شناسهٔ خبر: 58667296 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

چه اتفاقی برای منچسترسیتی خواهد افتاد؟

خطر برای امپراتوری اماراتی‌ها

دنياي اقتصاد : اتهام وارد شده به منچسترسیتی بابت عدم شفافیت مالی و زیر پا گذاشتن قوانین فیرپلی یوفا و لیگ برتر در حوزه اداره باشگاه، وضعیت این تیم را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده است. موضوع محکومیت سیتیزن‌ها توسط لیگ برتر اکنون بحث نخست فوتبال اروپا است اما مساله چیست و چه خطری تیم پپ گواردیولا را تهدید می‌کند؟

صاحب‌خبر -

داستان یک اتهام بزرگ

روز دوشنبه بود که خبر رسید لیگ برتر انگلیس، باشگاه من‌سیتی را به نقض قوانین فیرپلی مالی طی ۹ سال متهم کرد. تعداد اتهامات وارد شده حدود ۱۰۰ مورد بود که برخی از این موارد عبارتند از: معرفی اسپانسر جعلی و دروغین، ثبت حقوق مربی و بازیکنان پایین‌تر از عدد واقعی، نقض قوانین مالی یوفا، نقض قوانین مالی لیگ برتر و عدم همکاری در تحقیقات. تخلفات انجام شده برای سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸ بوده و هرگونه حکمی روی این دوره اعمال می‌شود. البته سیتی برای پیروزی در دادگاه اتهامات مالی وارد شده به این تیم، زبده‌ترین وکلای بریتانیا را استخدام کرده؛ شامل لرد پنیک که از جمله وکلایی است که به دولت بوریس جانسون در جریان برگزیت کمک کرد تا در دادگاه عالی بریتانیا برنده شود.

منابع بریتانیایی گزارش داده‌اند که دستمزد این وکیل حرفه‌ای، ساعتی پنج هزار پوند است که تا ۱۰ هزار پوند نیز قابل افزایش خواهد بود. بدین‌ترتیب، حقوق روزانه این وکیل برای کار روی پرونده منچسترسیتی می‌تواند تا روزی ۸۰هزار پوند و هفته‌ای ۴۰۰هزار پوند برسد که این رقم، معادل رقم پرداختی به پردرآمدترین بازیکن تیم، کوین دی بروینه است. در این شرایط گفته‌های ایو لترم، بازرس ارشد سابق یوفا جالب بود که پس از انتشار این خبر گفت: «ما در یوفا شواهد محکمی علیه باشگاه سیتی داشتیم و من متقاعد شدم که آنها کلاهبرداری کرده‌اند. به‌طور مثال پول اسپانسر توسط مالک پرداخت شده اما آنها با ارتشی از وکلا از بازرسی کارکنان ما ممانعت کردند. تحقیقات فعلی لیگ برتر بسیار گسترده‌تر از تحقیقات ما است.» همین‌ اظهارنظر نشان می‌دهد که اوضاع بسیار بدتر از آن چیزی است که ابتدا تصور می‌شد. آن‌هم برای باشگاهی که با پول شیخ منصور اماراتی، به سرعت خودش را جزو بزرگان اروپا قرار داد، اما این امپراتوری فعلا با خطر ریزش کامل مواجه است.

چه اتفاقی برای سیتی رخ می‌دهد؟

هرچند این پرونده یک کیس فرسایشی و بلندمدت خواهد بود که حکم آن به زودی اعلام نمی‌شود، اما احتمال اتخاذ شدیدترین احکام در آن وجود دارد. با انتشار خبر فساد مالی سیتی، تئوری‌های زیادی در مورد نحوه اعمال حکم وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از: ممنوعیت بازی در لیگ برتر به تعداد نامشخص، کاهش امتیاز، اخراج از لیگ برتر‌(سقوط)، جریمه مالی سنگین، محرومیت از خرید بازیکن و هر تحریم دیگری که لیگ برتر مناسب بداند. شنیده‌های غیر‌رسمی خبر می‌دهد که بازه زمانی تخلفات سیتی مربوط به دوره ۲۰۰۷ تا ۱۸-۲۰۱۷ است. اگر دادگاه حکمیت تصمیم به کسر امتیاز طی سال‌های قهرمانی‌ سیتی در این بازه زمانی بگیرد قهرمان جایگزین، تیم‌های نایب قهرمان خواهند شد که منچستریونایتد و لیورپول خواهند بود. هرچند سقوط به دسته پایین و بازپس‌گیری جام، گزینه‌های بسیار دور از ذهنی به نظر می‌رسند مگر آنکه تخلفات به شکل عجیبی بالا و غیر‌قابل دفاع باشد.

وکلای باشگاه سعی دارند حکم را به‌طور کامل حذف یا روی محدوده کسر امتیاز متوقف کنند و در مجموعه اداری باشگاه، اعتمادبه‌نفس زیادی وجود دارد که خطری اعتبار باشگاه و جام‌های کسب شده را تهدید نمی‌کند. نکته جالب اینجاست که طبق قوانین لیگ برتر، بعد از برگزاری دادگاه و اعلام حکم نهایی دادگاه حکمیت ورزشی، باشگاه سیتی حق اعتراض نخواهد داشت و این یعنی فقط باید منتظر ماند و دید که درنهایت چه بلایی سر تیم آبی‌پوش شهر منچستر خواهد آمد. به خصوص که همین حالا هم شنیده می‌شود حتی اگر من سیتی تبرئه هم شود، بازهم احتمال ماندن پپ گواردیولا در این تیم تا پایان قراردادش یعنی سال ۲۰۲۵ بسیار کم است؛ چرا که او در این شرایط قصد ماندن در تیمی را که حتی در مظان اتهام هم قرار داشته باشد، ندارد.

نظر شما