شناسهٔ خبر: 59145835 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

اخبار و شخصیت های فرهنگ و هنر در هفته ای که گذشت؛

مرضیه برومند رئیس شد !/علی نصیریان پست گرفت/ سینمای بی تماشاگر گران شد/اعتیاد آتقی را از پا در نیاورد اما بی اعتنایی چرا!

یکی از چهره های نامدار تلویزیون را در هفته گذشته از دست دادیم و البته در روزهایی که تلویزیون مشغول بررسی چهره های اجرا برای نوروز 1402 است و کنداکتور نوروزی در حال چیدمان است خبراز افزایش قیمت بلیت سینما نیز به گوش می رسد که به نظر در شرایط فعلی کمی دور از ذهن است.

صاحب‌خبر -

رکورد هفته: سریال سقوط

سقوط رکورد زد

یک روز پس از پخش قسمت آخر سریال «سقوط» هشتگ این سریال در توئیتر ترند شد.

سریال ۹ قسمتی سقوط که از فیلمیو پخش شد، برای اولین بار روایتی متفاوت از داعش را به تصویر کشید؛ روایتی پرالتهاب از حواشی این گروهک تروریستی با محوریت اسارت زنان و داستان‌هایی واقعی از مواجهه آنها با زنان و دختران.

سریالی که با رضایت ۹۵درصدی مخاطبان، عنوان پربازدیدترین سریال سه ماه گذشته فیلمیو را نیز به خود اختصاص داد و با پخش قسمت پایانی، موجی از اظهار نظر کاربران در توئیتر را بدنبال داشت به طوری که در ۲۴ساعت گذشته ترند توئیتر فارسی شد.

چندی پیش نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران درباره پخش این رسال نشان داد که ۴۹ درصد بینندگان اعلام کردند با تماشای «سقوط» شناخت شان از داعش بیشتر شده و ۶۹ درصد پاسخگویان نیز گفته‌اند پس از تماشای سریال، احساس نفرت و انزجارشان از داعش بیشتر شده است. همچنین ۶۲ درصد از کاربران و مخاطبان سریال اعلام کردند با تماشای این سریال یاد مبارزات، رشادت‌ها و فداکاری‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برایشان زنده شده است.

مینی سریال سقوط به کارگردانی سجاد پهلوان‌زاده و تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری از مشاوره محمدحسین مهدویان در کارگردانی بهره برد و بازیگرانی چون حمید فرخ نژاد، عباس جمشیدی فر، سجاد بابایی و الناز ملک در آن ایفای نقش کردند.

نخستین کنسرت رپ هفته: «آرمین زارعی»

 

نخستین کنسرت «آرمین زارعی» برگزار می‌شود

نخستین کنسرت «آرمین زارعی» برگزار می‌شود و ۲۶ و ۲۷ اسفند امسال برای کنسرت این خواننده در سالن میلاد نمایشگاه رزرو شده است.

 نخستین کنسرت «آرمین زارعی» برگزار می‌شود. آلبوم EP «تور کنسرتام» با صدای آرمین زارعی با چهار قطعه منتشر شد و این خواننده با انتشار این آلبوم برای برگزاری نخستین کنسرت رسمی خود آماده می‌شود.

گفته می‌شود روزهای ۲۶ و ۲۷ اسفند امسال برای کنسرت این خواننده در سالن میلاد نمایشگاه رزرو شده است.

او در اسفند ۱۳۹۸، نخستین آهنگ خود با نام رفت را با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کرد.

خبر بد هفته: آتقی آئینه عبرت درگذشت

 

آتقی آئینه عبرت درگذشت

محمدجواد نظری گلپایگانی، بازیگر و تهیه‌کننده در ۷۲ سالگی از دنیا رفت.

 مراسم خاکسپاری نظری گلپایگانی فردا(دوشنبه، ۱۵ اسفندماه)، ۱۰ صبح در بهشت زهرا باشد؛ با توجه به این‌که فرزندش به دنبال کارهای اداری است هنوز مشخص نیست در کدام قطعه به خاک سپرده شود. 

جواد گلپایگانی (زاده ۲۶ اسفند ۱۳۲۹ در گلپایگان) تهیه‌کننده و بازیگر اهل ایران بود. او با بازی در نقش آتقی در سریال آینه عبرت تبدیل به یک بازیگر معروف ایرانی شد.

او در فیلم‌های سینمایی آقای شانس (۱۳۷۳)، مزدوران (۱۳۶۳)، نقطه ضعف (۱۳۶۲)، عصیانگران (۱۳۶۰)، شجاعان ایستاده می‌میرند (۱۳۵۹)،‌باغ بلور (۱۳۵۷)،‌ زرخرید (۱۳۵۷) و سریال‌های تلویزیونی آتیه (۱۳۷۴) رضا صفایی، برگ ریزان (۱۳۷۰) محسن شاه محمدی و آینه عبرت (۱۳۷۰) محسن شاه محمدی بازی کرده کرده است.

