخش از سال ۲۰۰۶ تا کنون افزایش نیافته و همچنان دولت به وعده‌های خود عمل نکرده است.
https://irna.ir/xjLXmV
**مذاکرات دولت نجات ملی یمن در ژنو برای تبادل اسرا آغاز شد
نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن امروز شنبه اعلام کرد که دور جدید مذاکرات تبادل اسرا میان هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن و دولت مستعفی مورد حمایت سعودیها آغاز شد.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

«هانس گراندبرگ» نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن در این باره گفت: امیدوارم طرف‌های درگیر در یمن به توافقی برای تبادل شمار قابل توجهی از اسرا دست یابند.

وی در ادامه خواستار مشارکت همه طرف‌ها در مذاکرات با هدف دستیابی به توافق بر سر آزادی اسرا همزمان با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان شد.

گراندبرگ همچنین از همه طرف‌ها خواست تا به تعهدات متقابل در راستای آزادی اسرا و بازگشت آنها به آغوش خانواده‌هایشان پایبند باشند.

صبح امروز «عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن گفت: دور جدیدی از مذاکرات پیرامون پرونده تبادل اسرا با حمایت سازمان ملل در ژنو برگزار می‌شود.

وی افزود: هیات کمیته ملی امور اسرای وابسته به دولت نجات ملی یمن برای شرکت در دور جدید مذاکرات پیرامون پرونده تبادل اسرا که تحت نظارت سازمان ملل برگزار می‌شود، روز پنجشنبه فرودگاه صنعا را به مقصد ژنو سوئیس ترک کرد.

رئیس کمیته ملی امور اسرا در دولت نجات ملی یمن اظهار امیدواری کرد که این دور از مذاکرات در این پرونده بشردوستانه تعیین کننده باشد.

پایگاه خبری ۲۶ سپتامبر یمن در همین ارتباط نوشت: کشورهای متجاوز، به رغم ماهیت بشردوستانه پرونده اسرا، در حل و فصل این پرونده مانع تراشی می‌کنند زیرا همچنان از اجرای توافقی که در مارس ۲۰۲۲ تحت نظارت سازمان ملل بر سر مبادله بیش از دو هزار و ۲۰۰ اسیر از هر دو طرف توافق شد، خودداری می‌کنند.

المرتضی پیشتر فاش کرده بود که عربستان در تلاش برای دور زدن توافق برای آزادی اسیران خود است و مانع عناصر وابسته به خود برای انجام هرگونه معامله تبادل با میانجیگری محلی در یمن شده است.

طبق بیانیه چهارمین نشست کمیته نظارتی اجرای توافق تبادل اسرا و بازداشت شدگان یمنی، نمایندگان دولت مستعفی و دولت نجات ملی یمن توافق کردند که در مرحله نخست، یکهزار و ۸۱ اسیر را طبق اسامی توافق شده مبادله کنند.

مبادله اسیران از موضوع‌های اساسی در گفت وگوهای یمنی - یمنی در سوئیس است که تلاش‌ها در این زمینه همواره ناکام بوده و فقط در برخی موارد با میانجیگری‌های محلی مبادله شماری از اسیران انجام شده است.

پیشتر نیز تعدادی از اسرای ارتش یمن و نیروهای وابسته به دولت مستعفی و فراری این کشور در چند مرحله از طریق واسطه‌های محلی آزاد شدند.
https://irna.ir/xjLXmX
**تاکید هند و آسیای مرکزی بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان
هند و ۵ کشور آسیای مرکزی در نشستی در دهلی نو با موضوع افغانستان بر اهمیت تشکیل یک "ساختار سیاسی واقعاً فراگیر و نماینده ای که به حقوق همه افغان ها احترام می گذارد و رعایت حقوق برابر زنان، دختران و اعضای گروه های اقلیت و دسترسی آنان به آموزش تاکید کردند.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

در این نشست علاوه بر هند به عنوان میزبان، نمایندگان ویژه یا مقامات ارشد قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان و همچنین نمایندگان کشوری دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) و برنامه جهانی غذای این سازمان (UNWFP) حضور داشتند.

در نتیجه این نشست، شرکت کنندگان بیانیه مشترکی را تصویب کردند که در آن به اهمیت هماهنگی تلاش های جامعه جهانی در حل وضعیت افغانستان اشاره شده و همچنین بر لزوم اجماع بین المللی در درجه اول به نفع کل منطقه تاکید شده است.

