شناسهٔ خبر: 58886038 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس فدراسیون والیبال:

والیبال‌ مانع ایران‌هراسی/ فضا مهیا ‌شود تیم‌ها با خانواده‌ به ایران سفر می‌کنند

تهران- ایرنا- رئیس فدراسیون والیبال گفت: رویدادهای ورزشی فرصتی است تا جهان، مردم ایران را بهتر و بیشتر بشناسند و مانع ایران‌هراسی شود، اگر فضا و امکانات مهیا شود در زمان برگزاری مسابقات والیبال، حتی برخی از تیم‌های اروپایی با خانواده به ایران سفر می‌کنند.

صاحب‌خبر -

محمد داورزنی در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایرنا، برگزاری رویدادهای ورزشی در ایران و توسعه گردشگری ورزشی را فرصتی مناسب برای مقابله با ایران‌هراسی دانست و اظهار داشت: در رقابت‌های مختلف مانند والیبال قهرمانی نوجوانان جهان یا لیگ جهانی والیبال که ما میزبان هستیم، می‌توان فضایی را آماده کرد که تیم‌هایی که برای مسابقات می‌آیند با خانواده به ایران سفر کنند، سال آینده میزبان مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا هستیم، تیم‌های والیبال ۲۱ کشور آسیایی به ایران می‌آیند، البته فراهم شدن امکانات حضور خانواده تیم‌ها و طرفداران و تماشاگران خارجی و گردشگران ورزشی به ایران، نیازمند آماده‌سازی زیرساخت‌هایی مورد نیاز آن است. این رویدادها باعث می‌شود جهان، ایران و مردم ایران را بهتر و بیشتر بشناسند.

والیبال‌ مانع ایران‌هراسی/ فضا مهیا ‌شود تیم‌ها با خانواده‌ به ایران سفر می‌کنند

والیبال چهارمین رشته پرطرفدار و پر دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی

داورزنی گفت: طبق آمار والیبال چهارمین رشته در دنیاست که مردم به آن علاقه دارند و اخبار آن را دنبال می‌کنند. چهارمین رشته ورزشی پربیننده در اخبار و شبکه‌های اجتماعی است و حدود یک میلیارد والیبال را پیگیری می‌کنند. فوتبال با ۳ میلیارد نفر بیینده و دنبال‌کننده در رتبه نخست است، بعد از آن رشته‌های ورزشی هاکی روی یخ و کریکت قرار دارند که به دلیل جمعیت زیادی که از آمریکا تا اروپا و استرالیا و کشورهای هند و پاکستان دارند، طرفدار این ورزش هستند، پربیننده شده‌اند.

«والیبال ایران برای ویژگی‌های جذب تماشاگر دارد. مانند فوتبال و کشتی جز پرطرفدارترین رشته‌هایی است که زن و مرد و پیر و جوان اخبار آن را پیگیری می‌کنند، طبقق آمار صدا و سیما، از سال ۲۰۱۴ به این طرف وقتی مسابقات جهانی والیبال پخش می‌شود، و تیم ایران بازی دارد، حدود ۵۰میلیون بیننده بازی را نگاه می‌کند. فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) اعلام کرده بازی‌های ایران در لیگ جهانی را حدود ۶۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان تماشا می‌کنند»

وی خاطرنشان کرد: اگر فضا و امکانات مهیا شود در زمان برگزاری مسابقات والیبال در ایران حتی برخی از تیم‌های اروپایی با خانواده به ایران سفر می‌کنند، بلژیکی‌ها معمولا تیم‌شان هر جایی بروند پدر و مادر بازیکنان همراه تیم به کشور میزبان سفر یم کنند، هواداران آنها می‌روند.