او همچنین تهیه‌کنندگی فیلم‌های مزدوران (۱۳۶۳)، شیلات (۱۳۶۲)، نقطه ضعف (۱۳۶۲)، عصیانگران (۱۳۶۰) و شجاعان ایستاده می‌میرند (۱۳۵۹) را برعهده داشته است. 

 

بازگشت هفته؛ فرزاد جمشیدی

 

فرزاد جمشیدی مجری برنامه ویژه سحر ماه رمضان شد

فرزاد جمشیدی بعد از چند سال، قرار است ماه رمضان در شبکه دو اجرای برنامه سحر را برعهده داشته باشد.

چندی پیش فرزاد جمشیدی مجری قدیمی تلویزیون که این روزها در شبکه دو اجرای برنامه دارد، مطلبی را در صفحه اینستاگرام خودش منتشر کرد که قرار نیست امسال هم در سحر ماه رمضان روی آنتن باشد. این خبر خیلی سریع در کانال‌های مجازی دست به دست شد.

پیگیری‌ها از شبکه دو انجام شد و حامد بامروت‌نژاد مدیر این شبکه تلویزیونی اعلام کرد که فرزاد جمشیدی برنامه سحر شبکه دو را اجرا خواهد کرد.

این نکته باعث شد دوباره به سراغ فرزاد جمشیدی برویم و از او بپرسیم که ماجرا چیست. او به این نکته اشاره کرد که ما عادت کردیم در تلویزیون فرمانده‌ای داریم و آن مدیر شبکه است. می‌خواستم به پلتفرم بروم فرمانده گفت در تلویزیون بیشتر نیاز است و گفتم چشم. ان‌شاءالله سحر ماه رمضان خوبی را با مخاطبان تلویزیون داشته باشیم.

جمشیدی همچنین تأکید کرد: صداوسیما بسیار مظلوم و مقدس است. محل حضور هنرمندان شریف این مملکت ارزشی است. ما سربازیم و هیچ‌وقت سنگر خودمان را ترک نمی‌کنیم. اگر مطلبی را گفتم در دفاع از تلویزیون بوده که این تلویزیون مخاطبش اهمیت دارد و امانتی در دستِ‌ ما است. باید بهترین آدم‌ها در آن اجرا کنند.

وی افزود: باز هم به نظرمن سحرها المپیک برنامه‌های ماه رمضانی است و امیدوارم کسانی حضور پیدا کنند که برای رسانه‌ملی و مردم طلا بیاورند. امسال هم که عید نوروز و ماه رمضان تقارن پیدا کرده و من این دو عید را در طول همدیگر می‌بینم. چون اعتقاد دارم ماه رمضان عید بزرگی است چون حیاط خلوت بندگان خدا و ماه زیبا شدن در برابر خداست.

سیداحمد موسویان تهیه‌کننده این برنامه تلویزیونی است که «صبح روز بعد» نام دارد. او گفت که قرار است این برنامه با یک طراحی متفاوت و کارگردانی هادی نعمت‌اللهی و اجرای فرزاد جمشیدی سحرهای ماه رمضان از شبکه دو سیما روی آنتن برود.چ

پست هفته؛ علی نصیریان


علی نصیریان عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره نمایش‌های آیینی شد

با حکم محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای شورای سیاست‌گذاری بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی معرفی شدند.

از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس شورای سیاست‌گذاری بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی روز گذشته یکشنبه (چهاردهم اسفند) طی احکام جداگانه‌ای اعضای شورای سیاست‌گذاری این رویداد هنری را معرفی و منصوب کرد.

در مراسمی که با حضور محمود سالاری، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی و رییس جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی و احمد جولایی، دبیر بیست‌ویکمین دوره این جشنواره برگزار شد، علی نصیریان، داوود فتحعلی‌بیگی، غلامرضا منتظری، حسن قنادیان، محمدباقر قهرمانی و هوشنگ جاوید به‌عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری بیست و یکمین جشنواره بین المللی معرفی شدند. 

متن حکم به شرح زیر است: «نمایش ایرانی درّ گرانقدر گنجینه هنر ایرانی است. گنجینه ارزشمندی که قرن‌هاست زیباترین و ناب‌ترین آفریده‌های هنرمندان بزرگ و نیک نام این سرزمین را در خود دارد. بر ماست که این سرمایه گران‌سنگ را قدر دانسته و در پویایی و پایایی آن به قدر توان و شاید بیش از آن بکوشیم.موجب خرسندی و سپاس است که با حضور و همراهی ارزشمندتان به عنوان «عضو شورای سیاست‌گذاری بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی» یاریگر ما در این رویداد فاخر ملی هستید.امید که با حضور و همراهی شما و ارائه پیشنهادات سازنده و اثرگذار شاهد برگزاری هرچه شایسته‌تر این رویداد هنری ارزشمند باشیم.از پروردگار مهربان برای شما پیروزی و سربلندی آرزو دارم.»

بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی سال آینده در تهران برگزار خواهد شد.

 

گرانی هفته؛ بلیت سینما

سازمان سینمایی کشور با شناور شدن قیمت بلیت سینماها موافقت کرد.