در این نشست وضعیت کشور ویران شده از جنگ مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در بیانیه مشترکی که پس از این دیدار منتشر شد، آمده است که مقامات در مورد وضعیت کنونی افغانستان از جمله جنبه های سیاسی، امنیتی و بشردوستانه تبادل نظر کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است که مقامات در این مذاکرات درباره تهدیدات منطقه‌ای تروریسم، افراط‌گرایی، رادیکال‌سازی و قاچاق مواد مخدر بحث و تبادل نظر کردند و همچنین در مورد امکانات هماهنگی تلاش‌ها برای مقابله با این تهدیدات بحث کردند.

شرکت کنندگان تاکید کردند که "سرزمین افغانستان نباید برای پناه دادن، آموزش، برنامه ریزی یا تامین مالی هر گونه اقدامات تروریستی مورد استفاده قرار گیرد و مجدداً تاکید شد که هیچ سازمان تروریستی از جمله سازمان های تعیین شده در قطعنامه ۱۲۶۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد نباید پناهگاه یا اجازه استفاده از قلمرو افغانستان را داشته باشد.
«طرفین در این نشست ضمن تأکید بر احترام به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی آن، بر حمایت از افغانستان صلح‌آمیز، امن و باثبات تأکید کردند».

در بیانیه مشترک این کشور آمده است که هند ۲۰ هزار تن تن کمک گندم به افغانستان با مشارکت UNWFP از طریق بندر چابهار ارسال می کند.

هند هنوز حکومت طالبان در افغانستان را به رسمیت نشناخته و در کنار تاکید بر اینکه خاک افغانستان نباید برای هیچ گونه فعالیت تروریستی علیه هیچ کشوری استفاده شود، برای تشکیل یک دولت واقعاً فراگیر در کابل تلاش کرده است.

نمایندگان برنامه جهانی غذا و دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در جریان فعالیت های خود در افغانستان در زمینه رفع پیامدهای بحران انسانی و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر قرار گرفتند.
https://irna.ir/xjLXcF
**سناتور پاکستانی: توافق تهران-ریاض به معنای تغییر موازنه قدرت به نفع آسیا است
سیاستمدار برجسته و رئیس کمیته امور دفاعی مجلس سنای پاکستان توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان برای از سرگیری روابط را تاریخی دانست و تاکید کرد: این تحول به معنی یک تغییر موازنه قدرت به نفع آسیا است.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

سناتور «مشاهد حسین» از حزب مسلم لیگ نواز و نماینده سنای پاکستان روز شنبه با ارسال بیانیه خود به ایرنا در اسلام‌آباد در واکنش به توافق عادی سازی روابط تهران و ریاض گفت: این یک پیشرفت مهم و اقدامی بسیار مثبت برای صلح، هماهنگی و ثبات در جهان اسلام است.

وی چین را همسایه مهم پاکستان و دوست قابل اطمینان هر دو کشور ایران و پاکستان دانست و افزود: چین بهترین دوست جهان اسلام محسوب می‌شود و ما از توافق ایران و عربستان و نقش تسهیل کننده پکن استقبال می‌کنیم.

رئیس کمیته امور دفاعی مجلس سنای پاکستان اظهار داشت: توافق ایران و عربستان نشان دهنده دگرگونی فزاینده نظم جهانی در خاورمیانه است جایی که رهبران آسیایی مانند گذشته به دور از قدرت‌های غربی سرنوشت آسیا را شکل می‌دهند.

وی افزود: تحول فعلی در مناسبات دو کشور دوست و برادر ایران و عربستان نشان دهنده تغییر موازنه قدرت به نفع آسیا و تجدید حیات قرن آسیایی است.

روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای برقراری روابط را پیشرفت مهم دیپلماتیک در منطقه دانست و اعلام کرد که اسلام‌آباد به گرمی از عادی سازی تعاملات تهران و ریاض استقبال می‌کند.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پکن، علی شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافق‌های سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌ منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز گذشته ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای از سرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد.
https://irna.ir/xjLXmM
**توافق ایران و عربستان در چین، افول سیاست یکجانبه گرایی آمریکا
همزمان با بازتاب‌ جهانی توافق تهران و ریاض برای از سرگیری روابط سیاسی، بسیاری از تحلیگران با تاکید بر اهمیت نقش پکن در حصول این توافق، آن را نشانه‌ای از شکست سیاست یکجانبه گرایی و نفوذ آمریکا در آسیای غربی و مقدمه‌ای از تحول در نظم جهانی عنوان می‌کنند.

ازپیوستن ایران به سازمان شانگهای تا استقبال جهانی از توافق عربستان و ایران

روز جمعه و پس از دیدار نمایندگانی از ایران و عربستان سعودی در چین، توافق تهران و ریاض برای از سرگیری روابط سیاسی پس از ۷ سال روابط تیره اعلام شد. این توافق سیاسی از روز گذشته به کانون توجه رسانه‌ها و تحلیگران حوزه سیاست در جهان تبدیل شده است.