والیبال‌ مانع ایران‌هراسی/ فضا مهیا ‌شود تیم‌ها با خانواده‌ به ایران سفر می‌کنند

حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در گردشگری

داورزنی با بیان اینکه ایران به عنوان مقصد گردشگری فرهنگی در جهان شناخته شده است، گفت: از دیرباز هم مانند همه مقاصد فرهنگی جهان، افراد مسن‌تر که عموم بازنشسته شده‌اند، برای بازدید آثار باستانی و تاریخی به شهرهایی مانند شیراز و اصفهان و یزد و کرمان سفر می‌کنند، اما باید قبول کنیم برای سایر موضوعات متنوع گردشگری که در جهان رواج دارد، و جذب گردشگران بیشتر بسیاری از امکانات و زیرساخت‌ها را آماده نکردیم، شاید به همین دلیل گردشگران، مقاصد اروپایی را در فرانسه، اسپانیا و ایتالیا و شرق و جنوب آسیا انتخاب می‌کنند و می‌روند آنجا پول خرج می‌کنند.

بیشتر بخوانید

سرمربی تیم والیبال مراکش: گردشگران خارجی در ایران حتما قورمه‌سبزی بخورند

رئیس فدراسیون والیبال تصریح کرد: حتی با این که شهرهای مشهد، قم و شیراز مقصد مناسب گردشگری مذهبی برای کشورهای مسلمان است و گردشگران زیادی هم در طول سال به این شهرها سفر می‌کنند، اما هنوز هم امکانات مانند تعدد خطوط پرواز، هتل و پذیرایی برای ارائه خدمات در حد استانداردهای جهانی مانند کشورهای ترکیه و امارات مهیا نشده است، که برای توسعه این زیرساخت‌ها باید بخش خصوصی حمایت شود تا در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

والیبال‌ مانع ایران‌هراسی/ فضا مهیا ‌شود تیم‌ها با خانواده‌ به ایران سفر می‌کنند

برای جذب گردشگر از جام‌جهانی قطر خیلی کارها میشد انجام داد

داورزنی جذب گردشگر خارجی را نیازمند ایجاد بستر سخت افزاری و نرم افزاری مناسب دانست و گفت: ایران از نظر بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری در جهان بی‌نظیر است، اما باید سایر شرایط مورد نیاز برای جذب گردشگر هم فراهم شود. بیش از اینها باید کار شود. ترکیه در همسایگی ما یا فرانسه در اروپا از چند دهه قبل سرمایه‌گذاری کرده‌اند و شرایطی ایجاد کرده‌اند که بیش از ۶۰ میلیون گردشگر در طول سال به کشورشان سفر می‌کند، گردشگر که می‌رود خوب هم پول خرج می‌کند.

وی گفت: جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال بهترین و نزدیکترین فرصت برای جذب گردشگر از قطر بود. خیلی کارهای میشد انجام داد. بسیاری از کارها را نباید دولتی کرد. باید اجازه داده بخش خصوصی مانند بوم‌گردی‌ها ایفای نقش کنند، در جزیره کیش افرادی هستند که می‌توانستند از آفریقای جنوبی، سنگال که تیم‌هایشان در جام جهانی قطر حضور داشتند گردشگر بیاورند، این‌ قدر دست‌دست کردیم و نداریم و نمی‌شود کردیم که فرصت از دست رفت.

رئیس فدراسیون والیبال خاطرنشان کرد: قبلا خط پروازی دبی-کیش و کیش-دوحه برقرار بود که لغو شد. منطقه آزاد تجاری یعنی منطقه‌ای که افراد نگران روادید برای سفر نباشد اما تعدد خطوط پرواز هم مهم است، برای جذب گردشگر خطوط پروازی مورد نیاز است. قرار بود پروازهای متعدد از کشورهای مختلف داشته باشیم، اگر چه دلیل بخش زیادی از این مسائل و مشکلات هواپیماها و پروازها را می‌توان به گردن تحریم‌ها انداخت، اما همه چیز اینها نیست، باید سایر مسائل توسعه گردشگری در ایران را هم بشناسیم و حل کنیم.

نظر شما