روح الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی با اعلام این خبر افزود: پس از بررسی پیشنهاد شورای صنفی نمایش در خصوص افزایش قیمت بلیت سینما، سازمان سینمایی با هدف حمایت همزمان از رونق سینما و تقویت استقبال مخاطب، با شناور شدن دائمی و هدفمند قیمت بلیت سینما در سال ۱۴۰۲ موافقت کرد.

وی ادامه داد: بدین ترتیب قیمت بلیت سینما در سال جدید بر اساس درجه کیفی، موقعیت جغرافیایی قرارگیری سالن سینما و سانس‌های مختلف تعیین و در اختیار متقاضی قرار خواهد گرفت.

به گفته وی؛ در این مصوبه سقف مبلغ بلیت ۶۰ هزار تومان آن هم برای سینماهای مدرن همچون: کوروش، ایران مال، فرهنگ، چارسو، صبامال و… در نظر گرفته شده که البته درصد بسیار بیشتری از سالن‌ها و سانس‌ها با ارقام پایین‌تر یعنی تا ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

سهرابی با بیان اینکه این شکل از مدیریت مالی اکران با دو هدف عمده حمایت از تولید و رونق بخشی به اکران و همچنین ملاحظه وضع معیشت مردم جهت خالی نماندن سبد فرهنگی، طراحی و تدوین شده است و با این تدبیر، اکثریت مخاطبان امکان دسترسی به بلیت‌های ارزان قیمت در سانس‌های مختلف را خواهند داشت و هیچ قشری از جامعه به دلیل وضعیت اقتصادی از دیدن آثار روی پرده محروم نخواهد ماند.

فیلم سینمایی هفته؛ تی تی

 

فیلم سینمایی تی تی اکران می شود

فیلم تی تی سه‌شنبه 16 اسفندماه ساعت 20 به صورت آنلاین اکران می‌شود.

فیلم  سینمایی تی تی سه‌شنبه 16 اسفندماه ساعت 20 به صورت آنلاین اکران می‌شود.

تی تی فیلمی ایرانی محصول ۱۳۹۹ به کارگردانی و تهیه‌کنندگی آیدا پناهنده و نویسندگی مشترک ارسلان امیری و پناهنده است.

الناز شاکردوست، پارسا پیروزفر، هوتن شکیبا، مهدی فریضه، سودابه جعفرزاد، رضا عموزاد، امیر حامد، زینب شعبانی، منوچهر امیری، محمدجواد باباپور، سجاد دولتی، امیرحسین میناخانی و... بازیگران این فیلم هستند.

خلاصه این فیلم فیزیکدانی که در حال کار بر روی فرضیه‌ای دربارهٔ پایان جهان است، با زنی حامله ملاقات می‌کند که می‌خواهد به بشریت خدمت کند و خانه‌ای از آن خود داشته باشد.

مدیر هفته؛ «مرضیه برومند»

«مرضیه برومند» مدیرعامل خانه سینما شد

سخنگوی هیات مدیره خانه سینما اعلام کرد: «مرضیه برومند» از سوی هیات مدیره جامعه اصناف سینمای ایران، به عنوان مدیرعامل خانه سینما انتخاب شد.

بر اساس اعلام «رسول صدرعاملی» عضو و سخنگوی هیات مدیره خانه سینما، «مرضیه برومند» سیزدهمین مدیرعامل خانه سینما شد.

مرضیه برومند با بیش از ۴۰ سال سابقه فعالیت در تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران یکی از مهم‌ترین زنان سینمای ایران است.

هیات مدیره خانه سینما به نمایندگی از صنوف سینمایی با ابراز خشنودی از پذیرش این پیشنهاد از سوی خانم مرضیه برومند امیدوار است این انتخاب زمینه ساز تغییرات اساسی در مدیریت خانه سینما و بهبود وضعیت جامعه سینمایی را فراهم سازد.

مرضیه برومند کارگردان، بازیگر و عروسک گردان ایرانی و دارای مدرک کارشناسی هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.

در خانه سینما از ابتدای فعالیت تاکنون ۱۱ سینماگر به عنوان مدیرعامل این نهاد جامع صنفی انتخاب شده‌اند که رضا میرکریمی ۲ بار عهده‌دار این سمت بوده و دوره مدیریت سیدضیا هاشمی بسیار کوتاه بوده است. این فهرست عبارتند از: منوچهر عسگری نسب، محمد آقاجانی، تورج منصوری، احمدرضا درویش، یداله صمدی، منوچهر محمدی، ابوالحسن داوودی، سیدضیا هاشمی، رضا میرکریمی، محمدمهدی عسگرپور، رضا میرکریمی و منوچهر شاهسواری.

گفتنی است ۱۷ شهریور امسال به اتفاق آرا «محمدمهدی عسگرپور» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران به عنوان رییس هیأت مدیره دوره شانزدهم خانه سینما انتخاب شده بود و «علی لقمانی» به عنوان نایب رییس، «رسول صدرعاملی» به عنوان سخنگو و «مسعود امینی تیرانی» به عنوان دبیر هیأت مدیره برگزیده شدند.

انتهای پیام//

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

نظر شما