شبکه خبری الجزیره در گزارشی با عنوان «روند تغییر در نظم جهانی» به بررسی ابعاد توافق مذکور پرداخت و نوشت: تلاش چین برای سر گرفتن این توافق از دید تحلیلگران نشانه‌هایی از تغییرات در حال وقوع در نظم جهانی است.

رابرت موگیلنیکی محقق ارشد موسسه دولتی خلیج فارس در واشنگتن دی سی به الجزیره گفت: توافق صورت گرفته گواهی بر گسترش حضور چین در آسیای غربی و افزایش تمایل پکن به ایفای نقش در این منطقه است. در حالی که آمریکا روابط خوبی با ایران ندارد، در مقابل چین موقعیت مناسبی برای ایفا کردن نقش میانجی در این توافق دارد.

تریتا پارسی معاون اجرایی اندیشکده سیاسی کوئینسی نیز به الجزیره گفت: آمریکا بر خلاف چین، همواره در حال سوگیری در درگیری‌های منطقه‌ای است که این واشنگتن را در موقعیت مشارکت در مناقشه قرار داده و ایفا کردن نقش میانجی را دشوار می‌سازد.

سینا توسی کارشناس ارشد مرکز سیاست بین الملل در واشنگتن دی سی نیز با اشاره به اینکه توافق حاضر از نشانه‌های روند تغییر در نظم جهانی است،‌ تصریح کرد: دوره ایفای نقش آمریکا به عنوان یک ابرقدرت جهانی بی‌رقیب رو به پایان است.

وی ادامه داد: در دهه‌های گذشته آمریکا تنها شریک ماندگار کشورهایی مانند عربستان سعودی بود. اکنون این کشورها گزینه‌های دیگری از جمله چین و روسیه را مقابل خود می‌بینند که توانایی حمایت‌ اقتصادی، سیاسی و نظامی از آن‌ها را دارند.
ریچارد بکر نویسنده کتاب فلسطین، اسرائیل و امپراطوری آمریکا در برنامه «ناسازگاران سیاست» رادیو اسپوتنیک تاکید کرد: توافق میان ایران و عربستان سعودی به عنوان یک عقب گرد اساسی برای آمریکا عمل می‌کند.

وی توضیح داد: نخستین و مهم‌ترین نکته، یک عقب‌گرد وسیع برای آمریکا از نظر رویکرد امپراطوری و سلطه این کشور است. در واقع این تحول نقطه تاریکی است بر تمام تلاش‌های آمریکا در جهت منزوی کردن ایران و تمام نیروهای مخالف با رویکرد آمریکایی.

به گفته بکر، آمریکایی‌ها علاوه بر تلاش برای انزوای ایران، برای شکست تمام نیروهایی که در برابر برنامه آمریکا و اسرائیل در منطقه مقاومت می‌کنند از جمله دولت سوریه، برخی نیروها در عراق، جنبش سید حسن نصرالله در لبنان و جنبش الحوثی در یمن تلاش کرده‌اند.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر این نکته مهم که توافق مورد بحث در چین حاصل شده است، خاطر نشان کرد: پکن دشمن اصلی سران جدید آمریکا شناخته می‌شود و حصول این توافق در چین یک عقبگرد مضاعف برای ایالات متحده به شمار می‌رود.
شبکه خبری «سی ان ان» نیز در گزارشی به جابه‌جایی‌های در حال وقوع در اتحادیه های منطقه‌ای [آسیای غربی] اشاره کرد و نوشت: با رشد جایگاه چین در منطقه، روابط آمریکا با عربستان سعودی در سال‌های اخیر تحت فشار قرار گرفته است.

برخلاف واشنگتن، پکن توانایی گذر از رقابت‌های منطقه‌ای را نشان داده و بدون اصرار بر ژست‌های حقوق بشری غرب، روابط دیپلماتیک خوبی بر پایه تقویت ارتباطات اقتصادی با سراسر منطقه برقرار کرده است.

بنابراین با افزایش حضور چین به عنوان یک میانجی در آسیای غربی، تاثیر منطقه‌ای آمریکا رو به نابودی می‌رود.

به باور تحلیلگران، حضور فزاینده چین در منطقه (آسیای غربی) و باز شدن گره هفت ساله روابط تهران و ریاض به دست پکن، اکنون نشان از منسوخ شدن و تغییر در محاسبات سیاسی دارد که زمانی پایتخت‌های غربی را شاهراه توافقات منطقه‌ای عنوان می‌کرد.

«علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد. در پایان این مذاکرات، روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

بدین ترتیب، پس از ۷ سال، جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند.
https://irna.ir/xjLX74

نظر شما